Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
#1
Hoi,

Ik ben Walter, 49 jaar kom uit Wouw (West-Brabant) en ben nieuw op het forum (paar maandjes al wat rondgekeken).

Na ruim 20 jaar op de racefiets gereden te hebben (waarvan de laatste jaren veel blessures) ben ik sinds oktober vorig jaar overgestapt op een ligfiets.

In de zomer van vorige jaar heb ik voor het eerst een ligfiets-testdag bij Maia in Dordrecht gedaan (Nazca Gaucho highracer). Dat beviel heel goed en ik heb de fiets meteen meegenomen voor de rest van de week om hem in mijn bekende omgeving te proberen. Geen last meer van mijn (langdurige) blessure, dus dat was al meteen positief. Het was echt weer genieten op een fiets. Helaas wilde Gert de fiets niet verkopen.

Daarna een afspraak gemaakt bij M5 ligfietsen en daar een M5 CHR geprobeerd. Rondje Veerse Meer gereden met de fiets. De fiets voelde heel snel maar ik had het niet zo naar mijn zin als op de Gaucho vanwege de lastige handelbaarheid.
Hierna ben ik op zoek gegaan op het internet naar iets wat mogelijk tussen beide fietsen in zou kunnen liggen. Helaas was Nijmegen (Challenge) een beetje ver uit de buurt om te proberen en kreeg ik ook geen reactie op mijn mail.

Uiteindelijk heb ik een Schlitter Freestyle frameset besteld bij John Schlitter in de VS. Deze was gelukkig nog op voorraad bij de leverancier (Performer).
Deze frameset heb ik zelf verder afgebouwd en sinds oktober ben ik met de fiets gaan rijden.

Tot nu toe  heb ik een kleine 350 km op de fiets gereden en ben ik vooral bezig om de juiste afstelling te vinden. 
Voor mijn gevoel begin ik echt weer helemaal op nul, omdat mijn racefiets helemaal op maat was afgesteld (dmv bikefit) maar voor een ligfiets heb ik geen bike-fitter kunnen vinden tot nu toe. Zal vooral veel trial en error worden. 
Ook is de zitschaal voor mijn gevoel wat aan de krappe kant, omdat er maar 1 maat leverbaar was bij Schlitter. Aangezien ik zelf 1.96m lang ben zoek ik nog naar een groter model. Maar dat heeft nog geen super haast, eerst maar eens verder oefenen en opbouwen met de training. De beenspieren moeten weer heel erg wennen (was ook al een paar jaar gestopt op de racefiets), maar heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Groet,
Walter
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Hoi Walter, welkom hier.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: WallyM
#3
Welkom Walter! Hier ook een ex-racefietser, ook ivm "blessures" overgestapt op een ligger.
Antwoord }
Bedankt door: WallyM
#4
Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Een Schlitter vind ik trouwens een schitterende fiets. Heb je ook het type met dat speciale verstelbare stuur dat uit twee stukken bestaat?

Niet kunnen testrijden met een fiets vind ik wel riskant.

Ik had ooit op Cycle Vision in Tilburg een afspraak met een Belg die een Rans' Stratus XS had en op zijn fiets heb ik een kwartiertje rondgereden. Daarna heb ik pas een frameset bij Rans' in Amerika besteld.

Ik heb trouwens nog nooit een fiets gekocht zonder proef te rijden. Ook de Aero heb ik proefgereden bij een klant van Rudy/de verkoper.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(25-Jan-2021, 08:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Een Schlitter vind ik trouwens een schitterende fiets. Heb je ook het type met dat speciale verstelbare stuur dat uit twee stukken bestaat?

Niet kunnen testrijden met een fiets vind ik wel riskant.

Ik had ooit op Cycle Vision in Tilburg een afspraak met een Belg die een Rans' Stratus XS had en op zijn fiets heb ik een kwartiertje rondgereden. Daarna heb ik pas een frameset bij Rans' in Amerika besteld.

Ik heb trouwens nog nooit een fiets gekocht zonder proef te rijden. Ook de Aero heb ik proefgereden bij een klant van Rudy/de verkoper.

Hoi Wim,
Ik had de fiets besteld met 2 stuur opties: het open cockpit stuur (die uit 2 delen) en een klapstuur. Uiteindelijk heb ik het klapstuur gemonteerd.

Wat betreft het proefrijden: daar heb je helemaal gelijk in, het blijft nu een gok inderdaad kwa model/type ligfiets. Dat blijkt nu dus met de zitting.
Gelukkig is de Freestyle op veel manieren verstelbaar (zitting voorwaarts/achterwaarts en de hoek van de zitting)
Wel was ik overtuigd dat de ligtiets een oplossing was voor mijn blessure vanwege de open houding tov de gebogen houding op de racefiets. Daar was ik na de Gaucho en M5 wel achter gekomen.

Hier nog een linkje naar een foto
https://www.dropbox.com/s/y9ortkc9egkgui...6.jpg?dl=0
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#6
(25-Jan-2021, 09:27 PM)WallyM schreef: ...hier nog een linkje naar een foto...

Als de fiets net zo prachtig rijdt als hij eruit ziet..... Smile

Welkom Walter!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: WallyM
#7
Inderdaad een hele mooie fiets  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: WallyM
#8
Wat een mooi slank frame. Ik kende deze fiets helemaal niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom Wally, 

Zeer knap fietsje! De aandrijving op het achterwiel is meestal mooier, vind ik.
 
Ik deed er zeker 500km over bij m'n heropstap, eer ik me een beter zeker begon te voelen. Het hangt sterk van het model af... 
Waarschijnlijk kan je aftermarket wel groter zitting bekomen. Heeft er iemand ervaring met Thor zitje? 

 http://www.thorseat.eu/en/store/ 

Ik hoop dat je veel plezier kent en weinig blessures.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Welkom Walter! En inderdaad een mooie, en volgens mij in Nederland vrij zeldzame fiets!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Mooi fietsje! Zie ik het nou goed dat er geen vering op zit. Zit je dan niet enorm te stuiteren in je stoeltje?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(26-Jan-2021, 10:40 AM)Atrike schreef: Mooi fietsje! Zie ik het nou goed dat er geen vering op zit. Zit je dan niet enorm te stuiteren in je stoeltje?

Dat stuiteren ligt natuurlijk ook een beetje aan de wegen waar je op fietst Smile
Op mijn Rapto midracer zit ook geen vering, maar ik heb niet het gevoel dat ik uit mijn zitje stuiter. (Ondanks de 23mm band)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Welkom hier op het forum Smile

Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom dan niet een andere gaucho highracer gezocht? als die zo goed beviel?
Maar nu wel een mooie fiets en goed afstellen is wel iets wat zeker wat tijd kost.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Welkom Walter, hier Pieter uit Bergen op Zoom. BOZ-Wouw is maar een kleine afstand, dus als je een keer in bent voor een gezamenlijk rondje fietsen, dan hoor ik je graag. Ik rijd ook op een open ligger, een nogal opvallend roze Chamsin van Challenge. Maja Ligfietsen is aan het verhuizen naar Zevenbergen en dat is voor ons beiden goed bereikbaar. Ik was er afgelopen zaterdag even voor een kennismaking en korte vraag. Ze zijn nog volop aan het inrichten, maar dit wordt echt een hele mooie zaak. Er staat al een hele batterij trikes in de fraaie showroom en er komen ook nog een aantal ligfietsen over uit Dordrecht, begreep ik. Onderdelen halen wordt straks een mooi fietstochtje door West-Brabant, al zijn ze met de auto ook prima bereikbaar.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
(26-Jan-2021, 09:07 AM)Chepap schreef: Welkom Wally, 

Zeer knap fietsje! De aandrijving op het achterwiel is meestal mooier, vind ik.
 
Ik deed er zeker 500km over bij m'n heropstap, eer ik me een beter zeker begon te voelen. Het hangt sterk van het model af... 
Waarschijnlijk kan je aftermarket wel groter zitting bekomen. Heeft er iemand ervaring met Thor zitje? 

 http://www.thorseat.eu/en/store/ 

Ik hoop dat je veel plezier kent en weinig blessures.

Hi Chepap,

Dank je!

Ja Thorseats heb ik al gevonden en was al in contact met Gregor, maar hij reageert niet meer op zijn mail en ook zijn facebook pagina krijgt al even geen updates meer. Even afwachten.
Verder heb ik Novosport al gezien in Duitsland, die leveren ook grotere zitjes. Wellicht dat ik die eens ga bellen (ook geen reactie op mail).

(26-Jan-2021, 10:40 AM)Atrike schreef: Mooi fietsje! Zie ik het nou goed dat er geen vering op zit. Zit je dan niet enorm te stuiteren in je stoeltje?

Dank je.
Dat valt reuze mee vind ik. Ik heb 32mm Conti 4 seasons banden gelegd en ik heb een 1cm dikke rubber plaat onder de zitting gemaakt. Dat scheelde een hoop.

(26-Jan-2021, 11:21 AM)elnuar schreef: Welkom hier op het forum Smile

Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom dan niet een andere gaucho highracer gezocht? als die zo goed beviel?
Maar nu wel een mooie fiets en goed afstellen is wel iets wat zeker wat tijd kost.

Dank!

Ik begreep dat ze lastig te vinden waren 2e hands en wilde niet zo lang wachten. 
En ik vond de Gaucho vrij zwaar (staal) en zocht iets wat mogelijk lichter af te bouwen zou zijn en ook met schijfremmen/steekassen.
(toen ik mijn fiets net goed en wel af had gebouwd kwam dezelfde Gaucho van Maia op MP .... Rolleyes )

(26-Jan-2021, 12:03 PM)Pieter schreef: Welkom Walter, hier Pieter uit Bergen op Zoom. BOZ-Wouw is maar een kleine afstand, dus als je een keer in bent voor een gezamenlijk rondje fietsen, dan hoor ik je graag. Ik rijd ook op een open ligger, een nogal opvallend roze Chamsin van Challenge. Maja Ligfietsen is aan het verhuizen naar Zevenbergen en dat is voor ons beiden goed bereikbaar. Ik was er afgelopen zaterdag even voor een kennismaking en korte vraag. Ze zijn nog volop aan het inrichten, maar dit wordt echt een hele mooie zaak. Er staat al een hele batterij trikes in de fraaie showroom en er komen ook nog een aantal ligfietsen over uit Dordrecht, begreep ik. Onderdelen halen wordt straks een mooi fietstochtje door West-Brabant, al zijn ze met de auto ook prima bereikbaar.

Hi Pieter, 

Dank je en leuk om te horen!
Je was al gespot op de weg van Heerle naar Wouw met je roze ligger  Big Grin
Ja mooi he, Maia weer een stukje dichterbij!

Leuk om zo in contact te komen, ik stuur je een PB.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Die Gaucho is weliswaar van staal, en Nazca is helaas net gestopt met de productie van Gaucho's waardoor een gloednieuwe fiets bestellen er niet echt meer in zit (hoewel ze vast nog frameonderdelen hebben), maar gezien je lengte is een stalen frame wel fijn. Dat merk ik tenminste. Ik ben zo'n beetje net zo lang als jij.

Door mijn lange benen (die blijkbaar ook sterk zijn) heb ik al wat frames kapotgefietst. Mijn eigen Gaucho heb ik net opnieuw laten lassen en poedercoaten omdat er (weer) een breuk ontstond bij het balhoofd. Nu steviger gelast en op een iets andere manier volgens specificaties van Nazca. Kijken of dat helpt.

Ik heb ook een Optima Orca gehad, en daar ook een framebreuk bij het balhoofd gehad. Een aluminium frame, daar is geen lassen een stuk lastiger. Die fiets heb ik toen ook maar afgeschreven na tien jaar in gebruik (het was al een tweedehandsje). Een stalen frame heeft als grote voordeel dat een breuk langzaam gaat en je kan zien aan de lakschade die ontstaat. Je kan er dan nog rustig een tijd mee fietsen. Een breuk in aluminium knapt opeens volledig los. Met pech lig je op de grond. Ik had geluk dat ik toen net op gang aan het komen was bij een stoplicht toen dat frame van de Orca knapte.

Mooie fiets trouwens. Was voor mij ook een onbekend type.
Kan je er eventueel nog een vering op laten zetten tussen de zitschaal en het achterwiel? Daar kan je serieus nog profijt van hebben bij drempels en andere wat abrupte overgangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(26-Jan-2021, 07:00 PM)Lopopodium schreef: Die Gaucho is weliswaar van staal, en Nazca is helaas net gestopt met de productie van Gaucho's waardoor een gloednieuwe fiets bestellen er niet echt meer in zit (hoewel ze vast nog frameonderdelen hebben), maar gezien je lengte is een stalen frame wel fijn. Dat merk ik tenminste. Ik ben zo'n beetje net zo lang als jij.

Door mijn lange benen (die blijkbaar ook sterk zijn) heb ik al wat frames kapotgefietst. Mijn eigen Gaucho heb ik net opnieuw laten lassen en poedercoaten omdat er (weer) een breuk ontstond bij het balhoofd. Nu steviger gelast en op een iets andere manier volgens specificaties van Nazca. Kijken of dat helpt.

Ik heb ook een Optima Orca gehad, en daar ook een framebreuk bij het balhoofd gehad. Een aluminium frame, daar is geen lassen een stuk lastiger. Die fiets heb ik toen ook maar afgeschreven na tien jaar in gebruik (het was al een tweedehandsje). Een stalen frame heeft als grote voordeel dat een breuk langzaam gaat en je kan zien aan de lakschade die ontstaat. Je kan er dan nog rustig een tijd mee fietsen. Een breuk in aluminium knapt opeens volledig los. Met pech lig je op de grond. Ik had geluk dat ik toen net op gang aan het komen was bij een stoplicht toen dat frame van de Orca knapte.

