Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VeloCam in Bülky
#1
Ik heb een motor dvr systeem (camera voor, camera achter, opslag op sd-kaart en een display in de cockpit) in mijn Bülk geïnstalleerd met als voornaamste doel om eindelijk van die vermaledijde dode hoek af te komen. Het display heel dichtbij het gezicht beviel zo goed dat ik ook de gps dichterbij heb gebracht. Het was sch**tweer, maar de beelden zijn verrassend goed en ik heb weinig last van druppels op de lens, zelfs bij de voorste camera niet. Het hele beeld van achteren op 1 plek bevalt me heel goed en eigenlijk is het enige nadeel dat ik zover kan ontdekken, dat het beeld kleiner is dan dat van de spiegels. Maar vaak zie ik amper iets in de spiegels door druppels en reflecties van lampen. Het beeld van de display is constant goed.



[video=vimeo]<iframe src="https://player.vimeo.com/video/897624230?h=075aabf01e" width="640" height="564" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen" allowfullscreen></iframe>[/video]



https://vimeo.com/twilwel/velocam?share=copy
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#2
Mooi beeld, en helemaal perfect als je dat gewoon tijdens het rijden haarscherp kan zien met een simpele blik.

De dode hoek, komt dat door de kap of is die altjd aanwezig? Kan me deze namelijk niet herinneren van mn quest. Anders dan direct voor me en dat is ook wel fijn met een camera in de neus. Die is ook gelijk weg. Neem tenminste aan dat deze daar gemonteerd is.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#3
(25-Dec-2023, 02:14 AM)ZoefZoef schreef: Mooi beeld, en helemaal perfect als je dat gewoon tijdens het rijden haarscherp kan zien met een simpele blik.

De dode hoek, komt dat door de kap of is die altjd aanwezig? Kan me deze namelijk niet herinneren van mn quest. Anders dan direct voor me en dat is ook wel fijn met een camera in de neus. Die is ook gelijk weg.  Neem tenminste aan dat deze daar gemonteerd is.

Mooi beeld, alleen moet ik dan steeds m'n leesbril op zetten.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#4
Mooi beeld, ik heb al ruim 2 jaar een dergelijk systeem gemonteerd op mijn sunrider maar dat beeld is toch wel een stuk minder dan dit en als ik zo kijk is mijn display ook kleiner, ben wel benieuwd naar het beeld in het donker gezien mijn woonwerkroute.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#5
(25-Dec-2023, 02:14 AM)ZoefZoef schreef: -De dode hoek, komt dat door de kap of is die altjd aanwezig?
-Anders dan direct voor me en dat is ook wel fijn met een camera in de neus. Die is ook gelijk weg.  Neem tenminste aan dat deze daar gemonteerd is.


- onder de kap kun je niet naar voren en opzij leunen en daardoor is inderdaad de dode hoek groter. De zijruit is wel groot genoeg om de dode hoek die de camera naar achteren nog overlaat helemaal teniet te doen. Zodra ik de inhaler niet meer op het scherm zie, kijk ik opzij en dan is ie meteen weer in beeld. Dit is toch wel iets gemakkelijker dan omkijken en ik houd tegelijk nog een half oog naar voren over. Kortom het overzicht van wat er om me heen gebeurt is steeds zichtbaar. 

- De camera naar voren heeft net als die naar achteren een beeldhoek van 150 graden. Dat is helaas net niet genoeg om om het hoekje te kunnen kijken bij een hoge heg. Bovendien moet je dan steeds switchen tussen de schermen, dat lijkt me onhandig. Maar het kan wel. Ook beide beelden naast elkaar is mogelijk, maar volgens mij wordt er dan van beide beelden een stuk weggeknipt. Dat lijkt me helemaal niet goed om het display zo te gebruiken, de dode hoek wordt weer groter en ik vind het zelfs verwarrend om voor en achter naast elkaar te zien. Maar wederom, het kan wel. Ook picture in picture is een mogelijkheid.

(25-Dec-2023, 07:20 AM)LigfietsWilsum schreef: Mooi beeld, alleen moet ik dan steeds m'n leesbril op zetten.  Smile

Goed punt, dat maakt groot verschil.

Ik heb een variofocus bril, die heb ik vooral voor het aflezen van de gps, maar het komt ook nu goed van pas. De gps had ik voorheen op het stuur en dan heb ik dat leesgedeelte wel nodig. Nu ik zowel de gps als het scherm dichtbij heb, heb ik in principe geen leesgedeelte meer nodig. Ik ben bijziend en kan prima een boek lezen zonder bril, dus zelfs -onder- de bril door kijkend heb ik goed beeld. 

Als ik verziend zou zijn, had ik wellicht een groter scherm genomen en verder weg gezet op . Maar je moet dat scherm wel ergens kwijt en liefst direct zichtbaar zonder draaien met hoofd. Is weer een puzzel om zoiets uit te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#6
Video 
(25-Dec-2023, 10:35 AM)Arno boogaart schreef: Mooi beeld, ik heb al ruim 2 jaar een dergelijk systeem gemonteerd op mijn sunrider maar dat beeld is toch wel een stuk minder dan dit en als ik zo kijk is mijn display ook kleiner, ben wel benieuwd naar het beeld in het donker gezien mijn woonwerkroute.

Mijn display is maar 3", maar omdat het dicht bij mijn ogen is, is dat ook ruim voldoende.

Voor het beeld in het donker (einde schemering) zie https://vimeo.com/twilwel/schemering?share=copy

Het embedden wil maar niet lukken Undecided
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7

Heb je ook beelden waarbij er koplampen in de camera schijnen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(25-Dec-2023, 07:22 PM)365cycle schreef:
Heb je ook beelden waarbij er koplampen in de camera schijnen?

Zal eens kijken. Ik leer nog steeds bij en heb op 1 of andere manier lang niet alle bestanden gedownload vanaf de sd-kaart.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Als ik dit zie, verbaast het me eigenlijk dat Velomobiel zoiets niet ook aanbied als optie. Denk dat er genoeg vraag naar zal zijn van mensen die niet handig genoeg zijn om dit zelf in te bouwen, maar het best zouden willen hebben. Als het goed werkt, kun je ook de spiegels weg laten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(25-Dec-2023, 08:41 PM)ZoefZoef schreef: Als het goed werkt, kun je ook de spiegels weg laten.

Ik zelf zou nooit en ook nooit te nimmer de spiegels willen weglaten. Ook al ben ik IT'er, ik wil niet volledige vertrouwen op al het digitaal /elektronische oplossingen.
@365cycle de batterij is toch lekker snel leeg met de Dash camera's draaiend?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#11
Misschien heb ik er overheen gekeken maar wat voor merk/model/naam dashcam setup is dit? Dat het nog zo goed scherp beeld geeft in het donker is best wel handig om te hebben.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#12
(25-Dec-2023, 08:41 PM)ZoefZoef schreef: Als ik dit zie, verbaast het me eigenlijk dat Velomobiel zoiets niet ook aanbied als optie. Denk dat er genoeg vraag naar zal zijn van mensen die niet handig genoeg zijn om dit zelf in te bouwen, maar het best zouden willen hebben. Als het goed werkt, kun je ook de spiegels weg laten.
Er zijn meer bedrijven die dashcams inbouwen op motorfietsen (en dus ook wel in velomobielen) dan dat er bedrijven zijn die velomobielen bouwen, ontwerpen, onderhouden, repareren en verkopen.
Je moet niet overal goed in willen zijn - ik denk dat ze dat in Dronten heel goed begrijpen Wink

(25-Dec-2023, 08:44 PM)Hardloper schreef: Ik zelf zou nooit en ook nooit te nimmer de spiegels willen weglaten. Ook al ben ik IT'er, ik wil niet volledige vertrouwen op al het digitaal /elektronische oplossingen.
Idem hier. En we zijn niet alleen; veel automodellen met als optie digitale spiegels worden beter verkocht met het analoge alternatief. Ik raak dit onderwerp zo nog even Wink

(25-Dec-2023, 08:44 PM)Hardloper schreef: @365cycle de batterij is toch lekker snel leeg met de Dash camera's draaiend?
Mwah, het gaat wel sneller en een stevige accu is prettig. Maar op één accu een uurtje of 5 karren is geen probleem. Tenminste, niet met lithium polymeer. Misschien dat 1S lithium ion wat meer moeite heeft met de hoge stroom.

(25-Dec-2023, 10:42 PM)Gideonaut schreef: Misschien heb ik er overheen gekeken maar wat voor merk/model/naam dashcam setup is dit? Dat het nog zo goed scherp beeld geeft in het donker is best wel handig om te hebben.
Scherp is vaak het probleem niet. Net als met de digitale spiegels is dynamisch bereik vaak een uitdaging. Vandaar ook mijn vraag: Hoe ziet het eruit wanneer er ook een setje autokoplampen vol in staat te schijnen? Met mijn toch niet kinderachtige dashcams moet ik dan altijd echt zoeken naar frames waarin ik het kenteken nog kan ontcijferen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(25-Dec-2023, 10:58 PM)365cycle schreef: Scherp is vaak het probleem niet. Net als met de digitale spiegels is dynamisch bereik vaak een uitdaging. Vandaar ook mijn vraag: Hoe ziet het eruit wanneer er ook een setje autokoplampen vol in staat te schijnen? Met mijn toch niet kinderachtige dashcams moet ik dan altijd echt zoeken naar frames waarin ik het kenteken nog kan ontcijferen.

Ja dit dus, maar daar zou ik eventueel nog mee kunnen spelen denk ik, een stukje uit een gepolariseerde motorhelm vizier zagen en voor de cam plaatsen? of misschien doen die cam's dat via software? met het witbalans puzzelen?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Citaat:Er zijn meer bedrijven die dashcams inbouwen op motorfietsen (en dus ook wel in velomobielen) dan dat er bedrijven zijn die velomobielen bouwen, ontwerpen, onderhouden, repareren en verkopen.
Je moet niet overal goed in willen zijn - ik denk dat ze dat in Dronten heel goed begrijpen Wink
Snap ik ook wel weer, maar als optie bij nieuwe velomobielen - en in te bouwen in Roemenie denk ik dat er best wel vraag naar is.  Net als dat je daar zelf je velomobiel of  enigzins kan configureren of dat velomobiel dat in Nederland nog een en ander kan aanpassen.

Geen probleem natuurlijk als velomobiel dat niet ziet zitten; voor Twilwel is zoiets wellicht ook interessant als service. Helemaal als je of Twilwel zo'n inbouw kan combineren met bijv. een onderhoudsbeurt voor de velomobiel.

Of een inbouwstation een velomobiel als klant aanneemt, durf ik eigenlijk niet te zeggen.  Mn broer heeft een tijdje achteruitrijcamera's ingebouwd in auto's, campers en bestelbussen. Gewoon van huis uit. Ik denk eigenlijk niet dat ie dit zou doen bij een velomobiel als het echt netjes weggewerkt moet zijn. De ervaring ontbreekt, de juiste plek ervoor en afwerking erna is toch anders, denk ik, dan bij een auto waar het ding naar achter wijst en dient als parkeerhulp en vaste plekken heeft.

Citaat:Ik zelf zou nooit en ook nooit te nimmer de spiegels willen weglaten. Ook al ben ik IT'er, ik wil niet volledige vertrouwen op al het digitaal /elektronische oplossingen.


Totaal niet aan gedacht dat zodra de accu wegvalt of te weinig spanning geeft, je dan zonder spiegels komt te zitten. Doe dan toch idd toch maar wel spiegels. Smile

(25-Dec-2023, 10:42 PM)Gideonaut schreef: Misschien heb ik er overheen gekeken maar wat voor merk/model/naam dashcam setup is dit? Dat het nog zo goed scherp beeld geeft in het donker is best wel handig om te hebben.
U heeft een privebericht Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik probeer inderdaad mijn horizon als velomobielgarage te verbreden en daar hoort de inbouw van zo'n systeem ook bij. Maar ik wil eerst zeker weten dat dit een degelijk en betrouwbaar systeem is.
Bij het inbouwen komen nog best wat onverwachte dingen bij kijken. Het was nog niet zo gemakkelijk een plek te vinden die niet in de weg zat en toch direct in het zicht. Er is nu niet bepaald een zee van ruimte onder de racekap en ik wil de ruitenwisser bijvoorbeeld wel blijven bedienen. Ik wil ook nog zien of de voorste camera een plek kan vinden in safety module. Dat is eigenlijk een betere plek voor een camera denk ik en het vereenvoudigd de inbouw ook nog. Maar of er plek is onder de IQ-X?

Ik wilde eigenlijk nog niet zeggen welk systeem het is, maar het viel te verwachten dat er hier een handige sjaak is die 'm in no-time vindt. Ik heb 'm van een andere aanbieder, nog net iets goedkoper (bij dezelfde opties) en met veel betere recensies (apart), maar het is afgaande op de afbeeldingen en specs idd. dezelfde. Maar nogmaals, het draait nog maar 3 uur in Bülky en ik kan dus niet zeggen hoe duurzaam dit is en of het een aanrader is. De beelden zijn in ieder geval wel goed op de monitor en op de computer. Beeldstabilisatie is prima en ook de aanpassing aan veranderende lichtomstandigeheden is goed, niet steeds irritant verspringend. Het menu is gemakkelijk te bedienen op de recorder/display zelf en met de app is het wat meer zoeken, maar ook goed te doen. De bediening van de dure Insta360 actioncam is daarbij vergeleken een verschrikking en over de software van Insta ben ik al helemaal niet te spreken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(26-Dec-2023, 12:34 AM)twilwel schreef: Ik probeer inderdaad mijn horizon als velomobielgarage te verbreden en daar hoort de inbouw van zo'n systeem ook bij. Maar ik wil eerst zeker weten dat dit een degelijk en betrouwbaar systeem is.
Bij het inbouwen komen nog best wat onverwachte dingen bij kijken. Het was nog niet zo gemakkelijk een plek te vinden die niet in de weg zat en toch direct in het zicht. Er is nu niet bepaald een zee van ruimte onder de racekap en ik wil de ruitenwisser bijvoorbeeld wel blijven bedienen. Ik wil ook nog zien of de voorste camera een plek kan vinden in safety module. Dat is eigenlijk een betere plek voor een camera denk ik en het vereenvoudigd de inbouw ook nog. Maar of er plek is onder de IQ-X?

Ik wilde eigenlijk nog niet zeggen welk systeem het is, maar het viel te verwachten dat er hier een handige sjaak is die 'm in no-time vindt. Ik heb 'm van een andere aanbieder, nog net iets goedkoper (bij dezelfde opties) en met veel betere recensies (apart), maar het is afgaande op de afbeeldingen en specs idd. dezelfde. Maar nogmaals, het draait nog maar 3 uur in Bülky en ik kan dus niet zeggen hoe duurzaam dit is en of het een aanrader is. De beelden zijn in ieder geval wel goed op de monitor en op de computer. Beeldstabilisatie is prima en ook de aanpassing aan veranderende lichtomstandigeheden is goed, niet steeds irritant verspringend. Het menu is gemakkelijk te bedienen op de recorder/display zelf en met de app is het wat meer zoeken, maar ook goed te doen. De bediening van de dure Insta360 actioncam is daarbij vergeleken een verschrikking en over de software van Insta ben ik al helemaal niet te spreken.

Opgelost Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(25-Dec-2023, 11:21 PM)Gideonaut schreef: Ja dit dus, maar daar zou ik eventueel nog mee kunnen spelen denk ik, een stukje uit een gepolariseerde motorhelm vizier zagen en voor de cam plaatsen? of misschien doen die cam's dat via software? met het witbalans puzzelen?
Probleem is niet de witbalans. 

In de meeste camera's (en ook in de meeste dashcams) worden CMOS-sensoren toegepast. 

Mooi kenmerken van die sensoren is dat ze heel zuinig zijn, en dat je de gevoeligheid in kan stellen.
Vroeger, in de tijd van analoge camera's, hadden we een fotorolletje van ISO 100, of ISO 200, of ISO 400, of zelfs nog hoger als we in zwak licht wilden fotograferen; tegenwoordig verhogen we de spanning op de sensor, waardoor de gevoeligheid van die sensor toeneemt.

Er gaan dan echter meerdere zaken mis.
 
Ruis
Naarmate de spanning en de temperatuur van een sensor hoger worden, worden de individuele pixels minder nauwkeurig. De kleuren worden valer, er ontstaat ruis, en er is minder detail. Even een voorbeeldje van een hoge kwaliteit fotocamera (flink beter dan onze dashcams), de ISO-gevoeligheid is geel gemarkeerd:
[Afbeelding: sensivity.png]

Wat grappig is: de ruis die je in bovenstaande afbeelding ziet, kan je zelf ook gewoon zien. Doe je ogen maar eens dicht... Er is echt geen licht aan de binnenkant van je oogkas, maar je ziet toch vlekken, vermoedelijk ook nog bewegend Smile  

Dynamisch bereik
Dan is er nog dat dynamisch bereik, dat ik eerder al noemde. Dit betekent niets meer of minder dan hoeveel verschil er in licht is in een afbeelding* tussen volledig zwart en volledig wit. Ik plaats hier cursief en wat kleiner ff wat achtergrondinformatie tussen.

Ik zeg bewust afbeelding, maar in werkelijkheid zitten daar nogal wat stappen tussen:
De camera legt beeld vast op een ingestelde spanning, bijvoorbeelde ISO 800. Deze datastroom wordt naar de beeldprocessor gestuurd.
In de beeldprocessor wordt vervolgens eerst beoordeeld of het vastgelegde beeld te licht of te donker is. Dit wordt meestal gedaan op basis van een vast "raster" van plekken in de afbeeldingen; de processor gaat er vanuit dat het gemiddelde van die punten ongeveer middengrijs moet zijn (nee, geen kleur. De sensor ziet geen kleur!). Middengrijs is dan dus het exacte midden tussen helemaal donker en helemaal licht. Indien het verschil fors is wordt de spanning op de sensor voor de volgende pixels bijgesteld. Is het verschil beperkt, dan kan het zo zijn dat de afbeelding een beetje donkerder of een beetje lichter gemaakt wordt.
De sensor bevat ook kleurkanalen; dit wordt simpelweg veroorzaakt door alle pixels te voorzien van een kleurfilter (rood, groen, of blauw). Deze kleurkanalen worden dan gesplitst en op basis van een algoritme wordt de witbalans dan bepaald. Daarna wordt er vaak nog een "sausje" overheen gegooid om het beeld er prettig uit te laten zien. Bij een sensor die heel veel dynamisch bereik heeft gaat er dan vaak wat informatie verloren bij de conversie van rauwe data naar een direct bruikbare afbeelding of video: er wordt informatie verstopt "onder zwart" of "boven wit". Voor een dashcam zou ik verwachten/hopen dat dat niet gebeurt, maar ik ben nog geen dashcam tegengekomen die rauwe sensordata vastlegt, dus wat de sensor daadwerkelijk "ziet" komen we helaas niet te weten.

Dat dynamisch bereik kan je uitdrukken in zogeheten stops*. 

* Een "stop" is het verschil tussen lichtintensiteit y en 2y, als je het wiskundig uitdrukt. Stel je voor dat je naar een lichtbron kijkt, maar geen licht ziet; je ogen zitten op het randje van zwart, een heel klein tikkeltje donkerder blijft zwart, maar een heel klein tikkeltje lichter is donkergrijs. Dan zet je de lichtbron 2*2*2 = 2^3 = 8 keer zo fel. Als je dan precies op het randje van wit zit (m.a.w.: nog iets feller wordt het niet witter, maar iets minder fel wordt het wel minder wit), dan betekent dat dat je ogen precies 3 stops kunnen zien.

Voor zover ik weet komen de allerbeste digitale camera's nog altijd niet verder dan zo'n 15 stops, maar het menselijk oog ziet er 18 tot 20 (waarbij we bij het donkerste deel van het bereik geen kleurinformatie meer hebben - voor wie het nog niet weet en wil weten waarom: google even op kegeltjes en staafjes). Bij digitale camera's neemt het bereik daarnaast ook nog eens af als de spanning op de sensor hoger wordt.

Laten we er gemakshalve even vanuit gaan dat zo'n dashcam in het donker nog maar zo'n 9 stops bereik over heeft. Gevolg: Zelfs als de camera "middengrijs" precies goed kiest, gelijk aan onze ogen, is er vanalles "boven zwart" en "onder wit" in het dashcamfilmpje dat we met onze ogen wél konden registreren. De kentekenverlichting van een auto kan in een dashcamfilmpje van mijn Innovv K3 krachtig genoeg zijn om het volledige kenteken "boven wit" te laten uitkomen, omdat de omgeving zo donker is. 

Is er een oplossing?
Behalve een betere sensor ontwikkelen? Heel misschien: Een intelligente beeldprocessor toepassen die actief scant naar rechthoeken van 52:11, en hier snel (tussendoor) een foto van neemt. Erg complex, maar ik denk niet onmogelijk.

PS: Disclaimer: TL;DR, maar het is nog steeds een sterk vereenvoudigd verhaal. Pak me niet op de details a.u.b., en zo wel, dan graag per dm Tongue 

(26-Dec-2023, 12:34 AM)twilwel schreef: Ik wil ook nog zien of de voorste camera een plek kan vinden in safety module. Dat is eigenlijk een betere plek voor een camera denk ik en het vereenvoudigd de inbouw ook nog. Maar of er plek is onder de IQ-X?
Houd er even rekening mee dat je bij regen de druppels onder exact dezelfde hoek verlicht. Dat heeft ook een nadeel:

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#18
Toevallige weet ik van een fabrikant die beveiligingscamera's maakt, heel erg bezig is geweest met beeld kwaliteit. Hun producten hangen in bepaalde parkeer garages en bij weinig licht zorgen ze ervoor dat zelfs de kleuren nog heel goed zijn. Echter buiten auto's / mensen veranderd het beeld niet zo. Wanneer je genoegen neemt met gewoon Full HD en misschien 4K. Dan denk ik dat er best wel mogelijk moet zijn om goede beelden efficiënt en met kwaliteit goed op te slaan. Echter vraagt het misschien ook wel iets meer stroom en niet onbelangrijk de development kosten gaan ook omhoog. Waarmee dus ook het eind product veel duurder wordt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
In parkeergarages is meestal juist vrij veel licht.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ah, het verbruik weet ik ook inmiddels (stond niet in de specs). Die is rond de 6Watt. Met mijn 12V/6Ah/76Wh separate LFP accu kan ik zo'n 12uur continu mee opnemen en de display aan hebben. Dat lijkt me bijzonder zuinig.

Het meergewicht van het systeem met alle toebehoren is 450gram. Je kunt deze op het boordsysteem van je velomobiel aansluiten. Ik hou het zelf op een aparte accu, dan weet ik zeker dat ik zelfs bij de langere dagritten niet van accu hoef te wisselen onderweg.

Het systeem is komende donderdag tijdens de oliebollentocht te bewonderen. IJs en Weder dienende. 
IJs, ha! Die kunnen we alvast wegstrepen.

Edit: ik vond ook een systeem met 2x2k camera's die er heel bruikbaar uitzag voor een velomobiel. Die is dan ook 3 keer zo duur en dat vond ik, zeker voor een experiment, toch beslist teveel. Met de kwaliteit die ik nu zie van de HD cameraatjes vind ik het ook wel prima zo.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Willeke_IGKT
#21
(26-Dec-2023, 01:52 AM)365cycle schreef: Houd er even rekening mee dat je bij regen de druppels onder exact dezelfde hoek verlicht. Dat heeft ook een nadeel:



Ik denk dat de voordelen van een hoge plaatsing overwegen. Ten slotte regent het bijna nooit (...)



Na de Oliebollentocht







Ben ik nu bezig met wat optimalisaties.

1) Het gaatje dat ik in de nacaduct kast geboord had voor een tiewrap, ga ik weer dicht maken. Het regenwater dat voorheen netjes afgevoerd werd via de beide ontwateringsgaatjes komt nu deels op mijn benen terecht. Niet veel, want het is maar een klein gaatje, maar genoeg om er een eind aan te willen maken. Zo kom ik erachter hoe slim de ontwatering van de nacaduct in elkaar steekt. Het is tijdens het fietsen in de regen altijd droog in de Bülk, ondanks dat er plenty regenwater in de nacaduct loopt. Maar dan moet je er geen gaten in gaan boren....

2) De bekabeling moet ik op een andere manier vast zien te maken. Sowieso moet ik daarmee aan de slag want de grootste bundel waar ik het overschot aan kabel heb opgewonden in een kluwen zit nu te dicht bij m'n handen (op het stuur) en ook de kabel die de klep vast houdt wil er soms achter blijven haken. Het doel is dat alles zo soepel mogelijk bedienbaar blijft, inclusief de ruitenwisser en de klep van de naca-duct.

3) De monitor zit nu in het midden, recht voor me en wat hogerop zodat het nog beter in mijn directe zicht valt.

4) Door de nieuwe plek voor de monitor moet ook de gps weer een andere plek vinden. Dat gaat ook lukken.



De afstand tot mijn ogen luistert nauw heb ik gemerkt. Zowel gps als monitor zitten nu op de perfecte afstand waar ik maximaal scherp zie. Dat alleen al maakt het rijden meer ontspannen voor mijn ogen vooral, met name bij slechte weersomstandigheden.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#22
Misschien de moeite: Ik heb voor mijn dashcam via de leverancier een camera gekregen met een kortere kabel. Scheelt een hoop nutteloze weg te werken meters en gewicht.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(02-Jan-2024, 03:32 PM)365cycle schreef: Misschien de moeite: Ik heb voor mijn dashcam via de leverancier een camera gekregen met een kortere kabel. Scheelt een hoop nutteloze weg te werken meters en gewicht.

Uiteindelijk, wanneer ik denk dat alles op z'n finale plek zit, ga ik de kabels inkorten. Dat lijkt me gewoon een kwestie van knippen, strippen en solderen, toch?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(02-Jan-2024, 06:49 PM)twilwel schreef:
(02-Jan-2024, 03:32 PM)365cycle schreef: Misschien de moeite: Ik heb voor mijn dashcam via de leverancier een camera gekregen met een kortere kabel. Scheelt een hoop nutteloze weg te werken meters en gewicht.

Uiteindelijk, wanneer ik denk dat alles op z'n finale plek zit, ga ik de kabels inkorten. Dat lijkt me gewoon een kwestie van knippen, strippen en solderen, toch?

Uiteindelijk zal dat hetzelfde resultaat opleveren ja. 

Het zal een beetje van de prijs van zo'n kabeltje afhangen of het de moeite waard is om het zelf te doen, of om gewoon een ander, kortere kabeltje te bestellen via de leverancier of Ome Ali als deze die mogelijkheden bieden.

Als Twilwel als inbouwservice gaat dienen, kan het ook handig zijn om gewoon direct een paar kabel van de juiste lengte te hebben liggen. Scheelt het nodige gepruts. Bovendien is het wat minder storingsgevoelig. Het zal niet zo heel snel gebeuren, maar uitgesloten is het niet dat een soldering loslaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#25
(02-Jan-2024, 06:49 PM)twilwel schreef: Uiteindelijk, wanneer ik denk dat alles op z'n finale plek zit, ga ik de kabels inkorten. Dat lijkt me gewoon een kwestie van knippen, strippen en solderen, toch?
Mijn kabels hebben per ader een mantel die verstoring van het signaal tegengaat. In principe zou je zeggen dat het gewoon werkt, maar ik weet niet hoeveel interferentie er voorbij komt en hoe makkelijk die dashcam-computers omgaan met eventuele fouten in de datastroom.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , twilwel
#26
(02-Jan-2024, 06:58 PM)ZoefZoef schreef: Als Twilwel als inbouwservice gaat dienen, kan het ook handig zijn om gewoon direct een paar kabel van de juiste lengte te hebben liggen. Scheelt het nodige gepruts. Bovendien is het wat minder storingsgevoelig. Het zal niet zo heel snel gebeuren, maar uitgesloten is het niet dat een soldering loslaat.

Bij nader inzien is de enige kabel die bij mijn Bülky echt veel te lang uitvalt, die van de afstandsbediening en die heeft geen koppeling voor een kortere kabel, dus die moet echt middels knippen en solderen korter gemaakt. Maar ik kan de overlengte ook direct achter de monitor kwijt of eventueel in de nacaduct en dan hoeft er helemaal niks gemodificeerd. De andere kabels hebben maar weinig overlengte eigenlijk en zijn bovendien gemakkelijk onzichtbaar weg te werken in de luchttoevoer en de safety module.

(02-Jan-2024, 10:07 PM)365cycle schreef:
(02-Jan-2024, 06:49 PM)twilwel schreef: Uiteindelijk, wanneer ik denk dat alles op z'n finale plek zit, ga ik de kabels inkorten. Dat lijkt me gewoon een kwestie van knippen, strippen en solderen, toch?
Mijn kabels hebben per ader een mantel die verstoring van het signaal tegengaat. In principe zou je zeggen dat het gewoon werkt, maar ik weet niet hoeveel interferentie er voorbij komt en hoe makkelijk die dashcam-computers omgaan met eventuele fouten in de datastroom.

Zoals boven vermeld, er hoeven bij nader inzien eigenlijk helemaal geen kabels ingekort te worden afgezien van -eventueel- die van de afstandsbediening.

Volgende stap is kijken of ik de front camera in de safety module kwijt kan en of het licht van de IQ-XE hindert in het donker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM