ligfietsers.nl

Volledige versie: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
Vandaag van Doorn naar Geleen gereden via nationaal park De Maasduinen. Ongeveer 190 km gereden, iets meer dan de geplande route van ongeveer 180 km, door wat navigatiefouten, en ook wel omdat ik zin had om wat meer van doorgaande routes af te wijken. De dag begon kil en grijs, maar tussen 11 en 12 brak de zon door en werd het mooi weer.

Leuk aan de Maasduinen is dat veel paden die in andere Nederlandse natuurgebieden alleen voor voetgangers zouden zijn, hier ook voor fietsers opengesteld zijn. Die paden zijn vaak van hard zand maar hier en daar ook van mul zand waarin ik met mijn smalle banden bleef steken, met een paar keer omvallen tot gevolg. Er reden verder eigenlijk alleen een paar mountainbikers.
De Maasduinen zijn een mengsel van heide, vennen, zandverstuivingen en bossen, niet heel anders dan wat je in diverse andere natuurgebieden in Nederland aantreft, maar ik vond het een erg mooi gebied.

Ik ben over de brug over de Nederrijn bij Rhenen en de brug over de Waal bij Ewijk gereden, en dan via Wijchen, de Overasselt en Hatertse vennen, Molenhoek, Gennep naar de Maasduinen, vervolgens een stuk vlak langs de grens met Duitsland gereden, en vanaf Arcen langs de Maas afgezakt via Venlo en Roermond, en tot slot met een boog langs Sint Odilienberg Zuid Limburg in.

Hieronder een paar fotos van de fietstocht.



[Afbeelding: 00031-MTS-a.png]


[Afbeelding: P1030048.JPG]


[Afbeelding: P1030055.JPG]


[Afbeelding: P1030053.JPG]


[Afbeelding: P1030061.JPG]



[Afbeelding: P1030068.JPG]


[Afbeelding: P1030070.JPG]
Ziet er leuk uit. Hoe ging je terug, of ben je daar gebleven?
Ik blijf hier een paar dagen (bij moeder op bezoek) en ga dan terug.
Plan is om op de terugweg langs het Leenderbos, Valkenswaard, Oirschotse heide, en de Kampina te gaan.
Wat leuk, die kerk in Roermond kwam vrijdag nog voorbij in Vroege Vogels. Mooie foto's Martin! Uitkijktorens bezoek ik op dergelijke tochten niet, ik heb na al dat fietsen weinig zin in al dat traplopen. Heb je ook zo een kaartje waar je langs bent gegaan> Wat me ook opvalt is je enorme voorblad, hoe groot is die precies? En heb je daar veel gemak van?
Met een klein/20" achterwiel heb je verhoudingsgewijs altijd een flink veel groter kettingblad/tandwiel dan met een 26"/28" achterwiel.
Ik zie dat ook vaak bij 20" ligfietsen maar zelf heb ik die ervaring niet. Mijn Shockproof heeft een triple met een 62 als grootste blad. Maar dat gebruik ik eigenlijk zelden. Op de Performer en Kettwiesel een 53, op de trike een 42 als grootste (enige) blad. Maar die heeft een 24" achterwiel. Op de handbike 34 (451 voorwiel). Ik ben dus niet zo van die enorme bladen. Maar dat komt ws gewoon omdat ik niet zo snel rij Wink Ik heb liever meer reserve onderin en als ik dan eens zó snel een helling af ga dat ik het niet meer bijhoud met trappen, dan geniet ik lekker van het freewheelen Smile
(26-Apr-2021, 07:31 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Wat me ook opvalt is je enorme voorblad, hoe groot is die precies? En heb je daar veel gemak van?
Zoals Wim al schreef heb je met zo'n klein achterwiel inderdaad een groot voorblad nodig. Ik heb laatst wat zitten tellen en meten. Mijn ligfiets heeft voorbladen van 65 en 38 tanden, achter heb ik 11-12-13-14-16-18-21-24-28 tanden. Mijn wielomtrek is ongeveer 154 cm. Ter vergelijking: mijn oude gazelle tourfiets heeft voorbladen van 52 en 42 tanden en achter 14-16-18-21-24 tanden bij een wielomtrek van ongeveer 217 cm.

Tabellen met afgelegde afstand in cm bij 1 keer de trappers ronddraaien

ligfiets
65 / 11 * 154 = 910              38 / 11 * 154 = 532
65 / 12 * 154 = 834.166      38 / 12 * 154 = 487.666
65 / 14 * 154 = 715              38 / 14 * 154 = 418
65 / 16 * 154 = 625.625      38 / 16 * 154 = 365.75
65 / 18 * 154 = 556.111      38 / 18 * 154 = 325.111
65 / 21 * 154 = 476.666      38 / 21 * 154 = 278.666
65 / 24 * 154 = 417.083      38 / 24 * 154 = 243.833
65 / 28 * 154 = 357.5          38 / 28 * 154 = 209
65 / 32 * 154 = 312.8125    38 / 32 * 154 = 182.875

gazelle tourfiets
52 / 14 * 217 = 806              42 / 14 * 217 = 651
52 / 16 * 217 = 705.25        42 / 16 * 217 = 569.625
52 / 18 * 217 = 626.888      42 / 18 * 217 = 506.333
52 / 21 * 217 = 537.333     42 / 21 * 217 = 434
52 / 24 * 217 = 470.166     42 / 24 * 217 = 379.75

Het op 1 na zwaarste verzet van mijn ligfiets komt dus ongeveer overeen met het zwaarste verzet op mijn oude tourfiets. Dat ontloopt elkaar niet zo veel. Wel gebruik ik op de ligfiets gemiddeld een wat hoger traptempo. Al met al ga ik op de ligfiets gemiddeld twee a drie km per uur sneller (rond 27,5 km/u) dan ik met de tourfiets deed. Ik houd mijn kruissnelheid ook beter vol op de ligfiets. Op de tourfiets zakte mijn kruissnelheid op langere afstanden naar rond de 20 km/u.

In het begin had ik redelijk vaak dat mijn ketting van het grote voorblad afliep bij hobbels. Nu ik de kettingbuis beter heb vastgezet gebeurt dat niet meer.
Een beetje onhandig vind ik zo'n groot vooruitstekend voorblad wel, soms kom je er tegenaan en besmeur je jezelf met kettingvet.
Visueel heeft het wel wat.

Vanmiddag van Geleen naar het drielandenpunt bij Vaals gereden en terug, ongeveer 80 km gereden, en 575 meter gestegen.
Route Geleen - Spaubeek - Schimmert - Hulsberg - Valkenburg - Schin op Geul - Wijlre - Nijswiller - Vaals - drielandenpunt - Vaals - Holset - Lemiers - Nijswiller - Simpelveld - Ubachsberg - Ransdaal - Klimmen - Hulsberg - Nuth - Spaubeek - Geleen

Het hoogteverschil tussen Geleen en het drielandenpunt is ongeveer 325 - 75 = 250 meter. Door alle heuvels en dalen dit hoogteverschil dus ruim twee keer opgereden.

Het drielandenpunt is leuk als doel, maar de plek zelf valt tegen: een soort plateau met tussen de bomen parkeerplaatsen, eettenten, souvenirwinkels en een soort euromast met betaalde entree, waar ik geen zin en tijd voor over had.


[Afbeelding: P1030071.JPG]

[Afbeelding: brouter-geleen-vaals-geleen.png]
[Afbeelding: brouter-geleen-vaals-geleen-hoogte.png]
Vanmiddag ongeveer 80 km en 575 hoogtemeters gereden: Geleen, Beek, Oensel, Ulestraten, Meerssen, Maastricht, Gronsveld, Sint Geertruid, Mheer, Noorbeek, Slenaken, Scheulder, Margraten, Cadier en Keer, Bemelen, Berg en Terbijt, Houthem, Groot Haasdal, Schimmert, Spaubeek, Geleen.

[Afbeelding: P1030073.JPG]
[Afbeelding: P1030075.JPG]
[Afbeelding: P1030084.JPG]
[Afbeelding: P1030087.JPG]
[Afbeelding: P1030091.JPG]
[Afbeelding: P1030092.JPG]
[Afbeelding: P1030094.JPG]
[Afbeelding: brouter-geleen-slenaken-geleen.png]
[Afbeelding: brouter-geleen-slenaken-geleen-hoogte.png]
Ziet er indrukwekkend uit Martin. Fijn om ook foto's van anderen te zien die ook genieten van de natuur. Ik denk dat ik dat je niet zo vlug nadoe al dag geklim in Limburg. Een keer een klimmetje vind ik niet erg op zijn tijd, maar constant lijkt me best zwaar. Afdalen ook, moet je alle verstand er goed bij houden.
Gisteren van Geleen terug naar Doorn gereden, via Stein, Urmond, Obbicht, Berg aan de Maas, Roosteren, Maasbracht, Wessem, Weert, Budel, Gastel, Leenderbos, Valkenswaard, Veldhoven, Oerle, Wintelre, Oirschotse Heide, Spoordonk, Kampina, Vught, Den Bosch, Hedel, Valkenswaard, Waardenburg, Geldermalsen, Buren, Zoelen, Rijswijk, Wijk bij Duurstede, en Steenen Brug. Ongeveer 185 km.

De mooiste stukken van deze tocht vond ik de natuurgebieden Leenderheide (Leenderbos) ten zuiden van Valkenswaard en de Kampina ten zuiden van Vught en Den Bosch.

Het was voor eind april een nogal kille dag met een zwakke noordwestenwind, waarbij ik de hele ochtend met verkleumde vingers reed, die ik af en toe om en om in mijn broekzak hield om weer wat gevoel terug te krijgen.

Op de Kampina vond ik een stel paarden zonder berijdsters op mijn pad, die opgeschrikt een eind lang voor me uit draafden en galoppeerden, en uiteindelijk hun toevlucht zochten op een veldje naast het pad, vanwaar ze me nog wat schichtig stonden aan te kijken. Ik vermoed dat deze beesten in dit gebied als grazers uitgezet zijn. Dit soort scenes maak ik wel eens vaker mee met vogels, maar met paarden had ik het nog niet eerder meegemaakt.

Bij deze tocht heb ik best wel vaak meegemaakt dat ergens een fietspad eindigt en ik dus doorrijd over de weg, om na enkele tientallen meters op te merken dat er aan de linkerkant van de weg een tweerichtingsfietspad loopt. De infrastructuurplanners denken dus dat je zo traag gaat dat je dit wel ziet en makkelijk met twee krappe bochten van 90 graden direct naar de overkant gaat. Gelukkig was het nergens echt druk en kon ik meestal wel redelijk vlot via een uitrit o.i.d. de mij toegedachte rijstrook bereiken.

[Afbeelding: wegdrieluik-a.jpeg]

[Afbeelding: wegdrieluik-b2.jpeg]

[Afbeelding: wegdrieluik-c.jpeg]

[Afbeelding: P1030098.JPG]

[Afbeelding: P1030109.JPG]

[Afbeelding: brouter-geleen-doorn-2021-04-30.png]
Die infrastructuur planners denken ook dat je vanuit stilstand het veiligst een redelijk drukke weg oversteekt. En vaak met een steil (kort) beginnetje.

Misschien is dat op hun racefiets wel het geval, maar op mijn ligfiets zijn die oversteken vaak onmogenlijk. Of tenminste zo traag dat ik veel meer gevaar loop.
(02-May-2021, 11:56 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Die infrastructuur planners denken ook dat je vanuit stilstand het veiligst een redelijk drukke weg oversteekt. En vaak met een steil (kort) beginnetje.

Ja dat soort dingen kom ik ook wel tegen. Met de ligfiets steek ik dan lopend/rennend over, met de fiets aan de hand. Vooral als ik het niet op tijd heb zien aankomen en nog in een zwaar verzet zit.
Op dat soort momenten ben ik erg blij met mijn naafversnelling / dual drive. Ik zou niet zonder willen.
Ja die haakse oversteekplaatsen, vreselijk. In Weerselo laatst ook. Een drama, want ik heb nog een grotere draaicirkel dan de Titanic. Maar goed blijven glimlachen. Knappe tocht. Onder Valkenswaard ben ik laatst ook eens geweest toen ik langs de Dommel ging.
Ik wilde gisteren via Duitsland van Doorn naar Geleen rijden, uiteindelijk ben ik met een lekke band (de tweede) om 23:00 gestrand in Birgden, ongeveer 15 km ten oosten van Sittard, en ongeveer 20 km verwijderd van mijn eindbestemming.
Ik heb 185 kilometer afgelegd in maar liefst 13:15 uur, met drie a vier uur aan onderbrekingen door hongerklop, een lekke band en ander technisch euvel.

De dag tevoren dacht ik in Utrecht wel een fietsenwinkel te vinden waar ze een binnenband voor 32-406 banden hebben, maar nee, geen enkele zaak die dit heeft. Ik heb verzuimd dit eerder te regelen, en zal nu zonder reservebinnenband op weg moeten.

De avond tevoren maakte ik het toch weer laat met het afmaken van aan een tweede zijtas op maat. Ik had deze klus wederom onderschat, en ben een deel van de dag ook een tijd kwijt geweest aan een kraan die is gaan lekken. De volgende morgen om zes uur opgestaan, maar uiteindelijk pas om 9:45 vertrokken, deels door allerlei dingen die ik nog even wilde doen, deels door het vervangen van de achterband, deels door nog lang bezig te zijn met de bepakking van mijn fiets.

De eerste 65 kilometer rij ik met een scheef staand achterwiel. Na het vervangen van de achterband vanmorgen heb ik het achterwiel niet goed terug gezet. Ik heb het gevoel dat mijn fiets wat minder soepel rijdt dan normaal, maar schrijf dit toe aan de zwaardere bepakking van mijn fiets, en dat ik de achterband misschien net nog iets harder had moeten oppompen, en dat ik niet helemaal in vorm ben na een korte nacht, en de plakkerige hitte van de dag. Hoewel het allemaal niet helemaal soepel voelt rijd ik het eerste stuk totaan Rhenen in drie kwartier, een normale tijd voor mij. Ik heb alleen een klein lichtgewicht plastic pompje bij me en denk dat ik daarmee de achterband niet echt harder kan krijgen. Ik hoop ergens onderweg een openbare pomp te vinden, bij een fietsenmaker of station ofzo.

Bij Plasmolen, na 65 km fietsen, loopt er iets aan bij het achterwiel, en terwijl ik zoek naar de oorzaak zie ik opeens dat het wiel niet goed recht staat. Nadat ik het wiel goed rechtgezet heb rijdt mijn fiets duidelijk soepeler. Ik krijg weer plezier in het fietsen en begin af en toe fotos te schieten, zoals bij de grensovergang naar Duitsland bij het Nederlandse plaatsje met de zeer Duits klinkende naam Siebengewald.

Aan de andere kant van de grens zijn er allerlei plaatsen met Nederlands aandoende namen zoals Kevelaer, Straelen, Kerken, Broekhuysen, Wachtendonk, Wankum, Kempen, Bracht, Schaag, Ophoven, Aphoven, en nog meer.

Door het hete plakkerige weer heb ik niet zo'n trek in mijn boterhammen en eet er te weinig van. Bij Wachtendonk stop ik om een foto te maken van een kapelletje, een boterham te pakken en zonnebrand bij te smeren. Terwijl ik daar sta voel ik de energie uit mijn lijf wegvloeien. Ik neem tegen mijn zin een pauze in de schaduw van een muurtje, en loop daarna met de fiets aan de hand een rondje door het oude centrum. De route daarna voert mij over wat lichte hoogteverschillen. Ik kruip met snelheden rond de 15 km/u omhoog over lichte hellingen waar ik normaal vlot tegenop zou rijden.

In Lobberich kom ik langs een pleintje met een ijstent en een groenteman. Ik neem hier nog een pauze van een half uur, eet een ijsje en koop een perzik en een appel, de perzik werk ik direct naar binnen. Daarna heb ik weer iets meer kracht, maar niet voor de volle 100%. Ik bereik het Duitse deel van de Meinweg, en kan eindelijk eens een tijd lang in de schaduw rijden. Het is wel over een vrij grove grintweg, de Dalheimer Bahn. Net als ik deze achter de rug heb krijg ik een lekke band. De 32-406 banden (Continental Contact Urban) waar ik op rij zijn bij mijn fiets lastig van de velg te krijgen, en er weer op leggen is vaak helemaal een worsteling, vooral bij het achterwiel waar het lek zit. Ook dit keer ben ik wel een kwartier bezig om de achterband er weer op te krijgen. Als ik na het plakken de achterband oppomp loopt deze direct weer leeg. Er blijkt nog een klein gaatje te zitten een millimeter naast de plakker die ik er net op geplakt heb. Dat is vervelend, het wordt lastig om dit nog goed geplakt te krijgen. Ik voeg een grotere plakker toe, half over de eerste plakker heen. Nog een keer worstelen om de band er weer op te leggen, mijn duimen zijn helemaal beurs, het lukt uiteindelijk. Het begint te schemeren en ik kan eindelijk weer door.

In Birgelen problemen met mijn achterrem, deze loopt aan met een hinderlijk geluid. Bij een bankje met een lantarenpaal hang ik mijn fiets met tassen en al op de kop over het bankje heen om de boel te inspecteren. Ik kom er niet uit en verwijder de remblokjes om er vanaf te zijn. Mijn voorrem werkt goed en is toch het meest effectief.

In Wassenberg zie ik in het donker het kasteel op een heuvel staan, uitgelicht met veel lampen. Op weg naar Heinsberg en verder word ik in het donker meerdere malen verrast door fietspaden die opeens ophouden, of er blijken te zijn terwijl ik ze niet opgemerkt heb. Er is zeer weinig verkeer en ik rij ook stukken over de gladde autorijbaan terwijl er een fietspad ligt.

In Birgden heb ik weer een lekke achterband. Het is inmiddels elf uur s'avonds, en ik heb nog ongeveer 20 km te gaan. Ik bel mijn moeder om de nieuwe vertraging te melden. Na enige twijfel bieden ze aan me te komen ophalen met de auto. Ik vermoed dat dit vlotter zal gaan dan plakken en zelfstandig de tocht afmaken, het is inmiddels al best laat. Terwijl ik wacht plak ik opnieuw mijn band. Het lek zit bij de plakkers van vanmiddag, er heeft zich een luchtkanaaltje naar de zijkant van de plakker gevormd, en ik kan de hele handel zo lostrekken zonder de binnenband te beschadigen. Nogmaals schoonmaken en opruwen en opnieuw plakken, ditmaal met een wat dikkere laag solutie en een grotere plakker. Goed opletten dat de binnenband niet tussen buitenband en velg komt en een paar keer oppompen en weer leeg laten lopen helpt om buitenband om de velg te leggen. Ik krijg hem er om gelegd met wat minder tijd en moeite dan de vorige keren vandaag. Als ik mijn fiets weer paraat heb krijg ik telefoon dat ze inmiddels tot Gangelt gevorderd zijn en de weg richting Kreutzrath en Birgden gevonden hebben. Ik fiets enkele minuten kleine rondjes, en ga dan met lampen aan langs de kant van de weg staan. Er komt een behoedzaam rijdende auto aan, duidelijk geen lokaal jakkerend verkeer. We staan nog een half uur lang te hannesen om uit te vinden hoe de middenste zitting van de achterbank weggeklapt kan worden, hoe de hoedenplank los kan, en hoe mijn fiets zonder tassen en met los achterwiel achterin gemanoevreerd kan worden zonder beschadigingen aan het interieur. Het lukt uiteindelijk. De bewegwijzering naar Sittard brengt ons naar Nieuwstad, een paar kilometer ten noorden van Sittard, we missen de afslag naar de N276 richting Geleen, en rijden uiteindelijk over A2 en A76 naar Geleen-Zuid via een flinke omweg en zijn kwart over een s'nachts thuis. Op de fiets zou ik het - mits geen lekke banden meer - sneller gedaan hebben.

Gereden route:
Doorn - Rhenen - Opheusden - Dodewaard - Beuningen - Maas-Waalkanaal - Malden - Molenhoek - Mook - Plasmolen - Gennep - Siebengewald - Weeze - Kevelaer - Geldern - Wachtendonk - Hinsbeck - Nettetal - Lobberich - Boisheim - Dilkrath - Amern - Niederkrüchten - Oberkrüchten - Meinweg - Dalheim - Rodgen - Birgelen - Wassenberg - Heinsberg - Aphoven - Scheifendahl - Waldenrath - Birgden

Grensovergang bij Siebengewald
[Afbeelding: IMG-20220824-132936a.jpg]

Kevelaer
[Afbeelding: IMG-20220824-140906a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220824-141456a.jpg]

Duitse fietspad-fenomenen
[Afbeelding: IMG-20220824-151254a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220824-153200a.jpg]

Wachtendonk
[Afbeelding: IMG-20220824-162109a.jpg]

Lekke band bij de Meinweg
[Afbeelding: IMG-20220824-194312a.jpg]
Dank voor je verslag. In andere gesprekken hier al eerder verwoord: wanneer je gaat rijden met klik-pedalen en schoenen met plaatjes, zul je minder kracht nodig hebben om je voeten op de pedalen te houden en dus meer kracht overhouden om snelheid te maken of extra afstand te fietsen. Tis even wennen maar daarna…..
Dat was wel een dag dat alles tegenzat, Martin. Nu heb je een doos vol binnenbanden, remblokjes en nieuwe plakspullen besteld? Je hebt in ieder geval een goede reden om je fiets eens minutieus na te kijken.

Klikpedalen op de ligfiets zijn een must, helemaal als je zolang als jij op de fiets zit. Je rendement verbetert (mag je kiezen of je minder energie verbruikt of harder fietst) en je raakt minder snel vermoeid. Kies voor een MTB-systeem met veel vrijheid ("float" in het Engels) zoals Time ATAC en begin met de plaatjes op je schoenen zover hielwaarts als ze gaan. Mijn vriendin heeft ze sinds dit voorjaar (wel SPD) en was direct laaiend enthousiast.
Je hebt een flinke tippel gemaakt zie ik...
Jammer van die lekke banden, dapper dat je nog tot zo lang door kunt blijven gaan. Je weet niet van opgeven. Knap hoor.

Kun je beetje langs de B9 fietsen, lijkt me best drukke route met veel auto's? Ligt daar een fietspad tussen Weeze en Kevelaer?
Lijkt mij ook wel keer leuk die kant op te gaan.
Wat was je reden om door Duitsland te gaan? Zomaar of had je wat doelen onderweg om te bekijken?

Is het ook idee om langs jaagpad kanaal bij Bree België of langs de Maas te gaan? Dat lijkt me een stuk korter naar Geleen vanuit Doorn.
(26-Aug-2022, 12:16 AM)GertBr schreef: [ -> ]wanneer je gaat rijden met klik-pedalen en schoenen met plaatjes, zul je minder kracht nodig hebben om je voeten op de pedalen te houden en dus meer kracht overhouden om snelheid te maken of extra afstand te fietsen. Tis even wennen maar daarna…..
(26-Aug-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: [ -> ]Klikpedalen op de ligfiets zijn een must, helemaal als je zolang als jij op de fiets zit.
Ja, het is mij bekend dat de meeste liggers dol zijn op klikpedalen en dit ook aan iedereen aanbevelen.
Ik heb echter een paar redenen waarom ik er geen trek in heb:
- ik wil geen aparte schoenen aan hoeven trekken om een eind te fietsen, voor mij is de fiets is een vervoermiddel, geen sportapparaat
- ik ben geen behoedzame fietser, meer een doorragger, af en toe zet ik in een reflex een voet aan de grond en zorg zo dat ik niet onderuit ga
- met klikpedalen zit je vast aan een enkele positionering van de voet, ik denk dat een beetje variatie in de voetpositie zoals ik doe helpt om overbelasting te voorkomen
- ik ben er inmiddels zo aan gewend dat mijn voeten ook na een afmattende dag fietsen niet onbedoeld van de pedalen glijden
- ik heb nog nooit klikpedaalschoenen gezien die ik niet lelijk vond

(26-Aug-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: [ -> ]Dat was wel een dag dat alles tegenzat, Martin. Nu heb je een doos vol binnenbanden, remblokjes en nieuwe plakspullen besteld? Je hebt in ieder geval een goede reden om je fiets eens minutieus na te kijken.
Ja, extra binnenbanden zijn gisteren besteld en vanmiddag binnengekomen. Van al het overige heb ik nog genoeg reserve. De afstelling van mijn remmen is ook weer helemaal in orde.

(26-Aug-2022, 09:37 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Kun je beetje langs de B9 fietsen, lijkt me best drukke route met veel auto's? Ligt daar een fietspad tussen Weeze en Kevelaer?
Ja, er ligt daar een fietspad langs de B9 / Klever Strasse. Dat kun je trouwens ook zien op openstreetmap en in OsmAnd als je inzoomt.
Het is een doorgaande route met redelijk wat autoverkeer, dus niet heel leuk om te rijden, maar wel goed om op te schieten.

(26-Aug-2022, 09:37 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Wat was je reden om door Duitsland te gaan? Zomaar of had je wat doelen onderweg om te bekijken?
Vorig jaar ben ik een keer aan de Nederlandse kant langs de grens gereden, via de Maasduinen enzo. Dat was een mooie route. Nu wilde ik een keer in een nog iets wijdere boog aan de Duitse kant van de grens rijden. Ik heb mij min of meer laten verrassen welke plekken mooi waren en welke niet.
Over een paar dagen wil ik terug in een wijde boog door Belgie heen, langs Hasselt en natuurreservaat Zwarte Beek.

(26-Aug-2022, 09:37 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Is het ook een idee om langs jaagpad kanaal bij Bree België of langs de Maas te gaan?
Ja, van alle routes die ik geprobeerd heb was dat verreweg de aangenaamste om te rijden: het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart van Maasmechelen tot Hamont-Achel. Die ga ik zeker nog eens doen. Langs de Maas is ook mooi, dat heb ik al meerdere keren gedaan.
(26-Aug-2022, 08:14 PM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]
(26-Aug-2022, 12:16 AM)GertBr schreef: [ -> ]wanneer je gaat rijden met klik-pedalen en schoenen met plaatjes, zul je minder kracht nodig hebben om je voeten op de pedalen te houden en dus meer kracht overhouden om snelheid te maken of extra afstand te fietsen. Tis even wennen maar daarna…..
(26-Aug-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: [ -> ]Klikpedalen op de ligfiets zijn een must, helemaal als je zolang als jij op de fiets zit.
Ja, het is mij bekend dat de meeste liggers dol zijn op klikpedalen en dit ook aan iedereen aanbevelen.
Ik heb echter een paar redenen waarom ik er geen trek in heb:
- ik wil geen aparte schoenen aan hoeven trekken om een eind te fietsen, voor mij is de fiets is een vervoermiddel, geen sportapparaat
- ik ben geen behoedzame fietser, meer een doorragger, af en toe zet ik in een reflex een voet aan de grond en zorg zo dat ik niet onderuit ga
- ik ben er inmiddels zo aan gewend dat mijn voeten ook na een afmattende dag fietsen niet onbedoeld van de pedalen glijden
- ik heb nog nooit klikpedaalschoenen gezien die ik niet lelijk vond

Ik heb nu, in de Quest, mijn eerste klik pedaal schoenen (nu ja, sandalen) en terwijl ik het in de VM (en daarmee ook op een open trike) goed te doen vind, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het goed zou zijn voor mij op een twee wieler.
Ook ik ben een 'voet aan de grond' fietser, niet iemand die van te voren gaat bedenken dat er gestopt gaat worden.
Citaat:Ook ik ben een 'voet aan de grond' fietser, niet iemand die van te voren gaat bedenken dat er gestopt gaat worden.

Nou lijkt het net of je niet 'een voet aan de grond fietser' kunt zijn als je met klikpedalen rijdt.

Als ik mijn voet opzij beweeg om hem op de grond te zetten, dan klik ik vanzelf uit.

Het is gewoon dezelfde beweging als zonder klikpedalen.
Vanmiddag even vanuit Geleen naar Birgden gereden, het punt waar ik eergisteren s'avonds laat strandde. Daarna nog een klein rondje gemaakt langs Langbroich, Breberen, Saeffelen, Höngen, Süsterseel, Hillensberg, Doenrade, Windraak en Munstergeleen.
Ik ben van Wildpark Gangelt totaan Hade over het fietspad door het natuurgebied langs de Rodebach gereden.
[Afbeelding: IMG-20220826-155038a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220826-155252a.jpg]

Bij Hillensberg en Doenrade tot net boven de 100 meter geklommen.
Hieronder een typisch Limburgs straatbeeld, geschoten in Windraak. Aan de andere kant van de grens in Duitsland zien de landschappen en de bebouwing er net zo uit als in Limburg. Aan de stijl en de taal van de borden kun je zien dat je in een ander land zit.
[Afbeelding: IMG-20220826-171804a.jpg]


Van Windraak naar Munstergeleen ging het stijl naar beneden over een rustige weg met strak asfalt. Zonder te trappen ging ik een paar seconden lang 59 km/u.
Vandaag ben ik met de Grenslandtour in Midden-Limburg meegereden. Het was een mooi uitgezocht rondje Montfort - Maria Hoop - IJzerenbosch - Susteren - Dieteren - Roosteren - Obbicht - Berg aan de Maas - Maaseik - Roosteren - Ohé en Laak - Stevensweert - Maasbracht - Montfort, met een stuk door een bos langs de grens met Duitsland, en daarna lange stukken langs de Maas en het Julianakanaal.

Ik was even over tien uur s'morgens bij startpunt Biej de Vogel in Montfort, en zag een indrukwekkende verzameling velomobielen staan. Ik bleek de enige met een open ligger te zijn. Het groepstempo was kalmpjes aan zo rond de 25 km/u en voor mij makkelijk bij te houden. Ik heb een keer een sprintje getrokken van de achterste positie naar de voorste, en kan dus zeggen dat ik vandaag 25 velomobielen het ingehaald op mijn open ligger. Daar staat tegenover dat ik nooit eerder op een dag door zo veel wielrenners ingehaald ben, er zijn ons twee wielerploegen komen passeren.

Ik had het niet verwacht, maar we pasten met de hele verzameling velomobielen in éen keer op het veerpontje bij Berg aan de Maas.

Jules heeft veel video geschoten, en een paar andere rijders ook, dus er zullen nog wel wat fimpjes van verschijnen.

[Afbeelding: IMG-20220827-101905-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-113047-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-134138-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-134403-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-134602-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-134811-a.jpg]
[Afbeelding: IMG-20220827-141729-a.jpg]
Ha, jullie zijn gespot door een vriend die met de motor op pad was! Een hele rits in de berm geparkeerd aan de Bergerstraat ergens in de buurt van Stein Smile
Grappig. Eén van de Rotte Rijders is ook bij de groep gestopt... met de motor Big Grin Niet toevallig ook een vriend van die vriend van jou?
Ik vind die foto met al die gekleurde fietsen wel geinig. Leuk dat je dit deelt met ons. Als je zulke afstanden leuk vindt ben je hier in Twente welkom.
Pagina's: 1 2 3 4