22-Jan-2024, 01:00 PM
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forumJe kunt maar ergens trots op zijn.
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forumJe kunt maar ergens trots op zijn.
(22-Jan-2024, 01:00 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Je kunt maar ergens trots op zijn.Haha, ik kan er beter mee lachen dan mee huilen
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forum
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forum
(23-Jan-2024, 12:16 PM)Raymond schreef: [ -> ]Gelukkig grote voeten en geen lange tenenSommige tenen zijn wel lang hoor. Zowel figuurlijk als letterlijk; ik heb 1 hamerteen
(17-Jan-2024, 12:12 AM)Jeroen S schreef: [ -> ]Als je nergens last van hebt, niks zeer doet na een poos trappen, dan zit het waarschijnlijk wel goed. Als het niet goed zit, meldt je lichaam dat vrij snel, is mijn ervaring. Mijn rechterbeen staat een beetje in een X. Ik kan daarom op bepaalde fietsen niet zo goed overweg met een smalle pedaalpositie. Zeker als de knie in de pedaalstelling waarin je druk kunt zetten, langs een framebuis loopt. Bij een lowracer b.v. Met de rechter voet wat verder naar buiten is er niks aan de hand.
Sommige mensen willen de plaatjes midden onder de schoen, dus veel verder richting hak als bij een normale positie. Die heb je bij rechtop fietsen ook. Maar dat doet geen winkelier. Behalve dan die ene uit Rolde. Het is allemaal erg afhankelijk van persoonlijke voorliefde en er is niks wat voor iedereen werkt.
(23-Jan-2024, 06:56 PM)365cycle schreef: [ -> ]Dit terwijl ik nu met hardlopen wél last krijg van m'n kuiten.Bekijk eens even of je hier wat mee kan:
(23-Jan-2024, 10:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik heb sinds de Strada afgesteld is een extra kussen in de stoel gelegd en zit nu iets hoger maar ook iets meer naar voren.
Ik heb het idee dat ik mijn benen net niet goed uit kan strekken in het fietsen.
(23-Jan-2024, 11:37 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Het verplaatsen van schoenplaatjes is minder ingrijpend.
(24-Jan-2024, 07:38 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik bedoel hier de hoeveelheid werk.Denk dat je er teveel tegenop ziet en/of niet de juiste hulp inroept.
(23-Jan-2024, 10:04 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Bekijk eens even of je hier wat mee kan:Helaas verwacht ik van niet. Er wordt gewezen op het landen op de voorvoet als mogelijke oorzaak, dat is juist waar ik mee bezig ben. Doe ik dat niet, dan houden m'n knieën het niet uit. "Last" is overigens niet meer dan wat stijfheid die m'n afstanden en frequentie op dit moment beperken.
[Oplossing] Last van kuiten - Stijfheid, kramp of erger? (hardloopzone.nl)
Citaat:Wat voor ketting heb je eigenlijk? Dan kan ik of een andere forummer eventueel ff kijken of we nog een stukje hebben liggen.Ik heb ketting liggen maar als jij denkt dat de trapas verschuiven en de ketting verlengen, inclusief versnellingen afstellen evenveel werk is als schoenplaatjes verschuiven denk ik dat al mijn argumenten als niet belangrijk zullen worden weggeschoven.
(24-Jan-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Argumenten als niet belangrijk wegschuiven doe ik niet graag. Het kan wel zo zijn dat voor jou iets een groter probleem is dan voor mij, of dat ik iets over het hoofd zie dat jij nu wel ziet.Citaat:Wat voor ketting heb je eigenlijk? Dan kan ik of een andere forummer eventueel ff kijken of we nog een stukje hebben liggen.Ik heb ketting liggen maar als jij denkt dat de trapas verschuiven en de ketting verlengen, inclusief versnellingen afstellen evenveel werk is als schoenplaatjes verschuiven denk ik dat al mijn argumenten als niet belangrijk zullen worden weggeschoven.
(24-Jan-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik heb al een tijdje het idee dat de schoenplaatjes niet ideaal staan, ik start niet vanuit de beste instellingen van de plaatjes.De schoenplaatjes goed krijgen is stap 1, maar het kan goed zijn dat de trapas daarvoor ook verschoven moet worden.
Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?
Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]Er is niets spannends aan het binnen de standaard mogelijkheden verplaatsen van de schoenplaatjes. Anders dan dat ik hier doe vermoeden ben ik geen evangelist voor een extreme midvoetplaatsing zoals ik dat zelf toepas, dicht bij het midden van de schoen.Gelukkig
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]Mijn specifieke ervaring is wel een hele persoonlijke aangezien mijn benen door vroegere blessures net iets anders functioneren dan die van veel anderen. Shin splints en andere problemen als gevolg van verkeerd geplaatste cleats is echter geen uitzondering, zeker niet onder sportievere rijders. Ik zeg dan ook niet dat je fout adviseert, maar blijf er wel op hameren dat het verplaatsen van cleats in mijn beleving met de verantwoordelijkheid komt achteraf te toetsen of het geen nieuwe pijntjes oplevert. In het verleden ben ik er namelijk ook al eens ingetuind om volledig te vertrouwen op advies van een fietsspecialist dat voor mij specifiek niet goed was.Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?
