Peiling: Welke trommelremmen
70mm en bevalt me prima
17.39%
4 17.39%
70mm en ga of overweeg ze te upgraden naar 90mm
8.70%
2 8.70%
70mm en volgende Velomobiel krijgt 90mm
13.04%
3 13.04%
90mm en bevalt me prima
56.52%
13 56.52%
90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima
4.35%
1 4.35%
90mm en heb spijt
0%
0 0%
Anders, beschrijf het in de comments
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 23 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trommelremmen
#27
(25-Jun-2023, 09:36 PM)Hardloper schreef: Hoe vaak stellen jullie de remmen bij ?

Ik denk 1x per jaar maximaal. Misschien nog wel iets minder, maar ik rem ook niet zoveel  Big Grin

Mijn optie staat er niet.

90mm, want van de 70mm waar ik een jaar te lang mee heb rondgereden heb ik echt zo ongelooflijk veel spijt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Wim ergens is darn optie 2 met optie 4 gecombineerd
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
De remmen van de Quest heb ik in de 5dkm die ik er mee heb gereden een keer oonieuwrvafgerteodm

Waar ik in het begin best de rem hard moest indrukken om de rem vast te zetten op de parkeerstand, werd dat gaandeweg makkelijker tot op een gegeven moment de rem eigenlijk nauwelijks meer het wiel blokkeerde.

Nu met de roets moet ik de schijfremmen weer een keertje opnieuw bijstellen. Ik moet m weer net teveel indrukken naar mn zin. Ik wil dat i wat eerder aangrijpt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#30
(25-Jun-2023, 10:43 PM)ZoefZoef schreef: oonieuwrvafgerteodm
Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(26-Jun-2023, 12:09 AM)365cycle schreef:
(25-Jun-2023, 10:43 PM)ZoefZoef schreef: oonieuwrvafgerteodm
Big Grin

Vrij vertaald: opnieuw afgesteld Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#32
Nu we het toch over remmen hebben. Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.

De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Over wat voor remmen hebben we het precies? Mechanische schijfremmen? Haal je wiel er even uit, dan kun je vast wel zien hoeveel vlees er nog op zit. Had je maar hydraulische remmen, die zijn zelfstellend. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Bij veel schijfremmen kun je er van de bovenkant inkijken. De blokjes hebben vaak een donker remmateriaal en dat zit dan op een stukje metaal geplakt. Sommigen hebben twee oortjes die er bovenuit steken, die zie de dan naar elkaar toe bewegen als je remt. Dikke kans dat er dan in de gebruiksaanwijzing staat dat je de blokjes moet vervangen als de afstand tussen die twee oortjes te klein wordt.

Ik heb overigens 90mm trommels in de houten Velomobiel. Omdat die in de donorquest zaten, maar ik had ook niks anders gewild. Ben nog geen echte berg afgereden, bij 70 km/h vind ik het meestal wel mooi geweest, waarbij dat ook in samenhang met de wegkwalteit en de inschatting van potentiele risico's. Overigens is daarvoor een afdaling van zon 50 hoogte meters al voldoende. Uitstekende wegkwaliteit, geen ander verkeer, alle ruimte en geen T spliting onderaan de afdaling hoop ik nog es tegen te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(26-Jun-2023, 05:45 PM)Jeroen S schreef: Overigens is daarvoor een afdaling van  zon 50 hoogte meters al voldoende. Uitstekende wegkwaliteit, geen ander verkeer, alle ruimte en geen T spliting onderaan de afdaling hoop ik nog es tegen te komen.


Deze afdaling is niet heel ver bij je vandaan. Ik heb hem nog niet geprobeerd met de velomobiel. Vroeger toen ik nog in Kleve woonde en dit vaak reed op een tweewielligfiets, was 50 geen probleem. Maar in de winter als je nog niet warm gefietst bent is het behoorlijk koud. Met een VM moet je hier met gemak 70 halen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
@datakneder, Ah interessant om eens mee te nemen bij familie bezoek in de toekomst
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben.  Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.

De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.

Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(26-Jun-2023, 08:18 PM)Tom Fekkes schreef:
(26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben.  Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.

De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.

Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen.
Avid bb7.  Zal eens kijken of ik die indicator kan vinden.

Remmen doet ie nog goed gelukkig, dus dat is het probleem niet maar zou graag weten hoe ver ze geen zijn inmiddels.

De insteldingetjes op de remhendel, die kan ik niet verder uitdraaien. Die zitten een beetje op de max.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(26-Jun-2023, 08:42 PM)ZoefZoef schreef:
(26-Jun-2023, 08:18 PM)Tom Fekkes schreef:
(26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben.  Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.

De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.

Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen.
Avid bb7.  Zal eens kijken of ik die indicator kan vinden.

Remmen doet ie nog goed gelukkig, dus dat is het probleem niet maar zou graag weten hoe ver ze geen zijn inmiddels.

De insteldingetjes op de remhendel, die kan ik niet verder uitdraaien. Die zitten een beetje op de max.

De instelringen op je hendel zijn voor je kabel. Die moet je niet gebruiken. Op de grootste rode knop aan de binnenzijde van je remmen zie je een palletje zitten. Als die erg naar binnen loopt slijten de blokken. Maar zo te horen heb je de remmen bijgesteld met de draaiknoppen bij je hendels. Dat is niet goed. Geef daar wat ruimte en doe het met de rode knoppen op de rem.
Dit is de link van ACE om de remmen te stelen: https://www.youtube.com/watch?v=slxZh9c_Qys
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Typisch herkenbaar dat de trommelremmen van mijn Strada, na de onderhoudsbeurt tussen kerst en nieuwjaar de eerste 3 maanden perfect remmen.
Daarna begint er eentje te blokkeren, en dan weer na een periode begint deze te glijden.
De remmen worden geleidelijk slechter. Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.
Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?

Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.

Bedankt voor dit onderwerp te belichten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(27-Jun-2023, 08:06 PM)GerDilven schreef: Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.

Nee, maar wel door, vooral 's winters, de as van de remhevel regelmatig wat olie op te doen. Die wil door pekel weleens wat gaan roesten waardoor de hevel slechter draait en dan krijg je genoemde problemen

Citaat:Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?
De trommeldiameter. Wanneer je het wiel eraf haalt kun je deze aan de binnenkant meten.

Citaat:Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.

Je zult toch echt dat hevel-asje regelmatig moeten smeren anders hou je dit probleem.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , GerDilven
#42
Mijn toelichting: altijd 90 en tijdens de Snoek L test voor het eerst met 70. Die remde met 70 ontzettend goed.
Dan denk ik: '90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima'
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#43
(27-Jun-2023, 08:12 PM)twilwel schreef:
(27-Jun-2023, 08:06 PM)GerDilven schreef: Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.

Nee, maar wel door, vooral 's winters, de as van de remhevel regelmatig wat olie op te doen. Die wil door pekel weleens wat gaan roesten waardoor de hevel slechter draait en dan krijg je genoemde problemen

Citaat:Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?
De trommeldiameter. Wanneer je het wiel eraf haalt kun je deze aan de binnenkant meten.

Citaat:Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.

Je zult toch echt dat hevel-asje regelmatig moeten smeren anders hou je dit probleem.
My

Gelijk Maar even gedaan. Bedankt voor de tip.
Beide draaipunten en het hevel-asje gesmeerd, verschilt nog minimaal wel gelijk nog even wat bijgesteld.
Het is toch een 70mm trommelrem.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
De remschijven van mijn DF schuur ik wel eens als de rem-prestatie tegen gaat vallen.
Heeft dit eigenlijk zin?

Niels, geen baardje, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(27-Jun-2023, 08:27 PM)Hoekie schreef: Die remde met 70 ontzettend goed.
Net schoon werkt het idd prima. 

Overigens, nog een herkennigspunt is als de stickers er nog op zitten: Sturmey Archer XL-SD = 90mm, X-SD = 70mm.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#46
Je kunt ook het wiel demonteren en dan even de binnenkant van de trommel meten. Dat gaat niet bij iedere Velomobiel even makkelijk.

Ook met 90er trommels wordt de werking minder als de omstandigheden slecht zijn. Droog zomerweer, is er niks aan de hand, koud, vochtig winterweer, dan wil er langzaam nog wel eens iets vast gaan zitten. Het hierboven genoemde remheveltje, vocht in de kabels. Opschuren van de blokken blijkt bij mij vooral effectief als ze glazig worden, maar dat zie je pas als je het wiel eraf hebt. Ook als er wat vervuiling op de blokken of in de trommel zit helpt het.

Op het Duitse Forum worden er ook wat positieve ervaringen gemeld met het aanbrengen van schuine groeven in de blokken. Heb ik zelf niet geprobeerd.

Met een beetje aandacht en onderhoud, werkt het echt een stukje prettiger. Zo'n lekkere "Klak" als bij een rechtopfiets geven mijn hendeltjes niet. Ik heb voor iedere rem een aparte hendel op de tankbesturing.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#47
(27-Jun-2023, 10:30 PM)Jeroen S schreef: Je kunt ook het wiel demonteren en dan even de binnenkant van de trommel meten. Dat gaat niet bij iedere Velomobiel even makkelijk.
Vandaar mijn tip Big Grin 

(27-Jun-2023, 10:30 PM)Jeroen S schreef: Ook met 90er trommels wordt de werking minder als de omstandigheden slecht zijn. Droog zomerweer, is er niks aan de hand, koud, vochtig winterweer, dan wil er langzaam nog wel eens iets vast gaan zitten.
Klopt. Echter lees ik op diverse plaatsen dat de 90mm trommels minder gevoelig zijn voor onderhoud dan de 70mm trommels. Ik heb er zelf nog onvoldoende ervaring mee, hoewel de DF zowel m'n eerste fiets is met 70mm trommels als de enige fiets waarbij ik last had van een slepende rem. 
Daarnaast heb ik bij de DF veel sneller de neiging om de boel even schoon te maken, omdat de remmen veel minder "reserve" hebben. De Bülk remt nu eigenlijk verschrikkelijk (ok da's wat overdreven, maar het is lang niet zoals het was), en ik kom nog niets tekort; bij de DF had ik al veel eerder ingegrepen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
Volgens mij zijn die Sturmey Archer trommelremmen beide 100 mm en 36 gaats en is er een met 70 mm remschoenen en heeft de andere 90 mm remschoenen. Dat zou betekenen dat er gewoon een 90 mm in kan met dezelfde spullen (velg en spaken) enkel moet je van wat ik zie de remverankering aanpassen daar moet een gat in voor de bevestiging aan de onderkant van wat aan de veerpoot zit (draagarmpje?) en een stuk afgezaagd.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
70 mm remmen en na 2 jaar laten ombouwen naar 90mm.
Telkens na een half jaar gaven die 70mm remmen ellende, waardoor onderhoud nodig was.
Nu die nieuwe 90mm remmen testen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50
Hallo Freek 1970 volgens mij zie je dat verkeerd. Het gaat om de diameter van de remtrommel, dus van de binnenzijde van de naaf.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Jeroen schreef
Citaat:Hallo Freek 1970 volgens mij zie je dat verkeerd. Het gaat om de diameter van de remtrommel, dus van de binnenzijde van de naaf.

Ja die trommel diameter gaat het om met het remmen, bij het inbouwen gaat het me om de buitendiameter vanwege spaaklengte. Die buitendiameter is bij beide SA remmen gelijk. Dus zijn 90 mm zo in te spaken volgens mij.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Die is niet gelijk. Zie de datasheets van SA. Voor de 90er is er een Pitch circle van 109mm, voor de 70ers is het 89,8mm.

https://www.sturmey-archer.com/files/cat...20HUBS.pdf
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM