(11-May-2024, 09:51 AM)Gideonaut schreef: Is de wet echt zo specifiek? ik dacht dat het grootste probleem was dat mensen, met name jongeren teveel met hun ogen achter het scherm geplakt zitten, en met zo'n druk scherm in je velomobiel lijkt dit me best wel eng om zoveel tijd te besteden om alles op dat schermpje op te nemen terwijl je met 40+ over de weg aan het bollen ben. De politie zal je schermpje niet zien, maar wel het resultaat ervan als het een keer mis gaat.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Bijna alles kan gebruikt worden voor communicatie. Bijvoorbeeld steek ik de rode kaart op bedoel ik "nee" en een groene bedoel ik "ja".
Nu ik dit artikel lees kom ik tot de conclusie dat je het stuur van een Tesla niet mag vasthouden volgens de tekst van de wet.
Tesla mobiel? Ja
Tesla electronisch? Ja (en ook nog electrisch)
Tesla informatieverwerker? Ja, voor zover ik weet zit er een kilometerteller op.
Verder is er het beruchte artikel:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
De bestuurder mag dus niet praten tijdens het rijden, tenzij het is om gevaar af te wenden. Dus telefoneren mag ook niet.
Ik weet dat dit niet op deze manier geïnterpreteerd wordt, maar ik kan slechts afgaan op wat de tekst zegt.
(edit) Nu ik het zo nog eens lees zie ik het woordje "en" en niet "en/of". Dus mag ik niet praten terwijl mijn knipperlicht uitstaat, maar dus wel zolang ik geen knippersignaal geef.
Toen mijn zoontje nog jong was vond hij het leuk om op de claxon te drukken, omdat dat van mij mocht. Er staat tenslotte bestuurder in de tekst en dat was hij niet.