ligfietsers.nl

Volledige versie: Banden, banden en nog eens banden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
(18-Sep-2023, 06:22 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(18-Sep-2023, 10:48 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Zit er trouwens veel verschil tussen de binnenbanden? Volgens mij gaat het altijd over de buitenband, echter is de binnenband lek toch?

Is dit als grap bedoeld?

Hoe kun je een binnenband lek rijden, als er met de buitenband niets aan de hand is?toch?



Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??
Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...

Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.
(18-Sep-2023, 07:48 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]
Citaat:Dan is het toch binnen band vervangen...

Hoeft niet persé binnen hoor, je mag ook buiten de binnenband vervangen.

Big Grin
(18-Sep-2023, 07:33 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Stel ik rij in een spijkertje. Deze gaat recht door mijn band heen en prikt de binnenband kapot. Dan is het toch binnen band vervangend of het gaatje dicht maken (wat ik voor het laatst zo’n 17 jaar geleden deed ). Binnen band terug in de buitenband en vooruit met de banaan? Dit was is de gedachten gang waar het op slaat. Of moet ik ook de buitenband vervangen wegens dat gaatje ??

Je kunt een lekke binnenband hebben terwijl de buitenband niet beschadigd is, maar dan is er waarschijnlijk een productie fout geweest, of botsen tegen een harde rand waarbij je de binnenband beschadigd.
Of iets scherpe dat aan de binnenkant van de velg zit of los in de band.

Maar meestal komt het gaatje in de binnenband door iets dat door de buitenband is gekomen.
Als het een klein gaatje in de buitenband is kun je het negeren, de kans dat daar nog een keer iets scherps in komt is heel klein. 
Een groot gat kan betekenen dat je de buitenband ook moet vervangen, dat is mij in 38 jaar banden plakken een keer gebeurd, ik was met een anti-lek band over een spijker in een plank gereden met als resultaat een gat in het loopvlak.

Sommige buitenbanden zijn zowat niet lek te krijgen, andere banden gaan heel makkelijk lek, dat is waar wij het over hebben als we hebben over hoe makkelijk een band lek rijdt.

Binnenbanden zijn niet bedoeld om bescherming tegen lekrijden te bieden.
Sommige merken of types gaan iets sneller lek of scheuren makkelijker door als er een slechte plek in zit, andere banden beloven dat ze minder snel lek gaan.

Bij een lekke binnenband kun je (meestal) gaan plakken of de binnenband vervangen en later thuis plakken. Buitenbanden worden vervangen als ze er te veel versleten uit zien, te vaak lek rijden of als je denkt dat een andere band je beter gaat bevallen.

Ik vervang al jaren de binnenbanden als er twee plakkers op zitten, of als ik de buitenband vervang en de binnenband al in geen tijden vervangen is, het rubber van binnenbanden gaat achteruit over de jaren.
(18-Sep-2023, 02:50 PM)Frutsel schreef: [ -> ]
(18-Sep-2023, 02:40 PM)Martin van Mourik schreef: [ -> ]Dat van die talk wist ik niet, bedankt daarvoor @Niels. Nou snap ik ook waarom er bij sommige binnenbanden wat talk op zit als je ze nieuw uit de verpakking haalt. Ik was altijd geneigd om die troep eraf te vegen Cry

Dat is voornamelijk om er voor te zorgen dat de (strak) opgevouwen binnenband niet aan zichzelf gaat plakken/versmelten.

Om de zelfde reden is talk tussen de binnenband en de buitenband ervoor om te zorgen dat deze niet aan elkaar vastplakent. Dit merk je gelijk als je de binnenband er in legt: hij voegt zich direct goed. Een binnenband zonder talk kan soms een verdikking (bobbel) geven na het oppompen of kan gedraaid zitten.
Het is overigens zeer eenvoudig te doen:
Giet een bergje talk in je lege buitenband, draai de band rond totdat het hoopje talk door de hele band geweest is. Met een beetje doseren is er niet echt een rest. Je merk hierna dat het inleggen van een ligt opgepompte binnenband zonder problemen gaat.

Niels, tada, van der Wal
[Afbeelding: IMG-2195.jpg]

De Schwalbe Marathon Plus is volgens mij best nog wel een snel bandje. Zodra je het profiel afgesleten hebt.

Maar daar zit blijkbaar ook weer en limiet aan. Vandaag m'n eerste lekke band met deze band. Zo te zien was dat ook wel te verwachten... Big Grin
Zoveel blauw heb ik nog nooit gezien bij een Marathon band!
Weet je zeker dat het geen swapfiets is?
(13-Oct-2023, 04:32 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Zoveel blauw heb ik nog nooit gezien bij een Marathon band!
Weet je zeker dat het geen swapfiets is?

Het is echt een Marathon Plus. Ik geef toe dat dit voorbeeld vast extreem is, maar het geeft ook wel weer aan hoe goed anti-lek die Marathon Plus is.
Hans W. uit Twente reed ze vroeger ook zo ver op.

Ze worden zo wel steeds sneller. Dan valt een nieuwe band straks wel een beetje tegen  Big Grin
(13-Oct-2023, 04:44 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Hans W. uit Twente reed ze vroeger ook zo ver op.

Ze worden zo wel steeds sneller. Dan valt een nieuwe band straks wel een beetje tegen  Big Grin

Maar Hans rijdt nog wel een flink stukje harder dan ik, ongeacht de band.

Dat tegenvallen is ook de drempel om nieuwe aan te schaffen. Nu moet ik wel. En nu weet ik een beetje hoever je kunt gaan met zo'n band.
(13-Oct-2023, 04:54 PM)datakneder schreef: [ -> ]Maar Hans rijdt nog wel een flink stukje harder dan ik, ongeacht de band. 

Jij kent hem? Ooit was er op de baan bij Lelystad met Cycle Vision een strijd tussen Ymte en Hans. Ik zat met een aantal anderen bovenaan de kombaan en het was echt superspannend.

Hij kan(/kon?) dus inderdaad heel hard fietsen.

Hans zorgde ook een tijdje voor de mythe dat een M+ een snelle band zou zijn. Nou heb ik het wel over de oudere en erg trage versie. Hans reed er echter gewoon hele hoge snelheden mee. Dat zei dus alles over Hans zijn kwaliteit.
(13-Oct-2023, 09:19 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Jij kent hem? Ooit was er op de baan bij Lelystad met Cycle Vision een strijd tussen Ymte en Hans. Ik zat met een aantal anderen bovenaan de kombaan en het was echt superspannend.

Hij kan(/kon?) dus inderdaad heel hard fietsen.



Ik heb met hem, en vele anderen, in het Elan-team gezeten. Lang lang geleden toen ik ook niet nog snel kon rijden Big Grin .  Ik mocht voor spek-en-bonen meedoen omdat mijn vriendin wel vooraan meedeed.

Volgens mij reed hij toen ook in een Mango. Dat was ook een snelle fiets (met hem erin).
Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band.

Als iemand hier die band al geprobeerd heeft, hoor ik graag de ervaringen.
In verhouding tot de CCU een vrij prijzig bandje als ik even google erop. Als de Duitsers het zeggen dan is het een kwestie van tijd voordat Wim Schermer een setje krijgt aangeleverd voor de pendeltest.
(13-Oct-2023, 11:45 PM)Hoekie schreef: [ -> ]Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band.
Wat in Duitsland DE velomobielband is rijdt hier lek op de eerste de beste drempel, iets te krap genomen bocht of noodstop. Tenzij ze veel betrouwbaarder zijn dan daar noodzakelijk is Big Grin
(14-Oct-2023, 12:39 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(13-Oct-2023, 11:45 PM)Hoekie schreef: [ -> ]Volgens ervaringen op het Duitse forum schijnt de "Pro One 28-406 Evo, Super Race, V-Guard, TLE" heel goed te zijn.
Wordt zelfs voorzichtig gebombardeerd als DE velomobiel band.
Wat in Duitsland DE velomobielband is rijdt hier lek op de eerste de beste drempel, iets te krap genomen bocht of noodstop. Tenzij ze veel betrouwbaarder zijn dan daar noodzakelijk is Big Grin

Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag.
Citaat:anti lek laag

Sorry, het moet even.

Leuk woord: 
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag
(14-Oct-2023, 12:53 AM)Hoekie schreef: [ -> ]Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag.
Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406 Big Grin
(14-Oct-2023, 10:42 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
Citaat:anti lek laag

Sorry, het moet even.

Leuk woord: 
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag

Oef. Gelukkig zei ik in mijn tekst anti-lek, zonder laag. Ik heb een hekel aan overbodige spaties, maar ik zou me niet verbazen als ik per ongeluk "anti-lek laag" zou schrijven. Persoonlijk lijkt mij "anitleklaag" de enige juiste, maar meteen ook de meest lelijke en onduidelijke. Ik heb een hekel aan tegenstrijdige regels in het algemeen. En de 'zogenaamde' regels in de nederlanse taal bevatten ook de nodige strijdigheden.
(14-Oct-2023, 10:50 AM)365cycle schreef: [ -> ]Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406 Big Grin

Lijkt er op inderdaad. Schnelle Reifen 2022/2023 ... | Seite 82 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de) 

Als ik kijk bij bike components de en zoek op Pro One 406 dan zie ik de originele en deze nieuwe.
Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Race Super Race TLE 20" Folding Tyre - bike-components

Ik heb nog niet gekeken waar die het goedkoopst te verkrijgen is.



(14-Oct-2023, 10:42 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Sorry, het moet even.

Leuk woord: 
antileklaag, anti-leklaag, anti leklaag, anti-lek-laag, anti aanbaklaag, antilek laag, antilek-laag anti lek laag

En wat krijg je als je het heel snel achter elkaar zegt..
Oh gisteren stond ie nog niet op voorraad! Ga straks ff kijken Smile
(14-Oct-2023, 10:50 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(14-Oct-2023, 12:53 AM)Hoekie schreef: [ -> ]Ik bedoel niet de standaard Pro One, die is (te) kwetsbaar inderdaad, heeft geen anti lek laag, maar de Pro One Super Race met V-Guard.
Deze heeft wel een anti lek laag.
Weet jij waar je ze kan kopen? Dit zou dan nl. nog weleens de in 28-406 leverbare GP5000 van Schwalbe kunnen zijn, en als er iets is dat ik jammer vind aan die Conti is het wel het gebrek aan 406 Big Grin

Wat is een GP van Schwalbe? Grand Prix hoort toch bij Continental, zoals Marathon bij Schwalbe hoort

Conti heeft al een hele poos geen gebrek meer aan snelle 406 banden. De CCU is er in liefst 3 maten 406 en als je een puur racebandje zoekt dan is er de 28-406 GP LTD (Erlkônig) die om een of andere reden niet zo populair is onder wedstrijdrijders terwijl het de op 1 na snelste band is in de Wim Schermer test. Alleen de Scorcher is nog sneller, maar in mijn ervaring is daar alleen bij droog weer veilig mee te rijden. De Erlkönig heb ik behalve in wedstrijden ook op de weg mee gereden. Ik vond 'm niet lekgevoelig, (in vergelijking met de Schwalbe Pro One). Ze gaan niet lang mee omdat het loopvlak zo dun is, maar ze hebben wel antilek en goede grip op nat wegdek. Duur zijn ze wel, al zijn ze inmiddels goedkoper geworden dacht ik.

Ik hou het bij de CCU 32-406. Volgens mij een bijzonder goed optimum qua houdbaarheid, snelheid, grip, antilek, ze zijn perfect rond, er lijkt weinig variatie in kwaliteit en ze zijn nog goedkoop ook.

Eigenlijk ben ik zó vaak teleurgesteld door de marketing trucs van Schwalbe, de soms schokkende onrondheid van dure bandjes en de sterk wisselende kwaliteit dat ik er geen band meer van koop zolang er een goed alternatief is.
De CCU is heel goed, ik heb m ook aan de voorkant van m'n Bülk. Als het weer koud is wordt ie echter wel heel veel trager dan met warm weer. Dat verschil zou ik wel wat minder willen zien.
De GP5000 heeft daar dan weer nauwelijks last van, die band heeft veel grip, is goed lekbestendig, gaat best lang mee en is onder eigenlijk alle omstandigheden zo ongeveer de snelste band die je kan vinden.
Een Pro One tubeless is ook behoorlijk goed; als deze Pro One vergelijkbare eigenschappen heeft met de GP5000 zou ik daar heel blij van worden. Dat bedoelde ik dus met "de GP van Schwalbe"; een band die eindelijk dat soort eigenschappen heeft.
Ik heb inmiddels weer wat kilometers met de (vorige) Pro One achter de kiezen, eigenlijk om te beoordelen of ik die nieuwe variant wil gaan proberen of niet.
Mijn conclusies t.o.v. de CCU:
- als de omstandigheden goed zijn lopen ze heel hard, maar behalve op strak asfalt bij mooie temperaturen zijn ze niet héél veel sneller;
- ze gaan véél sneller lek;
- de grip op vochtig wegdek is belabberd (en juist daar hoopte ik eigenlijk winst te hebben met zo'n zacht bandje).

Laatste stuk van m'n rit naar huis deed ik met een CCU op 7 bar links en een Pro One op 7 bar rechts; over de Pro One schuif ik weg, de CCU hoekt harder en stuur ik dan door, dan kiept de Bülk.

Conclusie: Terug naar m'n oude vertrouwde CCU. Dan maar "door de stroop rijden" als het echt koud is Big Grin
Ik ken eigenlijk nauwelijks banden die bij kou goed rollen. De GoCycle oftewel F-lites is een van de weinigen, maar is in dichte wielkasten minder handig vanwege de stuuruitslag. Ik zag dat bij de Quest XS het sturen nog vrij redelijk ging met de GoCycle en ik vermoed dat ook de Strada hier een voordeel heeft?

Wie kent er smallere banden die redelijk/goed rollen bij koude?

Heeft Wim Schermer niet eens een rolweerstand test gedaan bij lage temperatuur?
(27-Oct-2023, 11:19 AM)twilwel schreef: [ -> ]Heeft Wim Schermer niet eens een rolweerstand test gedaan bij lage temperatuur?
Klopt! Ik zocht 'm kortgeleden nog op.

Ligfiets.net: Bandentesten deel 2 (21-12-2013)
Continental Urban bij koude trager dan Continental Speed? (18-12-2022)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32