Mooie fiets trouwens. Was voor mij ook een onbekend type.
Kan je er eventueel nog een vering op laten zetten tussen de zitschaal en het achterwiel? Daar kan je serieus nog profijt van hebben bij drempels en andere wat abrupte overgangen.

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in met staal. Daar is altijd wat mee te doen bij een breuk of scheur.
En dat de Gaucho niet meer nieuw leverbaar was, speelde ook wel mee met de beslissing. Anders had ik die keuze gemaakt wellicht na de proefrit bij Maia.

We zullen zien hoe het aluminium zich gaat houden, de tijd zal het uitwijzen.
Vering kan ik er niet meer opmaken, die moet ik uit de banden halen en dat extra stuk rubber onder de zitting.
Voor mij is het zo prima te doen, ben ook een behoorlijk stugge racefiets gewend.

Voor mij was alles onbekend en ik ben bij mijn zoektocht toevallig bij de Freestyle uitgekomen op het BROL forum.
Ik heb nog wel contact gehad met iemand uit Duitsland die ook een Freestyle had geimporteerd en was verder ook afgegaan op wat reviews op BROL en deze: https://www.recumbent.news/2020/07/07/th...freestyle/

Voorlopig ben ik tevreden met de fiets en is het genieten van het rijden op de ligfiets en de uitdaging om hem goed onder de knie te krijgen (bochten etc)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dat wennen duurt waarschijnlijk een paar honderd kilometer. Zo was het bij mij in ieder geval, voordat ik een hand van het stuur kon houden, tijdens het fietsen rommelen met mijn schoenen of enthousiast een bocht in duiken.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Op ligfiets.net is toch echt al eens gesproken over de Schlitter:
https://www.ligfiets.net/news/4813/test-...ncore.html

Ook hier kwam het merk al een keer voorbij:
https://ligfietsers.nl/showthread.php?tid=264

Ook in een blog:
https://fietsbult.wordpress.com/tag/ligfiets/
En in die van mij:
https://roeifietsen.blogspot.com/search?q=Schlitter


Met andere woorden: Het merk had bekend kunnen klinken ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Hallo Walter, welkom op het forum. Wouw is een leuke omgeving. Mooie bosrijke gebied daar. Ik ben er eens in de buurt geweest toen ik onderweg was van Vlissingen naar Roosendaal. Ik had toen niet de indruk dat je zo dicht in de buurt van België zet. Je hebt wel een mooie fiets zo te zien. Als je ooit in de buurt van Twente komt, van harte welkom!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: WallyM
#21
??? wat is dit?
(klikte ik er toch op, hoop niet dat dat kwaad kan)
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Een spammer. Heb het bericht verwijderd en het account geblokkeerd.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
(25-Jan-2021, 08:16 PM)WallyM schreef: Voor mijn gevoel begin ik echt weer helemaal op nul, omdat mijn racefiets helemaal op maat was afgesteld (dmv bikefit) maar voor een ligfiets heb ik geen bike-fitter kunnen vinden tot nu toe. Zal vooral veel trial en error worden. 
Wat dit betreft zou je eens een voorzichtige poging kunnen doen bij Databikefit.nl 
Ik heb daar m'n schoenplaatjes af laten stellen na wat pijnklachten, en ben perfect geholpen, heb zelfs de indruk dat ik daardoor een paar % meer vermogen ben gaan overbrengen. John is niet ervaren in ligfietsen, maar zeker wel kundig. Maakte op mij een leergierige en nieuwsgierige indruk en z'n manier van werken en denken lijkt vooral wetenschappelijk te zijn, dus misschien lukt het hem om z'n kennis goed te vertalen naar een ligger.
Zal bij jou ook wat makkelijker gaan dan met mijn velomobiel, omdat je het gewoon goed kan bekijken :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Hallo Allemaal,

Ik ben ook nieuw op het forum.

Ik ben Henk de Boer, woon in het noorden van het land. In Middelstum.

Rij in een gele Mango door de provincie en verder.
Daarvoor heb ik een Challenge Hurricane gehad.

Ik ben treinmachinist van beroep, altijd vroege diensten,
dus veel tijd om te fietsen.

Misschien tot ziens.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Welkom Henk! Leuk, nog een Mango (heb zelf een geel-witte Mango Plus)
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(25-Mar-2021, 08:56 PM)ErikvanD schreef: Welkom Henk! Leuk, nog een Mango (heb zelf een geel-witte Mango Plus)

Bedankt.!;-)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM