Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstocht berichten en beelden
#1
Het is mijn bedoeling om hier een draad te starten waarin iedereen korte berichten en eventueel een paar foto's kan toevoegen van gereden fietstochten. Dat geeft dan hopelijk een leuk gevarieerd overzicht van wat er zoal gereden wordt. We hebben al wel diverse persoonlijke draden met verhalen. Ik heb de indruk dat de meeste mensen daar dan vooral pas iets in schrijven als het echt een indrukwekkende tocht was waar veel over te vertellen valt. Voor mijzelf werkt het in ieder geval zo. Deze draad is dan bedoeld voor de kortere berichten.

Ik heb dit niet zelf bedacht maar afgekeken van de draad "Bilder und Berichte von Ausfahrten und Touren" op velomobilforum.de, iets dergelijks miste ik op ons forum.

Vandaag ben ik naar de Amsterdamse Fijnhout gereden en heb ik een fichte voorblad gehaald, voor mijn eerste poging om zelf een gitaar te bouwen.
Het was ongeveer 70 km heen en 70 km terug, in beide gevallen in ongeveer drie uur gereden. Heen ben ik gereden via Lage Vuursche, Hilversum, langs de Vecht naar Weesp, langs het Amsterdam-Rijnkanaal, over de kade achter het Centraal Station en langs station Sloterdijk door richting de industrieterreinen aan de zuidkant van havengebied Westpoort.

Ik dacht na de regenbuien vertrokken te zijn, maar kreeg er bij Den Dolder nog een over me heen. Daardoor oponthoud door het aantrekken van regenspul, en het een half uur later weer uittrekken omdat de zon weer scheen en het te warm werd.
Mijn telefoon had kuren, en ving uiteindelijk pas in Hilversum een gps-signaal. Zodoende kwam het aan op puur kaart lezen, en dat lukte niet in de regen met natte handen waardoor ik in Den Dolder van mijn geplande route af raakte. Ik vond een oud brandweergebouw met een afdak waar ik de boel kon afdrogen en op basis van straatnaamborden mijn positie kon bepalen. Ik bleek op de N238 te staan, precies de weg die ik dit keer wilde vermijden.

Het stuk door het Spanderswoud dat ik in mijn route had opgenomen beviel me niet, te veel opletten om steeds de juiste afslag te nemen en maar voortploegen over die zandpaadjes. De volgende keer rij ik er wel omheen via de hoofdwegen als ik daar langs kom.

Het stuk langs de meanderende Vecht naar Weesp vond ik wel leuk om te rijden. Weesp bleek een leuk historisch centrum te hebben, dat wist ik niet.

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal werd ik ingehaald door een wielrenner die een indrukwekkend uiterlijk nu eens wel met een flinke snelheid wist te combineren. Dat kom ik zelden tegen. Zwart carbon frame, zwarte aerovelgen, zwart aerodynamisch pak, zeer stevige gebruinde kuiten, en dan knalroze sokken en handschoenen. Met een beetje aanpoten kon ik in zijn zog meerijden, met een paar meter afstand want ik vind het niet netjes om een onbekende zo dicht op de huid te gaan zitten. Hij keek een paar keer verbaasd of geirriteerd om - dat zie je niet door zo'n donkere zonnebril - en nam wat eerder dan ik een afslag.

Het stuk door de drukte van Amsterdam heen had ik liever overgeslagen, maar ja, die houthandel ligt nou eenmaal aan de andere kant.

Op de terugweg reed ik via Nieuw-West waar ze best een aardige fietsinfrastructuur hebben met veel vrij liggende fietspaden, en dan langs de A4 en de A2 de stad uit. Ik heb nog nooit zo veel van die fatbike-lelijkerds bij elkaar gezien als vandaag in Amsterdam, bijna net zo veel als brommers.
Van Abcoude tot Loenersloot weer een leuk stuk langs de meanderende Angstel gereden. Ik dacht even dat het een tikfout moest zijn, maar het riviertje heet echt zo.
Bij de Loosdrechtse plassen heb je een dijkje tussen twee plassen met een smal onverhard fietspad, de Dirck A. Lambertszkade tussen de Wijde Blik en de Waterleidingplas. Die heb ik weer eens gereden, dat was al weer een paar jaar geleden, en even op de vogelkijkhut staan kijken.
Via Hollandsche Rading, in Bilthoven onder het spoor door via  het fietstunneltje dat Klaphekweg heet, en ook echt solide hekken heeft waar je goed hard tegen aan zou kunnen klappen, en dan Bosch en Duin bereikte ik Zeist, deed daar nog even boodschappen, en reed via mijn gebruikelijke route over de Arnhemse Bovenweg naar huis.

(dit is toch nog een redelijk lang verhaal geworden, sorry daarvoor)


[Afbeelding: IMG-20230726-151546-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20230726-151419-1008x756.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230726-210614-1008x756.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230726-165925-uitsnede.jpg]
Antwoord }
#2
Ik voel een nieuwe topic idee opborrelen : Gitaar bouw
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(27-Jul-2023, 08:37 AM)Hardloper schreef: Ik voel een nieuwe topic idee opborrelen : Gitaar bouw
Daar worden al hele forums over volgeschreven...

Ik ben zelf niet zo van het foto's maken onderweg. Als ik eenmaal fiets stop ik liever niet, maar ik vind het altijd wel leuk om foto's en verhalen van anderen te lezen. Het is wel leuk om een topic te hebben waar wat losse foto's of grappigheden samen kunnen komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Het Spanderswoud vind ik altijd wel lekker fietsen als het regent, maar dat komt vooral omdat ik in Hilversum ben opgegroeid, en van bos in de regen hou. De zandpaadjes zijn inderdaad wat minder fijn dan, en om op te schieten kan je beter langs de rand fietsen, maar dat is wel minder leuk.

Fatbikes zijn snel bezig om de van moofs in te halen in Amsterdam.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Gisteren een wat langere tocht gemaakt, geen idee hoe ver precies want de batterij van mijn tellertje was op. Het werd een ritje met heel wat belevenissen. Dicht bij huis, ergens in de velden in de buurt van Wissel trof ik een tweetal reeen vlak langs de weg, ben even gestopt en ze bleven zowaar staan. Wilden oversteken maar durfden niet zo, weglopen deden ze ook niet. Het mannetje kwam tot een meter of 5 van mijn fiets, echt heel dichtbij. Dat was leuk. Ook leuk was de interactie met de bestuurder van een iets te vlot rijdende witte bus die me na het verder rijden tegemoet kwam, 20 meter verder,  die ik met armgebaar tot langzaam rijden maande. Hij ging fors op de rem, juist op dat moment kwam achter me ree nr1 achter de mais vandaan, dikke duim omhoog van de bestuurder. 

Ben nog een heel stuk verder gereden, Uedem, Wemb, er kwam een bui aan, maar ik liet de prachtige schuilhut voor wat ie was. Direct aan de weg, keurig betegeld, had er zo onder kunnen rijden met de VM. Nog voor ik aan de andere kant van het viaduct was, barste de bui los. Onder een dikke eik het ergste maar even afgewacht. Vanwege de vangrail tussen fietspad en weg, kon ik niet even omdraaien. 

Verderop een lekke band achter, vreemd gezwabber. Bij een kleine zwenking gaat de achterkant nogal heftig naar buiten. Even bandje wisselen. Helaas ging band nr 1 kapot omdat ik de pomp er iets te snel af haalde, het binnenste deel van het ventiel knapte eraf. Op naar reserveband 2, die was helaas nog lek.... Dan maar plakken, heb ik een eeuwigheid niet gedaan onderweg. Geen schuurpapier, solutie ingedroogd. De eerste de beste voorbijganger met de fiets gevraagd, en die had wel solutie, maar de band was niet genoeg opgeruwd, dus het plakte niet goed. Dan maar 3 km lopen naar Kevelaar (bedevaart). Daar was een grote fietsenmaker die me door de meneer al aangeraden was. Die had inderdaad de gewenste band en ik heb er maar gelijk 2 gekocht. Dan heb ik weer een reserve. Ik zat immers wel zo'n 50 km van huis. Michaelik Kevelaar, mocht je eens iets nodig hebben. Niet op een plek waar je het direct door hebt, met bescheiden borden, ik had het pas door toen ik er voor stond.  

Ook maar even naar huis gebeld dat het wat later ging worden, door de vertraging. 

Onderweg kwam ik langs Bauernmarkt Lindchen, een hele grote groente en fruit winkel. Zo groot dat er een visboer en bakker op de parkeerplaats staan met hun handel. Maar even wat ingeslagen. De timide kassiere vroeg of ik met de fiets was ( ik was geheel in wielerkleding) en waar ik dan vandaan kwam. Toen ik uitlegde dat ik ook al in Kevelaer was geweest, vertelde zij dat ze daar vandaan kwam. De verdere rit naar huis verliep zonder problemen, leuk om te zien was dat de rijnbrug bij Emmerich inmiddels geverfd is, knalrood, en langzaam weer uit de steigers gaat. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor we weer langs beide kanten mogen fietsen. Het fietspad is al een paar jaar afgesloten aan 1 kant vanwege de steigers. 

En toen ik thuis kwam had mijn vrouw de pasta bijna klaar, nog net tijd om even te douchen.
Antwoord }
#6
Die brug in Emmerich zou in oktober 2023 klaar zijn, als ik het goed had onthouden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#7
(27-Jul-2023, 10:18 AM)Frutsel schreef: Fatbikes zijn snel bezig om de van moofs in te halen in Amsterdam.


Om failliet te gaan? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(27-Jul-2023, 12:42 PM)datakneder schreef:
(27-Jul-2023, 10:18 AM)Frutsel schreef: Fatbikes zijn snel bezig om de van moofs in te halen in Amsterdam.


Om failliet te gaan? Big Grin

[Afbeelding: data103066467-13afc2.jpg]
Antwoord }
#9
Ik heb dinsdag een leuk rondje (225km) Flevoland/ Noord-Holland gedaan met de Baron. De wind was NW4 en ik heb vanuit Almere met de klok mee gefietst om op de Markerwaarddijk de wind in de rug te hebben. Dat plan werkte prima, tot ik met een snelheid van rond de 40km/u op de dijk tegen het asfalt ging als gevolg van een lekke voorband. Alles dat rechts uitstak (enkel, kuit, heup, schouder) is kapot en doet zeer, dat was me met tegenwind vast niet gebeurd (wellicht hadden de elleboogbeschermers die ik in de auto had laten liggen ook geholpen...). Met een nieuwe binnenband kon ik na de schuiver gelukkig in hetzelfde tempo verder om mijn spieren soepel te houden. Big Grin Op een kleine beschadiging en wat krassen op de stroomlijnpunt na is de fiets er ongeschonden uitgekomen. Wel had ik eerder op de dag in Purmerend een spaak gebroken op een gemeen stoeprandje waardoor er een slagje in het wiel zit, maar dat kan ik gelukkig zelf oplossen (mocht er iemand een 451 Aerospoke voorwiel over hebben dan hou ik me overigens aanbevolen, eventueel te ruilen tegen een aero achterwiel of een mono (M5) Spinergy voorwiel in die maat).

[Afbeelding: 53075671964_4399c7446e_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#10
Afgelopen weekend (vanaf donderdag middag) op bezoek bij een vriend die in de buurt van Bonn woont. Eerste dag globaal de maas volgend tot in de buurt van Venlo. De bui op de foto kreeg ik 15 minuten later flink over me heen. Ergste bui ooit in mijn VM. Na een uur werd het wat droger en durfde ik de schuimkap open te doen om er gelukkig achter te komen dat al mijn spullen droog waren gebleven. Op mijn stoeltje en mijn T-shirt na. Dus verder met schuimkap erop om het niet te koud te krijgen door nat T-shirt.

[Afbeelding: IMG-4726.jpg]

Tweede dag grens over, om Monchengladbach heen richting de Rhein. Veel druk verkeer in de buurt van Köln en dat met de soms verwarrende status van fietser met dan weer een heerlijk fietspad, dan weer ineens samen met de voetgangers op de stoep (dan maar meestel op de autoweg). Auto's reden met grote bogen om mij heen en als inhalen er niet in zat bleven ze lekker achter me hangen.
Helemaal droog gehouden!

[Afbeelding: IMG-4742.jpg]

Zondagmiddag eerste stuk terug, grotendeels langs de Rhein door Köln en Dusseldorf. Laatste dag tussendoor en soms de Rhein. Flinke buien. Op de kade in Dusseldorf was veel volk op de been (net even droog). Veel bekijks dus.

[Afbeelding: IMG-4746.jpg]

Maandag begon helaas ook met nog een paar uur regen. Maar toen ik weer langs de Rhein kwam klaarde het lekker op.

[Afbeelding: IMG-4753.jpg]

Totaal zo'n 480km. Langste (laatste) dag 170km.
Quest 631
Antwoord }
#11
Fijne dramatische foto's, Jan! En een fotogenieke fiets, zo in het wit. Zeker die eerste foto, met het contrast van de witte fiets en brug onder de donkere lucht, kijkt lekker weg. Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
Mooie rit. Ben je de Dom nog even in geweest?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(08-Aug-2023, 02:45 PM)Bacchus schreef: Fijne dramatische foto's, Jan! En een fotogenieke fiets, zo in het wit. Zeker die eerste foto, met het contrast van de witte fiets en brug onder de donkere lucht, kijkt lekker weg. Smile

Ja vond ik ook!

(08-Aug-2023, 03:43 PM)Fietsbennie schreef: Mooie rit. Ben je de Dom nog even in geweest?

Ben ik vroeger, lang geleden alweer, al eens binnen geweest. Dus nu even niet.

Om daar te komen vanaf die kade van deze foto, met de VM, is ook niet zo handig ;-) De bruggen die ik had waren meestal gedoe: paar keer steken door scherpe bocht. Soms een keer met allemaal hekjes waar ik mijn Quest met de hand tillend aan de beugel nog wel doorheen kreeg. Ach ja, als je dan weer eenmaal op een dijk fietst is alles weer goed!
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#14
Dat ziet er strak uit, zo'n egaal witte quest zonder opzichtige stickers enzo.
De op een na laatste foto lijkt wel in de winter gemaakt, door de lichtval en het natte wegdek.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Vanmiddag heb ik voor de verandering eens met een toetsenbord aan mijn fiets gereden in plaats van een gitaar. Het ging, maar de bevestiging kostte wel wat meer moeite, vooral voor de standaard. Een vijfoctaafs midicontroller (Novation Impulse 61), op marktplaats gevonden en in Zaltbommel opgehaald. Het ding was wat groter dan ik had ingeschat op basis van de fotos, en paste net niet helemaal in de grote rugzakhoes die ik had meegenomen.

De wind voelde herfstachtig aan op de heenweg bij bewolkte luchten en een paar vallende spetters. Op de terugweg was de wind wat geluwd en kwam de zon tussen de wolken door te voorschijn. De route was bekend terrein, ik ben wel vaker langs Zaltbommel gereden.

Op de kade bij Zaltbommel
[Afbeelding: IMG-20230923-172317-a.jpg]

Op de veerpont bij Wijk bij Duurstede
[Afbeelding: IMG-20230923-183209-a.jpg]
Antwoord }
#16
Bij "Toetsenbord" had ik in eerste instantie een ander idee, en ik vroeg me af waarom het zo'n issue zou zijn om mee te nemen op de fiets...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Een Hurrie is een echte pakezel Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(24-Sep-2023, 04:23 PM)Frutsel schreef: Bij "Toetsenbord" had ik in eerste instantie een ander idee, en ik vroeg me af waarom het zo'n issue zou zijn om mee te nemen op de fiets...

Dat had ik ook  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Vanmiddag ben ik met mijn vouwkano naar Noord-Utrecht gereden, en van daar met een maat van me een kanotochtje gemaakt via de Vecht naar de Maarsseveense plassen en terug. We hebben zeven keer moeten klunen, bij stuwen en andere obstakels op de waterweg.

Ondanks het gewicht, ca. 20 kilo, en de brede bepakking, bijna 70 cm breed, kon ik toch redelijk vlot rijden, dankzij mooi weer met weinig wind en een net weer schoon gemaakte en gewaxte ketting.

Op de heenweg schaafde mijn bepakking twee keer over de straat bij een met te veel snelheid genomen bocht. Op de terugweg in het donker daar geen last meer van gehad, toen had ik alles net iets hoger opgehangen.

[Afbeelding: IMG-20230927-113132-806x605.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230927-121541-806x605.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230927-140412-806x805.jpg]

[Afbeelding: IMG-20230927-151604-806-605.jpg]
Antwoord }
#20
Wat gaaf! Wel indrukwekkend dat je "een hele boot" opgevouwen op de fiets kan meenemen. Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(28-Sep-2023, 10:12 AM)Bacchus schreef: Wat gaaf! Wel indrukwekkend dat je "een hele boot" opgevouwen op de fiets kan meenemen. Smile

Inderdaad, dat gaat met de mijne niet lukken. Maar gaaf dat er meer kajakkers zijn hier. 

Mijn Garmin tip: Stel even je horloge in op suppen / peddelsurfen. Dan heb je data over hoeveel meter je per peddel beweging vooruit komt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Ik ben vanmiddag naar Amsterdam op en neer gereden om een tweedehands audio interface op te halen.
Ik ben via Maarsseveen gereden, en dan tussen Maarssen en Breukelen een stukje langs de Vecht, en van Breukelen tot Amsterdam-Zuid langs de westkant van de A2 langs Oud Aa, Oukoop, de Vinkeveense plassen en de Ouderkerkerplas. Van alle routes naar Amsterdam die ik tot nu toe geprobeerd heb is deze me het best bevallen.

http://brouter.de/brouter-web/#map=9/52....,52.356046

Bij Breukelen stond de ophaalbrug over de Vecht open om wat plezierbootjes door te laten. Ik hoefde niet al te lang te wachten, toen ik aankwam begon de brug al weer te zakken. Na de brug over de Geuzensloot en de N201 bij afslag Vinkeveen reed ik bijna zo de A2 op, maar ik zag het nog op tijd. Bij de onderdoorgang onder de A9 waren wegwerkzaamheden, en was de boel afgesloten. Maar met de fiets kwam ik er, zoals vrijwel altijd, toch wel langs. Het schoot lekker op, ik stond na twee uur en een kwartier fietsen in het Vondelpark. Toen maar even een beetje rondgehangen en mijn rug laten drogen, het afgesproken tijdstip was pas over drie kwartier.

Na het ophalen van de audio interface reed ik een rondje door Amsterdam, het was een mooie zonnige nazomerse zondagmiddag, er liepen veel mensen rond en de terrassen zaten vol. Het flamencoconcert op zondagmiddag in het achterzaaltje van café Duende bleek al uitverkocht. Ik kwam langs het kantoorpand op de Westermarkt waar ik vroeger een paar jaar gewerkt heb. Bij Carl Denig aangekomen was het net sluitingstijd. Toen ben ik onder het Rijksmuseum doorgereden en hup zo de stad weer uit, en precies dezelfde route terug. Meestal vind ik het saai om heen en terug precies dezelfde route te rijden, maar vandaag beviel het goed.

Ik hoopte op een leuke ijssalon in Breukelen, maar die bleek er niet te zijn. Dan maar door naar het vertrouwde adres Gelato Burano in De Bilt. Met invallende schemering was ik weer thuis, na twee en een half uur fietsen, de tien minuten ijspauze niet meegereken.

[Afbeelding: IMG-20231001-141539-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231001-152716-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231001-163436-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231001-170239-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231001-173002-800x600.jpg]

[Afbeelding: IMG-20231001-173706-800x600.jpg]
Antwoord }
#23
Amsterdam is zeker een keertje leuk als belevenis. Ik zou het echter niet dagelijks willen komen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik heb een tijdje in Breukelen gewoond, ideale fietsomgeving wat mij betreft.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Wanneer je van plan bent ten zuiden van Amsterdam om de Ronde Hoep polder te fietsen, deze fietsroute is voor langere tijd afgeslotenSad
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(02-Oct-2023, 06:16 AM)Fietsbennie schreef: Amsterdam ... Ik zou er echter niet dagelijks willen komen.
Ik ook niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM