| 
				
				 
					Zijn er ook halfopen velomobielen?
				 
			 | 
		 
	
		
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 155 
	2359 x bedankt in 843 berichten
  
	 
 
	
	
		Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
	 
	
	
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.500 
	Topics: 45 
	Lid sinds: May 2017
	
 Bedankt: 16 
	140 x bedankt in 120 berichten
  
	 
 
	
	
		Als je zonder kap rijdt valt dat claustrofobische reuze mee vind ik als redelijk nieuwe VM rijder. Met een racekap lijkt het me ook wel een wat opgesloten gevoel geven maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 46 
	Topics: 3 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	10 x bedankt in 5 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik denk dat je met élk model Alleweder een heel eind komt. Deze hebben allemaal een gigantisch instapgat. 
Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 307 
	Topics: 22 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 499 
	201 x bedankt in 104 berichten
  
	 
 
	
	
		 (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef:  Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ???? 
Bedoel je de  Velayo?
	  
	
	
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75 
 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.500 
	Topics: 45 
	Lid sinds: May 2017
	
 Bedankt: 16 
	140 x bedankt in 120 berichten
  
	 
 
	
	
		Die kende ik nog niet! Lijkt wel zo'n oude raceauto. Heeft wel iets vind ik   
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 307 
	Topics: 22 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 499 
	201 x bedankt in 104 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in  deze thread  foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
	  
	
	
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75 
 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.136 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 8227 
	3352 x bedankt in 1567 berichten
  
	 
 
	
	
		 (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef:  Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen? 
Heb je al eens in een velomobiel gereden?
 
Aan mijn Strada vind ik in ieder geval niets claustrofobisch aan.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.500 
	Topics: 45 
	Lid sinds: May 2017
	
 Bedankt: 16 
	140 x bedankt in 120 berichten
  
	 
 
	
	
		 (17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef:  Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread  foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil... 
Zo, die is inderdaad enorm!
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 289 
	Topics: 10 
	Lid sinds: Dec 2017
	
 Bedankt: 0 
	41 x bedankt in 27 berichten
  
	 
 
	
	
		 (17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef:  Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread  foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil... 
Kan je daar ook in kamperen?    
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		In 2013 zijn we met LOL een keer een Velayo tegengekomen. 
https://roeifietsen.blogspot.com/2013/10...lemma.html
Dat enorme ding weegt dus maar 32kg inclusief verlichting. 
Ik vind het wel een mooi ding, maar volgens kenners is het stuursysteem echt niet ideaal en soms zelfs gevaarlijk.
	  
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.748 
	Topics: 85 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2657 
	2913 x bedankt in 1277 berichten
  
	 
 
	
	
		Op de ligfietslijst heb ik ooit eens gevraagd naar de achterwielbesturing van de Velayo. 
Van Harry Lieben kreeg ik toen het volgende antwoord:
 Citaat:Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er 
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele 
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen 
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook 
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er 
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg 
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat 
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde 
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links. 
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo 
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent 
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt. 
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 46 
	Topics: 3 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	10 x bedankt in 5 berichten
  
	 
 
	
	
		 (16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef:   (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef:  Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????  
Bedoel je de Velayo? 
Ja, die! Bedankt.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.303 
	Topics: 91 
	Lid sinds: Dec 2018
	
 Bedankt: 155 
	2359 x bedankt in 843 berichten
  
	 
 
	
	
		 (17-Feb-2019, 01:19 AM)Hoekie schreef:   (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef:  Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?  
Heb je al eens in een velomobiel gereden? 
Nee, het is nog in het stadium van een vooroordeel.    
Ik zag er gisteren één rijden en dat ging best wel hard. Het intrigeert wel.
	  
	
	
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.562 
	Topics: 16 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 98 
	505 x bedankt in 350 berichten
  
	 
 
	
	
		 (17-Feb-2019, 04:39 PM)Victorrinia schreef:   (16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef:   (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef:  Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????  
Bedoel je de Velayo?  
Ja, die! Bedankt. 
Ook leuk op te zien.   http://www.culty.de/
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.136 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 8227 
	3352 x bedankt in 1567 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik zie een reactie in dit topic. 
Aanvulling op de originele vraag: ook met een QV met racekap voelt het absoluut niet claustrofobisch aan. 
De QV racekap is eigenlijk ook niet meer als een dakje met een klapvizier. Geniaal.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
		
		
		07-Sep-2020, 01:31 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2020, 01:35 AM door 365cycle.)
	
	 
	
		Op zich vind ik de QV+ met racekap ook niet claustrofobisch, maar ik heb voor m'n gevoel wel minder overzicht dan in de DF (zonder kap). Die laatste vond ik - ondanks z'n kleine instapgat - het minst claustrofobisch aanvoelen: de sleuf in de neus geeft een behoorlijk open gevoel. Ook het Versatile-dakje werkte daarmee erg goed. 
Met de racekap was hij snel, maar voelde het wel alsof ik contact met de buitenwereld miste. Dat is in de QV toch echt wel wat beter.
 
M.b.t.: "Halfopen": Hoewel de Milan (door de vlakke houding) minder overzicht geeft dan zowel een QV als een DF, kan je die fiets wel degelijk halfopen rijden: Het hele scharnierende bovendeel kan eraf, en in de GT kan je het naast je opbergen in de fiets (of dat in de SL ook past weet ik niet). 
De fiets is dan ongeveer vanaf je knieën open; in de zomer een stuk koeler en hij wordt er niet eens heel veel langzamer van.
 
Kijk  hier eventueel ff voor een plaatje.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste. 
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.
 
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding      De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.
 
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
	  
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (07-Sep-2020, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef:  Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste. 
 
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop. 
 
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding     De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden. 
 
 
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan. 
Smaken verschillen... ik vond de DF qua houding juist m'n fijnste velomobiel, al is de QV+ een goede tweede. Enige wat ik eigenlijk echt mis in de QV is een neksteuntje (daar zit precies een gat).
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 34 
	Topics: 4 
	Lid sinds: May 2017
	
 Bedankt: 0 
	48 x bedankt in 18 berichten
  
	 
 
	
	
		Een echt half open velomobiel is de Dijker, zie  www.dijker.eu! 
Hij is echter nog niet in productie.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.748 
	Topics: 85 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2657 
	2913 x bedankt in 1277 berichten
  
	 
 
	
	
		Maar dat is een velomobiel zonder crankstel. De trappers maken een heen-en-weergaande beweging. 
 
Groet, 
 
Marco
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.736 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Jul 2019
	
 Bedankt: 904 
	3042 x bedankt in 1397 berichten
  
	 
 
	
	
		Een soort halve roeifiets zo te zien, want het is ook geen ouderwetse 'trapauto'
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 38 
	Topics: 9 
	Lid sinds: Nov 2020
	
 Bedankt: 0 
	15 x bedankt in 12 berichten
  
	 
 
	
	
		 (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef:  Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen? 
Dat zou avrechts werken.  
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.  
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt. 
 
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
		
		
		27-Jan-2021, 12:11 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2021, 12:15 AM door 365cycle.)
	
	 
	
		 (26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef:   (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef:  Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?  
Dat zou avrechts werken.  
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.  
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.  
 
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp. 
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo    
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		Op Cycle Vision heb ik een paar keer een halfopen vm zien racen. 
 
Deze heeft alleen een onderbak. Het is een tweewieler.
	 
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 38 
	Topics: 9 
	Lid sinds: Nov 2020
	
 Bedankt: 0 
	15 x bedankt in 12 berichten
  
	 
 
	
	
		 (27-Jan-2021, 12:11 AM)365cycle schreef:   (26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef:   (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef:  Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?  
Dat zou avrechts werken.  
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.  
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.  
 
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp. 
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo    
Ja als het opening op een oppervlakte zit wat toch weer turbulentie zou ervaren (dus als je de kop en kniekleppen van de milan weghaalt... voor je hoofd en de stroomlijnbult erachter) heeft het minder impact. Maar toch een impact, zeker.
 
Ik begreep / verbeelde eerder aan een concept waar het ook aan de zijkanten of voorkant open zou zijn. Dus echt half open.  Dan heeft het onder normale omstandigheden veel minder nut, kan je beter op een klassieke trike of tweewieler gaan.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.136 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 8227 
	3352 x bedankt in 1567 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik moet zeggen dat toen ik onlangs een paar dagen met de QV korte kap gereden heb (de lange was eraf vanwege hechtingsperiode actioncam plakker) dit nota bene als naakt aanvoelde!
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	 
 |  
		
			
		 
	 
	
		
	 
	
		
	 
	 
	
	
	
	 
	
	
		
		
	 
	 
	
 
Gebruikers die dit topic lezen: 
 
	
		 | 
		
		
		
			
				
		
		
		
			
				
					| 
						Welkom
					 | 
				 
			
			
		
				
					
						
				Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
				 
				
					 | 
				 
			
		  
		
		
		
		
			
				
					| 
						Nieuwe berichten
					 | 
				 
			
			
		
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Fiets vol gooien met...Gideonaut — 02:31 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Als ik het goed begr...GHOOGEN — 02:23 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| Ben benieuwd hoe dez...Fietsbennie — 01:36 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Even iets tussendoor...datakneder — 01:10 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| 
De WAW heeft een b...datakneder — 10:34 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...Frutsel — 10:25 AM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Even geleden, twee j...gideon — 09:49 AM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| In die categorie had...Jeroen S — 09:02 AM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| De WAW heeft een bev...Jeroen S — 08:58 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...365cycle — 12:52 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Ik kwam vanavond zow...Frutsel — 11:58 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Mijn net nieuwe Sn...365cycle — 09:53 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Was het een zangfi...Niels van der Wal — 07:46 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Misschien was ze een...datakneder — 07:33 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| 
Deze doet me den...Bob Hagendijk — 07:31 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Was het een zangfiet...Lopopodium — 06:53 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| Gesprek over de golf...melle z — 06:14 PM | 
				 
			
		  
		
				
		 
			 |