ligfietsers.nl

Volledige versie: alternatief voor wieldoekjes
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Kwam deze tegen bij het verdwalen op het internet

https://ezgains.co.uk/collections/ez-disc-recumbent

Een alternatief voor wieldoekjes. Wel prijzig, maar dan heb heb je ook wat. 

Groet,

Piet K
Ik denk dat het gezonder is voor je verstand en portemonnee als je de kapjes bij Ginkgo koopt!

https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Velo...r9efhta6sm
klopt maar die is niet in de grotere maten
Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.

Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.

Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.
Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?

Cabbike heeft trouwens ook nog universele plaatjes die je zelf een beetje moet bewerken.
https://cabbike.pl/product/cover-20-inch-fiberglass/
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?
Nee.

https://ligfietsers.nl/thread-1999.html?...turbolator
(01-Jan-2024, 09:21 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.

Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.

Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.

Bedankt voor de toevoeging
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?

Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?
(01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: [ -> ]Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Wel weet ik dat wielrenners wel met open voorwiel rijden vanwege de wind. Dat geeft te denken. Maar daarentegen heb ik ook eens een 28" voorwiel gezet in een M5 20-28. Met die twee grote wielen heb ik geen discussies meer gehad dat ik slecht zichtbaar was. Het was wel even leren op te starten (flintstonen), maar eenmaal op gang kon ik de fiets goed bedienen. Ik zou zeggen dat het het proberen waard is of jij er prettig mee kan fietsen als daily driver. Maar dan zonder de investeringen van die eerder genoemde voorbeelden. Ik heb zelf twee dichte voorwielen gemaakt door er rioolbuis tegenaan te zetten. In de oven op temperatuur brengen en op het wiel leggen met een beetje druk, heb je zo de vorm te pakken.

(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef: [ -> ]Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.


Ook als je velgremmen hebt? En het gaat hier om wedstrijden. Dan kan je vaak wel af met enkel remmen achter.

Edit: Ik bedenk me net dat Wim dus misschien wel in een VM reed. Dan is er nog een ander argument, de baan. Ik zou het rustig wagen om dat bijvoorbeeld te doen bij de LEL. Ook op een wielerbaan zijn er zo weinig remmomenten. Slechts kort als een voorstander in de weg zit. Niet om van 60 -> 15 te gaan om een schrpe bocht te nemen.
(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.

Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.

https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html
(02-Jan-2024, 02:48 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.

https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html
Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin. De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al Wink 

Voor open liggers: Ik vond de M-Racer met driespaaks HED.3 wielen niet noemenswaardig zijwindgevoeliger worden. Het was voor m'n gevoel wel sneller dan de standaard wielen. En het klinkt cool Big Grin 
Dichte wielen zou ik niet durven, zeker niet aan de voorkant.
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: [ -> ]Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?

Heel erg lang geleden heb ik eens mijn wielen dichtgemaakt. Die fiets heeft me een paar jaar lang overal naartoe gebracht zonder last van de wind. In het begin moest ik wennen aan het effect van zijwind; je voelt het echt wel maar eenmaal gewend is het niet lastig.
Het zag er zo uit als op deze kleine foto [Afbeelding: m511.jpg] - we waren nog niet erg digitaal in die tijd.
Later had ik wieldoekjes, veel makkelijker. Remmen deed je toen nog op de velg.
(02-Jan-2024, 10:15 AM)365cycle schreef: [ -> ]Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin. 

WimS was het toen met deze uitspraak niet eens.
(02-Jan-2024, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]WimS was het toen met deze uitspraak niet eens.
Wanneer? Zoals ik het in 2019 van hem begreep heeft een wieldoekje juist niet zo'n zin meer als je de wielen aan de onderkant afsluit.
Beide overigens met negatief effect op koeling remmen.
Citaat:De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al

Ah, nu begrijp ik wat je meedraaiende aerokappen bedoelt.
Ik heb wieldoekjes voor in een lage racer gehad. Tot ik uit het bos een viaduct op fietste waar forse zijwind stond. De druk op het stuur was verrassend en zorgde voor een forse slinger richting de 80 weg naast het fietspad. Gelukkig kon ik remmen voor ik de 20 cm naar beneden knalde op de weg. Heb ze er ter plekke uitgehaald en nooit weer gebruikt.

Opvallend veel sneller werd ie er niet van, was vooral placebo effect vermoed ik.

Wieldoekjes sluiten het best aan op velgen met een vierkant profiel omdat de clipjes over de spaken gaan. Bij V vormige aerovelgen zit er een gat tussen doekje en velg, precies waar ie het hardste draait.
Ik vraag me af of die harde carbon kappen niet lawaai gaan maken op den duur. Het voordeel van doekjes is dat het onmogelijk kan rammelen. Ik vind het er vooral mooier uitzien in mijn Strada, in een Quest of andere VM met dichte wielkappen weet ik niet of ik ze erop zou houden. Ik zou dan vooral de nadelen (ventiel moeilijker te bereiken) ervaren ipv de voordelen (aerodynamisch?).
Ik had doekjes op de wielen van de Quest, ik heb ze eraf gehaald toen ik een kabel slot wilde gebruiken op de voorwielen en heb ze nooit meer terug geplaatst.
De Strada heeft ook weer wieldoekjes en ik ben niet van plan om die eraf te halen.

Ik vind het er vooral mooi uitzien.
De harde kappen worden op de wielen gelijmd. dan hoor je er niets meer van. Of het verdwijnt tussen alle andere herrie, dat kan natuurlijk ook.