alternatief voor wieldoekjes
|
Berichten: 103
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 38
195 x bedankt in 81 berichten
Kwam deze tegen bij het verdwalen op het internet
https://ezgains.co.uk/collections/ez-disc-recumbent
Een alternatief voor wieldoekjes. Wel prijzig, maar dan heb heb je ook wat.
Groet,
Piet K
Berichten: 557
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1013 x bedankt in 542 berichten
Ik denk dat het gezonder is voor je verstand en portemonnee als je de kapjes bij Ginkgo koopt!
https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Velo...r9efhta6sm
Berichten: 103
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 38
195 x bedankt in 81 berichten
klopt maar die is niet in de grotere maten
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.
Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.
Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 557
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1013 x bedankt in 542 berichten
Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?
Cabbike heeft trouwens ook nog universele plaatjes die je zelf een beetje moet bewerken.
https://cabbike.pl/product/cover-20-inch-fiberglass/
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt? Nee.
https://ligfietsers.nl/thread-1999.html?...turbolator
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(01-Jan-2024, 09:21 PM)Willeke_IGKT schreef: Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.
Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.
Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.
Bedankt voor de toevoeging
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?
Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 635
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1356 x bedankt in 599 berichten
Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op. Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
02-Jan-2024, 01:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 01:34 AM door datakneder.)
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Wel weet ik dat wielrenners wel met open voorwiel rijden vanwege de wind. Dat geeft te denken. Maar daarentegen heb ik ook eens een 28" voorwiel gezet in een M5 20-28. Met die twee grote wielen heb ik geen discussies meer gehad dat ik slecht zichtbaar was. Het was wel even leren op te starten (flintstonen), maar eenmaal op gang kon ik de fiets goed bedienen. Ik zou zeggen dat het het proberen waard is of jij er prettig mee kan fietsen als daily driver. Maar dan zonder de investeringen van die eerder genoemde voorbeelden. Ik heb zelf twee dichte voorwielen gemaakt door er rioolbuis tegenaan te zetten. In de oven op temperatuur brengen en op het wiel leggen met een beetje druk, heb je zo de vorm te pakken.
(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef: Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.
Ook als je velgremmen hebt? En het gaat hier om wedstrijden. Dan kan je vaak wel af met enkel remmen achter.
Edit: Ik bedenk me net dat Wim dus misschien wel in een VM reed. Dan is er nog een ander argument, de baan. Ik zou het rustig wagen om dat bijvoorbeeld te doen bij de LEL. Ook op een wielerbaan zijn er zo weinig remmomenten. Slechts kort als een voorstander in de weg zit. Niet om van 60 -> 15 te gaan om een schrpe bocht te nemen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
02-Jan-2024, 02:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 02:50 AM door Wim -de roetsende.)
(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef: (01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op. Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.
Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.
https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
02-Jan-2024, 10:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 10:16 AM door 365cycle.)
(02-Jan-2024, 02:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.
https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin. De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al
Voor open liggers: Ik vond de M-Racer met driespaaks HED.3 wielen niet noemenswaardig zijwindgevoeliger worden. Het was voor m'n gevoel wel sneller dan de standaard wielen. En het klinkt cool
Dichte wielen zou ik niet durven, zeker niet aan de voorkant.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?
Heel erg lang geleden heb ik eens mijn wielen dichtgemaakt. Die fiets heeft me een paar jaar lang overal naartoe gebracht zonder last van de wind. In het begin moest ik wennen aan het effect van zijwind; je voelt het echt wel maar eenmaal gewend is het niet lastig.
Het zag er zo uit als op deze kleine foto - we waren nog niet erg digitaal in die tijd.
Later had ik wieldoekjes, veel makkelijker. Remmen deed je toen nog op de velg.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(02-Jan-2024, 10:15 AM)365cycle schreef: Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin.
WimS was het toen met deze uitspraak niet eens.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(02-Jan-2024, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: WimS was het toen met deze uitspraak niet eens. Wanneer? Zoals ik het in 2019 van hem begreep heeft een wieldoekje juist niet zo'n zin meer als je de wielen aan de onderkant afsluit.
Beide overigens met negatief effect op koeling remmen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Citaat:De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al
Ah, nu begrijp ik wat je meedraaiende aerokappen bedoelt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ik heb wieldoekjes voor in een lage racer gehad. Tot ik uit het bos een viaduct op fietste waar forse zijwind stond. De druk op het stuur was verrassend en zorgde voor een forse slinger richting de 80 weg naast het fietspad. Gelukkig kon ik remmen voor ik de 20 cm naar beneden knalde op de weg. Heb ze er ter plekke uitgehaald en nooit weer gebruikt.
Opvallend veel sneller werd ie er niet van, was vooral placebo effect vermoed ik.
Wieldoekjes sluiten het best aan op velgen met een vierkant profiel omdat de clipjes over de spaken gaan. Bij V vormige aerovelgen zit er een gat tussen doekje en velg, precies waar ie het hardste draait.
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
Ik vraag me af of die harde carbon kappen niet lawaai gaan maken op den duur. Het voordeel van doekjes is dat het onmogelijk kan rammelen. Ik vind het er vooral mooier uitzien in mijn Strada, in een Quest of andere VM met dichte wielkappen weet ik niet of ik ze erop zou houden. Ik zou dan vooral de nadelen (ventiel moeilijker te bereiken) ervaren ipv de voordelen (aerodynamisch?).
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ik had doekjes op de wielen van de Quest, ik heb ze eraf gehaald toen ik een kabel slot wilde gebruiken op de voorwielen en heb ze nooit meer terug geplaatst.
De Strada heeft ook weer wieldoekjes en ik ben niet van plan om die eraf te halen.
Ik vind het er vooral mooi uitzien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
De harde kappen worden op de wielen gelijmd. dan hoor je er niets meer van. Of het verdwijnt tussen alle andere herrie, dat kan natuurlijk ook.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|