13-Oct-2023, 08:16 AM
Gisteren ben ik met mijn fietsmaatje naar het verre Dronten gereden om eens naar de Snoek L te gaan kijken en er een ritje mee te maken. Het eerste dat we daar hebben gedaan is gekeken of mijn gaaszit in de L zou passen, en dat bleek gelukkig het geval te zijn. Na de trapas op maat te hebben gezet, mochten we de baan op met de L en een QV met gewone aandrijving (de mijne heeft een Rohloff). Het weer was niet denderend, maar dat mag geen bezwaar zijn in een velomobiel ;-).
Ik vertrok als eerste in de L, maatje Jan reed achter me in de QV. Zoals verwacht rijdt de L als een raket : ik zat zó tegen de 50 km/u en de QV begon meer en meer achter te blijven. Flink doortrekken ging niet echt omdat ik met mijn rechtervoet 'n beetje onnatuurlijk moest houden (ik trap met mijn rechtervoet met de hiel naar voren en raakte in de L steeds het voetenluik). De L had 155mm cranks en ik had voldoende ruimte met m'n knieën (ik ben 1m79 groot). Binnenruimte natuurlijk een stuk minder dan in mijn QV, maar niet dat ik me benauwd voelde. Wel vond ik de armsteunen meer in de weg zitten dan dat die een meerwaarde waren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Na een kwartiertje te hebben gereden, zijn we van vm gewisseld. Maar al na een paar minuten ging Jan aan de kant met de L omdat hij achteraan lek was gereden. Alleen in de QV lag een (rechte) pomp en daar hebben we in de regen flink mee staan sukkelen : omdat de L zó laag op z'n wielen staat, is er nauwelijks ruimte om aan de ventielen van de wielen te kunnen (er lagen 32mm CCU's onder de L, de body komt echt maar een paar cm uit boven het wegdek). Een pomp met een slangetje zou waarschijnlijk beter hebben gewerkt, maar die hadden we niet. Met het nodige gevloek en zeiknat zijn we na 4 tussenstops om bij te pompen dan toch terug op de Vliet geraakt.
Hij is mooi, hij is snel, hij is licht (toch vergeleken met mijn huidige vm), maar 100% overtuigd dat het de volgende vm voor mij wordt, ben ik nog niet. Zoals de L in Dronten staat om te proefrijden, staat hij voor mij nét iets te laag, maar mss kan hij wat hoger worden gezet mbv de vering.
Ik ga zéker nog eens terug om een langere rit te maken in betere weersomstandigheden, dat wel, maar bestellen ga ik voorlopig nog niet doen (levertijd is momenteel iets van een 8 maanden).
Ik vertrok als eerste in de L, maatje Jan reed achter me in de QV. Zoals verwacht rijdt de L als een raket : ik zat zó tegen de 50 km/u en de QV begon meer en meer achter te blijven. Flink doortrekken ging niet echt omdat ik met mijn rechtervoet 'n beetje onnatuurlijk moest houden (ik trap met mijn rechtervoet met de hiel naar voren en raakte in de L steeds het voetenluik). De L had 155mm cranks en ik had voldoende ruimte met m'n knieën (ik ben 1m79 groot). Binnenruimte natuurlijk een stuk minder dan in mijn QV, maar niet dat ik me benauwd voelde. Wel vond ik de armsteunen meer in de weg zitten dan dat die een meerwaarde waren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Na een kwartiertje te hebben gereden, zijn we van vm gewisseld. Maar al na een paar minuten ging Jan aan de kant met de L omdat hij achteraan lek was gereden. Alleen in de QV lag een (rechte) pomp en daar hebben we in de regen flink mee staan sukkelen : omdat de L zó laag op z'n wielen staat, is er nauwelijks ruimte om aan de ventielen van de wielen te kunnen (er lagen 32mm CCU's onder de L, de body komt echt maar een paar cm uit boven het wegdek). Een pomp met een slangetje zou waarschijnlijk beter hebben gewerkt, maar die hadden we niet. Met het nodige gevloek en zeiknat zijn we na 4 tussenstops om bij te pompen dan toch terug op de Vliet geraakt.
Hij is mooi, hij is snel, hij is licht (toch vergeleken met mijn huidige vm), maar 100% overtuigd dat het de volgende vm voor mij wordt, ben ik nog niet. Zoals de L in Dronten staat om te proefrijden, staat hij voor mij nét iets te laag, maar mss kan hij wat hoger worden gezet mbv de vering.
Ik ga zéker nog eens terug om een langere rit te maken in betere weersomstandigheden, dat wel, maar bestellen ga ik voorlopig nog niet doen (levertijd is momenteel iets van een 8 maanden).
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)