Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opknappen Flevoracer
#1
Zojuist heb ik een Flevoracer gekocht! Een fiets die me al vanaf dat ik aan het zoeken was naar een ligger op de een of andere manier ontzettend aantrok. Een van de mooiste onderstuur fietsen die ik ken. Mooi van eenvoud met zijn vierkante buis. En ook technisch erg interessant met de knikbesturing. En ook om erop te rijden een uitdaging met mijn evenwichtsgevoel...

Naast mijn Shockproof 451 had ik al een M5 City Cruiser gekocht, in eerste instantie als donor voor onderdelen maar later ontwikkelde zich het idee om hem helemaal naar wens op te bouwen. Vandaar ook dit topic. Maar eigenlijk vind ik de Flevoracer nog veel interessanter. Dat is EN een onder"stuur", EN heeft grote wielen EN heeft voorwiel aandrijving. En is ook nog eens een klassieker.

Dus van de week naar twee Flevoracers gaan kijken. De eerste was een eigenbouw in een nette staat en de tweede een originele fiets van Flevobike. Beide rijdbare fietsen maar beide met werk. O.a. op basis van het veel nettere laswerk en het betere zitje van de "echte" gekozen voor die fiets. Foto's volgen...

Uitvoering:
  • Originele Flevoracer van ca. 20 jaar oud
  • 26 inch wielen met hoge velgen (wel aardig versleten remranden vrees ik)
  • twee verschillende banden met twee verschillende binnenbanden (een presta een dunlop). Wel zonder scheurtjes etc. dus bruikbaar
  • Magura hydraulische remmen
  • Tiagra groep met 8 versnellingen
  • SRAM Dual drive in het voorwiel
  • Zitje met Ventisit mat (als nieuw)
  • origineel (lelijk...) bagagerek
  • spatborden met tie-wraps bevestigd...
Na een eerste rondje rond de fiets wil ik minimaal het volgende doen voordat ik ermee ga rijden:
  • achterrem maken, wiel lijkt wat scheef te zitten en linker remblok raakt de velg niet eens
  • stuur beetje recht buigen (heeft ooit een tik gehad links)
  • lelijke rek en spatborden er voorlopig af
  • nieuwe pedalen (lagers zijn allang naar de lager-hemel)
Dan, als ik er op heb leren rijden en om hem meer naar mijn zin te maken:
  • Schwalbe Big Apples erop
  • waarschijnlijk nieuwe velgen erin spaken want deze velgranden zijn waarschijnlijk al erg dun geremd
  • ketting en cassette zullen misschien ook vervangen moeten worden
  • nieuwe stuurbocht
  • remmen voorzien van nieuwe olie
En op den duur: 
  • misschien een ander kleurtje
  • wellicht het zitje van de City Cruiser te monteren, dat geeft een veel smaller profiel en is wat langer
Al met al weer zat te prullen Smile Maar eerst lekker een weekje fietsen op de Veluwe. Wordt vervolgd dus...
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Proficiat met de "nieuwe" aanwinst!

Laat de fotoreportage van het project maar komen. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Succes! Ben zelf ook altijd bezig met 2e hands ligfietsen op te knappen. Een beetje liefde kan nooit kwaad. Hou ons op de hoogte!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dat is zeker een mooi model, en zeker met die grote wielen. Leuk project, ik ben benieuwd naar de foto's.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mooie aanwinst. Worden nog steeds nieuw gemaakt. Als je het filmpje ziet is het gemakkelijk fietsen.

http://velocologne.com/ of http://flevofan.ligfiets.net/

Dat zogenaamde onderstuur zit erop voor de remhandles en de schakelaar voor de derailleur.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Respect dat je dit gaat proberen.

De Flevobike(/Racer) is de enige ligfiets waar ik niet op kan rijden.

Met de FlevoTrike lukte het nog wel, maar met de Bike echt niet.

Sommige mensen kunnen het namelijk nooit, de meeste mensen moeten echt flink oefenen en heel soms is er eens iemand die er zo mee wegfietst. Heb ik echter nog nooit gezien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Wat is er anders aan, vergeleken met een andere ligfiets (inclusief andere fietsen zoals de Raptobike, met de aandrijving op het voorwiel)?

De Flevobike heeft mij nooit aangetrokken. Ik vind het gewoonweg een lelijke fiets. Zo ben ik ook nooit gecharmeerd geweest van de M5. Functioneel gezien zullen ze vast wel wat bieden, maar het oog wil ook wel wat bij een duur fietsje.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
De Flevoracer (en bike) heeft knikbesturing in plaats van een gewoon stuur. En dat maakt de rij ervaring duidelijk anders. Je stuurt met je voeten/heupen en niet met je stuur.
Ik heb er zelf dus nog niet op gereden maar wel samen met de verkoper een rondje gefietst: hij op de Flevo en ik op de gewone fiets. Gedurende die hele ronde heeft hij volgens mij zijn handen niet aan het stuur gehad maar gewoon over elkaar op zijn buik. Dat lukt niet op een andere ligfiets...

En zelf vind ik M5 juist een erg mooie lijn hebben, minimalistisch en sportief. Maar wat een ieder mooi vindt is heel persoonlijk en dat is maar goed ook want dat maakt de wereld een stuk gevarieerder Smile

Hier een aantal foto's. Ik zag helaas op de computer pas dat ze niet allemaal 100% scherp zijn...

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought01.jpg]
Hij ging er net op... 

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought02.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought03.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought04.jpg]
Tiewraps... (en de knik in het stuur)

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought05.jpg]
...tiewraps...

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought06.jpg]
en nog meer tiewraps!

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought07.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought08.jpg]
De niet goed werkende linkerremschoen achter, remschoen raakt velg amper en is de helft kleiner dan de andere 3...

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought09.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought10.jpg]
Instelbare vering

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought11.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought12.jpg]
Achter Dunlop in een uitgeboord gat, voor zit Presta. Achter een Maraton, voor een Durano

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought13.jpg]
SRAM Dual Drive naaf

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought14.jpg]
Ziet eruit alsof het veel licht geeft en weegt een ton... de ledjes zijn echter amper zichtbaar

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought15.jpg]
Tiagra 8 speed

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought16.jpg]
Schakelhuis van de SRAM Dual Drive

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought17.jpg]
Enkelblads crankstel

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought18.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought19.jpg]
Het aluminium blokje is volgens mij niet origineel, je ziet iets teveel de zaagsnede...

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought20.jpg]
Brede en korte zit (vergeleken met de Shockproof) met Ventisit mat

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought21.jpg]
Het rek is lelijk maar wel erg stevig en goed gelast. Dat bewaar ik zeker voor als ik er nog eens mee op vakantie wil!

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought22.jpg]
Het kantel-knik mechanisme. Wat verbogen dus dat moet ik nog herstellen. Hier kun je de fiets ook eenvoudig in twee stukken splitsen voor transport

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought23.jpg]
Magura HS11 (old skool)

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought24.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought25.jpg]

[Afbeelding: Flevoracer_As_Bought26.jpg]


Kon het toch niet laten al wat overtollige ballast te verwijderen... Dus rek, spatborden en lamp eraf gehaald.

[Afbeelding: Flevoracer_Bare1.jpg]
Dat lijkt er al een stuk meer op...

Als ik er inderdaad op kan leren rijden dan zie ik hier echt een hoop mogelijkheden in om er een fiets van te maken helemaal naar mijn wensen.
Ik vind de lijn in ieder geval erg fraai en zo zonder aanbouwdelen oogt hij een stuk sportiever

Voor de wielen heb ik ook al een idee. De huidige wielen zullen het nog wel een tijdje doen, ik zal alleen de remrand dikte eens opmeten. Dus die wielen laat ik lekker zo, kan ik i.i.g. rijden.

Waarschijnlijk laat ik een setje bouwen naast de wielen die er nu in zitten. Ik wil sowieso graag 50 mm Big Apples omdat ik die EN erg mooi vind EN daar erg goede ervaringen van heb gehoord van andere (lig) fietsers. En dan in combinatie met iets bredere velgen en een setje naven dat ik al heb. Voor de City Cruiser had ik namelijk al een 26 inch wielsetje gekocht op Marktplaats. Pas na de aankoop kwam ik erachter dat dat een 571 baan wielsetje was waar alleen 23-25 mm banden op kunnen i.p.v. de 559 die ik verwacht had... Dom, dom, dom, zitten slapen! In die wielen zit echter wel een stel erg fraaie naven: een vintage Dura Ace voornaaf (dus achter bij de Flevoracer) en een vintage Hugi 240 achternaaf. Allebei als nieuw. Daar kan ik vast een mooi wiel omheen laten bouwen met de brede, stoere look die ik voor deze fiets voor ogen heb.

Ik denk dat ik het bouwen deze keer maar laat doen, op zich kan ik het wel zelf (zou niet de eerste keer zijn) maar het kost een hoop tijd...
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#9
Lopopodium,

De RaptoBike is een voorwiel aangedreven fiets, waarbij de trapas aan het (hoofd)frame gemonteerd is, maar is uitgerust met een  "gewoon" ligfietsstuur. Om te voorkomen dat de aandrijfkrachten te veel op het stuur worden overgebracht, wordt de kettinglijn vanaf het voorblad, met behulp van een kettingrol op het frame, evenwijdig aan de voorvork naar de as van het aangedreven voorwiel geleid.

Bij een Flevobike met knikframe, bestaat het frame uit twee delen. De trapkracht wordt vanuit de heupen op het achterframe overgebracht op de trapas van het voor-frame. Deze aandrijfkrachten zorgen voor een slingereffect tussen de framedelen onderling. Van een kettingreactie is nauwelijks sprake, omdat de gehele aandrijving aan het "starre" voor-frame zit.

De optredende reactiekrachten, tijdens het fietsen op de Flevoracer, worden voor een groot deel vereffend door een zeer grote naloop van het voorwiel. Sturen doe je met je heupen en benen. Je handen kun je bij wijze van spreken in je nek leggen, tenzij je moet remmen of schakelen.

Als je meer wilt lezen over deze besturing: http://fietssite.jouwweb.nl/besturing

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind hedendaagse M5, zowel in lijn of vorm als in doordachte techniek, de mooiste en beste ligfietsen die zijn gebouwd. Heb ik ook nog een sterke voorkeur voor staal.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
als je allebei 26 inch wielen hebt zou ik kijken voor de maxxis maxxlite 310, een superlichte band die goed rolt en weinig profiel heeft. ik vond hem iedergeval perfect. Voor wielen zou ik kijken naar een licht setje uit een 26 inch MTB die zijn sterk en licht

verder een leuke fiets en ben benieuwd naar je upgrades.
huidige fietsen: M5 lowracer / M5 20/20 / Giant toughroad SLR1 / Van Nicholas Astraeus / Cervelo S2
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Erik, dat is een mooie Flevoracer. Dat rekje is handig maar kaal ziet die er sneller uit, jammer van die knik in het stuur. Veel tie-wraps, maar dat is altijd beter dan dat er gaten in geboord zijn. Heb je er al geprobeerd er op te fietsen?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Dat rek is er nu even af maar hou ik zeker, is vast handig als ik er eens mee op vakantie wil. Ik heb er helaas nog niet op gefietst. De dag nadat ik hem kocht gingen we voor het eerst op (een achteraf erg natte) fietsvakantie met de kids en was er nog een hoop te doen. Morgen hoop ik tijd te hebben om hem op mijn lengte af te stellen (hij staat nu veel te lang) en even na te kijken zodat de remmen het i.i.g. goed doen. Kan niet wachten om hem te proberen, ben enorm benieuwd... Zal wel erg tegenvallen, duurde op de Shockproof ook even voordat ik met een hand los kon rijden en kon drinken o.i.d... Uiteraard zal ik hier vertellen over mijn ervaringen!
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mijn ervaring is dat het niet een beetje gaat tegenvallen, maar een heleboel.

Ik heb er nog nooit op kunnen fietsen. Alleen op de FlevoTrike is het mij gelukt.

Succes, ik hoor graag je verhalen. Tip: filmpje is ook leuk ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het blijft een icoon onder de ligfietsen. Het is denk ik nu al een heuse klassieker. Het is een zeer doordachte fiets en zeer karakteristiek. Gefeliciteerd en ik ben benieuwd hoe het allemaal zal lopen. Ik hoop dat de fiets je buitengewoon zal bevallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(10-Jun-2017, 08:45 PM)ErikvanD schreef: Zal wel erg tegenvallen

Of het valt onverwacht toch mee! Ik probeerde vandaag de zwaarste klim in Nederland (buiten Zuid-Limburg om) met de ligfiets te befietsen: de Oude Holleweg in Berg en Dal bij Nijmegen. Zwaarste deel gaat met 14% omhoog, dat vinden zelfs (sommige) professionele wielrenners niet erg leuk. Maar ik vond 'm eigenlijk prima te doen. Lees: ik kwam gewoon fietsend boven in weliswaar mijn laagste versnelling, maar had geen moment het idee dat ik zou gaan stilvallen. De ligfiets staat nu niet bekend als een echte klimfiets (iets wat ik ook wel kan onderschrijven). Maar het kan je soms ook wel eens positief verrassen!
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb net zoń ervaring wat betreft klimmen met de ligfiets. Tijdens de Weserrunde van 2016 ging het laatste deel vanaf Brevörde dwars door het Weserbergland. Ik zag er tegenop, maar ik fietste zo naar boven en niet eens in de lichtste versnelling. Ik was natuurlijk wel recreant, maar deed niet onder voor de andere recreanten.  Ik heb de conclusie getrokken dat ligfietsen vooral een kwestie van gewenning is en dat klimmen voor een geoefende ligfietser prima gaat.
[Afbeelding: 29573732111_4580885e6d_c.jpg]
Weserrunde 2016 Lichtenhagen by Marco Roepers, on Flickr

Dit soort videootjes wijzen toch ook in deze richting?




Overigens zou ik de racefietser nooit hebben bijgehouden.

En dan nog een een videootje al eerder gepost hier op het forum maar omdat het zo'n goede  illustratie is wat een flevobike nu tot zo'n andere ligfiets maakt.

(30-Apr-2017, 09:55 PM)Roepers schreef: Resultaat:


Antwoord }
Bedankt door:
#17
Vandaag eindelijk even tijd om aan de racer te prutsen. Eerst ketting schoon gemaakt die al een paar dagen in de diesel lag te weken. Toen het voortandwiel schoon gebikt, alleen een staalborstel bood soelaas... De derailleur wieltjes waren geheel dichtgekoekt en de derailleur bewoog amper als ik schakelde. De cassette draait niet vrij rond en de kransjes zitten helemaal los. Met​ andere woorden, na 15 jaar geen onderhoud is de fiets aardig "op"....

Met de speling op de pedalen en de trapas kan ik wel leven bij het leren rijden, die vervang ik later wel. Maar het wiel zal eruit moeten en de derailleur en cassette eraf, schoon gemaakt en terug erop. Eerst maar ff uitzoeken hoe die Dual Drive werkt en hoe ik die demonteer. Maar dat gaat vandaag niet meer lukken...dus nog geen sappige verhalen over mijn eerste rij-pogingen...

Tip, bik geen tandwielen schoon in korte broek en teenslippers... Kreeg mijn voeten amper meer schoon...
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik had eigenlijk bij voorbaat gedacht dat derailleur en kransjes vervangen moeten worden. Dat is iets wat op mijn fietsen meer dan eens is gebeurd, Zand en met name pekel eisen toch een stevige tol. Beide fietsen heb ik nog geen 15 jaar en derailleurs zijn op beide fietsen vrij recent (lees: van dit jaar)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Uiteraard gaan die ook vervangen worden. Maar ik ga pas echt investeren in de fiets als ik zeker weet dat ik er goed op kan rijden...
Mijn fietsen: M5 Shockproof 451 | Flevo-racer (project) | Kona Penthouse | Union Sakai | Kona Paddy Wagon | Koga Miyata Valley Runner | KMX trike (project) | mijn ritjes op Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Erik, leuk die Rode Panda, met rode ligger achterop. Wij hebben een witte Panda (ook van het laatste type)..... witte Raptobike achterop :-) hoewel die er makkelijk inpast.
Maar daar gaat het hier niet over, een aantal jaren geleden reed ik, met wat andere liggers, een tochtje. Er reed ook iemand met een Flevoracer, met het gemak als hij fietste en stuurde. Vanaf dat moment heeft dat beeld mij niet meer losgelaten. Telkens als ik er weer eens een te koop zie, moet ik mij inhouden. In Duitsland worden ze (weer/nog) gemaakt. Gisteren nog even gekeken .... voor iets meer dan €800 heb je een frame set met zitting, maarja kan ik er wel op fietsen, met mijn Raptobikes kan ik lezen en schrijven, maarja die knik-besturing. Misschien toch maar eerst een 2e handsje halen.......

Erik, jij al je eerste meters gemaakt? Als je het goed vind, wil ik wel eens langskomen om hem te zien en (als het mag) er in plaats te nemen, uiteraard alleen bij stilstand.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
[-]
Wie is online?
Momenteel 4 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 3 Gasten
Avatar

[-]
Nieuwe berichten
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Zo, bijna alles is b...ErikvanD — 09:27 PM
Opknappen Flevoracer
I know, dat is de mi...ErikvanD — 05:20 PM
Opknappen Flevoracer
In het kader van mos...Lopopodium — 05:13 PM
Een pijn in mijn rug fiets
Staat regelmatig op ...JarnoH — 02:35 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Ziet er mooi uit all...gideon — 06:00 AM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Je hebt er echt zin ...Roepers — 12:31 AM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Goed bezig! Leuk om ...JarnoH — 12:21 AM
Een pijn in mijn rug fiets
Nu je het zegt; die ...Lopopodium — 12:11 AM
Een pijn in mijn rug fiets
Mooie achtergrond oo...JarnoH — 12:05 AM
Bril spiegel op kickstarter
Ik heb voor de gein ...tegenligger — 10:24 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Net even een snelle ...ErikvanD — 08:43 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
tof joh! veel plezie...Roef Veerman — 07:04 PM
Fietscomputers
Ik heb de Sigma BC 1...Frank — 04:25 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Let the good times r...Frank — 04:20 PM
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
Het frame is er! Eve...ErikvanD — 03:46 PM
Fietscomputers
Ik gebruik een Bontr...Johan. — 06:56 PM
Bril spiegel op kickstarter
Ik zag donderdag e...Wim -de roetsende — 06:49 PM