ligfietsers.nl

Volledige versie: Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4
Hoi Willeke,

Let goed op dat de plaatjes echt vast zitten. Als ze njet echt vast zitten, dan kunnen ze soms toch weer iets verschuiven bij in en uit klikken. Soms kun je ze van een fietsenmaker krijgen. Het is geen rvs maar wel erg hard staal. Mocht je nieuwe boutjes monteren, een kloddertje vaseline of vet helpt, als ze over enige jaren toch weer eens los moeten.
(26-Jan-2024, 11:56 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Mocht je nieuwe boutjes monteren, een kloddertje vaseline of vet helpt, als ze over enige jaren toch weer eens los moeten.

Dat doe ik al mijn hele leven. Ik heb nog nooit problemen gehad met losdraaien. Dus het helpt  Smile 

Ik draai namelijk boutjes meestal te vast.
Ah goede tip van de vaseline / vet
Mijn probleem was niet het te vast zitten van de boutjes maar de naar binnen gesleten randjes van het inbus gat.
Met het verplaatsen heb ik ook minder last van de boutjes die door de zool mijn voet in prikken.

Maar wat vet kan geen kwaad.
Voor degenen die graag proberen hoe een midvoet plaatsing bevalt, maar tegen de aanpassing van de schoen op zien: Ik heb een fotoserie gemaakt die laat zien hoe dat het gemakkelijkst te realiseren is.

Voorheen maakte ik van de ombouw veel meer werk. Om echt goed vast te zetten dacht ik dat in de tussenzool binnenin de schoen twee moeren met een vlakke ring eronder vereist was. Meestal moest ik heel wat slijpwerk verrichten in de tussenzool en bij winterschoenen moest ik ook nog snijden in de tong (bovenmateriaal) om binnen in de schoen te kunnen werken. 
Later bedacht ik dat het wellicht veel simpeler kan en dat wordt in de video beschreven. Ik heb al heel wat kilometers gemaakt intussen en daarbij trek ik ook regelmatig wat aan de pedalen, met name bij wegrijden en versnellen. Tot nu toe heeft het draad in de kunststof zool het prima gehouden. De plaatjes blijven netjes op hun plek.

Zou dit ook kunnen werken?

https://www.bicyclekings.nl/Mid-Foot-ERGO-adapters


Deze kunnen ook voor spd:

https://mid-foot-cycling.com/
(22-Feb-2024, 09:06 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Zou dit ook kunnen werken?

https://www.bicyclekings.nl/Mid-Foot-ERGO-adapters


Deze kunnen ook voor spd:

https://mid-foot-cycling.com/

Die heb ik een blauwe maandag geprobeerd voor spd Wim, maar daar valt dan helaas niet meer goed op te lopen. Die adapter heeft een 2mm dikte en dat klinkt niet veel maar op een harde ondergrond is dat gewoon te veel. Bovendien werkt het niet met mijn geprefereerde systeem Speedplay Frog. Die past niet in die U-vorm en daar valt niks aan te doen (en ik heb het serieus geprobeerd te laten passen).

Voor race pedaal systemen ligt het anders, daar kun je sowieso niet fatsoenlijk op lopen   Confused en het lijkt het erop dat deze adapter daar niet veel ten nadele aan verandert.
Na ruim een maand met de verplaatste schoenplaatjes ben ik ervan overtuigd dat het goed was om te doen. Geen last van spieren, pezen of gewrichten, het gevoel van de trapas staat te dichtbij is bijna helemaal verdwenen.

Vandaag nieuwe trappers geplaatst en meteen een proef gedaan met crank verkorters die ik had liggen.
De verkorters passen niet goed op de cranks maar goed genoeg voor een test.
De trappers kwamen iets scheef te staan en natuurlijk wat verder naar buiten. Evengoed een ritje van 25 km gedaan.
De traplengte en beweging voelde natuurlijk, ook de plaats van de trapas voelde goed.
Als het financieel te doen is gaan er de volgende keer in Dronten kortere cranks in.
Ik heb het na gemeten en denk dat ik nu met 170 mm rij, de verkorters halen er 20 mm af dus ik hield ongeveer 150 mm over.
Nog korter hoeft niet.

Na het rondje testen zonder de verkorters nog een kilometer gereden en het trappen voelde raar, te grote beweging van de benen.
(09-Mar-2024, 09:48 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Na ruim een maand met de verplaatste schoenplaatjes ben ik ervan overtuigd dat het goed was om te doen. Geen last van spieren, pezen of gewrichten, het gevoel van de trapas staat te dichtbij is bijna helemaal verdwenen.
Goed om te horen Willeke_IGKT  Smile
(09-Mar-2024, 09:48 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Ik heb het na gemeten en denk dat ik nu met 170 mm rij, de verkorters halen er 20 mm af dus ik hield ongeveer 150 mm over.
Nog korter hoeft niet.

Na het rondje testen zonder de verkorters nog een kilometer gereden en het trappen voelde raar, te grote beweging van de benen.

Toen ik 2002 mijn Mango bestelde vroeg Ymte welke cranklengte ik wilde. Ik stond naast hem en keek naar die enorm lange benen van hem, die komen tot voorbij mijn heupen namelijk. Ik zei: "Volgens mij is iets korter dan die van jou wel verstandig. Waar rijd jij mee?"

Hij bleek toen met 170mm te rijden. Ze boorden toen nog zelf gaten in cranks en om iets ruimte tussen de twee gaten te houden, kwamen die van mij ongeveer op 152,5mm uit. Beviel mij heel goed. Precies wat Willeke zegt, je hoeft niet zo'n grote cirkel te maken.

In de XS had ik 155mm (of was het nou 150mm?) en nu in de SL zit 140mm.
Wat had je eigenlijk in de Quest zitten @Willeke_IGKT? En kon die eigenlijk niet overgezet worden? Of is dat heel vreemd bij inruil tussen twee tweedehandse?

Maar even op 170mm terug te komen. Voor mijn gevoel is dat best wel groot in de VM wereld. Of vergis ik me?
(09-Mar-2024, 09:48 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Vandaag nieuwe trappers geplaatst en meteen een proef gedaan met crank verkorters die ik had liggen.
De verkorters passen niet goed op de cranks maar goed genoeg voor een test.
De trappers kwamen iets scheef te staan en natuurlijk wat verder naar buiten. Evengoed een ritje van 25 km gedaan.
De traplengte en beweging voelde natuurlijk, ook de plaats van de trapas voelde goed.

Ik heb ook een tijdje met verkorters gereden die net niet ideaal pasten op de crank. Ik vond het fietsen inderdaad ook geen probleem en was tevreden voor zolang het duurde. Maar uiteindelijk resulteerde deze constructie bij mij erin dat binnen een maand of wat m'n cranks de kliko in konden omdat de verkorters de schroefdraad gesloopt hadden vanwege kennelijk minimale speling die ik door het trappen uiteraard erger en erger maakte. Wellicht gaat het bij jou wel goed, maar ik zou niet te lang met die verkorters rijden.

Ik heb bij Dutch Bike Bits voor 6 tientjes een compleet crankstel van 155mm gekocht, dus het hoeft niet duur te zijn...
In de Quest zal ook 170 gezeten hebben, net als op alle fietsen die ik in de schuur heb staan. Het is geen standaard om kortere cranks te plaatsen in/op fietsen die genoeg ruimte hebben voor grote voeten en zowel de Quest als de Strada hebben voetengaten.
Ik ben dus lange cranks gewend en was verbaasd hoe natuurlijk het voelde om met kortere cranks te rijden.
Net als het verplaatsen van de schoenplaatjes, ik ben gewend om met mijn voorvoet op het pedaal te staan, nu is het meer het midden van de voet, voelt gewoon, hoewel het op een rechtopzitter nooit werkte (zonder inklikken.)

Tim ik heb 25 km met de verkorters gereden en ze er toen afgehaald. Het paste te slecht, net goed genoeg voor een test.

Citaat:Ik heb bij Dutch Bike Bits voor 6 tientjes een compleet crankstel van 155mm gekocht, dus het hoeft niet duur te zijn.
Dat opent opties nu nog uitvinden of ik die zelf kan/durf plaatsen.
Dit topic graag terug naar schoenplaatjes, ik heb een berichtje geplaatst in een topic over bijgeluiden in mijn fiets, daar graag verder.
Pagina's: 1 2 3 4