Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
(26-Apr-2024, 10:06 PM)Lopopodium schreef: Ben je fietsend door die (diepe?) plas water gefietst? Echt lekker omlopen lijkt er ook niet echt in te zitten, en met dat zand eronder is een laag water ook lastig.

Ik had ook al iets oh nee bij die foto.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(26-Apr-2024, 09:58 PM)Martin van Mourik schreef: Over vogels gesproken, ik heb opvallend vaak zwartkoppen gehoord vandaag, het lijkt wel of deze soort in aantallen aan het toenemen is.


Door omstandigheden heb de laatste tijd veel door parken en kleine bossen gelopen en ook ik zie verdacht veel zwartkopjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Zien doe ik ze niet, maar horen wel. Overigens vergis ik me dan regelmatig.
"Ik houd van vogels, maar ik ben een slechte vogelaar"
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(26-Apr-2024, 10:06 PM)Lopopodium schreef: Ben je fietsend door die (diepe?) plas water gefietst? Echt lekker omlopen lijkt er ook niet echt in te zitten, en met dat zand eronder is een laag water ook lastig.
Nee, toen ik even om me heen keek zag ik een smal paadje tussen de struiken door eromheen. Er komen daar wel meer mensen langs die met droge voeten verder willen.
Als dat er niet geweest was zou ik denk ik met lage snelheid dwars door de plas heen gefietst zijn, met de kans om je balans te verliezen en natte voeten te halen. De fietspaden daar zijn onverhard maar met behoorlijk harde ondergrond.
Of ik had een stukje terug kunnen omlopen over een paar zanderige wandelpaden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Op zich niet zo moeilijk. Ze bewegen vrij veel en zijn zeker niet schuw. 5 minuten stilstaan als je er één hoort zal waarschijnlijk al voldoende zijn. Meestal is zelfs een verrekijker niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
Bedankt voor de tip!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
Mooie foto's Martin. Zo kun je een boel ontdekken. Gelukkig kwam je nu niet zo laat als andere keren.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(27-Apr-2024, 11:17 AM)Fietsbennie schreef: Gelukkig kwam je nu niet zo laat als andere keren.
Eens, eigenlijk had ik veel vroeger willen vertrekken en arriveren.

Vanmiddag heb ik een kort rondje gereden, het plateau met onverharde landweggetjes en groeves ten zuidoosten van Spaubeek op, dan via Wijnandsrade afgedaald naar Hoensbroek en een blik geworpen op Kasteel Wijnandsrade en Kasteel Hoensbroek. Daarna heb ik de fiets/wandelpaden langs de Geleenbeek gevolgd, deze zijn op sommige stukken zo breed als een straat en met zeer egaal asfalt. Maar van de Geleenbeek zie je bijna niks, je rijdt gewoon tussen de bomen. Vanaf de fietsstraat langs Kasteel Terborgh nog even een zeer felle klim op mijn kleine voorblad, en dan door Sweikhuizen heen weer afgedaald naar Geleen. Boven in Sweikhuizen kwam ik langs Gasterie De Bokkereyer, gevestigd in een voormalige voetbalkantine. We zijn daar later gaan eten. Op de houten wegwijzerpaal links op de foto staat op het onderste bordje: "Paries 500 km".

[Afbeelding: IMG-20240427-145417-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240427-150741-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240427-152610-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240427-155432-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240427-173526-1008x756.jpg]
Antwoord }
Ik ben vandaag teruggereden, eerst naar Utrecht, daar bij vrienden gegeten, en daarna door naar huis. Ik heb veel langs waterwegen gefietst: de Maas van Illikhoven tot Maaseik, de Belgische Zuid-Willemsvaart van Neeroeteren tot Lommel, het Wilhelminakanaal om Tilburg heen, de Donge van Dongen tot Raamsdonk, het Steurgat van Hank tot Werkendam, het Merwedekanaal van Gorinchem tot Vianen en het Lekkanaal van Vreeswijk tot aan de Plofsluis.
Volgens de route van 181 km die ik gepland had zou ik recht van Hank naar Werkendam fietsen langs de A27, maar door de sterke wind in de rug ging het allemaal vlot en had ik tijd over voor een omweg langs de oostkant van de Biesbosch. Mijn route werd daardoor 194 km lang.
Over het jaagpad langs de Belgische Zuid-Willemsvaart had ik nog niet eerder zo ver doorgereden, normaal sla ik daar bij Hamont of Achel af richting Valkenswaard en Eindhoven. Van Sint-Huibrechts-Lille tot Lommel is het daar ook prettig fietsen over het jaagpad. Ik was op wielrennerjacht op het jaagpad en heb drie solorenners en een heel peloton kunnen passeren. Inhaalscore liggers-renners ongeveer 15-0.
Tussen Luyksgestel en Hapert ben ik door natuurgebied De Kempen gereden, dat was een mooi gebied om doorheen te fietsen.
Het Wilhelminakanaal biedt een redelijk goede manier om in noord-zuidrichting langs Tilburg te komen. Je moet een paar keer van kant wisselen en komt een paar stukken klinkerstraat tegen, maar het wegdek is grotendeels wel okee.
Langs de Donge was een mooi stuk. Het is daar een wandelpad met fietsers te gast, ik heb er wat rustiger gereden. Het was niet erg druk, wel een slingerpad dus je moet blijven opletten of er geen wandelaars zijn elke keer als je om de bocht komt.
Langs het Merwedekanaal was het echt fijn fietsen, dat kwam voor mij als een verrassing en was een mooie kers op de taart.
Ik vertrok om half 10 en arriveerde om zeven over half vijf, dus 7:07 uur erover gedaan en gemiddelde snelheid over 194 km ruim 27 km/u. Zonder de sterke rugwind van vandaag zou ik er waarschijnlijk ruim acht uur over gedaan hebben. Met het ritje van Utrecht naar Doorn er achteraan heb ik vandaag voor het eerst dit jaar meer dan 200 kilometer op een dag gereden.

Maas
[Afbeelding: IMG-20240428-101011-1008x756.jpg]

Zuid-Willemsvaart
[Afbeelding: IMG-20240428-105351-1008x756.jpg]

Kempen
[Afbeelding: IMG-20240428-120045-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240428-120525-1008x756.jpg]

Een stevige tafel om je fiets tegen aan te zetten terwijl je een paar botterhammen uit je tas haalt, aangeboden door de R.K. Boerenbond.
[Afbeelding: IMG-20240428-122856-1008x756.jpg]

Wilhelminakanaal
[Afbeelding: IMG-20240428-132109-1008x756.jpg]

Donge
[Afbeelding: IMG-20240428-140650-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240428-140824-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240428-141643-1008x756.jpg]

Keizersveerbrug over de Bergsche Maas
[Afbeelding: IMG-20240428-143207-1008x756.jpg]

Steurgat
[Afbeelding: IMG-20240428-145031-1008x756.jpg]

Merwedekanaal
[Afbeelding: IMG-20240428-153734-1008x756.jpg]
[Afbeelding: IMG-20240428-154916-1008x756.jpg]
Antwoord }
Vandaag ben ik met de nieuwe velg in mijn voorwiel weer eens naar Geleen gereden. Geen problemen met het voorwiel gehad, dus de operatie lijkt me wel geslaagd te noemen.

Ik ben om kwart voor elf vertrokken en om kwart over vijf aangekomen. In Wijk bij Duurstede heb ik wat boodschappen gedaan, voer voor onderweg. Als ik de tien minuten die dat ongeveer kostte niet meetel dan heb ik zes uur en twintig minuten gedaan over 160 kilometer, gemiddeld ietsje meer dan 25 km/u.

Ik ben richting Hamont-Achel gereden om vanaf daar het jaagpad langs de Vlaamse Zuid-Willemsvaart te volgen tot Dilsen-Stokkem. Daarbij ben ik dit keer ten westen van Den Bosch en Eindhoven om deze stedelijke gebieden heen gereden. Dit in plaats van de route door Den Bosch, langs de A2 tot aan Eindhoven, en dan door Best, Eindhoven en Valkenswaard heen. Hiermee was de route ongeveer 10 kilometer langer. Het scheelt een hoop drukke kruispunten met bijbehorend oponthoud, wat ik ervoor terug kreeg was het doorkruisen van vele dorpen met hobbelige klinkerstraten: Vlijmen, Helvoirt, Haaren, Oisterwijk, Spoordonk, Oostelbeers, Vessem, Knegsel, Steensel, Riethoven, Westerhoven, Borkel en Schaft.

Ik denk dat ik nog wel eens vaker ongeveer deze route zal rijden, maar dan aangepast om waar mogelijk het doorkruisen van dorpskernen te vermijden. Het was lekker rustig doorfietsen over veel wegen met weinig verkeer, maar gebrek aan oponthoud door drukke kruisingen e.d. maakte me uiteindelijk niet zo veel sneller dat de tien kilometer extra daardoor teniet gedaan werden.

Toen ik bij Hamont Vlaanderen binnen reed lagen er daar flinke plassen op straat, het had er dus recent behoorlijk geregend, en de luchtvochtigheid was hoog. Mijn handen werden klam en mijn gripshift veranderde in een slipshift, ik kon opeens niet meer schakelen. Dit probleem heb ik eigenlijk helemaal niet zo vaak, maar soms dan is het er opeens. Ik heb mijn gebruikelijke noodoplossing toegepast: met een papieren zakdoek die ik altijd bij me heb krijg ik weer grip op de gripshift. De laatste twee uur heb ik met die papieren zakdoek in mijn rechterhand gereden, een beetje onhanding, maar zo kan ik tenminste schakelen. Ik neem mij steeds voor om hier een keer een speciaal doekje op maat voor te maken, een klein hulsvormig ding dat ik er op kan schuiven als het nodig is. Dat kan ik dan ergens om het stuur doen of in mijn zak proppen zodat ik het paraat heb. Ik heb het redelijk zelden nodig, iets wat permanent om die gripshift heen zit zou me storen denk ik.
Antwoord }
(27-Jul-2024, 10:52 PM)Martin van Mourik schreef: Ik heb het redelijk zelden nodig, iets wat permanent om die gripshift heen zit zou me storen denk ik.

Ik las laatst in een advertentie dat iemand er de zachte variant van klittenband op had geplakt. Beviel blijkbaar goed.

Blijft volgens mij wel lang nat als het geregend heeft.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik weet niet wat voor ligfiets je hebt maar mijn Nazca Paseo heeft een holle as waarmee het hoofdframe en achterbrug verbonden zijn. 2 doppen erop en je hebt een opbergruimte voor wat klein grut (bij mij zat er een doekje met een ventiel verloop in)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben vandaag van Geleen terug naar Doorn gereden. Ik heb nog eens een nieuwe route geprobeerd met een vergelijkbaar recept als op de heenweg, het vermijden van stedelijke gebieden door er omheen te rijden. Die stedelijke gebieden waren dit keer Nederweert, Helmond en Veghel en ik ben er aan de oostkant omheen gereden. De hele route was een afgeleide van mijn route langs de Nederlandse Zuid-Willemsvaart, die ik dan tussen Veghel en Thorn volg.

Ik ben begonnen met een klein stukje Duitsland, door Sittard heen richting Tüddern, en dan via Isenbruch naar Susteren. Daarbij kwam ik langs Der Westlichste Punkt Deutschlands. Zie o.a.:
https://selfkant.de/directory/westlichster-punkt/
https://deutschland-outdoor.de/infos/deu...utschlands

Veel doorgaande wegen door Sittard heen zoals de Leyenbroekerweg, de President Kennedysingel, de Odasingel en de Doctor Nolenslaan hebben nogal verrotte fietspaden. Het fietspad langs de Geleenbeek door Stadpark Sittard heen bleek van goede kwaliteit en de Tudderenderweg was ook best te doen. Na een uur fietsen reed ik over de Maasbrug bij Wessem, waar ik vroeger een uur en een kwartier tot anderhalf uur erover deed tot dit punt.

De meeste dorpen waar ik vandaag doorheen kwam hadden wel klinkerstraten, maar dan met strak gelegde vlakke stenen zodat je er niet zo veel van merkt. De uitzondering hierop was De Mortel, daar was het klassiek hobbelen. Ik heb toen mijn route iets aangepast en ben om Gemert heen gereden. Dat is dezelfde gemeente, en ik vermoedde dat er daar nog veel meer hobbelige klinkers zouden volgen.

Asten kun je in noord-zuid richting vrij comfortabel doorkruisen door via de Hemelberg en de Lienderweg om het centrum heen te rijden. Strak asfalt en geen stoplichten.

De weg Morsche Hoef - Kraanmeer ten noorden van Erp had zo'n ouderwets fietspad van hobbelige stoeptegels. Die zal ik voortaan vermijden. De Boerdonkse Dijk ten zuiden van Erp heeft precies zo'n fietspad en die heb ik al eens eerder toegevoegd aan mijn mentale lijst van wegen om te vermijden. Jammer, want deze wegen rond Erp zouden anders goed passen in mijn routes.

Het laatste stuk reed ik mijn gebruikelijke route dwars door Oss en dan naar de veerpont bij Oijen. Als je vanuit Heesch Oss binnenrijdt ligt er daar een doorgaande fietsstraat tot aan het centrum, via de Hescheweg - Asterstraat - Heschepad. Via de Begijnenstraat en de Oijenseweg kom je ook redelijk vlot de stad weer uit.

Om na de Prins Willem-Alexanderbrug bij Leeuwen richting Eck en Wiel en dan Amerongen te gaan heb ik dit jaar een nieuwe route tussen bedrijventerrein Medel bij Tiel en het Lingemeer door gevonden die me wel bevalt. De Grotebrugse Grintweg om bedrijventerrein Medel heen vond ik altijd een beetje vervelend, en aan de noordoostkant via de Bloembosweg langs het Lingemeer rijden beviel me ook nooit zo. De Bredesteeg tussen Medel en Lingemeer in is verlegd omdat ze daar aan het graven zijn, waarschijnlijk om een stuk industrieterrein toe te voegen. Ondanks een paar extra bochten is het wel een aardig landweggetje om over te rijden.

De route was ongeveer 155 kilometer en ik heb er vijf uur en vijftig minuten over gedaan met zwakke noordoostenwind die ik meestal schuin tegen had. Ik ben om tien over acht vertrokken en om twee uur aangekomen. Hiermee heb ik mijn snelste tijd tot nu toe tussen Doorn en Geleen geëvenaard.

Heen en weer fietsen tussen Doorn en Geleen is steeds meer een routinezaak voor me aan het worden, en mijn focus is grotendeels verschoven van het opzoeken en bekijken van landstreken, natuurgebieden en monumenten e.d naar vlot kunnen doorrijden en vlot van A naar B komen. De kortste routes lopen redelijk veel langs snelwegen en drukke N-wegen. Op zo'n zes uur fietsen gaat al dat geraas van auto's om me heen me niet in de koude kleren zitten. Als ik die tijd voornamelijk over rustige wegen rijd ben ik na de rit mentaal duidelijk minder vermoeid. Mijn route van vandaag is met wat kleine aanpassingen wel voor herhaling vatbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
(27-Jul-2024, 10:52 PM)Martin van Mourik schreef: Vandaag ben ik met de nieuwe velg in mijn voorwiel weer eens naar Geleen gereden. Geen problemen met het voorwiel gehad, dus de operatie lijkt me wel geslaagd te noemen.

Toen ik bij Hamont Vlaanderen binnen reed lagen er daar flinke plassen op straat, het had er dus recent behoorlijk geregend, en de luchtvochtigheid was hoog.

Ik fietste daar met mijn vriendin aan de andere kant van het kanaal, ik zei nog tegen haar dat dat de eerste keer in hele lange tijd was dat ik nog eens een niet gestroomlijnde ligfietser in het wild zag Big Grin Er was duidelijk iets geel aan die fiets, dat zal je toptas wel geweest zijn dat ik zag dan. Het had thuis inderdaad even geregend, maar niet veel, maar 0,5 mm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dat vind ik ook wel leuk op lange afstanden, die je wat vaker doet. Je zoekt, probeert en vindt fijne en niet zo fijne routes. Al te lang die zoevende auto's vind ik ook irritant worden en dan sla ik toch ergens af, alles beter dan dat. Soms pakt dat goed uit en soms niet. Maar dan weet je ook weer dat die optie niet zo geslaagd is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Met het voorspelde mooie weer voor een paar dagen ben ik gisteren nog maar eens naar Geleen gereden. Ik heb een route aan de westkant om Den Bosch en Eindhoven heen gevolgd. Om zes uur opgestaan, half acht vertrokken, en om vier uur aangekomen. Ik heb over 165 kilometer maar liefst acht en een half uur gedaan. Met de redelijk lage temperatuur en een zwakke zuidenwind tegen ging het allemaal een stuk trager dan ik gewend ben. Mijn geplande route was 160 kilometer, maar ik stuitte op een paar wegversperringen, ik ben door natuurgebied de Kampina heen gereden in plaats van er langs en daarna nam ik twee keer een verkeerde afslag, en kwam daar pas laat achter waardoor ik liever een aangepaste route improviseerde in plaats van terug te gaan.

Het was s'morgens een graad of drie. Vanwege de lage temperatuur ben ik behoorlijk ingepakt gaan fietsen, drie paar dunne sokken over elkaar in mijn wandelschoenen, twee lange onderbroeken over elkaar met daarover een wandelbroek, en twee dunne truien over elkaar met daarover een lichte windstopper jas. Ik ging mijn navigatie nodig hebben, dus geen dikke handschoenen gebruikt, maar de dunne met vingertoppen voor een aanraakscherm. Bij wijze van geimproviseerd windscherm voor mijn handen heb ik twee kleine stouwzakken met een stuk klitteband op mijn stuur bevestigd, met daarin kleine stukken schuimrubber. Dit werkte redelijk goed, alleen de eerste een a twee uur was het niet helemaal afdoende. Het eerste stuk reed ik daarom met gebalde vuisten op mijn stuur om mijn vingertoppen warm te houden. Ik ken de route tot aan Den Bosch min of meer uit het hoofd, dus ik had net zo goed een extra stel handschoenen kunnen dragen in het begin, alleen had ik geen zin om te stoppen om ze uit mijn tas te halen.

Tussen Zaltbommel en Hedel moest ik vanwege een wegversperring omrijden over landweggetjes. Het was daar behoorlijk mistig, met zo'n honderd meter zicht, met de laag staande zon ongeveer recht voor me erbij reed ik daar in een witte waas. Ik was enigszins bezorgd of de automobilisten die daar reden me op tijd zouden opmerken, maar dit ging wel goed.

In de buurt van Oisterwijk besloot ik een extra lus te maken door natuurgebied de Kampina. De noordelijke helft door de Kampina heen was prima te fietsen over een droog en goed hard fietspad. Ten zuiden van het Belvers Ven stonden flinke stukken van het fietspad onder water tot zo'n 5 centimeter diep, en hier en daar met een ijslaagje erop. Ik had geen zin om terug te gaan en reed langzaam en behoedzaam door de onder water staande stukken heen. Toen ik weer een geasfalteerde weg bereikt had heb ik bij een bankje alle modder van mijn fiets staan borstelen, en de velgen zo goed en zo kwaad als dat ging weer schoon geveegd, zodat ik een beetje normaal kon remmen zonder de boel met zand te schuren. Al met al deed ik over een paar kilometer door dit natuurgebied heen bijna drie kwartier.

De Belgische grens bereikte ik pas na ongeveer zes uur fietsen. De afgelopen twee jaar had ik doorgaans na zo'n zes uur de hele rit Doorn - Geleen erop zitten. Ik was niet vooruit te branden, met een of twee verzetten lager dan normaal onderweg. Op deze mooie vrijdagmiddag had ik met mijn trage kruissnelheid langs de Vlaamse Zuid-Willemsvaart verwacht door hordes wielrenners ingehaald te worden daar in het land der koersers. Maar dit was niet het geval, alleen tegen het einde, vlak voor ik de afslag naar Stokkem nam werd ik met een niet al te groot snelheidsverschil ingehaald door een duo, die vervolgens enkele tientallen meters verderop vertraagden en gingen staan praten of pauze houden ofzo.

Ik heb onderweg nog wel een paar leuke foto's gemaakt, maar postimages ligt momenteel op zijn gat. Die foto's voeg ik dan maar later toe, als het weer mogelijk is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Fietsbennie
07:59 veerpont bij Wijk bij Duurstede
[Afbeelding: IMG-20241129-075906.jpg]

09:11 op de parallelweg langs de A2 tussen Zaltbommel en Hedel waren wegwerkzaamheden en een omleiding. Ik negeerde de omleiding zoals gewoonlijk, maar er was dit keer echt geen doorkomen aan. Deze hoop aarde was de voorbode van even verderop een volledig ontbrekende weg met graafmachines in een grote zandbak.
[Afbeelding: IMG-20241129-091138.jpg]

09:40 de brug over het Diezekanaal bij Engelen ging net omhoog toen ik aan kwam fietsen. Een binnenvaartschip met grint dat netaan door de sluis paste voer tergend traag de sluis uit.
[Afbeelding: IMG-20241129-094002.jpg]

10:40 - 11:26 de Kampina
[Afbeelding: IMG-20241129-103912.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-104716.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-104928.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-105239.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-110213.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-112657.jpg]

12:30
[Afbeelding: IMG-20241129-123001.jpg]

13:06
[Afbeelding: IMG-20241129-130636.jpg]

14:00 - 15:15 Zuid-Willemsvaart
[Afbeelding: IMG-20241129-140859.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-141455.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-145202.jpg]

15:27 veerpont bij Berg aan de Maas
[Afbeelding: IMG-20241129-152718.jpg]
Aan de westkant van Berg aan de Maas was het Julianakanaal drooggelegd en veranderd in een grote zandbak. Het kanaal wordt hier verbreed.
[Afbeelding: IMG-20241129-153328.jpg]
[Afbeelding: IMG-20241129-153540.jpg]

15:41 op de Oude Postbaan bij de Heksenberg net ten noorden van het Chemelot terrein
[Afbeelding: IMG-20241129-154124.jpg]
Antwoord }
Hoi Martin,
Je verslagen inspireren me!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ziet er weer heerlijk uit Martin.

Het valt me ineens op dat je een soort van kettingkast om het achterste deel van de ketting + derailleur hebt gebouwd. Heb je dat voornamelijk tegen vuil van onder gedaan of meer zodat er vanaf je bagage niets in terrecht komt. Heb je daar ook detailfoto's van?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Zo, ik ben weer thuis. Vandaag had ik de zwakke zuidenwind mee, en het ging allemaal redelijk soepel, een rit met weinig bijzonderheden.
Vertrek 11:10 aankomst 17:20 zes uur en tien minuten over een route van 155 km.
Na een uur fietsen reed ik over de brug over de Maas bij Maasbracht.
Na twee uur fietsen reed ik over de grens tussen Limburg en Brabant bij De Groote Peel.
Na drie uur fietsen was ik in Kivietsbraak.
Na vier uur fietsen was ik in Nistelrode.
Na vijf uur fietsen reed ik over de brug over de Waal bij Leeuwen.

In de buurt van Nationaal Park De Groote Peel stak een fazant vlak voor me de weg over, het beest liep tot midden op de weg, merkte mij waarschijnlijk pas tijdens het oversteken op, en koos toen het luchtruim. Wat een bonte beesten zijn dat toch, op een tropisch eiland zouden ze niet misstaan.

Ten zuiden van Erp waren een grote en kleine zus gezellig naast elkaar aan het rolschaatsen op het fietspad. Ik belde ruim voordat ik bij ze zou zijn, dat hoorden ze en ze weken uit naar links. De kleine zus stuurde daarbij de berm in, raakte uit balans door de sterk toenemende rolweerstand in het gras en viel voorover, ze leek zichzelf wel redelijk goed op te vangen. Ik tijdens het voorbij rijden: oei,.. alles goed?? grote zus glimlachend: joah, alles goed!

Ik kreeg last van zeurende knieen. Ik haal voor het fietsen meestal de binnenzolen uit de lichte wandelschoenen die ik vaak gebruik op lange afstanden. Die inlegzolen geven wat te veel vering waardoor ik slapende tintelende voetzolen krijg. Voor wat extra warmte had ik de zolen er nu maar in gelaten. Met dikke sokken en die binnenzolen stonden de trappers klaarblijkelijk net wat te dichtbij. Ik heb mijn voeten wat hoger op de trappers geplaatst, en daarmee trok het langzaam weer weg.

Ik heb mijn nieuwe route ten oosten van de Nederlandse Zuid-Willemsvaart weer gereden, en daarbij een paar aanpassingen geprobeerd die redelijk goed bevallen zijn. Van Wessem tot Nederweert-Eind ben ik zoals voorheen weer over de Wessemerdijk langs het kanaal gereden in plaats van via Grathem en Kelpen-Oler te gaan. Het wegdek van de weg langs het kanaal daar verkeert in niet al te beste staat, maar het is nou ook weer niet zo erg, en je rijdt er een lang stuk ongestoord rechtdoor, met alleen een drukke kruising van de N280.

Vanaf Nederweert-Eind dan mijn nieuwe route via Heusden, Asten, Vlierden, Bakel, Gemert, Erp, Mariaheide, Nistelrode, Heesch, Oss. Veel van deze plaatsen hebben wel klinkerstraten, maar de meeste zijn niet al te hobbelig, behalve in Gemert. Verder veel rustige wegen en weinig oponthoud bij kruisingen op deze route.

Vanaf de brug over de Waal bij Leeuwen ben ik ook teruggegaan naar een oude variant, over de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal tot aan Rijswijk, in plaats van via Eck en Wiel, Amerongen en Leersum te rijden. De route langs het kanaal en via Wijk bij Duurstede is een kilometer langer, maar ook hier scheelt de route langs het kanaal een hoop kruispunten, je moet alleen even door Wijk bij Duurstede heen. Het wegdek van deze kanaalweg is ook nogal ruw en in niet zo geweldige staat, maar zo slecht is het nou ook weer niet. Met de Zandweg in Wijk bij Duurstede zijn ze al tijden lang bezig en het verkeer wordt daar omgeleid. Het gaat er wel op vooruit, het fietspad wordt breder en beter wegdek.

15:40 de veerpont over de Maas bij Oijen moest even wachten op een binnenvaartschip
[Afbeelding: IMG-20241201-154957.jpg]

16:50 nogmaals de veerpont bij Wijk bij Duurstede in de schemering, dit keer de avondschemering
[Afbeelding: IMG-20241201-164921.jpg]

16:58 de molen op de dijk in Wijk bij Duurstede was in bedrijf
[Afbeelding: IMG-20241201-165819.jpg]

(01-Dec-2024, 09:30 AM)Boyd Maduro schreef: Het valt me ineens op dat je een soort van kettingkast om het achterste deel van de ketting + derailleur hebt gebouwd. Heb je dat voornamelijk tegen vuil van onder gedaan of meer zodat er vanaf je bagage niets in terrecht komt. Heb je daar ook detailfoto's van?

Het eerste, tegen het vuil van onder. Mijn derailleur hangt door het kleine formaat achterwiel maar een centimeter of acht boven het wegoppervlak.

Ik had me voorgenomen om voor deze herfst een integrale kettingkast te maken over de hele lengte van voorblad tot derailleur, maar ik ben er helaas niet aan toegekomen. Ik rij nog rond met een ketting die eigenlijk vervangen moet worden, maar ik wil de nieuwe er eigenlijk pas op doen als ik weer stappen gezet heb met een verbeterde versie.

Ik heb proefversies gemaakt van karton, en het daarna in polypropyleen uitgevoerd. Eerst gebruikte ik daarvoor klappers van de Hema. Later vond ik polypropyleen vellen van 50 bij 70 centimeter bij Swaak in Utrecht. Bijna alle lijmen en kitten zijn volgens de verpakking ongeschikt voor Polypropyleen en polyethyleen, maar als je zo'n polypropyleen plaat/vel goed opruwt met schuurpapier dan valt het met bisonkit toch redelijk goed te plakken. Stukken klitteband erop plakken gaat zo ook redelijk goed. 

Ik dacht in het begin dat het vuil vooral van onder komt, maar het komt van alle kanten, bij nat vies wegdek is het rond het achterwiel gewoon een grote maalstroom van rondspattende vuiligheid. Na een regenrit zit mijn kettingkast aan alle kanten onder de troep. Hier een beeld van afgelopen voorjaar:
[Afbeelding: IMG-20240420-184524-1008x756.jpg]

Toen ik vrijdag door de Kampina gefietst was zag het er ook zo uit, iets erger nog.

Van dichtbij is het eigenlijk een vrij rommelig ding, daarom heb ik er nog nooit detailfoto's van geplaatst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Regen in een VM zo...365cycle — 11:25 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Regen in een VM zond...Willeke_IGKT — 11:21 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen ver...Fietsbennie — 11:19 PM