Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstocht berichten en beelden
#27
Ik heb in Noord en in Oud-West gewoond en in Zuid gestudeerd, ik vind Amsterdam een fijne stad.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Vandaag een kort zondagmiddagrondje gereden over de dijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen. Bij recreatiegebied Gravenbol stond het parkeerterrein onder water.

[Afbeelding: IMG-20240107-160107-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240107-160745-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240107-162404-800x600.jpg]
Antwoord }
#29
In Drenthe viel de wateroverlast mee in vergelijking met het midden des lands.
Wegen waren schoon en droog, hier en daar wat ondergelopen akkers.
Er stond wel een gure noordoostenwind maar met mijn "bar mitts" geen koude handen en
waterdichte goretex sokken ook geen last van koude voeten.

[Afbeelding: large.jpg]

[Afbeelding: large.jpg]

Eeserdiepje bij Borger:
[Afbeelding: large.jpg]

Bij Valthe lag nog een dun laagje sneeuw
[Afbeelding: large.jpg]

[Afbeelding: large.jpg]
Antwoord }
#30
Het Eeserdiepje, is dat een vissentrap?
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Ik kom maar zelden in die hoek, maar het bordje Eesergroen gaf mij hele goede herinneringen aan een high tea gelegenheid die daar zit. All you can eat op zondag geloof ik, maar allemaal vers gemaakt, erg lekker en door een dame die uit Engeland komt. Zeker aan te raden als je daar in de buurt bent. Je moet wel reserveren want het is erg gewild!
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#32
Die high tearoom is tegenover dat bord,
https://maps.app.goo.gl/sp84TiaXt8JCVevC6
Ben er nog nooit geweest, bedankt voor de tip!
Het is geen vistrap bij het Eeserdiepje, gewoon een stuw.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Ik ben vanmiddag naar Den Bosch gefietst voor een kort optreden bij een kunstexpositie. Recht tegen de laag staande zon en de zuidenwind in.
In het centrum van Oeteldonk was te merken dat de carnaval er weer aan komt, er hingen vlaggen, er liepen mensen in boerenkiel met opgenaaide emblemen en er kwam een fanfare voorbij.
Na afloop waren er hapjes en kon ik een beetje bijvoederen voor ik weer op de fiets stapte.
Op de terugweg, tussen half zeven en half negen, had ik opmerkelijk genoeg meer last van auto's dan op de heenweg.

[Afbeelding: IMG-20240128-151141-800x600.jpg]

Uitzicht over Het Bossche Broek vanaf de Zuidwal.
[Afbeelding: IMG-20240128-151304-800x600.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240128-151330-800x600.jpg]
Antwoord }
#34
Gisteren met de fiets op en neer geweest naar Oss voor familiebezoek. Het was mooi voorjaarsweer en ik reed al weer met gemiddeld een verzet hoger dan in de winter.
De veerpont bij Wijk bij Duurstede vertrok net naar de overkant toen ik daar aankwam, dus maximale wachttijd van twaalf minuten.
Bij industriegebied Medel bij Tiel nam ik vanaf de rijbaan een fietspad op draaiend de bocht iets te hard, werd uit balans gebracht door een paar hobbelkeien die daar lagen, kon daardoor de berm net niet ontwijken, en dook vervolgens de greppel in, die gelukkig droog was. Nog eens vijf minuten vertraging om een kluit aarde aan het uiteinde van mijn stuur en een kluit aarde van een trapper te verwijderen, en om het voorwiel dat aanliep bij de rem weer goed vrij lopend te krijgen.
De veerpont bij Maasbommel was buiten bedrijf, hoewel deze volgens het bord op zondag tot 19:00 zou moeten varen. Terwijl ik om de plassen van de Gouden Ham heen reed naar de veerpont bij Megen had ik een wielrenner met luxe aerovelgen in mijn zog, die ongeveer halverwege afhaakte. Ik had haast, en hij kon klaarblijkelijk nog wat meer training gebruiken. Terwijl ik het pleintje bij de veerstoep van Megen afreed zag ik door een geparkeerde kampeerwagen pas laat het fietspad langs de N329 liggen. Ik wilde er met een scherpe bocht op draaien en ging nogmaals onderuit met de gebruikelijke landing op achterste en elleboog. Nu bleek de bout bij het draaipunt van mijn klapstuur het begeven te hebben. Tsja, elke keer als die fiets omvalt, al dan niet met iemand erop, krijgt dat onderdeel via het uiteinde van het stuur een hengst, en nu heeft het na zo'n vijfentwintig jaar de geest gegeven.
De ophanging van mijn derailleur was ook weer eens verbogen. Aan de noordkant van Megen de fiets op zijn kop over een bankje gehangen, achterwiel eruit en derailleur eraf en de boel weer min of meer recht gebogen. Daarna ben ik met het stuur dat wiebelend op halfzes hing rustig de laatste vijf kilometer gereden. Ik was drie kwartier later dan gepland.
Met wat moeite kregen we die gebroken bout eruit om er naar te kijken. Door de bijzondere vorm van het onderdeel konden we geen vervangende bout vinden. Uiteindelijk hebben we de boel met een touwtje vastgezet, en ben ik zo terug naar huis gereden. Op de terugweg ging alles voorspoedig, alleen had ik nog twee maal de maximale wachttijd, in totaal 25 minuten stil staan, doordat de veerpont net voor mijn neus naar de overkant begon te varen, met een rustig zondags gangetje.

[Afbeelding: IMG-20240303-131353-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240303-140200-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240303-155510-800x600.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Fietsbennie
#35
Jammer dat je bent gevallen Martin. Hopelijk kun je de schade herstellen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
Zo'n stuurbout zit ook op mijn Wizard. Ben benieuwd of je die makkelijk kunt vervangen, bij de schroefdraad van de mijne heb ik ook mijn bedenkingen dus die zal vroeger of later het ook begeven vrees ik. Undecided
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Met veel grabbelen in mijn bakken met oude rommel die misschien ooit nog eens ergens goed voor is heb ik een voorlopige oplossing samengesteld.

[Afbeelding: IMG-20240305-161843-800x600.jpg]

De afstelringen van een versleten remblok dat ik nog had liggen bleken precies de juiste diameter te hebben, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Verder een kunststof ring waarvan ik niet meer weet waarvoor die ooit gediend heeft, en een standaard M6 bout van 40 millimeter.

Hier kan ik voorlopig wel even mee doorrijden denk ik. Uiteindelijk heb ik liever een elegantere oplossing.
Ik ben bij de lokale Hubo-vestiging gaan kijken of ze daar wat hadden liggen dat ik kon gebruiken, maar niets gevonden. Binnenkort nog eens bij een paar andere bouwmarkten kijken.

Nog een mogelijkheid is misschien om een gat voor een M6 bout door het oude onderdeel heen te boren. Ik weet niet of mijn eenvoudige huis-tuin-en-keuken-boor zoiets aankan.

En ik kan natuurlijk bij Elan of Tempelman vragen of ze zoiets nog hebben. Wellicht wordt het dan niet vervanging van alleen die bout, maar van het hele klapmechaniek.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#38
Zoek op schouderbout (je moet die van de ijzerboer hebben, niet die van de slager).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#39
(05-Mar-2024, 08:49 AM)Fietsbennie schreef: Jammer dat je bent gevallen Martin. Hopelijk kun je de schade herstellen.

De schaafwond op mijn elleboog herstelt vanzelf. De deuk in mijn ego met de tijd hopelijk ook.

Een geluk bij een ongeluk was dat dat onderdeel van mijn klapstuur het begeven heeft op een niet al te lange rit, en dichtbij mijn bestemming. Als het op een langere fietstocht ver van huis gebeurd was dan was dat knap vervelend geweest.

(05-Mar-2024, 11:23 PM)melle z schreef: Zoek op schouderbout (je moet die van de ijzerboer hebben, niet die van de slager).
Bedankt voor de tip!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle
#40
Een schouderbout is een bodybuilder met brede gladde schouders en een dun stukje schroefdraad. In dit geval 8mm diameter glad m6 draad. Die kun je niet per ongeluk te ver aan draaien. Als er rechts verder niks aan die schroefdraad gezeten heeft, dan is het een schouderbout.

Een hulsmoer is een lange holle moer met inwendige schroefdraad. Dat is de versie als er rechts wel een kop op die schroefdraad zat. En het kapotte onderdeel dus een moertje is, met een boutje wat er van de andere kant in gaat.

Dan heb je hier mogelijk wat aan. M6 binnen, 8mm buiten 18mm lang. Deze zijn er in verschillende lengtes. https://rat-bikes.com/catalog/product/vi...CcQAvD_BwE

Ik vermoed dat er aan 2 kanten een imbus kop geweest is, waarvan 1 kant afgebroken. Dan zou het een gewone imbus zijn en een hulsmoer.

Let bij het kopen van de vervangende onderdelen op dat je een goede bout neemt rvs a4 70, niet a2 dat is veel voorkomender maar ook minder sterk. Die Shimano hulsmoer is ook rvs.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#41
Na het samenstellen van een oplossing voor die afgebroken schouderbout in mijn klapstuur met wat dingen uit mijn bakken met rommel die misschien ooit nog ergens goed voor is, ben ik bij een grote bouwmarkt wezen grabbelen in de bakken met nieuwe onderdelen. Met de daaruit ontstane oplossing rij ik al weer enige tijd rond.

[Afbeelding: IMG-20240407-125952-756x1008.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240407-132013-756x1008.jpg]

Ik vond stelringen met een binnendiameter van 6 millimeter en een buitendiameter van 12 millimeter, daarvan heb ik er twee gebruikt, ze passen mooi strak in het scharnierende uiteinde van de stuurbuis. Die stelringen zijn 8 millimeter breed. Daartussen heb ik dan een nog een selectie van ringen van oude remblokken die samen 11 millimeter breed zijn. Met 2 x 8 + 11 millimeter kom ik precies uit op de 27 millimeter die nodig zijn: 24 millimeter voor het uiteinde van de stuurbuis, en 3 millimeter voor de kant van de scharnier met de brede opening.

De bout met inbus-kop die ik heb is 45 millimeter, eentje van 40 millimeter was voldoende geweest, maar die waren op. Het steekt nu dus 5 millimeter extra uit, ik heb er maar een extra borgmoer op gedaan. In eerste instantie vond ik dat er storend uitzien, maar ik ben er al aan gewend, het valt me niet meer op, en hopelijk blijft het zo iets beter vastzitten.

Ik heb ook nog wat zitten zoeken in webwinkels die schouderbouten aanbieden, dat leverde niks op, ik kon er geen vinden die het juiste formaat leek te hebben. Of ik begrijp de gegeven specificaties gewoon niet, die mogelijkheid moeten we ook niet uitvlakken.

Een nadeel van de huidige oplossing doet zich voor bij demontage. Die stelringen en die bout zitten niet aan elkaar vast, dus je trekt de bout eruit, maar die stelringen blijven dan zitten. Daar kwam ik achter toen ik het eruit wilde halen om er nog even een foto van te maken, ik ben wel een kwartier aan het pielen geweest voordat ik die ringen er uit had. Een beetje kruipolie erin laten trekken, en dan een lange M6 bout erin en een beetje schuin duwen en er aan trekken, dat was de truuk waarmee ik die ringen er uiteindelijk weer uit kreeg.

Het stuur werkt nu beter dan ik me kan herinneren dat het ooit gedaan heeft. Er zat altijd wat speling in, of ik moest hem stevig aandraaien, zo stevig dat het stuur min of meer vast zat en niet makkelijk klapbaar was. Het laatste jaar had ik hem altijd zo strak aangedraaid dat het in de praktijk min en meer een stuur met een vaste hoek was. Met de nieuwe bout plus stelringen erin is het stuur goed klapbaar zonder dat er speling ontstaat.
Antwoord }
#42
Vanavond heb ik een tweedehands fietskar voor weinig opgehaald in Amersfoort Schothorst. Zo een voor honden, of in mijn geval, grote spullen.

Ik had wat touw en spanbanden meegenomen voor een zeer provisorische koppeling tussen kar en fiets.
Het koppelstuk van de kar is bedacht voor de solide as met moer zoals die op veel fietsen zit. Met mijn snelspanner leek me dat niet zo'n succes. De vorige eigenaar had nog wel een bout en moer liggen waarmee we het op het bevestigingspunt voor dynamo's konden schroeven, sympathiek dat hij die er nog bij deed. Onderweg nog een paar keer gestopt en gekeken of dat bevestigingspunt van de dynamo het wel trok, het leek geen krimp te geven.

Op de terugweg heb ik goed kunnen merken wat frontaal oppervlak plus een niet zo aerodynamische vorm doet, veel verder dan 22-23 km/u kwam ik niet. Behalve bij de afdaling van de heuvelrug, toen kwam ik toch nog even boven de 30.

Notitie aan mezelf: voortaan altijd via de oostkant om het centrum heen rijden als je in noord-zuid richting langs het centrum van Amersfoort wilt. Langs de westkant langs het spoor is het nogal een doolhof, waar je al snel omrijdt in kronkels, vooral als je ook nog eens een afslag mist. Langs de oostkant via de Stadsring langs de singel schiet beter op.

[Afbeelding: IMG-20240412-185628-1008x756.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240412-193813-1008x756.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , datakneder , Lig-hen
#43
Afgelopen zondag over de nieuwe top van de VAM berg gefietst, het Dak van Drenthe.
Een bergverzet van 22 (voorblad) x 32 (achter) was geen overbodige luxe.

[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Lig-hen
#44
Wat een mooie luchten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#45
Ik heb een 360 graden "streetview" serie geupload naar Mapillary, dan kan je de hele klim afspelen:
https://www.mapillary.com/app/?pKey=7645...801&zoom=0
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Atrike , Fietsbennie
#46
(15-Apr-2024, 06:03 PM)De tovenaar schreef: Ik heb een 360 graden "streetview" serie geupload naar Mapillary, dan kan je de hele klim afspelen:
https://www.mapillary.com/app/?pKey=7645...801&zoom=0

Leuke functie, maar ik weet niet of ik het nog eens ga gebruiken. Ik werd er al wagenziek / misselijk van. Beeld per beeld bekijken gaat me beter af.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
Leuk wel, zo'n fotoserie van een route.
Mapillary heb ik al wel eens eerder genoemd zien worden, maar nog nooit echt er naar gekeken. Het lijkt me soms wel nuttig bij de routeplanning, om te kijken naar de staat van het wegdek op plekken waar je nog nooit geweest bent.

Ik ben vandaag op en neer geweest naar Arnhem, een stuk essen hout en wat fineer gehaald bij de Arnhemse Fijnhouthandel, en daarna nog wat rondgeneusd bij Baptist. Op de heenweg ben ik bij Rhenen de Nederrijn overgestoken en vanaf Kesteren tot Arnhem-Zuid over de dijk gereden. Op de terugweg had ik geen zin om precies dezelfde route te rijden, dus weer eens de route langs de noordkant van de Nederrijn genomen langs Oosterbeek, Doorwerth, Renkum en Wageningen. Tsjonge wat een hoop extra klimmen is het daar, volgens brouter.de maak je op die route bijna 100 hoogtemeters. Nu ik toch bezig was met extra klimmen ben ik ook eens tegen de Grebbeberg opgereden, in plaats van dat fietspaadje onder de Grebbeberg langs te nemen. Het is best stijl daar, zonder mijn kleine voorblad ging het niet. Ik heb geen voorderailleur en als ik het even kan vermijden om de ketting handmatig om te leggen dan stoemp ik liever een stukje omhoog, maar dat gaat hier dus echt niet. In Rhenen nog wat boodschappen gedaan, er is daar een fijne Marokkaanse super op de Molenstraat met o.a. een goed assortiment groene thee. Het was de hele dag winderig en de wind draaide zodat ik zowel heen als terug tegenwind had, en het was veelal grijs en miezerig met soms korte opklaringen en af en toe spetters. Ik reed zonder regenspul aan en dat ging wel, maar de laatste tien minuten ging het toch nog even wat intensiever regenen zodat ik toch nog behoorlijk nat thuis kwam. Hieronder een foto ter illustratie hoeveel prut er in de rondte slingert rond mijn kleine achterwiel op zo'n regenachtige dag. Als ik geen kettingafscherming geknutseld had zou een deel van die troep in mijn ketting terecht komen.

[Afbeelding: IMG-20240420-184524-1008x756.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#48
Er staat ook niet voor niks een bordje 7% onderaan de Grebbeberg. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
Ook voor mij wel een beetje een bekende route, inclusief de bestemming. Komt mijn houten velomobiel grotendeels vandaan. Mooi bedrijf die fijnhouthandel. Vanaf Arnhem terug kun je ook die nieuwe snelfietsroute doen, die loopt bij Doorwerth langs het oude kerkje en dan onderlangs de bult, bij het kasteel Doorwerth. Dat scheelt wat klimmen en het is er rustig. Net voor Renkum, of was het Heelsum, daar zijn wel veel drempels in de bebouwde kom.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM