(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef: (11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)
Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort". Als de keerzijde van de medaille namelijk is dat je verder moet afremmen om de bocht voor je gevoel veilig te nemen, is comfort mogelijk niet het juiste woord. Ik en vele - vooral ook minder sterke - rijders met mij vinden efficiëntie namelijk comfortabel
Toegegeven, ik was vroeger ook zo, tot op het randje in de bochten, soms op twee wielen en wat risico op de koop toe nemen bij wat minder overzichtelijke situaties. Wilde er niks van horen toen mijn chef me een brokkenpiloot noemde. Toen ik ging tellen hoeveel keer ik op z'n kant ben gegaan of anderszins schade heb gereden, moest ik toch toegeven dat ze gelijk had.
Ik heb uiteindelijk ook teveel lijfelijke klappen opgelopen en schades gereden. Maar dat hoeft niet. Met een andere rijstijl kan er veel veranderen. Puur uit zelfbehoud rij ik tegenwoordig super voorzichtig en zeker niet tegen de kiepgrens aan. Er zal maar net wat olie of los zand in de bocht liggen of er komt net een tegenligger aan zodat je de bocht wijder moet nemen en oeps, dan is de trottoirband niet meer te vermijden. De Bulk is zo stabiel in de bochten door het zeer lage zwaartepunt, dat wegglijden over de voorwielen in sommige situaties waarschijnlijker is dan op twee wielen gaan. Zeker op de vele klinkerwegen in elk dorp in het anderszins mooie Drenthe. Kortom het komt erop neer dat snel bochten kunnen/durven nemen en comfort wat mij betreft niet persé synoniem is.
Ik kies tegenwoordig voor een zeer flinke reserve in de bochten en dat lijkt zijn vruchten af te werpen in die zin dat ik veel en veel minder potentieel riskante situaties ervaar en in een jaar tijd Bulk rijden nog niet 1 keer op twee wielen ben gegaan.
Wel rij ik graag snel op de rechte, overzichtelijke stukken, dus in die zin vind ik efficiëntie wel een vorm van comfort. Om het vaker vertragen en tot stilstand komen door mijn voorzichtiger rijstijl te compenseren vind ik een laag gewicht en een overbrenging die heel laag begint belangrijk. Met een 11-46 cassette bijvoorbeeld heb ik vrijwel onmiddellijk al een lekkere cadans en hoef mijn knieën niet te forceren met langzaam en met meer kracht trappen.
Voor mij betekent een langere veerweg dat ik -eventueel- zachtere, comfortabelere vering kan toepassen zonder direct op de rechte stukken op de drempels zover in te veren dat de bodem/voethobbels tegen de drempel knallen. De Bulk MK1 is al veel beter wat dat betreft dan de MilanSL, maar zonder stugge voorvering gaat het denkelijk duidelijk minder goed. Harde knallen en schrapende geluiden zijn niet comfortabel voor de oren, ook al is de bodem er wel tegen bestand.
Ook bij de B4M kies ik misschien toch weer voor de rode veren, maar die zijn dan wel een 2 of 3cm langer, bieden dus meer veerweg en zijn puur door de toegenomen lengte ook wat minder stug.
Het zou goed zijn als de voorvering verbeterd kon worden zonder in te boeten op de bedrijfszekerheid van stalen veren. Maar ik zie dat nog niet zo snel met olie gebeuren. Links een lekkende veer en je gaat ook zonder een bocht al scheef.
Ik heb een seizoen elastomeren geprobeerd. Zo goed als ze in de zomer veerden en dempten, zo slecht deden ze het in de winter omdat een lage temperatuur ze veel stugger maakte. Tegenwoordig worden er heel andere elastomeren toegepast, maar ik ben terughoudend geworden. Laat anderen er maar een paar seizoenen mee rijden en zien hoe consistent ze presteren gedurende het seizoen en of ze niet te snel in elkaar geduwd worden zodat je heel langzaam aan minder veerweg hebt en je regelmatig de elastomeren moet vervangen.
(03-May-2024, 11:56 PM)Gideonaut schreef: De Bülk urban is gewoon een carbon B4m toch? Of zijn er nog andere verschillen?
Nou, de Urban is eigenlijk vooral een BulkMK1 maar dan met open wielkasten en wat meer aluminium framedelen, terwijl de B4M een uitgeklede glasvezel versie is van de Urban die je eventueel kunt opvijzelen met een Safety Module waar dan een lamp, achter/remlicht(?) en knipperlichten in/op zitten met een in de safety module ingebouwde accu. De bediening van de knipperlichten is op het dashboard, er zijn geen schakelaars op het stuur en je kunt niet kiezen voor tankbesturing. Kortom de Urban is standaard completer uitgevoerd en heeft ook meer opties.