25-Mar-2022, 06:41 PM
Nou... In het Westland en de Bollenstreek en rondom Hoofddorp en Nieuw-Vennep struikel je (letterlijk, soms) over de fietspaden gelegd met slechtliggende (stoep)tegels...
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
(25-Mar-2022, 01:23 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Zelfs bij de detectielussen op de hoofdrijbaan voor gemotoriseerd verkeer word ik in de Milan gedetecteerd.Ik vermoed een andere locatie. Het ene verkeerslicht is echt het andere niet. Misschien wordt in jouw regio wel net een ander type detectielus gebruikt ofzo. In Tilburg had ik er ook echt nóóit problemen mee.
Ik heb geen idee wat ik anders doe?
(25-Mar-2022, 02:00 PM)Roepers schreef: [ -> ]Je hebt nog muntgeld in je portemonnee en Kevin heeft alleen zijn pinpas bij zich?Niet eens een pinpas (daar zit overigens ook metaal aan) Wel een telefoon.
(25-Mar-2022, 03:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]De meeste stoplichten hier in de buurt hebben werkende lussen in het wegdek en mijn Quest is meestal goed om ze aan te zetten.Jouw Quest is hier in het voordeel. Glasvezel maakt geen kooi van Faraday, koolstofvezel wel, zeker als er ook nog grafeen in verwerkt is. Als ik de Battle Mountain kap gebruik zijn er plekken in m'n Milan waar de mobiele telefoon letterlijk geen bereik meer heeft. De GPS is ook erg onnauwkeurig; daarom heb ik die ook vlak achter m'n vizier zitten, zodat het signaal erdoor komt.
(25-Mar-2022, 03:54 PM)Frutsel schreef: [ -> ]Voetgaten zijn soms toch wel handig Als ik niet bij het knopje kan (en er is geen detectielus) dan is het best een tijd pielen (of wachten tot er een andere fietser aankomt)Drumstokje meenemen is nog wel een goeie tip. Weegt niks, wel handig om even een knopje in te duwen.
(25-Mar-2022, 05:49 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Die dingen met indicatie zijn er ook in de uitvoering dat de indicatie alleen aangaat als het knopje gebruikt wordt, maar het stoplicht zelf wordt wel groen op basis van detectie.Klopt, maar toch.. liever een keer teveel gedrukt, dan te weinig (het is hier 1:30 dus dat mag je dubbelzinnig opvatten).
(25-Mar-2022, 05:50 PM)PietV* schreef: [ -> ]Dan zijn de stalen assen, de veerpoten en de ketting van de Milan via de open wielgaten voldoende de lus in de rijbaan te detecteren.Vaak gaat het ook best prima. Er zijn gewoon een aantal punten waar ik inmiddels van weet dat ik niet opgemerkt ga worden. Ach, het went
(25-Mar-2022, 06:03 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Tegels liggen in de badkamer of het is een stoep. Én daar mag ik niet op fietsenIn de badkamer mag je van mij best fietsen hoor (again: het is hier 1:30 dus dat mag je dubbelzinnig opvatten).
(25-Mar-2022, 06:41 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Nou... In het Westland en de Bollenstreek en rondom Hoofddorp en Nieuw-Vennep struikel je (letterlijk, soms) over de fietspaden gelegd met slechtliggende (stoep)tegels...
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Ja, de 1% beste tegels is beter dan de slechtste 1% asfalt... en dan heb je het wel gehad. Tegels zijn helemaal niet goedkoper. Alleen op heel korte termijn. Net zoals voor dagelijks gebruik een vouwfiets niet duurder is dan een NS fiets. Als ik voor elke Brompton rit een NS fiets had gehuurd had ik al duizenden euro's in de min gestaan, ookal heb ik 1000+ voor die vouwfiets afgetikt.Jup. Wat de wegbeheerder hier beweert (die woorden volgen zo lekker op elkaar, ik kon het niet laten) is dat er kabels en andere zaken onder het fietspad liggen en ze daar snel bij moeten kunnen. Daarop heb ik ze verzocht dat voortaan lekker onder de middenberm van de weg te leggen. Hebben die automobilisten meteen ook een rumble strip om ze op te schrikken als ze weer aan het appen zijn.
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Hoofddorp heeft inderdaad een grote diversiteit *kuch* qua fietspaden. Van eentje heeft de gemeente me toegezegd dat de tegels de volgende keer niet meer in langsverband gelegd gaan worden. De claim dat ze altijd zorgen dat het veilig is geloof ik dan weer niet want her en der is de kier in langsrichting onderhand breder dan een racefietsband.Klopt! Op het fietspad langs de Bennebroekerweg ging de achterkant van mijn Milan een tijd terug ineens heftig opzij. Schandalige sleuf in het fietspad, gelukkig kwam ie los voordat ik op m'n kant lag. Dat stuk fietspad rijd ik dus gewoon niet meer, Dat is dus waar ik de ventweg pak. Overigens ook uitkijken als je daar vanaf zeg maar de A4 richting Hoofddorp de ventweg op stuurt, er zitten een paar lelijke kuilen in de weg waar je weleens zomaar op lek kan rijden.
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.Helemaal eens! Ik probeer het met de velomobiel al een beetje af te dwingen. Als ik dan weer eens staande gehouden word - "tsja, als er nou een veilig fietspad lag, zou ik daar liever rijden"
(25-Mar-2022, 10:57 PM)Lopopodium schreef: [ -> ](25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
Mag ik daar 'als je bij elke inrit van een huis een stoeprandje af en daarna weer op moet als je over het fiets- en voetpad fietst' aan toevoegen? Dat maakt het fietspad in de bebouwde kom van Duitse steden vreselijk. Waarom ze daar niet even mooi soepel lopende overgangen kunnen maken is mij een raadsel. Nu hobbel ik elke vijftien/ twintig meter over twee halve stoepranden omdat ze elke oprit van een huis belangrijker vinden dan de doorgaande fietsroute.
(26-Mar-2022, 02:35 AM)365cycle schreef: [ -> ](25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: [ -> ]We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.Helemaal eens! Ik probeer het met de velomobiel al een beetje af te dwingen. Als ik dan weer eens staande gehouden word - "tsja, als er nou een veilig fietspad lag, zou ik daar liever rijden"
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Ik fiets ook regelmatig in Duitsland en ik heb het idee dat men daar redelijk tolerant is wat betreft het fietsen op de B wegen, vergelijkbaar met onze N wegen. Ik ben een beetje slome velomobilist, 40 vind ik al heel wat. Soms mis ik het daar gewoon per ongeluk dat er ergens een fietspad ligt, zeker in de bebouwde kom. Heb ik de afgelopen drie jaar nooit een probleem mee gehad.
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Voor op de rijbaan vind ik 35-40 t vaak wat langzaam, zeker als ze daar 80 rijden. Op mijn woonwerk route gaat het ook langs een 80 weg. Uit ervaring weet ik dat de auto's daar eerder aan de 100 zitten. Daar ga ik echt niet tussen rijden. Dan maar leven met die domme slingertjes bij iedere zijweg om het fietspad even uit de voorrang te halen. Zijweggetjes waar hier meestal niks rijdt, omdat die naar wat boerenland of een klein dorpje leiden.
Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga. In de 50km zone, waar iedereen 60 rijdt, blijf ik op de strook en bij de rotonde, als het even kan rechtdoor over het brede asfalt en dan weer terug naar rechts.
Ook in Duitsland zijn er heel wat Politiebeambten die die uitzonderingsregeltjes niet kennen, net als de Nederlandse 75 cm plus breedteregel. Er is op het duitse forum niet voor niks een speciaal draadje voor velomobilisten die gecontroleerd werden. Overigens geldt daar net als hier dat je aanwijzingen van de politie moet opvolgen, dus als ze je het slechte fietspad toch opsturen, dan moet je wel.
Bij slecht ontworpen, gevaarlijke fietspaden kies ik voor mijn eigen gezondheid. Dat kan betekenen op de rijbaan rijden, of een andere route nemen.
Citaat:Beschilderten Radweg nicht benutzt (blaues Schild)
20 €
Citaat:Freihändig fahren
5 €
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga.
(31-Mar-2022, 10:25 PM)Lopopodium schreef: [ -> ](31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga.
Is dat aangegeven met een bordje waarop een fiets staat met daarbij het woord 'frei'?
Ik zie die bordjes, maar het is mij feitelijk nog steeds niet duidelijk waar ik als fietser nou vrij in ben.
(31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Nergens staat echter een 'einde-bord'.
(31-Mar-2022, 11:05 PM)Coen__ schreef: [ -> ](31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Nergens staat echter een 'einde-bord'.
Ja leuk, maar die worden geacht te vervallen bij de eerstvolgende kruising. Of stond er "ZONE" bij ?
(01-Apr-2022, 06:55 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Net zoals "fietsers afstappen" of radfahrer absteigen. Bordjes waar ik me zelden iets van aantrek..Ik heb daar ooit een opmerking over gehad van een handhaver. Nadat ik hem uitlegde dat ik niet óp m'n fiets zit en er dus ook niet áf kan stappen was hij zo de weg kwijt dat ik niet meer uit hoefde te stappen
(31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Leuk vind ik ook van die gele borden waarop als waarschuwing voor automobilisten staat: 'Fietsers op de rijbaan'Dat doet me ergens aan denken...
(31-Mar-2022, 10:28 PM)Coen__ schreef: [ -> ](31-Mar-2022, 10:25 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Is dat aangegeven met een bordje waarop een fiets staat met daarbij het woord 'frei'?
Ik zie die bordjes, maar het is mij feitelijk nog steeds niet duidelijk waar ik als fietser nou vrij in ben.
Dat is gewoon éénrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers.
In z'n algemeenheid betekend het dat je er *MAG* fietsen.
(01-Apr-2022, 11:29 AM)ThijsR schreef: [ -> ]...dat doe ik nooit meer. Hoewel het een doorgaand fietspad, mét voorrang is, heb ik rakelings een auto gemist die de haaientanden niet snapte (ze waren zichtbaar, niet ondergesneeuwd). Ik moet ineens 3x een weg kruisen waarvan 2x zo onoverzichtelijk dat ik pas een meter of 2 voor de kruising kon zien wat er aan kwam en die ene keer die wél overzichtelijk was, was degene waarop ik bijna geen voorrang kreeg...Toevallig, ik reed vanochtend ook op het fietspad (zoon naar school brengen), en moest daarna even terug want we waren z'n tas vergeten. Weer onderweg met z'n tas trok ik vlot op, en reed daardoor op dezelfde snelheid als de automobiliste naast me. Ze had me prima gezien, maar ik voelde gewoon dat ze geen zin had om voorrang te verlenen, dus hoewel ik niet meteen wilde vertragen was ik wel voorbereid op geen voorrang nemen zeg maar... kom bij de rotonde, en ze ramt 'm er zo zonder richting aan te geven voor, rechtsaf over het fietspad heen. Sch*tw*f
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft.
(01-Apr-2022, 01:04 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Gewoon zo'n vette buis door het lampengat naar buiten steken. Kijken wat ze doen?Als ze niet stoppen, hoef je meteen niet meer naar de dokter om je anticonceptie geregeld te krijgen
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: [ -> ]Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft.Jammer dat je bekeurd kunt worden voor scherp uitstekende delen.
(01-Apr-2022, 01:19 PM)Coen__ schreef: [ -> ]En liefst natuurlijk op ruithoogte van de auto.Kan, maar dan wel de ruithoogte van een vrachtwagen.
(01-Apr-2022, 01:24 PM)365cycle schreef: [ -> ]Zing je dan een toontje lager of een toontje hoger.(01-Apr-2022, 01:04 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Gewoon zo'n vette buis door het lampengat naar buiten steken. Kijken wat ze doen?Als ze niet stoppen, hoef je meteen niet meer naar de dokter om je anticonceptie geregeld te krijgen