Peiling: Welke trommelremmen
70mm en bevalt me prima
17.39%
4 17.39%
70mm en ga of overweeg ze te upgraden naar 90mm
8.70%
2 8.70%
70mm en volgende Velomobiel krijgt 90mm
13.04%
3 13.04%
90mm en bevalt me prima
56.52%
13 56.52%
90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima
4.35%
1 4.35%
90mm en heb spijt
0%
0 0%
Anders, beschrijf het in de comments
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 23 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trommelremmen
#1
Ik Puur een topic uit benieuwdheid. Welke maat trommelremmen heb je op je Velomobiel zitten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: GerDilven
#2
(24-Jun-2023, 02:50 PM)Hardloper schreef: Ik Puur een topic uit benieuwdheid. Welke maat trommelremmen heb je op je Velomobiel zitten.

90mm en mijn advies gebaseerd op persoonlijke ervaringen is om nooit, ik herhaal nooit, 70mm te nemen.

De 70mm variant geeft meer problemen. 'Hapt' sneller en de remkracht is gewoon onvoldoende.

De Milan had ik eerst met 70mm trommelremmen laten afleveren. Onder andere omdat dit de eerste winst is op het gebied van het totaalgewicht.

Ik vond echter vanaf dag 1 de remkracht tegenvallen. Na 1 jaar heb ik er nieuwe wielen met 90mm trommelremmen op laten zetten. Vanaf dag 1 ben ik tevreden over de remkracht. Het remmen gaat zo ongelooflijk veel gemakkelijker en lichter. Het verschil vind ik echt heftig groot.

Op de DF had ik ook 90mm.
Op de XS had ik 70mm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , GerDilven
#3
Ik had voor mezelf al uitgemaakt van 90mm. Dus mij hoef je niet meer te overtuigen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Dubbele stem. Bülk heeft 90mm, DF 70mm. Als ik ooit nieuwe wielen nodig heb in de DF wordt het ook 90mm.
Zijn qua onderhoud ook gewoon beter dan de 70mm.

Zou ze alleen hydraulisch willen hebben!
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#5
(24-Jun-2023, 10:55 PM)365cycle schreef: Dubbele stem. Bülk heeft 90mm, DF 70mm. Als ik ooit nieuwe wielen nodig heb in de DF wordt het ook 90mm.
Zijn qua onderhoud ook gewoon beter dan de 70mm.

Zou ze alleen hydraulisch willen hebben!

Naast je benen ook je onderarmspieren trainen en gewoon knijpen Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik denk dat er 70mm trommelremmen op mn voormalige quest zaten. Vond ik eigenlijk niet heel goed remmen ofzo, had er denk ik meer van verwacht.

Bij een nieuwe velomobiel zou ik zonder ook maar enige twijfel 90mm trommelremmen nemen. Doodsimpele reden: die paar tientjes extra zijn de kosten niet en haal je bij verkoop wel weer terug.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik zag na Google hier ook al een uitgebreide topic over door jullie gevoed  Doh Maar wat denken jullie van water gekoelde trommels? Volgens mij alleen Waw worden ermee uitgerust. Theo vond het maar niks
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(25-Jun-2023, 01:31 AM)Frutsel schreef: Naast je benen ook je onderarmspieren trainen en gewoon knijpen Wink
Onderarm. Een noodstop met 1 hand zou goed mogelijk moeten zijn, en is dat nu mijns inziens onvoldoende. Daarnaast is het remgevoel belabberd, er is nul feedback door de hendel.

Wie weleens met Magura gereden heeft begrijpt het verschil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(25-Jun-2023, 09:42 AM)365cycle schreef:
(25-Jun-2023, 01:31 AM)Frutsel schreef: Naast je benen ook je onderarmspieren trainen en gewoon knijpen Wink
Onderarm. Een noodstop met 1 hand zou goed mogelijk moeten zijn, en is dat nu mijns inziens onvoldoende. Daarnaast is het remgevoel belabberd, er is nul feedback door de hendel.

Wie weleens met Magura gereden heeft begrijpt het verschil.

Ik heb ook met magura gereden, dus ik weet het verschil. Ik vertrouw hydraulisch alleen wat minder dan mechanisch (complexer = meer manieren waarop het fout kan gaan Wink )

De remhendel van een velomobiel zit ergonomisch helemaal fout. Dat zorgt ervoor dat je slechte feedback krijgt, en ook dat je slecht hard kan remmen. Je vingers opkrullen om een remhendel werkt veel beter dan met gestrekte wijsvingers tuseen duim en wijsvinger te knijpen.

De feedback van de trommelremmen op mijn bukfiets in een ver verleden was uitstekend, dus het ligt niet aan trommelremmen of mechanische overbrenging van de kracht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Mike Burrows gebruikte niet voor niets trommelremmen op vrijwel al zijn fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
@Frutsel volgens mij heeft hier de tanksturing een voordeel??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Citaat:De remhendel van een velomobiel zit ergonomisch helemaal fout. Dat zorgt ervoor dat je slechte feedback krijgt, en ook dat je slecht hard kan remmen. Je vingers opkrullen om een remhendel werkt veel beter dan met gestrekte wijsvingers tuseen duim en wijsvinger te knijpen.

Eigenlijk zou de rem niet aan de bovenkant, maar juist aan de onderkant van het stuur moeten zitten.
Net als de duimrem van M5.

De WAW en de modellen van Daniël Fenn hebben in principe tankbesturing en dan heb je normale remhendels.

Eigenlijk weet ik niet eens waarom velomobiel.nl heeft gekozen voor het bovenstuur.
Is er hier iemand die dat weet?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#13
Misschien historische zo gegroeid ?? Maar volgens mij hebben nu dat alle Roemeense tillers dit. Je zou het haast gaan vragen bij Theo / Ymte waarom dit zo is
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: Ik heb ook met magura gereden, dus ik weet het verschil. Ik vertrouw hydraulisch alleen wat minder dan mechanisch (complexer = meer manieren waarop het fout kan gaan Wink )
Sorry, maar die motivatie om hydrauliek minder te vertrouwen valt in dezelfde categorie als:
1. De onzin die alle tegenstanders van de hydropneumatische vering van Citroën altijd uitkraamden.
2. De eindeloze verhalen van fans van de carburateur bij benzinemotoren, die iets vonden van elektronische brandstofinjectie.

Mechanisch staat niet gelijk aan eenvoudiger en ook niet aan technisch superieur. 
 
Hoe meer bochten in een remkabel, hoe minder remgevoel, hoe minder remvermogen en hoe meer plaatsen gevoelig zijn voor doorslijten. Dit is waarom een QV veel minder lekker remt dan een DF. Dit is ook waarom een nieuwe DF (met de nieuwe kabelloop) minder direct remt dan een oude DF deed (wat op zich wel een vooruitgang is, want vroeger waren ze wel héél bijterig).
En geloof me, ik spreek uit ervaring (de linker remkabel van m'n fiets is eens geknapt in een snel genomen bocht naar rechts waarin ik een haas moest zien te ontwijken): je wil niet ineens geconfronteerd worden met maar de helft van je remvermogen bij hard remmen. 

Wat betreft betrouwbaarheid: Beide hebben gewoon onderhoud nodig. Dat hydrauliek "niet bij iedere fietsenmaker verkrijgbaar is" kan ook steeds makkelijker naar het rijk der fabelen verwezen worden - stapels racefietsen, mountainbikes en elektrische fietsen rijden tegenwoordig met hydraulische schijven rond. 

(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: De remhendel van een velomobiel zit ergonomisch helemaal fout. Dat zorgt ervoor dat je slechte feedback krijgt, en ook dat je slecht hard kan remmen. Je vingers opkrullen om een remhendel werkt veel beter dan met gestrekte wijsvingers tuseen duim en wijsvinger te knijpen.
Je bedoelt: Je kan minder kracht zetten. Je vingertoppen zijn wel degelijk gevoeliger voor trillingen in de hendel dan ergens halverwege je vingers terwijl er flink kracht gezet wordt. Trommels geven sowieso al minder feedback door dan schijven of de remrand van je velg,  

(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: De feedback van de trommelremmen op mijn bukfiets in een ver verleden was uitstekend, dus het ligt niet aan trommelremmen of mechanische overbrenging van de kracht.
Just checking: Verwar je doseerbaarheid niet met feedback? Een trommel laat zich namelijk prima doseren, en zelfs met een kabel... maar dan liefst wel met een kabel die recht loopt.

(25-Jun-2023, 01:51 PM)Hardloper schreef: Misschien historische zo gegroeid ?? Maar volgens mij hebben nu dat alle Roemeense tillers dit. Je zou het haast gaan vragen bij Theo / Ymte waarom dit zo is
Weet niet hoeveel ik er al over mag zeggen, maar as we speak wordt er door een bedrijf gewerkt aan een ander type remhendel voor tillerbesturing.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Helemaal eens met 365cycles pleidooi voor hydraulische remmen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#16
(25-Jun-2023, 04:13 PM)melle z schreef: Helemaal eens met 365cycles pleidooi voor hydraulische remmen.

Ik heb op al mijn open liggers schrijfremmen met een kabeltje. Ik vind dat al echt waanzinnig goed remmen.

Remt hydraulisch echt nog zoveel beter dan?

Ik heb wel een keer een fiets met hydraulische remmen gehad, maar ik kan mij zo niet herinneren dat dit nou zo superieur was.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(25-Jun-2023, 05:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Remt hydraulisch echt nog zoveel beter dan?
Geen idee, ik heb geen ervaring met mechanische schijfremmen, maar zoals 365cycle al aangaf, veel is afhankelijk van de lengte en de loop van de remkabels. Ik ben trouwens behalve voor fietsen met kleine wielen geen fan van schijfremmen, maar daar denken ook hele volksstammen (inclusief de UCI...) anders over.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik heb hydraulische remmen op de Flevo knik kantel fietsen en hoewel ze goed remmen vind ik het niet prettig omdat ik geen idee heb hoe ze af te stellen en ben ik niet moedig genoeg om het gewoon maar te proberen.
Met kabeltjes weet ik meer en durf ik meer.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Je hebt toch ook ooit geleerd hoe mechanische remmen werken? Hydraulische remmen zijn echt niet ingewikkelder, maar om te begrijpen hoe je ze af kunt stellen zul je je er toch echt even in moeten verdiepen...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(25-Jun-2023, 06:14 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb hydraulische remmen op de Flevo knik kantel fietsen en hoewel ze goed remmen vind ik het niet prettig omdat ik geen idee heb hoe ze af te stellen en ben ik niet moedig genoeg om het gewoon maar te proberen.
Met kabeltjes weet ik meer en durf ik meer.

High five!  Exact dit heb ik ook met hydraulische remmen.

Ik heb nu een trike op basis van een M5 lowracer staan waarvan door stilstand de voorwielen niet langer meer soepel draaien. Vermoed dat dat in de remmen zit, maar ben er nog steeds niet aan begonnen om die op te knappen, terwijl mn pa dat ding wel eens wil proberen.  Geen idee hoe ik die remmen kan instellen en of ik bijv. zomaar de voorwielen eruit kan halen.  Magura BigTwin trouwens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Citaat:Eigenlijk zou de rem niet aan de bovenkant, maar juist aan de onderkant van het stuur moeten zitten.
Net als de duimrem van M5.
Ik heb een M5 highracer met de duimrem maar kan met mijn duimen eigenlijk niet genoeg kracht zetten naar mijn smaak. Maar het zicht naar voren is wel beter.

Citaat:Eigenlijk weet ik niet eens waarom velomobiel.nl heeft gekozen voor het bovenstuur.
Is er hier iemand die dat weet?
Ik weet niks zeker, maar ik weet wel dat veel velomobilisten het stuur op de buik laten rusten. Dan is een remhandel aan de bovenkant de goede plek.

Ik zie nog weleens dat de remmen eigenlijk te zwak staan afgesteld en bijna tot de aanslag ingedrukt kunnen worden. Dan kun je veel minder kracht zetten met de vingers door een te kleine opening tussen duimen en overige vingers. Een en ander afhankelijk van hoe groot je handen zijn uiteraard.

Om nog meer remkracht over te houden probeer ik om minder bochten in de remkabel te maken. Een bocht minder maakt veel verschil. Je hoeft veel minder hard te knijpen voor dezelfde remkracht en het doseert beter. Ik ken 3 manieren om bochten te verminderen, maar elk heeft z'n eigen beperkingen die het helaas niet geschikt voor iedereen maken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(25-Jun-2023, 08:52 PM)twilwel schreef: Ik zie nog weleens dat de remmen eigenlijk te zwak staan afgesteld en bijna tot de aanslag ingedrukt kunnen worden. Dan kun je veel minder kracht zetten met de vingers door een te kleine opening tussen duimen en overige vingers. Een en ander afhankelijk van hoe groot je handen zijn uiteraard.
Goed punt! Ik moet de remmen weer eens bijstellen, had laatst het gevoel dat ie minder hard remt maar ze zijn ook alweer een stukje versleten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Hoe vaak stellen jullie de remmen bij ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(25-Jun-2023, 09:36 PM)Hardloper schreef: Hoe vaak stellen jullie de remmen bij ?

Zo vaak als nodig is, met de Quest elke paar weken.
Met de Flevo bike en trike is het in 5 jaar twee keer gedaan voor mij, de tweede keer omdat de eerste fietsenmaker de rem veel te slap had gezet, ik kon de standrem van de trike niet laten pakken na de eerste keer 'bijstellen'.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
Ik heb mijn trommelremmen nog niet af hoeven stellen. Ik heb de standaard 75mm op mijn nieuwe quatrevelo (inmiddels ook weer 1,5 jaar oud)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(25-Jun-2023, 09:47 PM)JustJules schreef: Ik heb mijn trommelremmen nog niet af hoeven stellen. Ik heb de standaard 75mm op mijn nieuwe quatrevelo (inmiddels ook weer 1,5 jaar oud)
70mm Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM