Zijn er ook halfopen velomobielen?
|
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Als je zonder kap rijdt valt dat claustrofobische reuze mee vind ik als redelijk nieuwe VM rijder. Met een racekap lijkt het me ook wel een wat opgesloten gevoel geven maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
Berichten: 45
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
7 x bedankt in 4 berichten
Ik denk dat je met élk model Alleweder een heel eind komt. Deze hebben allemaal een gigantisch instapgat.
Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Die kende ik nog niet! Lijkt wel zo'n oude raceauto. Heeft wel iets vind ik
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Heb je al eens in een velomobiel gereden?
Aan mijn Strada vind ik in ieder geval niets claustrofobisch aan.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
Zo, die is inderdaad enorm!
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
Kan je daar ook in kamperen?
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7518 x bedankt in 3698 berichten
In 2013 zijn we met LOL een keer een Velayo tegengekomen.
https://roeifietsen.blogspot.com/2013/10...lemma.html
Dat enorme ding weegt dus maar 32kg inclusief verlichting.
Ik vind het wel een mooi ding, maar volgens kenners is het stuursysteem echt niet ideaal en soms zelfs gevaarlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2045
2413 x bedankt in 1072 berichten
Op de ligfietslijst heb ik ooit eens gevraagd naar de achterwielbesturing van de Velayo.
Van Harry Lieben kreeg ik toen het volgende antwoord:
Citaat:Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links.
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt.
Berichten: 45
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
7 x bedankt in 4 berichten
(16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
Ja, die! Bedankt.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(17-Feb-2019, 01:19 AM)Hoekie schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Heb je al eens in een velomobiel gereden?
Nee, het is nog in het stadium van een vooroordeel.
Ik zag er gisteren één rijden en dat ging best wel hard. Het intrigeert wel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(17-Feb-2019, 04:39 PM)Victorrinia schreef: (16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
Ja, die! Bedankt.
Ook leuk op te zien. http://www.culty.de/
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
Ik zie een reactie in dit topic.
Aanvulling op de originele vraag: ook met een QV met racekap voelt het absoluut niet claustrofobisch aan.
De QV racekap is eigenlijk ook niet meer als een dakje met een klapvizier. Geniaal.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
07-Sep-2020, 01:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2020, 01:35 AM door 365cycle.)
Op zich vind ik de QV+ met racekap ook niet claustrofobisch, maar ik heb voor m'n gevoel wel minder overzicht dan in de DF (zonder kap). Die laatste vond ik - ondanks z'n kleine instapgat - het minst claustrofobisch aanvoelen: de sleuf in de neus geeft een behoorlijk open gevoel. Ook het Versatile-dakje werkte daarmee erg goed.
Met de racekap was hij snel, maar voelde het wel alsof ik contact met de buitenwereld miste. Dat is in de QV toch echt wel wat beter.
M.b.t.: "Halfopen": Hoewel de Milan (door de vlakke houding) minder overzicht geeft dan zowel een QV als een DF, kan je die fiets wel degelijk halfopen rijden: Het hele scharnierende bovendeel kan eraf, en in de GT kan je het naast je opbergen in de fiets (of dat in de SL ook past weet ik niet).
De fiets is dan ongeveer vanaf je knieën open; in de zomer een stuk koeler en hij wordt er niet eens heel veel langzamer van.
Kijk hier eventueel ff voor een plaatje.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7518 x bedankt in 3698 berichten
Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(07-Sep-2020, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
Smaken verschillen... ik vond de DF qua houding juist m'n fijnste velomobiel, al is de QV+ een goede tweede. Enige wat ik eigenlijk echt mis in de QV is een neksteuntje (daar zit precies een gat).
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 0
45 x bedankt in 17 berichten
Een echt half open velomobiel is de Dijker, zie www.dijker.eu!
Hij is echter nog niet in productie.
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2045
2413 x bedankt in 1072 berichten
Maar dat is een velomobiel zonder crankstel. De trappers maken een heen-en-weergaande beweging.
Groet,
Marco
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
Een soort halve roeifiets zo te zien, want het is ook geen ouderwetse 'trapauto'
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 0
15 x bedankt in 12 berichten
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
27-Jan-2021, 12:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2021, 12:15 AM door 365cycle.)
(26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7518 x bedankt in 3698 berichten
Op Cycle Vision heb ik een paar keer een halfopen vm zien racen.
Deze heeft alleen een onderbak. Het is een tweewieler.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 0
15 x bedankt in 12 berichten
(27-Jan-2021, 12:11 AM)365cycle schreef: (26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo
Ja als het opening op een oppervlakte zit wat toch weer turbulentie zou ervaren (dus als je de kop en kniekleppen van de milan weghaalt... voor je hoofd en de stroomlijnbult erachter) heeft het minder impact. Maar toch een impact, zeker.
Ik begreep / verbeelde eerder aan een concept waar het ook aan de zijkanten of voorkant open zou zijn. Dus echt half open. Dan heeft het onder normale omstandigheden veel minder nut, kan je beter op een klassieke trike of tweewieler gaan.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
Ik moet zeggen dat toen ik onlangs een paar dagen met de QV korte kap gereden heb (de lange was eraf vanwege hechtingsperiode actioncam plakker) dit nota bene als naakt aanvoelde!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
|