Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering
#24
We hebben in Nederland voor (brom)fietsers 3 soorten rotondes. Fietsers in de rotonde, vrijliggend fietspad strak naast de rotonde en vrijliggend fietspad royaal om de rotonde heen. 

Vrijliggend fietspad strak langs de rotonde levert wat bezwaren op. De rotonde is een afzonderlijke ronde weg zonder begon of einde. Dat geldt voor zowel de fietsers als de bestuurders van motorvoertuigen. 
Laat je de voorrang voor fietsers weg, dan doet zich het volgende voor. Tegen de klok in moet de fietser voorrang verlenen aan de auto's die de rotonde naderden. Rijdend met de klok mee moet aan de fietser voorrang worden verleend.

Bij het verlaten van de ronde, is de fietser die de rotonde volgt, doorgaand verkeer en de afslaande autobestuurder moet de doorgang voor de fietser vrij laten. Bovendien is bij deze vorm van rotonde de "dode hoek" ongunstig. Als er ruimte is dan worden vrijliggende fietspaden royaal buiten de rotonde aangelegd.

Er is geen afzonderlijke verkeersregel in het RVV 1990 betreffende voorrang op rotondes. Het staat de wegbeheerder vrij om binnen de bebouwde kom de keuze te maken fietsers in of buiten de voorrang. 

Veel gemeente gaan af op advies van de SWOV. Het blijkt dat op rotondes met fietsers in de voorrang meer ongevallen worden geregistreerd dan bij fietsers buiten de voorrang. Buiten de voorrang zijn fietsers allerter op rotondes. Dan is de keuze gauw gemaakt. Scheelt een hoop borden en kosten.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/rotondes

Er is wel een advies om binnen 1 bebouwde kom alle rotondes hetzelfde uit te voeren. Dus of alle fietsers in of uit de voorrang.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering - door PietV* - 15-May-2018, 04:48 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Dan zou je verwachte...Lopopodium — 11:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan heeft de ju...365cycle — 11:12 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Ik vermoed dat de ka...365cycle — 11:09 PM
VeloCam in Bülky
….Foto's van de ca...GertBr — 11:06 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik het handv...Jeroen S — 10:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tja, de voornaamste ...Jeroen S — 10:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gideonaut, ik zie ...Gideonaut — 10:11 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Het klinkt alsof j...Duncan — 10:10 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik gebruik voor veel...datakneder — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik heb de Strada wel...Willeke_IGKT — 10:00 PM
VeloCam in Bülky
Ligt niet aan jou. L...Hoekie — 09:42 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
ik heb die van mij m...Gideonaut — 09:40 PM
kettingbuis uiteinden optrompen
Ik heb een lengte ni...Duncan — 09:33 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Op het VelomobielFor...Jeroen S — 08:42 PM
Bülk 4 more
De vorige eigenaar v...Jeroen S — 08:31 PM
VeloCam in Bülky
Foto's van de camera...twilwel — 08:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gideonaut, ik zie je...Jeroen S — 08:24 PM