Zijn er ook halfopen velomobielen?
|
Berichten: 945
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 106
1393 x bedankt in 502 berichten
Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
De reis is het doel Flevotrike Jouta tadpole blue line | Quest 377
Berichten: 1.506
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
136 x bedankt in 118 berichten
Als je zonder kap rijdt valt dat claustrofobische reuze mee vind ik als redelijk nieuwe VM rijder. Met een racekap lijkt het me ook wel een wat opgesloten gevoel geven maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
Berichten: 45
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
7 x bedankt in 4 berichten
Ik denk dat je met élk model Alleweder een heel eind komt. Deze hebben allemaal een gigantisch instapgat.
Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Berichten: 297
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 468
184 x bedankt in 95 berichten
(16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.506
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
136 x bedankt in 118 berichten
Die kende ik nog niet! Lijkt wel zo'n oude raceauto. Heeft wel iets vind ik
Berichten: 297
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 468
184 x bedankt in 95 berichten
Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.081
Topics: 68
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3842
1186 x bedankt in 532 berichten
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Heb je al eens in een velomobiel gereden?
Aan mijn Strada vind ik in ieder geval niets claustrofobisch aan.
Berichten: 1.506
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
136 x bedankt in 118 berichten
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
Zo, die is inderdaad enorm!
Berichten: 284
Topics: 8
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
26 x bedankt in 22 berichten
(17-Feb-2019, 12:44 AM)emgaron schreef: Ik heb hem één keer in het echt gezien - ze zijn echt wel groot...In het Duitse Velomobilforum kun je in deze thread foto's van een Velayo naast en Mango zien - wat een verschil...
Kan je daar ook in kamperen?
Berichten: 3.396
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 786
2755 x bedankt in 1297 berichten
In 2013 zijn we met LOL een keer een Velayo tegengekomen.
https://roeifietsen.blogspot.com/2013/10...lemma.html
Dat enorme ding weegt dus maar 32kg inclusief verlichting.
Ik vind het wel een mooi ding, maar volgens kenners is het stuursysteem echt niet ideaal en soms zelfs gevaarlijk.
Berichten: 2.138
Topics: 70
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1222
1522 x bedankt in 667 berichten
Op de ligfietslijst heb ik ooit eens gevraagd naar de achterwielbesturing van de Velayo.
Van Harry Lieben kreeg ik toen het volgende antwoord:
Citaat:Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links.
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt.
Berichten: 45
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
7 x bedankt in 4 berichten
(16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
Ja, die! Bedankt.
Berichten: 945
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 106
1393 x bedankt in 502 berichten
(17-Feb-2019, 01:19 AM)Hoekie schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Heb je al eens in een velomobiel gereden?
Nee, het is nog in het stadium van een vooroordeel.
Ik zag er gisteren één rijden en dat ging best wel hard. Het intrigeert wel.
De reis is het doel Flevotrike Jouta tadpole blue line | Quest 377
Berichten: 1.565
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
500 x bedankt in 347 berichten
(17-Feb-2019, 04:39 PM)Victorrinia schreef: (16-Feb-2019, 11:23 PM)emgaron schreef: (16-Feb-2019, 11:07 PM)Victorrinia schreef: Dan is er óók nog een hele grote velomobiel waarvan ik de naam kwijt ben. Voorwielaandrijving en achterwielbesturing..... WIE ????
Bedoel je de Velayo?
Ja, die! Bedankt.
Ook leuk op te zien. http://www.culty.de/
Berichten: 1.081
Topics: 68
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3842
1186 x bedankt in 532 berichten
Ik zie een reactie in dit topic.
Aanvulling op de originele vraag: ook met een QV met racekap voelt het absoluut niet claustrofobisch aan.
De QV racekap is eigenlijk ook niet meer als een dakje met een klapvizier. Geniaal.
Berichten: 3.063
Topics: 63
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 5482
3862 x bedankt in 1835 berichten
07-Sep-2020, 01:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Sep-2020, 01:35 AM door 365cycle.)
Op zich vind ik de QV+ met racekap ook niet claustrofobisch, maar ik heb voor m'n gevoel wel minder overzicht dan in de DF (zonder kap). Die laatste vond ik - ondanks z'n kleine instapgat - het minst claustrofobisch aanvoelen: de sleuf in de neus geeft een behoorlijk open gevoel. Ook het Versatile-dakje werkte daarmee erg goed.
Met de racekap was hij snel, maar voelde het wel alsof ik contact met de buitenwereld miste. Dat is in de QV toch echt wel wat beter.
M.b.t.: "Halfopen": Hoewel de Milan (door de vlakke houding) minder overzicht geeft dan zowel een QV als een DF, kan je die fiets wel degelijk halfopen rijden: Het hele scharnierende bovendeel kan eraf, en in de GT kan je het naast je opbergen in de fiets (of dat in de SL ook past weet ik niet).
De fiets is dan ongeveer vanaf je knieën open; in de zomer een stuk koeler en hij wordt er niet eens heel veel langzamer van.
Kijk hier eventueel ff voor een plaatje.
Berichten: 3.396
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 786
2755 x bedankt in 1297 berichten
Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding  De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
Berichten: 3.063
Topics: 63
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 5482
3862 x bedankt in 1835 berichten
(07-Sep-2020, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk vind ik de lighouding in de Milan het fijnste.
In de Mango/XS/DF vond/vind ik het eigenlijk iets te rechtop.
Ik heb een Trike met een 20 graden lighouding De Taifun ligt ook maximaal achterover, is dus ongeveer 25 graden.
Ooit, als ik geen ww-verkeer meer hoef te rijden, dan komt er hier in huis een Milan.
Smaken verschillen... ik vond de DF qua houding juist m'n fijnste velomobiel, al is de QV+ een goede tweede. Enige wat ik eigenlijk echt mis in de QV is een neksteuntje (daar zit precies een gat).
Berichten: 32
Topics: 4
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 0
37 x bedankt in 14 berichten
Een echt half open velomobiel is de Dijker, zie www.dijker.eu!
Hij is echter nog niet in productie.
Berichten: 2.138
Topics: 70
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1222
1522 x bedankt in 667 berichten
Maar dat is een velomobiel zonder crankstel. De trappers maken een heen-en-weergaande beweging.
Groet,
Marco
Berichten: 877
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 204
1233 x bedankt in 551 berichten
Een soort halve roeifiets zo te zien, want het is ook geen ouderwetse 'trapauto'
Berichten: 36
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 0
13 x bedankt in 10 berichten
(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
Berichten: 3.063
Topics: 63
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 5482
3862 x bedankt in 1835 berichten
27-Jan-2021, 12:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2021, 12:15 AM door 365cycle.)
(26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo
Berichten: 3.396
Topics: 112
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 786
2755 x bedankt in 1297 berichten
Op Cycle Vision heb ik een paar keer een halfopen vm zien racen.
Deze heeft alleen een onderbak. Het is een tweewieler.
Berichten: 36
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 0
13 x bedankt in 10 berichten
(27-Jan-2021, 12:11 AM)365cycle schreef: (26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef: (16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike. Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo 
Ja als het opening op een oppervlakte zit wat toch weer turbulentie zou ervaren (dus als je de kop en kniekleppen van de milan weghaalt... voor je hoofd en de stroomlijnbult erachter) heeft het minder impact. Maar toch een impact, zeker.
Ik begreep / verbeelde eerder aan een concept waar het ook aan de zijkanten of voorkant open zou zijn. Dus echt half open. Dan heeft het onder normale omstandigheden veel minder nut, kan je beter op een klassieke trike of tweewieler gaan.
Berichten: 1.081
Topics: 68
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 3842
1186 x bedankt in 532 berichten
Ik moet zeggen dat toen ik onlangs een paar dagen met de QV korte kap gereden heb (de lange was eraf vanwege hechtingsperiode actioncam plakker) dit nota bene als naakt aanvoelde!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Overzicht wegwerkzaamheden Nederland
|
Top dat er zo'n site...datakneder — 10:39 PM |
Energie
|
Nou voor mijn locati...Hardloper — 09:32 PM |
Energie
|
Als je heel veel maz...365cycle — 09:25 PM |
Energie
|
Nou ik heb ook nog e...Hardloper — 09:23 PM |
Rijkswaterstaat en Ligfietsen
|
Ik was eerder lid va...melle z — 09:09 PM |
Energie
|
Jammer genoeg uitv...Willeke_IGKT — 09:00 PM |
Wederopbouw Hurricane - Voortgang en Vr...
|
Misschien wil Arend-...365cycle — 08:59 PM |
Energie
|
En ik denk dat ied...Hardloper — 08:23 PM |
Rijkswaterstaat en Ligfietsen
|
Marcel, welkom op ...MarcelvanderWeijden — 08:21 PM |
Energie
|
En ik denk dat ieder...Wim -de roetsende — 07:48 PM |
Overzicht wegwerkzaamheden Nederland
|
Ah je kan ook filter...Hardloper — 07:44 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vandaag om 16:35 een...Bob Hagendijk — 07:42 PM |
Overzicht wegwerkzaamheden Nederland
|
Hier een site met ee...Piet K — 07:19 PM |
Medeliggers onderweg
|
Hij kwam vanuit ee...Bacchus — 07:11 PM |
Medeliggers onderweg
|
Lijkt me mooi fietse...melle z — 07:05 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vandaag zag ik een h...Lopopodium — 06:34 PM |
Wederopbouw Hurricane - Voortgang en Vr...
|
Zit er een blanke ...Bacchus — 05:34 PM |
|