Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel stuurstang inkorten?
#1
Hallo,

Ik ben sinds maart de gelukkige eigenaar van een velomobiel DF XL. Inmiddels heb ik wat kilometers op de teller staan, en bekruipt mij het gevoel dat ik een iets kortere stuurstang zou willen.

Ik zit te denken aan ~6 cm korter.
Zijn er op dit forum mensen die zoiets al gedaan hebben?
Wat is jullie ervaring / mening?

Groeten,
Anne
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb zelf door Elan een ossekopstuur laten maken voor mijn DF, zodat ik geen spanning meer op mijn polsen heb.
Wat is de reden dat je je stuur korter wilt?

Het nadeel van een kortere stuurstang kan zijn dat de klitteband-constructie om je stuur omhoog te houden bij het in en uitstappen niet meer werkt.

Niels, knutselvreugde, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Anne, welkom op dit forum.

Veel lees- en nog meer schrijfplezier gewenst.

Het wordt op prijs gesteld als je je zou willen voorstellen op de pagina 'Nieuw hier?'.
https://ligfietsers.nl/forum-2.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(21-Dec-2020, 02:04 PM)Niels van der Wal schreef: Het nadeel van een kortere stuurstang kan zijn dat de klitteband-constructie om je stuur omhoog te houden bij het in en uitstappen niet meer werkt.


Daarvoor had ik een klittebandje met een lusje gemaakt. Was simpel. Lusje om de remhendel bij in- en uitstappen.
Maar je kunt ook eerst proberen het stuur aan een koordje of kabeltje te maken, zodat je het niet tijdens het rijden met je armen hoog hoeft te houden. Daarover was een paar dagen geleden een discussie.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#5
De reden dat ik mijn stuur korter zou willen is: mijn polsen en handen steken nu redelijk hoog voor me uit. Ik heb geen polsklachten, maar wel soms slapende vingers. Ik denk dat de doorbloeding tot in mijn vingertoppen beter wordt bij een lagere houding.

Daarnaast, de huidige houding voelt, zeer onwetenschappelijk verwoord, nog niet natuurlijk.

Bij een inkorting van een paar cm moet het klittenbandgebeuren blijven werken.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Als ik mijn handen/vingers echt om het stuur heb (meestal liggen mijn handen er gewoon losjes op) dan raak ik soms mijn vingers met mijn knieën.

Zou ik mijn stuurstang korter maken, dan kan ik niet meer fietsen. Of ik moet mijn stuur heel laag op mijn buik leggen, maar dat vind ik echt geen fijne manier van fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Dec-2020, 10:57 PM)AnneI.T. schreef: Daarnaast, de huidige houding voelt, zeer onwetenschappelijk verwoord, nog niet natuurlijk.

De reden voor het ossekopstuur bij mij was, dat het standaardstuur een onnatuurlijke draai in mijn polsen; onderarmen gaf.
Die draai is nu weg; het fiets prettiger.

Niels, recht zo die gaat, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
De positie van het dwarse deel van het stuurtje is belangrijk. Naast het stangetje zelf komen daar ook de shifters en je handen nog bij, er hangen nog een paar kleine knopjes aan. Als dat te dicht bij je benen komt is dat erg irritant en mogelijk zelfs gevaarlijk. Je moet er niet aan denken als je been ineens je stuur een zwieper geeft.

Doordat de stuurstang onderaan een kruiskoppeling heeft kun je de stang op allerlei manieren positioneren. Sommigen rijden met 1 hand en het stuur losjes op de buik, anderen hebben het iets meer rechtop. dat heeft ook gevolgen voor de positie van je armen. Zelf vind ik bij Lowracers( die een vast smal stuurtje hebben) het erg vervelend als de ellebogen onder/achter de rug uit komen. Dat is voor mij een zeer vervelende houding, levert pijn aan de schouders op. Bij de DF kun je die positie varieren door het stuurtje meer naar de rand van het instapgat te duwen of juist meer op je buik, of het met een touwtje of elastiekje daar naar toe te trekken/te laten vieren.

Ook een knik van duidelijk meer dan 90 graden in de elleboog is niet fijn, vind ik. Zeg maar dat het stuurtje iets te veel richting kin zit.

De stang is ook een veiligheids deel, het is behoorlijk dunwandig, zodat het bij een ongeval meegeeft. Doorzagen en er een iets groter buisje omheen maken kan werken, maar daar moet je dus wel even over nadenken. Ik weet niet of ICB bij de XL een langere stang gebruikt dan bij de gewone DF.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM