23-Oct-2020, 11:04 AM
(23-Oct-2020, 09:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik mag het van WimS niet meer zegggen, omdat ik geen persoonlijke ervaringen heb met de Risse-demper, maar ik ken ook verschillende verhalen over lekkende dempers.Als een demper leegloopt ben je idd uitgefietst, dat klopt. Ik heb er zelf ook maar 3000 km mee afgelegd, maar met m'n ruim 100 kg en een paar lange ritten met veel bagage (totaalgewicht 165~170 kg) wel stevig me getest. Bij mij was ie betrouwbaar, maar ik had wel altijd de standaard demper bij me voor het geval dat er iets mis zou gaan.
Zelfs mensen die er 2 of 3 teruggestuurd hebben. Ze kregen wel keurig een nieuwe, maar als zo'n ding onderweg leegloopt dan kun je niet meer verder rijden en sta je langs de kant van de weg.
Ik weet sowieso van één vm-rijder die een behoorlijke schade aan de onderkant van de vm had door een plotseling leeggelopen Risse-demper. Hij reed over een drempel en had de gehele kettinggoot flink beschadigd.
Deze verhalen zijn niet recent. Misschien dat ondertussen alle problemen zijn opgelost.
Het probleem in dit geval is dat niet alleen de demping, maar ook de vering met één apparaat geregeld wordt. Zou je alleen demping verliezen, dan kan je (voorzichtig) doorrijden.
Als je het mij vraagt is een Risse demper "de distributieriem van de velomobiel"; gaat in principe niet snel stuk, maar je wil 'm toch gewoon periodiek onderhouden. Volgens mij is het dan behoorlijk betrouwbaar te noemen.
Aan de andere kant: Als de fabrikant van de fiets een vrijwel even goede oplossing heeft, zou ik daar zeker voor kiezen. Scheelt een hoop gedoe mocht het stuk gaan. Wat ik even niet weet, is of de kit die ze ontwikkelen alleen voor de voorwielen is, of niet: