Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe hard ga je op een trike?
#1
De afgelopen 2,5 maand heb ik nu mijn greenspeed gt20 en heb daar ondertussen krap 2000 km op gereden. De trike is uitgerust met e-assist, die bij mij eigenlijk continue in de laagste stand staat. Gemiddeld rij ik nu 18-20 km/u per ritje van zo'n 30 tot 65 km. Die snelheid is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid wind.
Omdat ik totaal geen vergelijk heb hier de vraag aan andere trikers: hoe ligt jullie gemiddelde snelheid, met of zonder assist?
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Snelheid buiten de stad  bij normaal fiets tempo afhankelijk van wind ed 18 a22 km/uur zonder ondersteuning
20 inch achterwiel voor 53 achter14
Als ik ondersteuning gebruik meestal bij slecht weer ,meestal stand 4 van de 9
Is de snelheid ongeveer gelijk, de meeste ondersteuning krijg ik bij langzaam trappen,ondersteuning valt meestal weg naar mate ik harder rijd/trap
Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Sijsteem bafangachterwiel 350watt 36 volt
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie
#3
Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.

Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes.  Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.

Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.

Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie
#4
(20-May-2022, 07:23 PM)sjefke schreef: Vanmiddag met een vriend die op een speedpedelec reed meegereden
Voor 53 achter13 ondersteuning op 9 snelheid +/- 35 , opgenomen motorvermogen niet opgelet
Systeem Bafangachterwiel 350 watt 36 volt
Het vermogen van de elektrische ondersteuning is 100 Watt te veel voor een e bike. Dus wettelijk geen fiets met elektrische ondersteuning.
Je hebt keus tussen twee soorten voertuigen. Speedpedelec of gehandicaptenvoeruig.
Speedpedelec wordt lastig. Keuring voor kenteken etc.

Gehandicapten voertuig is de meest eenvoudige oplossing. Geen typekeuring en geen kenteken. Constructiesnelheid tot 45 km/h is dik in orde.
Je mag naar keuze de plaats op de weg uitzoeken. Voetgangersgebied, stoep, fietspad of rijbaan.
Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.
Succes.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , sjefke , Willeke_IGKT , Mercator
#5
(21-May-2022, 07:38 AM)Lig-hen schreef: Puike afstand @Roelof, ik zit ... uh lig, in ongeveer dezelfde tijd op de helft.

Tijdens mijn eerste trike weken was mijn maximum snelheid 16.1, de laatste tijd klim ik voorzichtig naar 16.3.
Ik gebruik de ondersteuning zo weinig mogelijk, en op de laagste stand. Meest voor tunnels, viaducten en andere valse klimmetjes.  Maar ook om bij een lange tocht toch nog wat comfortabel thuis te komen.
Een lange tocht is iets van 80km, op "slechte dagen" is 40km al steun-waardig.

Ter vergelijking: afgelopen winter was mijn gemiddelde snelheid op de 2W ligger 19km, en bij hogere temperaturen 21km. De 2W zette mij aan tot jakkeren, wat ik nu bewust probeer af te leren.
De afstand die ik toen geregeld fietste was +- 27km. Het geeft mij energie nu ik weer verder kan komen dan die uitgekauwde 27km-routes.

Het triken ervaar ik als fietsen in een 3D natuurfilm, het is fantastisch.
Mijn trike is vooral voor de lol van het fietsen. Toen mijn jarenlange hartklachten vorig jaar na wat ingrepen min of meer opgelost waren (alleen nog medicijnen en een pacemaker) ben ik weer  begonnen te fietsen op een e-bike. Dat ging goed, alleen hield het na 25 km op vanwege de bekende fietsersklachten. Dat vond ik te weinig om weer wat conditie op te bouwen. En dat werden  net als bij jou aardig uitgekauwde rondjes. Dat wordt zowieso lastiger als je wat ouder wordt. De ondersteuning geeft mij vooral de mogelijkheid de actieradius te vergroten. De laatste weken probeer ik 1 keer per week een afstand van rond de 100 km te doen, dan zie je weer eens wat andere weggetjes. Jakkeren doe ik niet meer, vooral genieten. Maar als triker heb je weinig vergelijkingsmateriaal. Tenminste hier in N-Friesland.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#6
Net terug van een uurtje fietsen,snelheid tussen 18 en 22 km/uur
Even eea getest
Ondersteuning op stand 4valt weg boven de 18 km
Ik heb 9 ondersteuning standen
Mocht je er 5 hebben dan is mijn stand 3 ws jouw stand 2
Probeer niet op kracht maar op souplesse te rijden.
Gebruik de ondersteuning alleen als backup
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Lig-hen , Willeke_IGKT , Roefie
#7
(21-May-2022, 09:02 AM)PietV* schreef: Alleen de verzekeringsplicht en een sticker plakken op de trike en de zaak is wettelijk in orde.


Wat voor sticker?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Vroeger was er een verzekering plaatje tegenwoordig een verzekeringsticker
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Geïnspireerd door Sjefke zijn testritje, heb ik dat vanmorgen ook maar eens gedaan. 40 km, 20 tegen de wind (2bf) in en twintig met wind mee. En dan zonder ondersteuning.  Noord-Friesland, dus ook windkracht 2 kan je zeker merken. Tegen de wind in 14 km/u, en voor de wind 18,5. Met een gemiddelde van 16,3 (@lighen, dat scheelt dus niet zoveel). Dit alles overdenkend, tijd zat op die rustige landweggetjes, kwam ik tot de conclusie dat die elektriek mij dus 4 a 5km per uur extra geeft. Mijn accu gaat op standje 1 (@sjefke, van de 5) ong. 140 km mee. Dat zijn dus ong. 30 electrische km. 30 km meer actieradius voor een volle accu.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , sjefke , Lig-hen
#10
@ Roelof Ha, mooi om te weten dat ik met mijn 16.3 niet heel erg uit de pas loop Smile
Gezien jouw gezondheidssituatie moet het fantastisch zijn om te merken dat je steeds meer kunt. Fijn voor je.

Ik heb trouwens 3 standen ondersteuning. In standje 1 kan ik er 150km mee rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie
#11
Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.
Antwoord }
#12
(10-Jun-2022, 10:18 PM)quattrovelootje schreef: Ik rij sinds kort weer met de Hase Kettwiesel (oud model, van 2004) van mijn echtgenote. Geen e-assist, Shimano Alfine 11-naaf en differentieel, 55mm BIG APPLES van Schwalbe. Snel is deze trike niet, maar kan toch mits wat inspanning 22 à 23 km/u aanhouden bij wind tegen, wind mee gaat vlotjes richting 26-27 km/u.

Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Afgelopen week ben ik een paar keer, voor het eerst met mijn nieuwe LTE Trike naar het werk gefietst.
Heen met tegenwind was de kruissnelheid 20km/u en terug, wind mee was de kruissnelheid 24-26km/u.
Ter vergelijking met de strada, diezelfde week, kruissnelheid: heen: 25km/u en 30km/u terugweg.

Met kruissnelheid bedoel ik het getal dat de km teller weergeeft als ik op de lange stukken eens op mijn teller kijk.
Nu is de teller op mijn Trike minder nauwkeurig dan die in de strada.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#14
Als ik vragen mag, welk traject heb je het over?
Veel bebouwing en kruisingen onderweg? Dat telt ook mee in de snelheid.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(06-May-2023, 01:37 PM)Fietsbennie schreef: Als ik vragen mag, welk traject heb je het over?
Veel bebouwing en kruisingen onderweg? Dat telt ook mee in de snelheid.

Voor de gemiddelde snelheid wel, maar niet voor de kruissnelheid.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(06-May-2023, 01:09 PM)GerDilven schreef: Afgelopen  week ben ik een paar keer, voor het eerst met mijn nieuwe LTE Trike naar het werk gefietst.

Heen met tegenwind was de kruissnelheid 20km/u en terug, wind mee was de kruissnelheid 24-26km/u.

Ter vergelijking met de strada, diezelfde week, kruissnelheid: heen: 25km/u  en 30km/u terugweg.

Lijkt me niet vreemd. Ik merk dat ik veel windvoordeel heb in een velomobiel. Zoveel dat de gemiddelde snelheid op hetzelfde traject op twee verschillende dagen al niet meer met elkaar te vergelijken zijn, vanuit het oogpunt dat als de gemiddelde snelheid hoger is ik ook meer inspanning geleverd heb. Dus ook de kruissnelheid is voor mij erg variabel per dag. En dan is het ook nog eens van invloed hoe jouw lichaam past bij de fiets. Het is tenslotte een samenwerking tussen die twee. Een M5 26-28 is echt langzamer dan een quest. Toch zal ik een hoger gemiddelde halen op de M5 dan in een Quest. Gewoonweg omdat die laatste niet mijn fiets is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Weet je zeker dat de toerenteller goed ingesteld is? Dat kan ook een verschil opleveren, als je bij elke omwenteling van het wiel een paar millimeter meer of minder telt dan zou moeten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
De strada heeft een nauwkeurige instelmogelijkheden op de teller. De teller van de Trike heeft slechts 20 inch instelmogelijkheid, niet de wielomtrek in mm's; daar zit een grote onnauwkeurigheid in, waarmee ik weinig kan.
Gevoelsmatig klopt die snelheid wel aardig.
Het verbaasde me dat ik de dag erna in de strada zo langzaam reed smorgens, smiddags zag ik aan de vlaggen dat ik in de ochtend tegenwind had, waardoor het snelheidsverschil verklaarbaar werd.

Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.

Er is nog aardig wat te verbeteren aan de Trike, zo hobbelt het rechter wiel. Volgens mij is het wiel ovaal, of de as krom.

Alleen kruissnelheid op het lange stuk vind ik interessant.
Da's ook de kick.
Door het centrum (3× per rit) geldt veiligheid of een hobbel/ stuiterweg, waardoor hard rijden geen optie is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.

Je kunt de klikpedalen zo instellen dat je heel makkelijk loskomt. Dat zal een prettiger gevoel geven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Je zou eens met de GPS van je telefoon kunnen meten hoe hard je rijdt in de Strava en op de trike. Dat is misschien niet zo nauwkeurig als een meter op je wiel, maar dan heb je wel 2x dezelfde onnauwkeurigheid.

Hoewel een trike nog steeds efficiënter is dan een bukfiets, is het veel minder aerodynamisch dan een velomobiel, en daardoor ook langzamer. Vandaag weer voor het eerst dit jaar op de Scorpion FS20 gereden, en wat gaat dat lomp vergeleken met mijn DF Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.

Ik heb tot nu toe op mijn 2 wielers alleen maar zonder klikpedalen gereden. Op de Hurricane en Baron op MTB pedalen met een grof metalen oppervlak. Ging prima. Sinds ik de M-racer heb gleed ik eraf bij nat weer en hobbels. Ik wilde nog steeds geen klikpedalen, zeker met krappe bochtjes en stadsverkeer wil ik mijn voet snel aan de grond kunnen hebben zonder nadenken. Ik heb toen deze pedalen gekocht. Bedoeld voor trail riding. Door de metalen boutjes die in het profiel van je schoen vastbijten schuif ik er niet meer af, kan ik mijn voet verplaatsen als ik dat wil en zit mijn voet nooit vast. De link hierboven was toen de goedkoopste die ik van deze kon vinden. Er zijn ook goedkopere types, en veel duurdere, maar na wat reviews lezen vond ik deze het beste voor de prijs die ik wilde besteden. Ik weet niet of het wat voor jou zou zijn, maar misschien is het een alternatief voor je klikpedalen.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , gideon , PieterTrapt
#22
(06-May-2023, 08:27 PM)ZoefZoef schreef:
(06-May-2023, 07:48 PM)GerDilven schreef: Op de Fujin rijd ik ook aanzienlijk langzamer dan in de strada, maar dit komt mede dat ik me heel onveilig voel met inklikpedalen.
Maar zonder inklikpedalen hou ik niet vol op zo'n lange rit.

Je kunt de klikpedalen zo instellen dat je heel makkelijk loskomt. Dat zal een prettiger gevoel geven.

Denk dat het vooral tussen je twee oren zit, dat onveilig gevoel voor inklikpedalen. In het begin idd wennen, maar eenmaal gewoon wil je niks anders meer. Heb op al m'n ligfietsen SPD pedalen, daar klik in blindelings in - en uit en ik ben met het uitklikken zeker niet trager dan met gewone pedalen. 

Shimano heeft 2 klik systemen voor SPD, eentje waarmee je maar langs 1 kant kunt uitklikken en eentje waarmee je dat langs 2 kanten kunt. Zeker bij die laatste is er minder "kracht" nodig om in - en uit te klikken ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
(06-May-2023, 11:36 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik wilde nog steeds geen klikpedalen, zeker met krappe bochtjes en stadsverkeer wil ik mijn voet snel aan de grond kunnen hebben zonder nadenken. Ik heb toen deze pedalen gekocht.

Ik vind dit soort pedalen maar gevaarlijk maar ze zijn populair bij fietsers die geen klikpedalen willen. Ik ken twee gevallen die zich lelijk verwond hebben aan die pennen, waarvan een met tientallen hechtingen in de scheen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik ben 1 x omgevallen met klikpedalen toen ik er net een weekje op reed, daarna nooit meer. Nadat ik in mij eerste 1000 km ligfietsen meerdere bijna ongelukjes had omdat een been van de trapper klapte als gevolg van een hindernisje, boomwortel, randje ofzo. Met klikpedalen nooit last van gehad. Ook met diverse ongelukjes, omvallers, uitglijders in wedstrijden waarin ik net iets te hard door het bochtje ging nooit iets vervelends gehad met voeten die vast bleven zitten ofzo. We zijn inmiddels dik 25 jaar verder. Inmiddels is het proces geheel geautomatiseerd en gaat het zonder nadenken.

Vooral met een tadpole trike is zonder klikpedalen erg riskant. Je zou niet de eerste zijn die over zijn eigen voet heen rijdt, als de fiets bijna stilstaat. De voet blijft staan, de fiets rolt door en het dwarsbuisje gaat genadeloos over onderbeen/enkel. Leg suck zeggen de Amerikanen.

Trikes zijn niet echt vlot, soms lijkt het wel hard te gaan in de bocht, maar in werkelijkheid valt het toch tegen. Ik houd het op open twee wielers en een dichte trike/velomobiel dus.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
Citaat:Trikes zijn niet echt vlot, soms lijkt het wel hard te gaan in de bocht, maar in werkelijkheid valt het toch tegen.

Dit is precies de reden dat ik uiteindelijk (na 4x een Trike te hebben gehad) op 2-wielers en in een vm rijd.

Het fietste ook wel heerlijk relaxt, maar het kostte mij simpelweg te veel energie.
Dat kun je misschien oplossen door nog langzamer te gaan fietsen, maar blijkbaar past dat toch weer net niet bij mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik reed op een tweewieler low-racer. Weliswaar een tijd geleden. Nu op een trike.

Mijn advies: als je comfort wilt en toeren, neem een trike. Als je snel wilt, is een tweewieler echt sneller.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM