30-Nov-2023, 08:58 PM
Schijfremmen. Links en rechts moet exact gelijk afgesteld zijn, juist omdat ze zo goed remmen. Grijpt 1 kant iets eerder aan, dan ga je direct die kant op, de berm in. Hydraulisch schijfremmen die op 1 plunjer gekoppeld werken kunnen dat verhelpen. Dan is een noodrem wel noodzakelijk eigenlijk. Lek in de hydrauliek=geen rem.
Dan is er nog het onderhoud: je moet de blokjes heel vaak nastellen, vooral in bergachtig gebied. Je moet ze ook vaak vervangen. Een trommelrem gaat meestal het hele velomobiel leven mee.
Dit heb ik uit eigen ervaringen, mechanische schijfremmen op mijn Mango Tour, uitgebreid getest tijdens ROAM2011, de velomobiel tour van kust tot kust. Met speciaal daarvoor geschikte gemaakte veerpoten, waarbij inderdaad de breedte van aseinde tot aseinde onvermijdelijk wat groter werd, ondanks een extra smalle naaf. Vanaf de MacDonald Pass heb ik doodsangsten uitgestaan door het scheeftrekken bij de kleinste rempoging en kon ik de snelheid uit veiligheidsoverwegingen niet boven de 50km/h uit laten komen. Anderen gingen daar fluitend boven de 100km/h, met trommelremmen. Onderweg ging er een remschijf krom op een ongelooflijk hobbelige spoorwegovergang waarbij ik per ongeluk remde. Daarna liep de rem lichtjes aan en moest ik uiteindelijk een dag er tussenuit omdat ik hondsmoe werd van dat beetje extra weerstand. 's Avonds een nieuwe schijf erop, maar de vermoeidheid kon ik maar moeilijk weer kwijt raken daarna.
Ook gekoppelde hydraulische schijfremmen zijn er geweest op Mango's. Geen scheeftrekken van de velomobiel bij remmen, dat was goed. Het ontluchten bleek een groot probleem en lucht in het systeem betekent geen rem.
Later in 3wheels4france de Pyreneeën met 70mm trommelremmen met koelvinnen gedaan. Zonder de koelvinnen heb ik ook heel wat afdalingen gedaan in bijvoorbeeld het Sauerland, Zwarte Woud en de Vogezen en ik moest donders oppassen voor fading door te heet worden. Met de koelvinnen (soort van kleine radiatoren rondom op de trommel) was er geen enkel probleem, ik kon ook na een lange afdaling met veel remmen de trommels aanraken zonder de vingers te branden. In NL is het niet nodig, maar als ik ooit weer lange afdalingen moet doen, dan monteer ik de wielen met de koelvinnen op de trommelremmen.
Dan is er nog het onderhoud: je moet de blokjes heel vaak nastellen, vooral in bergachtig gebied. Je moet ze ook vaak vervangen. Een trommelrem gaat meestal het hele velomobiel leven mee.
Dit heb ik uit eigen ervaringen, mechanische schijfremmen op mijn Mango Tour, uitgebreid getest tijdens ROAM2011, de velomobiel tour van kust tot kust. Met speciaal daarvoor geschikte gemaakte veerpoten, waarbij inderdaad de breedte van aseinde tot aseinde onvermijdelijk wat groter werd, ondanks een extra smalle naaf. Vanaf de MacDonald Pass heb ik doodsangsten uitgestaan door het scheeftrekken bij de kleinste rempoging en kon ik de snelheid uit veiligheidsoverwegingen niet boven de 50km/h uit laten komen. Anderen gingen daar fluitend boven de 100km/h, met trommelremmen. Onderweg ging er een remschijf krom op een ongelooflijk hobbelige spoorwegovergang waarbij ik per ongeluk remde. Daarna liep de rem lichtjes aan en moest ik uiteindelijk een dag er tussenuit omdat ik hondsmoe werd van dat beetje extra weerstand. 's Avonds een nieuwe schijf erop, maar de vermoeidheid kon ik maar moeilijk weer kwijt raken daarna.
Ook gekoppelde hydraulische schijfremmen zijn er geweest op Mango's. Geen scheeftrekken van de velomobiel bij remmen, dat was goed. Het ontluchten bleek een groot probleem en lucht in het systeem betekent geen rem.
Later in 3wheels4france de Pyreneeën met 70mm trommelremmen met koelvinnen gedaan. Zonder de koelvinnen heb ik ook heel wat afdalingen gedaan in bijvoorbeeld het Sauerland, Zwarte Woud en de Vogezen en ik moest donders oppassen voor fading door te heet worden. Met de koelvinnen (soort van kleine radiatoren rondom op de trommel) was er geen enkel probleem, ik kon ook na een lange afdaling met veel remmen de trommels aanraken zonder de vingers te branden. In NL is het niet nodig, maar als ik ooit weer lange afdalingen moet doen, dan monteer ik de wielen met de koelvinnen op de trommelremmen.