Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pedalen die af en toe een slag meedraaien...
#1
Brick 
Smeren jullie je pedalen wel eens?

Sinds een tijdje heb ik dat mijn rechterpedaal af en toe een slag meedraait, en daardoor ineens mijn voet een stuk hoger op de pedaal komt te staan. De pedalen zijn nog niet oud, pas afgelopen juni erop gezet. Het is best irritant als je tijdens het fietsen je voet ineens verschuift, en je deze weer goed moet zetten om de zoveel kilometer. Zou dit probleem op te lossen zijn om de binnenzijde te smeren? Ik zit me af te vragen hoe ik dat sowieso zou kunnen doen bij mijn pedalen. Kunnen ze wel open?

Ik heb op zich geen bijzondere pedalen op mijn fiets. Eigenlijk gewoon dit type:

[Afbeelding: touringpedals.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Bij mijn Look Keo pedalen kan je met een steeksleutel het pedaal in twee stukken delen waardoor je bij het lager kan. Daar zit vet in, maar ik weet niet precies wat voor vet en ik heb er nog nooit wat aan veranderd.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Het probleem zit inderdaad in de lagers.
-Er kan vuil in het vet zitten, misschien trap je dit tot gruis en lost het probleem zich op. Als het een blijvend probleem is, dan is vervangen van het vet nodig.
-Er kan een kogeltje vervorm zijn, waardoor het af en toe blijft steken en je trapper dus niet meer soepel draait. Dan zul je alle kogeltje en het vet moeten vervangen. Als je niet weet hoe en waarmee, dan zou ik de trapper meenemen naar de fietsenmaker en vragen hoe en waarmee.
Als dit laatste het geval is kun je je ook afvragen wat de kwaliteit van deze trappers is. Misschien is dan het vervangen van de trappers voor trappers van een betere kwaliteit de beste optie.
Wat je altijd kunt doen is de fiets op de zijkant leggen en smeerolie (of zelfs kruipolie) in de cirkel tussen het aan de crank vastzittende deel en de daaromheen draaiende trapper smeren. Een paar keer ronddraaien en een tijd op de zijkant laten liggen, zodat het vet overal bij komt. Misschien een kwik-fix. Handig als er te weinig vet gebruikt is of als het vet er uit gespoeld is door bijvoorbeeld schoonspuiten met een hogedruk-spuit.

Niels, imPro, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mijn ervaring met (goedkope) pedalen is dat de lagers te strak zijn afgesteld. Ik maak ze meteen open, prop ze vol met vet en stel ze goed af. Daardoor draaien ze mooi soepel en gaan de lagers ook nog eens veel langer mee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(16-Nov-2020, 11:19 AM)gideon schreef: Mijn ervaring met (goedkope) pedalen is dat de lagers te strak zijn afgesteld. Ik maak ze meteen open, prop ze vol met vet en stel ze goed af. Daardoor draaien ze mooi soepel en gaan de lagers ook nog eens veel langer mee.
Hoe bepaal je "goed"?

Pedalen zijn trouwens wel een dingetje. Ik heb een Gazelle stadsbarrel dat behoorlijk gaar is, maar behalve af en toe een nieuw bandje en het broodnodige smeerwerk wil ik er eigenlijk niet echt iets aan vervangen ofzo. Hij begon wel echt vervelend te trappen de laatste tijd, ik had het gevoel dat de naaf/trapas stuk aan het raken was, wat de doodsteek zou zijn.
Nu begon m'n trapper ook nog eens te kraken, irritant dus ik heb er gauw ff het enige setje pedalen op gezet dat ik nog had liggen - downhillpedalen:

[Afbeelding: 617%2BWFUVOvL._AC_SX569_.jpg]

Ik weet het, het ziet er totaal belachelijk uit. Maar die fiets rijdt me ineens weer lekker zeg, ik kan er ook veel harder op wegrijden (wat ik best weleens doe, want ik heb bijna altijd haast op de fiets  Big Grin ). Stadsbarrel mag nog ff blijven!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Die goedkope pedalen hebben waarschijnlijk 1 kogellager en 1 glijlager, aan beide is niets af te stellen. Controleren, schoonmaken en invetten van met name het glijlager wil misschien wel helpen in het geval van Lopopodium.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik heb net deze vervangen, na bijna 20 jaar gebruik, nooit hoeven smeren
https://i.postimg.cc/VvNC2GDV/Shimano-SPD-01.jpg
ik heb sinds juli deze op mijn ligger (net geleerd dat ze voor downhillen worden gebruikt:-)
https://i.postimg.cc/jjrJRdMN/Shimano-SPD-02.jpg

Heerlijk die klein koploze inbusjes. Nooit meer wegslippen en als je met SPD verder wilt zijn de pedalen in 1 halve slag omgedraaid. Ik verwacht er net zo lang mee te kunnen doen zonder smeren.

Bij de goedkopere modellen sluit de zwarte kunststof ring niet goed af, je gaat dan letterlijk nat! Het vocht en vuil met vet verdringen is dan de enige mogelijkheid.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(16-Nov-2020, 02:12 PM)12much schreef: ik heb sinds juli deze op mijn ligger (net geleerd dat ze voor downhillen worden gebruikt:-)
https://i.postimg.cc/jjrJRdMN/Shimano-SPD-02.jpg

Heerlijk die klein koploze inbusjes. Nooit meer wegslippen 
Haha, ik weet het ook pas sindskort. Een buurman is ook een fietser, maar dan met zo'n downhill monster met instelbare vering, omhoog en omlaag te stellen zadel, speciale derailleur met demping (zodat de ketting er niet vanaf vliegt) en dus dit soort pedalen. Van hem weet ik waar ze eigenlijk voor zijn Big Grin
Maar idd, ik ga ze ook op m'n "lig-stadsfiets" monteren; ik kan met gewone schoenen rijden maar met nat weer staan mijn (grote, brede) voeten toch muurvast op de pedalen, waar ik met de huidige pedalen (vergelijkbaar met jouw SPD-01) maar iets meer dan de halve breedte van m'n schoen op het pedaal heb. Daarnaast zijn de mijne véél stijver dan die Simson pedalen die eerder op m'n stadsrakker zaten.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(16-Nov-2020, 11:27 AM)365cycle schreef: Hoe bepaal je "goed"?
Geen speling maar niet te strak (strak = dat je “gerommel” voelt als je het asje draait)

Ook naven met losse cups en conussen staan bijna altijd te strak afgesteld, als je die “juist” afsteld gaan ze veel langer mee. Zo rij ik met Shimano DX naven (1991) al 50.000km , eens per 10.000km nieuwe kogels en vet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Ik heb geprobeerd wat druppels olie in de naaf te druppelen. Er leek een kleine opening te zijn aan de schroefdraadkant. Morgen is het fietsweer, dus morgen in een toertocht maar eens testen of dat wat doet tegen het blijven hangen af en toe.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Heb je wel eens overwogen klikpedalen te nemen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(17-Nov-2020, 10:10 PM)Lopopodium schreef: Ik heb geprobeerd wat druppels olie in de naaf te druppelen. Er leek een kleine opening te zijn aan de schroefdraadkant. Morgen is het fietsweer, dus morgen in een toertocht maar eens testen of dat wat doet tegen het blijven hangen af en toe.


En?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
In een tocht van 109 kilometer vandaag was het minder irritant dan de vorige tochten. Maar helemaal opgelost is het probleem niet. We kijken in het voorjaar wel verder, want dit was denk ik de laatste lange toertocht van het jaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Photo 
Hoi Lopopodium, 

Je kan het evt met grafiet olie of vet proberen. Wanneer een pedaal met onvoldoende smeersel beweegt (zeker bij die fenomenale trapfrequentie van je Wink heb je kans dat ie afbreekt, da's niet zo leuk onderweg . 
Hoe je pedaal er inwendig uitziet, zie je bvb hier:

[Afbeelding: afbeelding12.jpg]
Als je hem kan demonteren om daarna te reinigen en in te vetten, zal het euvel wellicht van de baan zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(19-Nov-2020, 09:30 AM)Chepap schreef: Hoi Lopopodium, 

Je kan het evt met grafiet olie of vet proberen. Wanneer een pedaal met onvoldoende smeersel beweegt (zeker bij die fenomenale trapfrequentie van je Wink heb je kans dat ie afbreekt, da's niet zo leuk onderweg . 
Hoe je pedaal er inwendig uitziet, zie je bvb hier:

[Afbeelding: afbeelding12.jpg]
Als je hem kan demonteren om daarna te reinigen en in te vetten, zal het euvel wellicht van de baan zijn.

Je ziet hier lagers aan 2 kanten. Dat oliën aan de binnenkant deels (?) blijkt te werken betekent volgens mij dat de lager aan de buitenkant ook slecht in het vet zit.
Of dit van buitenaf; met kruipolie, is te bereiken, dat weet ik niet. Anders is het inderdaad loshalen, lagers vervangen en de nieuwe lagers goed in het vet zetten. 

Afbreken kan, maar is onwaarschijnlijk. Bij een vastgelopen lager blijft je pedaal staan, waardoor je een rollend pedaal onder je voet hebt. Erop thuiskomen kan, al is het ingespannen fietsen.

Niels, thuiskomertje, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM