Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
#1
Vandaag van Doorn naar Geleen gereden via nationaal park De Maasduinen. Ongeveer 190 km gereden, iets meer dan de geplande route van ongeveer 180 km, door wat navigatiefouten, en ook wel omdat ik zin had om wat meer van doorgaande routes af te wijken. De dag begon kil en grijs, maar tussen 11 en 12 brak de zon door en werd het mooi weer.

Leuk aan de Maasduinen is dat veel paden die in andere Nederlandse natuurgebieden alleen voor voetgangers zouden zijn, hier ook voor fietsers opengesteld zijn. Die paden zijn vaak van hard zand maar hier en daar ook van mul zand waarin ik met mijn smalle banden bleef steken, met een paar keer omvallen tot gevolg. Er reden verder eigenlijk alleen een paar mountainbikers.
De Maasduinen zijn een mengsel van heide, vennen, zandverstuivingen en bossen, niet heel anders dan wat je in diverse andere natuurgebieden in Nederland aantreft, maar ik vond het een erg mooi gebied.

Ik ben over de brug over de Nederrijn bij Rhenen en de brug over de Waal bij Ewijk gereden, en dan via Wijchen, de Overasselt en Hatertse vennen, Molenhoek, Gennep naar de Maasduinen, vervolgens een stuk vlak langs de grens met Duitsland gereden, en vanaf Arcen langs de Maas afgezakt via Venlo en Roermond, en tot slot met een boog langs Sint Odilienberg Zuid Limburg in.

Hieronder een paar fotos van de fietstocht.



[Afbeelding: 00031-MTS-a.png]


[Afbeelding: P1030048.JPG]


[Afbeelding: P1030055.JPG]


[Afbeelding: P1030053.JPG]


[Afbeelding: P1030061.JPG]



[Afbeelding: P1030068.JPG]


[Afbeelding: P1030070.JPG]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ziet er leuk uit. Hoe ging je terug, of ben je daar gebleven?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik blijf hier een paar dagen (bij moeder op bezoek) en ga dan terug.
Plan is om op de terugweg langs het Leenderbos, Valkenswaard, Oirschotse heide, en de Kampina te gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wat leuk, die kerk in Roermond kwam vrijdag nog voorbij in Vroege Vogels. Mooie foto's Martin! Uitkijktorens bezoek ik op dergelijke tochten niet, ik heb na al dat fietsen weinig zin in al dat traplopen. Heb je ook zo een kaartje waar je langs bent gegaan> Wat me ook opvalt is je enorme voorblad, hoe groot is die precies? En heb je daar veel gemak van?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Met een klein/20" achterwiel heb je verhoudingsgewijs altijd een flink veel groter kettingblad/tandwiel dan met een 26"/28" achterwiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zie dat ook vaak bij 20" ligfietsen maar zelf heb ik die ervaring niet. Mijn Shockproof heeft een triple met een 62 als grootste blad. Maar dat gebruik ik eigenlijk zelden. Op de Performer en Kettwiesel een 53, op de trike een 42 als grootste (enige) blad. Maar die heeft een 24" achterwiel. Op de handbike 34 (451 voorwiel). Ik ben dus niet zo van die enorme bladen. Maar dat komt ws gewoon omdat ik niet zo snel rij Wink Ik heb liever meer reserve onderin en als ik dan eens zó snel een helling af ga dat ik het niet meer bijhoud met trappen, dan geniet ik lekker van het freewheelen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(26-Apr-2021, 07:31 AM)Fietsbennie schreef: Wat me ook opvalt is je enorme voorblad, hoe groot is die precies? En heb je daar veel gemak van?
Zoals Wim al schreef heb je met zo'n klein achterwiel inderdaad een groot voorblad nodig. Ik heb laatst wat zitten tellen en meten. Mijn ligfiets heeft voorbladen van 65 en 38 tanden, achter heb ik 11-12-13-14-16-18-21-24-28 tanden. Mijn wielomtrek is ongeveer 154 cm. Ter vergelijking: mijn oude gazelle tourfiets heeft voorbladen van 52 en 42 tanden en achter 14-16-18-21-24 tanden bij een wielomtrek van ongeveer 217 cm.

Tabellen met afgelegde afstand in cm bij 1 keer de trappers ronddraaien

ligfiets
65 / 11 * 154 = 910              38 / 11 * 154 = 532
65 / 12 * 154 = 834.166      38 / 12 * 154 = 487.666
65 / 14 * 154 = 715              38 / 14 * 154 = 418
65 / 16 * 154 = 625.625      38 / 16 * 154 = 365.75
65 / 18 * 154 = 556.111      38 / 18 * 154 = 325.111
65 / 21 * 154 = 476.666      38 / 21 * 154 = 278.666
65 / 24 * 154 = 417.083      38 / 24 * 154 = 243.833
65 / 28 * 154 = 357.5          38 / 28 * 154 = 209
65 / 32 * 154 = 312.8125    38 / 32 * 154 = 182.875

gazelle tourfiets
52 / 14 * 217 = 806              42 / 14 * 217 = 651
52 / 16 * 217 = 705.25        42 / 16 * 217 = 569.625
52 / 18 * 217 = 626.888      42 / 18 * 217 = 506.333
52 / 21 * 217 = 537.333     42 / 21 * 217 = 434
52 / 24 * 217 = 470.166     42 / 24 * 217 = 379.75

Het op 1 na zwaarste verzet van mijn ligfiets komt dus ongeveer overeen met het zwaarste verzet op mijn oude tourfiets. Dat ontloopt elkaar niet zo veel. Wel gebruik ik op de ligfiets gemiddeld een wat hoger traptempo. Al met al ga ik op de ligfiets gemiddeld twee a drie km per uur sneller (rond 27,5 km/u) dan ik met de tourfiets deed. Ik houd mijn kruissnelheid ook beter vol op de ligfiets. Op de tourfiets zakte mijn kruissnelheid op langere afstanden naar rond de 20 km/u.

In het begin had ik redelijk vaak dat mijn ketting van het grote voorblad afliep bij hobbels. Nu ik de kettingbuis beter heb vastgezet gebeurt dat niet meer.
Een beetje onhandig vind ik zo'n groot vooruitstekend voorblad wel, soms kom je er tegenaan en besmeur je jezelf met kettingvet.
Visueel heeft het wel wat.

Vanmiddag van Geleen naar het drielandenpunt bij Vaals gereden en terug, ongeveer 80 km gereden, en 575 meter gestegen.
Route Geleen - Spaubeek - Schimmert - Hulsberg - Valkenburg - Schin op Geul - Wijlre - Nijswiller - Vaals - drielandenpunt - Vaals - Holset - Lemiers - Nijswiller - Simpelveld - Ubachsberg - Ransdaal - Klimmen - Hulsberg - Nuth - Spaubeek - Geleen

Het hoogteverschil tussen Geleen en het drielandenpunt is ongeveer 325 - 75 = 250 meter. Door alle heuvels en dalen dit hoogteverschil dus ruim twee keer opgereden.

Het drielandenpunt is leuk als doel, maar de plek zelf valt tegen: een soort plateau met tussen de bomen parkeerplaatsen, eettenten, souvenirwinkels en een soort euromast met betaalde entree, waar ik geen zin en tijd voor over had.


[Afbeelding: P1030071.JPG]

[Afbeelding: brouter-geleen-vaals-geleen.png]
[Afbeelding: brouter-geleen-vaals-geleen-hoogte.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Vanmiddag ongeveer 80 km en 575 hoogtemeters gereden: Geleen, Beek, Oensel, Ulestraten, Meerssen, Maastricht, Gronsveld, Sint Geertruid, Mheer, Noorbeek, Slenaken, Scheulder, Margraten, Cadier en Keer, Bemelen, Berg en Terbijt, Houthem, Groot Haasdal, Schimmert, Spaubeek, Geleen.

[Afbeelding: P1030073.JPG]
[Afbeelding: P1030075.JPG]
[Afbeelding: P1030084.JPG]
[Afbeelding: P1030087.JPG]
[Afbeelding: P1030091.JPG]
[Afbeelding: P1030092.JPG]
[Afbeelding: P1030094.JPG]
[Afbeelding: brouter-geleen-slenaken-geleen.png]
[Afbeelding: brouter-geleen-slenaken-geleen-hoogte.png]
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#9
Ziet er indrukwekkend uit Martin. Fijn om ook foto's van anderen te zien die ook genieten van de natuur. Ik denk dat ik dat je niet zo vlug nadoe al dag geklim in Limburg. Een keer een klimmetje vind ik niet erg op zijn tijd, maar constant lijkt me best zwaar. Afdalen ook, moet je alle verstand er goed bij houden.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Gisteren van Geleen terug naar Doorn gereden, via Stein, Urmond, Obbicht, Berg aan de Maas, Roosteren, Maasbracht, Wessem, Weert, Budel, Gastel, Leenderbos, Valkenswaard, Veldhoven, Oerle, Wintelre, Oirschotse Heide, Spoordonk, Kampina, Vught, Den Bosch, Hedel, Valkenswaard, Waardenburg, Geldermalsen, Buren, Zoelen, Rijswijk, Wijk bij Duurstede, en Steenen Brug. Ongeveer 185 km.

De mooiste stukken van deze tocht vond ik de natuurgebieden Leenderheide (Leenderbos) ten zuiden van Valkenswaard en de Kampina ten zuiden van Vught en Den Bosch.

Het was voor eind april een nogal kille dag met een zwakke noordwestenwind, waarbij ik de hele ochtend met verkleumde vingers reed, die ik af en toe om en om in mijn broekzak hield om weer wat gevoel terug te krijgen.

Op de Kampina vond ik een stel paarden zonder berijdsters op mijn pad, die opgeschrikt een eind lang voor me uit draafden en galoppeerden, en uiteindelijk hun toevlucht zochten op een veldje naast het pad, vanwaar ze me nog wat schichtig stonden aan te kijken. Ik vermoed dat deze beesten in dit gebied als grazers uitgezet zijn. Dit soort scenes maak ik wel eens vaker mee met vogels, maar met paarden had ik het nog niet eerder meegemaakt.

Bij deze tocht heb ik best wel vaak meegemaakt dat ergens een fietspad eindigt en ik dus doorrijd over de weg, om na enkele tientallen meters op te merken dat er aan de linkerkant van de weg een tweerichtingsfietspad loopt. De infrastructuurplanners denken dus dat je zo traag gaat dat je dit wel ziet en makkelijk met twee krappe bochten van 90 graden direct naar de overkant gaat. Gelukkig was het nergens echt druk en kon ik meestal wel redelijk vlot via een uitrit o.i.d. de mij toegedachte rijstrook bereiken.

[Afbeelding: wegdrieluik-a.jpeg]

[Afbeelding: wegdrieluik-b2.jpeg]

[Afbeelding: wegdrieluik-c.jpeg]

[Afbeelding: P1030098.JPG]

[Afbeelding: P1030109.JPG]

[Afbeelding: brouter-geleen-doorn-2021-04-30.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Die infrastructuur planners denken ook dat je vanuit stilstand het veiligst een redelijk drukke weg oversteekt. En vaak met een steil (kort) beginnetje.

Misschien is dat op hun racefiets wel het geval, maar op mijn ligfiets zijn die oversteken vaak onmogenlijk. Of tenminste zo traag dat ik veel meer gevaar loop.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(02-May-2021, 11:56 AM)Willeke_IGKT schreef: Die infrastructuur planners denken ook dat je vanuit stilstand het veiligst een redelijk drukke weg oversteekt. En vaak met een steil (kort) beginnetje.

Ja dat soort dingen kom ik ook wel tegen. Met de ligfiets steek ik dan lopend/rennend over, met de fiets aan de hand. Vooral als ik het niet op tijd heb zien aankomen en nog in een zwaar verzet zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Op dat soort momenten ben ik erg blij met mijn naafversnelling / dual drive. Ik zou niet zonder willen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ja die haakse oversteekplaatsen, vreselijk. In Weerselo laatst ook. Een drama, want ik heb nog een grotere draaicirkel dan de Titanic. Maar goed blijven glimlachen. Knappe tocht. Onder Valkenswaard ben ik laatst ook eens geweest toen ik langs de Dommel ging.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Oliebol van Niels
Rond Amersfoort is...365cycle — 01:07 AM
De Oliebol van Niels
Voor mensen uit he...Niels van der Wal — 12:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Mijn voorkeur gaat u...TvWijk — 12:42 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Momenteel ben ik aan...berth9999 — 11:35 PM
De Oliebol van Niels
Voor mensen uit he...365cycle — 11:27 PM
De Oliebol van Niels
Voor mensen uit het ...Wim -de roetsende — 10:50 PM
Oliebollentocht 2021
Gewoon weer terug na...Peter de Rond — 10:30 PM
Oliebollentocht 2021
Niels, oliebol, va...365cycle — 08:56 PM
De Oliebol van Niels
Doen we dit jaar e...365cycle — 08:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag de eerste va...365cycle — 08:46 PM
Oliebollentocht 2021
Toch wel een oliebol...Lopopodium — 08:07 PM
Oliebollentocht 2021
Doen we dit jaar een...Niels van der Wal — 06:34 PM
Fietspaden
Uiterst rechts rijde...Niels van der Wal — 06:19 PM
Fietspaden
pffff het is niet ...Wim -de roetsende — 04:27 PM
Fietspaden
pffff het is niet zo...gideon — 04:05 PM
De velomobiel van pflipp
Nou, de reparatie ...Bacchus — 04:02 PM
alfine-11 juiste hoek
Hier ergens?...Theo Mol — 03:59 PM