ligfietsers.nl

Volledige versie: Zijn er ook halfopen velomobielen?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Als je zonder kap rijdt valt dat claustrofobische reuze mee vind ik als redelijk nieuwe VM rijder. Met een racekap lijkt het me ook wel een wat opgesloten gevoel geven maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
Ik denk dat je met élk model Alleweder een heel eind komt. Deze hebben allemaal een gigantisch instapgat.
Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
(16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: [ -> ]Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????

Bedoel je de Velayo?
Die kende ik nog niet! Lijkt wel zo'n oude raceauto. Heeft wel iets vind ik Smile
Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?

Heb je al eens in een velomobiel gereden?


Aan mijn Strada vind ik in ieder geval niets claustrofobisch aan.
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: [ -> ]Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...

Zo, die is inderdaad enorm!
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: [ -> ]Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread  foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...

Kan je daar ook in kamperen?  Big Grin
In 2013 zijn we met LOL een keer een Velayo tegengekomen.

https://roeifietsen.blogspot.com/2013/10...lemma.html

Dat enorme ding weegt dus maar 32kg inclusief verlichting.
Ik vind het wel een mooi ding, maar volgens kenners is het stuursysteem echt niet ideaal en soms zelfs gevaarlijk.
Op de ligfietslijst heb ik ooit eens gevraagd naar de achterwielbesturing van de Velayo.
Van Harry Lieben kreeg ik toen het volgende antwoord:
Citaat:Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links.
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt.
(16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: [ -> ]Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????

Bedoel je de Velayo?

Ja, die! Bedankt.
(17-Feb-2019, 01:19 AM)Hoekie schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?

Heb je al eens in een velomobiel gereden?

Nee, het is nog in het stadium van een vooroordeel. Rolleyes 

Ik zag er gisteren één rijden en dat ging best wel hard. Het intrigeert wel.
(17-Feb-2019, 04:39 PM)Victorrinia schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: [ -> ]Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????

Bedoel je de Velayo?

Ja, die! Bedankt.

Ook leuk op te zien. http://www.culty.de/
Ik zie een reactie in dit topic.
Aanvulling op de originele vraag: ook met een QV met racekap voelt het absoluut niet claustrofobisch aan.
De QV racekap is eigenlijk ook niet meer als een dakje met een klapvizier. Geniaal.
Op zich vind ik de QV+ met racekap ook niet claustrofobisch, maar ik heb voor m'n gevoel wel minder overzicht dan in de DF (zonder kap). Die laatste vond ik - ondanks z'n kleine instapgat - het minst claustrofobisch aanvoelen: de sleuf in de neus geeft een behoorlijk open gevoel. Ook het Versatile-dakje werkte daarmee erg goed.
Met de racekap was hij snel, maar voelde het wel alsof ik contact met de buitenwereld miste. Dat is in de QV toch echt wel wat beter.

M.b.t.: "Halfopen": Hoewel de Milan (door de vlakke houding) minder overzicht geeft dan zowel een QV als een DF, kan je die fiets wel degelijk halfopen rijden: Het hele scharnierende bovendeel kan eraf, en in de GT kan je het naast je opbergen in de fiets (of dat in de SL ook past weet ik niet).
De fiets is dan ongeveer vanaf je knieën open; in de zomer een stuk koeler en hij wordt er niet eens heel veel langzamer van.

Kijk hier eventueel ff voor een plaatje.
Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.

In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.

Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding  Cool  De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.


Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
(07-Sep-2020, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.

In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.

Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding  Cool  De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.


Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.

Smaken verschillen... ik vond de DF qua houding juist m'n fijnste velomobiel, al is de QV+ een goede tweede. Enige wat ik eigenlijk echt mis in de QV is een neksteuntje (daar zit precies een gat).
Een echt half open velomobiel is de Dijker, zie www.dijker.eu!
Hij is echter nog niet in productie.
Maar dat is een velomobiel zonder crankstel. De trappers maken een heen-en-weergaande beweging.

Groet,

Marco
Een soort halve roeifiets zo te zien, want het is ook geen ouderwetse 'trapauto'
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?

Dat zou avrechts werken. 
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie. 
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt. 

De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
(26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?

Dat zou avrechts werken. 
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie. 
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt. 

De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo  Smile
Op Cycle Vision heb ik een paar keer een halfopen vm zien racen.

Deze heeft alleen een onderbak. Het is een tweewieler.
(27-Jan-2021, 12:11 AM)365cycle schreef: [ -> ]
(26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: [ -> ]
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?

Dat zou avrechts werken. 
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie. 
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt. 

De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo  Smile

Ja als het opening op een oppervlakte zit wat toch weer turbulentie zou ervaren (dus als je de kop en kniekleppen van de milan weghaalt... voor je hoofd en de stroomlijnbult erachter) heeft het minder impact. Maar toch een impact, zeker.

Ik begreep / verbeelde eerder aan een concept waar het ook aan de zijkanten of voorkant open zou zijn. Dus echt half open.  Dan heeft het onder normale omstandigheden veel minder nut, kan je beter op een klassieke trike of tweewieler gaan.
Ik moet zeggen dat toen ik onlangs een paar dagen met de QV korte kap gereden heb (de lange was eraf vanwege hechtingsperiode actioncam plakker) dit nota bene als naakt aanvoelde!