Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
|
Berichten: 2.678
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2815
3149 x bedankt in 2187 berichten
(26-Apr-2024, 10:06 PM)Lopopodium schreef: Ben je fietsend door die (diepe?) plas water gefietst? Echt lekker omlopen lijkt er ook niet echt in te zitten, en met dat zand eronder is een laag water ook lastig.
Ik had ook al iets oh nee bij die foto.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(26-Apr-2024, 09:58 PM)Martin van Mourik schreef: Over vogels gesproken, ik heb opvallend vaak zwartkoppen gehoord vandaag, het lijkt wel of deze soort in aantallen aan het toenemen is.
Door omstandigheden heb de laatste tijd veel door parken en kleine bossen gelopen en ook ik zie verdacht veel zwartkopjes.
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
Zien doe ik ze niet, maar horen wel. Overigens vergis ik me dan regelmatig.
"Ik houd van vogels, maar ik ben een slechte vogelaar"
Groet,
Tom
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
26-Apr-2024, 10:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Apr-2024, 10:40 PM door Martin van Mourik.)
(26-Apr-2024, 10:06 PM)Lopopodium schreef: Ben je fietsend door die (diepe?) plas water gefietst? Echt lekker omlopen lijkt er ook niet echt in te zitten, en met dat zand eronder is een laag water ook lastig. Nee, toen ik even om me heen keek zag ik een smal paadje tussen de struiken door eromheen. Er komen daar wel meer mensen langs die met droge voeten verder willen.
Als dat er niet geweest was zou ik denk ik met lage snelheid dwars door de plas heen gefietst zijn, met de kans om je balans te verliezen en natte voeten te halen. De fietspaden daar zijn onverhard maar met behoorlijk harde ondergrond.
Of ik had een stukje terug kunnen omlopen over een paar zanderige wandelpaden.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
Op zich niet zo moeilijk. Ze bewegen vrij veel en zijn zeker niet schuw. 5 minuten stilstaan als je er één hoort zal waarschijnlijk al voldoende zijn. Meestal is zelfs een verrekijker niet nodig.
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
Bedankt voor de tip!!
Groet,
Tom
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1918 x bedankt in 750 berichten
Mooie foto's Martin. Zo kun je een boel ontdekken. Gelukkig kwam je nu niet zo laat als andere keren.
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
27-Apr-2024, 08:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2024, 08:58 PM door Martin van Mourik.)
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
28-Apr-2024, 11:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Apr-2024, 11:57 PM door Martin van Mourik.)
Ik ben vandaag teruggereden, eerst naar Utrecht, daar bij vrienden gegeten, en daarna door naar huis. Ik heb veel langs waterwegen gefietst: de Maas van Illikhoven tot Maaseik, de Belgische Zuid-Willemsvaart van Neeroeteren tot Lommel, het Wilhelminakanaal om Tilburg heen, de Donge van Dongen tot Raamsdonk, het Steurgat van Hank tot Werkendam, het Merwedekanaal van Gorinchem tot Vianen en het Lekkanaal van Vreeswijk tot aan de Plofsluis.
Volgens de route van 181 km die ik gepland had zou ik recht van Hank naar Werkendam fietsen langs de A27, maar door de sterke wind in de rug ging het allemaal vlot en had ik tijd over voor een omweg langs de oostkant van de Biesbosch. Mijn route werd daardoor 194 km lang.
Over het jaagpad langs de Belgische Zuid-Willemsvaart had ik nog niet eerder zo ver doorgereden, normaal sla ik daar bij Hamont of Achel af richting Valkenswaard en Eindhoven. Van Sint-Huibrechts-Lille tot Lommel is het daar ook prettig fietsen over het jaagpad. Ik was op wielrennerjacht op het jaagpad en heb drie solorenners en een heel peloton kunnen passeren. Inhaalscore liggers-renners ongeveer 15-0.
Tussen Luyksgestel en Hapert ben ik door natuurgebied De Kempen gereden, dat was een mooi gebied om doorheen te fietsen.
Het Wilhelminakanaal biedt een redelijk goede manier om in noord-zuidrichting langs Tilburg te komen. Je moet een paar keer van kant wisselen en komt een paar stukken klinkerstraat tegen, maar het wegdek is grotendeels wel okee.
Langs de Donge was een mooi stuk. Het is daar een wandelpad met fietsers te gast, ik heb er wat rustiger gereden. Het was niet erg druk, wel een slingerpad dus je moet blijven opletten of er geen wandelaars zijn elke keer als je om de bocht komt.
Langs het Merwedekanaal was het echt fijn fietsen, dat kwam voor mij als een verrassing en was een mooie kers op de taart.
Ik vertrok om half 10 en arriveerde om zeven over half vijf, dus 7:07 uur erover gedaan en gemiddelde snelheid over 194 km ruim 27 km/u. Zonder de sterke rugwind van vandaag zou ik er waarschijnlijk ruim acht uur over gedaan hebben. Met het ritje van Utrecht naar Doorn er achteraan heb ik vandaag voor het eerst dit jaar meer dan 200 kilometer op een dag gereden.
Maas
Zuid-Willemsvaart
Kempen
Een stevige tafel om je fiets tegen aan te zetten terwijl je een paar botterhammen uit je tas haalt, aangeboden door de R.K. Boerenbond.
Wilhelminakanaal
Donge
Keizersveerbrug over de Bergsche Maas
Steurgat
Merwedekanaal
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
Vandaag ben ik met de nieuwe velg in mijn voorwiel weer eens naar Geleen gereden. Geen problemen met het voorwiel gehad, dus de operatie lijkt me wel geslaagd te noemen.
Ik ben om kwart voor elf vertrokken en om kwart over vijf aangekomen. In Wijk bij Duurstede heb ik wat boodschappen gedaan, voer voor onderweg. Als ik de tien minuten die dat ongeveer kostte niet meetel dan heb ik zes uur en twintig minuten gedaan over 160 kilometer, gemiddeld ietsje meer dan 25 km/u.
Ik ben richting Hamont-Achel gereden om vanaf daar het jaagpad langs de Vlaamse Zuid-Willemsvaart te volgen tot Dilsen-Stokkem. Daarbij ben ik dit keer ten westen van Den Bosch en Eindhoven om deze stedelijke gebieden heen gereden. Dit in plaats van de route door Den Bosch, langs de A2 tot aan Eindhoven, en dan door Best, Eindhoven en Valkenswaard heen. Hiermee was de route ongeveer 10 kilometer langer. Het scheelt een hoop drukke kruispunten met bijbehorend oponthoud, wat ik ervoor terug kreeg was het doorkruisen van vele dorpen met hobbelige klinkerstraten: Vlijmen, Helvoirt, Haaren, Oisterwijk, Spoordonk, Oostelbeers, Vessem, Knegsel, Steensel, Riethoven, Westerhoven, Borkel en Schaft.
Ik denk dat ik nog wel eens vaker ongeveer deze route zal rijden, maar dan aangepast om waar mogelijk het doorkruisen van dorpskernen te vermijden. Het was lekker rustig doorfietsen over veel wegen met weinig verkeer, maar gebrek aan oponthoud door drukke kruisingen e.d. maakte me uiteindelijk niet zo veel sneller dat de tien kilometer extra daardoor teniet gedaan werden.
Toen ik bij Hamont Vlaanderen binnen reed lagen er daar flinke plassen op straat, het had er dus recent behoorlijk geregend, en de luchtvochtigheid was hoog. Mijn handen werden klam en mijn gripshift veranderde in een slipshift, ik kon opeens niet meer schakelen. Dit probleem heb ik eigenlijk helemaal niet zo vaak, maar soms dan is het er opeens. Ik heb mijn gebruikelijke noodoplossing toegepast: met een papieren zakdoek die ik altijd bij me heb krijg ik weer grip op de gripshift. De laatste twee uur heb ik met die papieren zakdoek in mijn rechterhand gereden, een beetje onhanding, maar zo kan ik tenminste schakelen. Ik neem mij steeds voor om hier een keer een speciaal doekje op maat voor te maken, een klein hulsvormig ding dat ik er op kan schuiven als het nodig is. Dat kan ik dan ergens om het stuur doen of in mijn zak proppen zodat ik het paraat heb. Ik heb het redelijk zelden nodig, iets wat permanent om die gripshift heen zit zou me storen denk ik.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(27-Jul-2024, 10:52 PM)Martin van Mourik schreef: Ik heb het redelijk zelden nodig, iets wat permanent om die gripshift heen zit zou me storen denk ik.
Ik las laatst in een advertentie dat iemand er de zachte variant van klittenband op had geplakt. Beviel blijkbaar goed.
Blijft volgens mij wel lang nat als het geregend heeft.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 288
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
514 x bedankt in 267 berichten
Ik weet niet wat voor ligfiets je hebt maar mijn Nazca Paseo heeft een holle as waarmee het hoofdframe en achterbrug verbonden zijn. 2 doppen erop en je hebt een opbergruimte voor wat klein grut (bij mij zat er een doekje met een ventiel verloop in)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
31-Jul-2024, 08:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2024, 08:25 PM door Martin van Mourik.)
Ik ben vandaag van Geleen terug naar Doorn gereden. Ik heb nog eens een nieuwe route geprobeerd met een vergelijkbaar recept als op de heenweg, het vermijden van stedelijke gebieden door er omheen te rijden. Die stedelijke gebieden waren dit keer Nederweert, Helmond en Veghel en ik ben er aan de oostkant omheen gereden. De hele route was een afgeleide van mijn route langs de Nederlandse Zuid-Willemsvaart, die ik dan tussen Veghel en Thorn volg.
Ik ben begonnen met een klein stukje Duitsland, door Sittard heen richting Tüddern, en dan via Isenbruch naar Susteren. Daarbij kwam ik langs Der Westlichste Punkt Deutschlands. Zie o.a.:
https://selfkant.de/directory/westlichster-punkt/
https://deutschland-outdoor.de/infos/deu...utschlands
Veel doorgaande wegen door Sittard heen zoals de Leyenbroekerweg, de President Kennedysingel, de Odasingel en de Doctor Nolenslaan hebben nogal verrotte fietspaden. Het fietspad langs de Geleenbeek door Stadpark Sittard heen bleek van goede kwaliteit en de Tudderenderweg was ook best te doen. Na een uur fietsen reed ik over de Maasbrug bij Wessem, waar ik vroeger een uur en een kwartier tot anderhalf uur erover deed tot dit punt.
De meeste dorpen waar ik vandaag doorheen kwam hadden wel klinkerstraten, maar dan met strak gelegde vlakke stenen zodat je er niet zo veel van merkt. De uitzondering hierop was De Mortel, daar was het klassiek hobbelen. Ik heb toen mijn route iets aangepast en ben om Gemert heen gereden. Dat is dezelfde gemeente, en ik vermoedde dat er daar nog veel meer hobbelige klinkers zouden volgen.
Asten kun je in noord-zuid richting vrij comfortabel doorkruisen door via de Hemelberg en de Lienderweg om het centrum heen te rijden. Strak asfalt en geen stoplichten.
De weg Morsche Hoef - Kraanmeer ten noorden van Erp had zo'n ouderwets fietspad van hobbelige stoeptegels. Die zal ik voortaan vermijden. De Boerdonkse Dijk ten zuiden van Erp heeft precies zo'n fietspad en die heb ik al eens eerder toegevoegd aan mijn mentale lijst van wegen om te vermijden. Jammer, want deze wegen rond Erp zouden anders goed passen in mijn routes.
Het laatste stuk reed ik mijn gebruikelijke route dwars door Oss en dan naar de veerpont bij Oijen. Als je vanuit Heesch Oss binnenrijdt ligt er daar een doorgaande fietsstraat tot aan het centrum, via de Hescheweg - Asterstraat - Heschepad. Via de Begijnenstraat en de Oijenseweg kom je ook redelijk vlot de stad weer uit.
Om na de Prins Willem-Alexanderbrug bij Leeuwen richting Eck en Wiel en dan Amerongen te gaan heb ik dit jaar een nieuwe route tussen bedrijventerrein Medel bij Tiel en het Lingemeer door gevonden die me wel bevalt. De Grotebrugse Grintweg om bedrijventerrein Medel heen vond ik altijd een beetje vervelend, en aan de noordoostkant via de Bloembosweg langs het Lingemeer rijden beviel me ook nooit zo. De Bredesteeg tussen Medel en Lingemeer in is verlegd omdat ze daar aan het graven zijn, waarschijnlijk om een stuk industrieterrein toe te voegen. Ondanks een paar extra bochten is het wel een aardig landweggetje om over te rijden.
De route was ongeveer 155 kilometer en ik heb er vijf uur en vijftig minuten over gedaan met zwakke noordoostenwind die ik meestal schuin tegen had. Ik ben om tien over acht vertrokken en om twee uur aangekomen. Hiermee heb ik mijn snelste tijd tot nu toe tussen Doorn en Geleen geëvenaard.
Heen en weer fietsen tussen Doorn en Geleen is steeds meer een routinezaak voor me aan het worden, en mijn focus is grotendeels verschoven van het opzoeken en bekijken van landstreken, natuurgebieden en monumenten e.d naar vlot kunnen doorrijden en vlot van A naar B komen. De kortste routes lopen redelijk veel langs snelwegen en drukke N-wegen. Op zo'n zes uur fietsen gaat al dat geraas van auto's om me heen me niet in de koude kleren zitten. Als ik die tijd voornamelijk over rustige wegen rijd ben ik na de rit mentaal duidelijk minder vermoeid. Mijn route van vandaag is met wat kleine aanpassingen wel voor herhaling vatbaar.
Berichten: 128
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
317 x bedankt in 128 berichten
(27-Jul-2024, 10:52 PM)Martin van Mourik schreef: Vandaag ben ik met de nieuwe velg in mijn voorwiel weer eens naar Geleen gereden. Geen problemen met het voorwiel gehad, dus de operatie lijkt me wel geslaagd te noemen.
Toen ik bij Hamont Vlaanderen binnen reed lagen er daar flinke plassen op straat, het had er dus recent behoorlijk geregend, en de luchtvochtigheid was hoog.
Ik fietste daar met mijn vriendin aan de andere kant van het kanaal, ik zei nog tegen haar dat dat de eerste keer in hele lange tijd was dat ik nog eens een niet gestroomlijnde ligfietser in het wild zag Er was duidelijk iets geel aan die fiets, dat zal je toptas wel geweest zijn dat ik zag dan. Het had thuis inderdaad even geregend, maar niet veel, maar 0,5 mm.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Dat vind ik ook wel leuk op lange afstanden, die je wat vaker doet. Je zoekt, probeert en vindt fijne en niet zo fijne routes. Al te lang die zoevende auto's vind ik ook irritant worden en dan sla ik toch ergens af, alles beter dan dat. Soms pakt dat goed uit en soms niet. Maar dan weet je ook weer dat die optie niet zo geslaagd is.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
...
Een specifi...Hoekie — 08:50 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM |
|