Diezelfde vraag wil ik jou al een poosje stellen. Je hoort bij de 1% genetisch begaafden met extreem hoge kracht en vermogen. Is jouw ervaring niet een heel persoonlijke die weinigen zullen ervaren?
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]Ik put uit 2 decennia aan ervaring als velomobielgaragist en hoor hoe het de klanten vergaat met de instelling van hun velomobiel. Ik raakte er door werk, eigen ervaring en inlezen in de materie er geleidelijk aan van overtuigd dat fietsschoenen, net als cranklengte door conservatisme werd beheerst en dat veel velomobilisten ergonomisch kunnen profiteren van kortere cranks en midvoetplaatsing. Maar als ik het over midvoetplaatsing heb, dan ga ik eigenlijk nooit verder dan onderin de standaard sleufgaten van de schoen. Het modificeren van schoenen is van een andere orde. Ik praat er wel over, maar realiseer me dat dat ingewikkeld is met de veelheid aan schoenplaatjes en schoenconstructies en meestal is een beperkte verstelling richting hak wel voldoende.Dan zou het goed kunnen dat we eigenlijk niet zo heel ver van elkaar vandaan zitten qua filosofie. Als je de foto van mijn schoenen bekijkt zie je dat het plaatje ook verder naar beneden zit.
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]Inmiddels is zowel bij ligfietsers als bij racefietsers een kentering waarneembaar. Er wordt vaker over gediscussieerd. Hopelijk worden de schoenmakers bij Shimano, Sidi en co ook wakker.Meer flexibiliteit in afstelmogelijkheden juich ik sowieso toe.
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]3cm is idd meer dan de schoen kan op een raceschoen, ik denk dat de combinatie van het plaatje en de verschuifbare schroefgaten hooguit op zo'n 2 a 2,5cm komt.Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?
Ik rij MTB schoenen en specifieke forenzen schoenen (met een lampje zoeken, maar ze zijn er) met MTB bevestiging. Ik heb 5 paar waarvan 1 geschikt is voor driepunts race én MTB. De sleufgaten in MTB-schoenen zijn doorgaans 3cm lang (er is geloof ik wat variatie in sleufgatlengte) en dat lijkt me duidelijk meer dan bij race. De bevestiging laat ook 5mm zijwaartse verstelling toe (dichter naar de pedaalas of verder weg) en rotatie van het plaatje.
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: [ -> ]De racefietsschoen is volgens mij zoals die is omdat een racefietser doorgaans alleen kan ontsnappen aan het peloton met een explosieve sprint. De schoen is daarop gebouwd. Voor velomobielrijders is dat helemaal niet relevant, de MTB schoen is veel praktischer en het voldoet ook in een wedstrijd prima zolang de zool maar stijf is. Maar dit zal ook wel tegen het zere scheenbeen zijn ;-) Nou ja, het is maar een theorie.Voor mij niet hoor. Ik ben raceschoenen van vroeger uit gewend en daar weer bij uit gekomen. De MTB-schoenen die ik had (met de verkeerde plaatjes) voelden erg slap, maar dat was dus een sampleset van 2 (welgeteld 1 paar ).
(24-Jan-2024, 04:47 PM)365cycle schreef: [ -> ]3cm is idd meer dan de schoen kan op een raceschoen, ik denk dat de combinatie van het plaatje en de verschuifbare schroefgaten hooguit op zo'n 2 a 2,5cm komt.
Hoe is de positie van het plaatje ten opzichte van de voet? Hetzelfde? Bijvoorbeeld op die "combischoen"?
(23-Jan-2024, 10:24 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik heb sinds de Strada afgesteld is een extra kussen in de stoel gelegd en zit nu iets hoger maar ook iets meer naar voren.
Ik heb het idee dat ik mijn benen net niet goed uit kan strekken in het fietsen.
Mijn voetplaatjes staan zo ver mogelijk naar voren omdat dat het dichtst kwam bij hoe ik mijn voeten op de trappers heb als ik ze los heb staan.
Uit de voorgaande discussie maak ik op dat ik veilig kan proberen om de plaatjes wat te laten zakken, klopt dat?
(24-Jan-2024, 07:33 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik ben vandaag achter een ander probleem met het verplaatsen van de plaatjes gekomen, twee van de boutjes zijn iets gesleten en houden de inbussleutel tegen.
Ik denk dat dit mountain bike sandalen zijn, plaatjes met een punt omhoog en een rechter stukje omlaag. En ja, ik loop er soms best wel stukken op maar ik gebruik de voet met de moeilijke boutjes het meeste voor flintstonen, de andere boutjes kwamen makkelijk los.