ligfietsers.nl

Volledige versie: Hoe hard ga je op een trike?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
De afgelopen 2,5 maand heb ik nu mijn greenspeed gt20 en heb daar ondertussen krap 2000 km op gereden. De trike is uitgerust met e-assist, die bij mij eigenlijk continue in de laagste stand staat. Gemiddeld rij ik nu 18-20 km/u per ritje van zo'n 30 tot 65 km. Die snelheid is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid wind.
Omdat ik totaal geen vergelijk heb hier de vraag aan andere trikers: hoe ligt jullie gemiddelde snelheid, met of zonder assist?
Snelheid buiten de stad  bij normaal fiets tempo afhankelijk van wind ed 18 a22 km/uur zonder ondersteuning
20 inch achterwiel voor 53 achter14
Als ik ondersteuning gebruik meestal bij slecht weer ,meestal stand 4 van de 9
Is de snelheid ongeveer gelijk, de meeste ondersteuning krijg ik bij langzaam trappen,ondersteuning valt meestal weg naar mate ik harder rijd/trap
Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Sijsteem bafangachterwiel 350watt 36 volt
Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.

Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes.  Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.

Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.

Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch.
(20-May-2022, 07:23 PM)sjefke schreef: [ -> ]Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Systeem Bafangachterwiel 350 watt 36 volt
Het vermogen van de elektrische ondersteuning is 100 Watt te veel voor een e bike. Dus wettelijk geen fiets met elektrische ondersteuning.
Je hebt keus tussen twee soorten voertuigen. Speedpedelec of gehandicaptenvoeruig.
Speedpedelec wordt lastig. Keuring voor kenteken etc.

Gehandicapten voertuig is de meest eenvoudige oplossing. Geen typekeuring en geen kenteken. Constructiesnelheid tot 45 km/h is dik in orde.
Je mag naar keuze de plaats op de weg uitzoeken. Voetgangersgebied, stoep, fietspad of rijbaan.
Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.
Succes.
(21-May-2022, 07:38 AM)Lig-hen schreef: [ -> ]Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.

Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes.  Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.

Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.

Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch.
Mijn trike is vooral voor de lol van het fietsen. Toen mijn jarenlange hartklachten vorig jaar na wat ingrepen min of meer opgelost waren (alleen nog medicijnen en een pacemaker) ben ik weer  begonnen te fietsen op een e-bike. Dat ging goed, alleen hield het na 25 km op vanwege de bekende fietsersklachten. Dat vond ik te weinig om weer wat conditie op te bouwen. En dat werden  net als bij jou aardig uitgekauwde rondjes. Dat wordt zowieso lastiger als je wat ouder wordt. De ondersteuning geeft mij vooral de mogelijkheid de actieradius te vergroten. De laatste weken probeer ik 1 keer per week een afstand van rond de 100 km te doen, dan zie je weer eens wat andere weggetjes. Jakkeren doe ik niet meer, vooral genieten. Maar als triker heb je weinig vergelijkingsmateriaal. Tenminste hier in N-Friesland.
Net terug van een uurtje fietsen,snelheid tussen 18 en 22 km/uur
Even eea getest
Ondersteuning op stand 4valt weg boven de 18 km
Ik heb 9 ondersteuning standen
Mocht je er 5 hebben dan is mijn stand 3 ws jouw stand 2
Probeer niet op kracht maar op souplesse te rijden.
Gebruik de ondersteuning alleen als backup
(21-May-2022, 09:02 AM)PietV* schreef: [ -> ]Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.


Wat voor sticker?
Vroeger was er een verzekering plaatje tegenwoordig een verzekeringsticker
Geïnspireerd door Sjefke zijn testritje, heb ik dat vanmorgen ook maar eens gedaan. 40 km, 20 tegen de wind (2bf) in en twintig met wind mee. En dan zonder ondersteuning.  Noord-Friesland, dus ook windkracht 2 kan je zeker merken. Tegen de wind in 14 km/u, en voor de wind 18,5. Met een gemiddelde van 16,3 (@lighen, dat scheelt dus niet zoveel). Dit alles overdenkend, tijd zat op die rustige landweggetjes, kwam ik tot de conclusie dat die elektriek mij dus 4 a 5km per uur extra geeft. Mijn accu gaat op standje 1 (@sjefke, van de 5) ong. 140 km mee. Dat zijn dus ong. 30 electrische km. 30 km meer actieradius voor een volle accu.
@ Roelof Ha, mooi om te weten dat ik met mijn 16.3 niet heel erg uit de pas loop Smile
Gezien jouw gezondheidssituatie moet het fantastisch zijn om te merken dat je steeds meer kunt. Fijn voor je.

Ik heb trouwens 3 standen ondersteuning. In standje 1 kan ik er 150km mee rijden.
Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.
(10-Jun-2022, 10:18 PM)quattrovelootje schreef: [ -> ]Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.

Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.