Sir Cliff Sinclair overleden
|
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
17-Sep-2021, 04:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Sep-2021, 11:21 AM door PlantageBohémien.)
, Sir Clive Sinclair overleden, ik heb het gelezen met weemoed en respect voor deze man , wiens denken en doen zijn tijd ver vooruit was.
Zijn gedachten over een andere manier van fietsen blijft toch voor altijd in herinnering, begin van een ontwikkeling die zich in deze tijd in zovele vormen van creativiteit voortzet, leuk om te volgen op internet.
Voor de gijn heb ik er al eens een gekocht, een C5 van een man in België, voor een zacht prijsje, voor dagelijks gebruik stelde de driewieler teleur, te veel waarvan je zegt, dit is het nét niet.
Grootste probleem vond ik de kleine wielen, en zijn vorm van onder stuur, met gevolg, een gebrek aan comfort , dat zitje kun je nog wel wat aan doen, maar voor de rest v het ontwerp is het moeilijk een oplossing te vinden, ik heb hem toen in onderdelen verkocht, daar was veel vraag naar, dus ik ben er goed uitgesprongen.
Die plastic omhulsel waar Sir Clive zoveel geld in had gestoken om dat te produceren, heb ik nog in de werkplaats staan, ik wil wil het gebruiken voor een velomobiel \ Quad, waar ik al een paar jaar aan werk, moet zien daar in de winter verder mee te komen, en dat voertuig eens op de straat brengen, moet eens een paar foto's maken. ben al een paar keer v gedachten verandert, waar het naar toe moet, hangt ook samen, met de bijzondere omstandigheden hier in de bergen v h Boheemse woud, gewicht moet ik zien te beperken, voor als het berg op gaat, en vering is nodig voor bospaden met split, dus nog genoeg te doen in de winter, groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Ik ben benieuwd naar de Velomobiel/Quad op basis van de C5 van Sinclair.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7393
2524 x bedankt in 1193 berichten
17-Sep-2021, 10:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Sep-2021, 10:45 PM door Hoekie.)
(17-Sep-2021, 07:49 PM)Roepers schreef: Ik ben benieuwd naar de Velomobiel/Quad op basis van de C5 van Sinclair.
Ik totaal niet. Ik zou er niet eens aan beginnen.
Een C5 heeft weinig met een moderne velomobiel te doen. Een C5 is eerder een scootmobiel met trappers.
Een C5 / Sinclair heeft 'de moderne velomobiel' eerder een slechte dan een goede naam gegeven.
Helaas had Sinclair destijds wel het geld voor de C5. Destijds, 20 jaar voordat de techniek en materalen er waren voor succes.
Tegenwoordig is er zowel in 3 als in 4 wiel al zoveel moois. Bestaand. In ontwikkeling. En in door ontwikkeling.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Aan de andere kant, iets bouwen omdat het kan, in plaats van te proberen de bestaande ontwerpen te overtreffen is erg leuk/leerzaam.
Aangezien hij de shell al heeft, waarom niet? De opgedane ervaring is weer handig voor Mk II
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
De Sinclair C5 is een scootmobiel en zeker geen ligfiets. Ongeschikt voor de Engelse heuvels. Ook niet iets om een ligfiets mee te maken. Bestuurd door een stuur onder de knieën. Fietsen met zo'n ding is alleen mogelijk als je de juiste beenlengte hebt. De productie al jaren gestaakt en het project binnen 2 jaar ter ziele.
https://www.electricvehiclesnews.com/Foo...icles.html
https://www.youtube.com/watch?v=l5N937V8...QLvsJAGUAR
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
(18-Sep-2021, 04:06 PM)Frutsel schreef: Aan de andere kant, iets bouwen omdat het kan, in plaats van te proberen de bestaande ontwerpen te overtreffen is erg leuk/leerzaam.
Aangezien hij de shell al heeft, waarom niet? De opgedane ervaring is weer handig voor Mk II :)
Alleen het plastic omhulsel is overgebleven, heeft een goede stroomlijn, , trappers verstellen hoeft niet, ik verstel de stoel, en de rugleuning.
Motor heb ik, voor een paar jaar heb ik een stuk of 6 Panasonic midden motoren gekocht bij een fietsfabriek in Duitsland, die op een ander merk motor overging, zijn allemaal nieuw, 250 en 350 watt, fijne betrouwbare motoren, zelfde zitten onder een Flyer fiets vanaf 2013 tot , ik meen 2016.
Eerste project wat ik klaar heb is een Ferrari FFX, waar ik zo'n motor op gebouwd heb, voor kinderen natuurlijk, maar een volwassene van 1,80m kan er ook op, moet alleen rechtop zitten, kinderen liggen meer, jong geleerd, oud gedaan.
Bij die skelter viel me al op, dat, wanneer je met stalen buizen bouwt, het eigengewicht snel oploopt, voor kinderen helemaal, beetje voor en achteruit op een parkeerplaats gaat nog wel, maar ik heb hier een circuit, [ tje ] gemaakt, dat gaat naar boven en weer naar beneden, dan is een E motor dé oplossing.
Bij dat C5 project heb ik een paar jaar geleden ook de fout gemaakt met staal te beginnen, dat werd me toch te zwaar, ben er toen mee gestopt, en afgelopen winter ben ik met aluminium begonnen, bij Ijzershop in Leeuwarden, kun je makkelijk bestellen wat je nodig hebt, frame heb ik klaar, voorwielophanging ook , is van een invalidenfiets , wat te ergens voor weinig kunt kopen, hoef je niet zelf te maken, luchtvering op gemaakt, stuur, gewoon onderstuur, is ruimte genoeg voor[ naar achter toe maak ik hem breder 80cm ], dat had Sir Clive ook kunnen maken ?
Motortje, 350 watt hangt er onder, komt nog een tweede motor onder, om extra power te hebben wanneer het bergop gaat, wat soms lang kan duren, er zijn hier hellingen van 6km lang, dus een soort E turbo.
Op een Nuvinci naaf heb ik een tandwiel gemonteerd op de plaats v d schijfrem, hulpstuk gedraaid op de draaibank.
Nu zijn er nog een paar problemen, ik heb wielen van een scooter, daar moet ik remschijven op monteren, moet ik een hulpstuk voor maken, in Duitsland heb ik een adres gevonden, waar je aluminium schijven in alle soorten en maten kunt kopen.
En dan is daar nog een probleem met de aandrijving van de achterassen, bij een breedte van 80 cm moeten de assen gescheiden zijn, een oplossing zou kunnen zijn met twee kettingen, en twee vrijloop tandwielen, er zijn wat andere mogelijkheden, waarbij de vraag is, sterk genoeg en ,wordt de constructie niet te zwaar?
Groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Beste Plantage Bohémien,
Ik denk dat je jouw project met de resten van een scootmobiel, de Sinclair C5, te rooskleurig voorstelt. Allereerst heeft een scootmobiel een matige stroomlijn, met een wat zware body van thermoplastisch polymeer. Ook wel polypropyleen of polypropeen genoemd. Het fietsen met een C5 stelt teleur. Het is gebouwd op volledig elektrisch rijden.
Voor een fiets met elektrische ondersteuning is alleen één motor van maximaal 250 Watt toegestaan, die begrensd is op een snelheid van maximaal 26,25 km/h. Dat geldt voor de gehele EG indien op openbare wegen wordt gereden. Anders moet het voertuig worden gekeurd als b.v. een bromfiets
Bij het verstellen van stoel en/of rugleuning zal de bestaande carrosserie worden doorgezaagd en gaat de authentieke C5 vorm verloren.
Het rijklaar gewicht met één accu zit al op 45 kg. Met twee accu's op 60 kg.
Aluminium remschijven zullen snel slijten en waarmee je bovendien minder goed gedoseerd kunt remmen.
Ga je buiten de wegen rijden, op besloten terreinen, dan wens ik je veel succes.
Piet.
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
(19-Sep-2021, 12:11 AM)PietV* schreef: Beste Plantage Bohémien,
Ik denk dat je jouw project met de resten van een scootmobiel, de Sinclair C5, te rooskleurig voorstelt. Allereerst heeft een scootmobiel een matige stroomlijn, met een wat zware body van thermoplastisch polymeer. Ook wel polypropyleen of polypropeen genoemd. Het fietsen met een C5 stelt teleur. Het is gebouwd op volledig elektrisch rijden.
Voor een fiets met elektrische ondersteuning is alleen één motor van maximaal 250 Watt toegestaan, die begrensd is op een snelheid van maximaal 26,25 km/h. Dat geldt voor de gehele EG indien op openbare wegen wordt gereden. Anders moet het voertuig worden gekeurd als b.v. een bromfiets
Bij het verstellen van stoel en/of rugleuning zal de bestaande carrosserie worden doorgezaagd en gaat de authentieke C5 vorm verloren.
Het rijklaar gewicht met één accu zit al op 45 kg. Met twee accu's op 60 kg.
Aluminium remschijven zullen snel slijten en waarmee je bovendien minder goed gedoseerd kunt remmen.
Ga je buiten de wegen rijden, op besloten terreinen, dan wens ik je veel succes.
Piet.
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
(19-Sep-2021, 09:34 AM)PlantageBohémien schreef: (19-Sep-2021, 12:11 AM)PietV* schreef: Beste Plantage Bohémien,
Ik denk dat je jouw project met de resten van een scootmobiel, de Sinclair C5, te rooskleurig voorstelt. Allereerst heeft een scootmobiel een matige stroomlijn, met een wat zware body van thermoplastisch polymeer. Ook wel polypropyleen of polypropeen genoemd. Het fietsen met een C5 stelt teleur. Het is gebouwd op volledig elektrisch rijden.
Voor een fiets met elektrische ondersteuning is alleen één motor van maximaal 250 Watt toegestaan, die begrensd is op een snelheid van maximaal 26,25 km/h. Dat geldt voor de gehele EG indien op openbare wegen wordt gereden. Anders moet het voertuig worden gekeurd als b.v. een bromfiets
Bij het verstellen van stoel en/of rugleuning zal de bestaande carrosserie worden doorgezaagd en gaat de authentieke C5 vorm verloren.
Het rijklaar gewicht met één accu zit al op 45 kg. Met twee accu's op 60 kg.
Aluminium remschijven zullen snel slijten en waarmee je bovendien minder goed gedoseerd kunt remmen.
Ga je buiten de wegen rijden, op besloten terreinen, dan wens ik je veel succes.
Piet.
Beste Piet,
Dat een C5 bedoeld was, als wat we tegenwoordig een scootmobiel noemen, ben ik niet met je eens, door de kleine accu capaciteit ben je gedwongen te trappen, bij een scootmobiel zie ik die mogelijkheid niet, het bevordert ook inactiviteit, sommige gebruikers zullen zo'n ding nodig hebben, waar natuurlijk niets op tegen is, maar ik zie ook nog al eens mensen voor wie het beter was, actief mee te trappen, een scootmobiel is ook vaak een "dikmaker" , in Nederland zie ik er veel, hier in Tsjechië eerder zelden.
Dat een C5 geen ligfiets is , zie ik anders, de trapas zit op de zelfde hoogte als de bodem v h stoeltje, alleen door het stuur onder je benen, ben je gedwongen voorover te zitten, wat ademhalen bij grote inspanning moeilijk maakt.
Toen de C5 in de schuur stond, heb ik er vaak naar gekeken hoe hem tot een modern, dagelijks bruikbaar vervoermiddel te maken, stuur veranderen, andere motor, versnellingsnaaf inbouwen, sterkere accu, vering? dat alles was mogelijk geweest, alleen het basis ontwerp met die kleine, smalle wieltjes, hij is te kort, dat bagage bakje is zo klein, misschien is het geschikt om een fles wijn mee te nemen, bij bezoek aan een vriendin, maar veel meer is niet mogelijk, een bos rozen moet maar wachten tot de volgende keer, als het daar nog van komt?
Dat regels voor E- bikes overal in Europa het zelfde zijn is de vraag, per land zijn er wel degelijk andere regels, wat die 25 km grens betreft, kan ik dat nog geloven, wat motor vermogen, en trapsensor aangaat, zie ik toch grote verschillen, hier worden Chinese scooters verhuurd met 1000 watt motor, zonder trappers, sensor, en kenteken, in Duitsland mag tot 45 km ondersteuning, maar met verzekering en kenteken, wat eenvoudig is te verkrijgen, een keuring in Pilsen is ook niet zo'n probleem heb ik al eens gehoord; gaat voornamelijk over verlichting en remmen.
Met een bromfiets met verbrandingsmotor, kun je hier niets doen, want motoren en auto's mogen alleen met vergunning in het Nationaal Park, en die krijgt, een normaal mens niet, wat prima is zo, van wild crossers heb je hier ook geen last.
Over die remmen; die wielen horen trommelremmen in, alleen die zijn te zwaar, en nemen te veel plaats in beslag, in de trommel moet ik een alu schijf maken daarop een kleine schijf om de remschijf te monteren, kan allemaal, maar kost tijd, dus moet wachten tot de winter als er sneeuw ligt, groet uit het Boheemse woud .
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
De Sinclair C5 is nooit gebouwd als ligfiets, maar als een elektrisch aangedreven vervoermiddel. Trappen is bijzaak. Dat dit soort elektrisch voertuig zo laag is, heeft met de wegligging te maken. Hoger is instabieler, omdat een driewieler niet kan verkanten in de bochten.
De hoogte van de trapas maakt nog geen ligfiets. Er is geen maximum zithoek vastgesteld voor een ligfiets, maar als de kleinste zithoek in de laagste stand groter is dan 50 graden is dat voor mij geen ligfiets meer. Daar valt de C5 ook onder.
De eisen voor een elektrisch ondersteunde fiets zijn EG eisen. Dat geldt ook voor de EG eisen voor bromfietsen. Onderscheid in bromfiets 45 en snorfiets 25 verschilt wel per EG lidstaat. Chinese scooters voldoen aan de eis van EG bromfiets. In Nederland wordt wel een strik onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuig. De eisen voor gehandicaptenvoertuig zijn veel lager. Geen kenteken vereist, maar wel verzekering.
Remmen aanpassen vereist kennis van zaken. Staal- en aluminiumlegeringen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. In een remschijf zal dan schijf zwevend opgehangen moeten worden aan de drager. Anders gaat de schijf golven. Bovendien hebben legeringen verschillende smelttrajecten. Bij temperaturen boven circa 600 graden C., kan tijdens langdurig remmen, aluminium blijvend vervormen. Dus het frictiemateriaal is staal.
Succes.
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2019
Bedankt: 3
10 x bedankt in 7 berichten
Piet, lees nou eens rustig over wat die man schrijft. Ik denk dat hij de plaatselijke situatie echt wel beter kent dan jij vanuit je Calvinistische Nederland... Ik heb soms het idee dat je alleen leest wat je wil lezen en de (belangrijke) rest niet... Laat die Bohemien in godsnaam lekker zijn gang gaan, heerlijk dat er nog mensen zijn die iets anders uit willen proberen. Hebben we veel meer van nodig. Groetjes uit Zweden.
(19-Sep-2021, 02:41 PM)PietV* schreef: De Sinclair C5 is nooit gebouwd als ligfiets, maar als een elektrisch aangedreven vervoermiddel. Trappen is bijzaak. Dat dit soort elektrisch voertuig zo laag is, heeft met de wegligging te maken. Hoger is instabieler, omdat een driewieler niet kan verkanten in de bochten.
De hoogte van de trapas maakt nog geen ligfiets. Er is geen maximum zithoek vastgesteld voor een ligfiets, maar als de kleinste zithoek in de laagste stand groter is dan 50 graden is dat voor mij geen ligfiets meer. Daar valt de C5 ook onder.
De eisen voor een elektrisch ondersteunde fiets zijn EG eisen. Dat geldt ook voor de EG eisen voor bromfietsen. Onderscheid in bromfiets 45 en snorfiets 25 verschilt wel per EG lidstaat. Chinese scooters voldoen aan de eis van EG bromfiets. In Nederland wordt wel een strik onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuig. De eisen voor gehandicaptenvoertuig zijn veel lager. Geen kenteken vereist, maar wel verzekering.
Remmen aanpassen vereist kennis van zaken. Staal- en aluminiumlegeringen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. In een remschijf zal dan schijf zwevend opgehangen moeten worden aan de drager. Anders gaat de schijf golven. Bovendien hebben legeringen verschillende smelttrajecten. Bij temperaturen boven circa 600 graden C., kan tijdens langdurig remmen, aluminium blijvend vervormen. Dus het frictiemateriaal is staal.
Succes.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(20-Sep-2021, 09:43 PM)Coyore schreef: Piet, lees nou eens rustig over wat die man schrijft. Ik denk dat hij de plaatselijke situatie echt wel beter kent dan jij vanuit je Calvinistische Nederland... Ik heb soms het idee dat je alleen leest wat je wil lezen en de (belangrijke) rest niet... Laat die Bohemien in godsnaam lekker zijn gang gaan, heerlijk dat er nog mensen zijn die iets anders uit willen proberen. Hebben we veel meer van nodig. Groetjes uit Zweden. Ik heb alles rustig gelezen en mijn gedachten daar over geschreven. De plaatselijke wetgevingen betreffende voertuigeisen is gelijk in alle EG lidstaten. Dat heeft weinig met Calvinistisch Nederland te maken. Ik juich het uitproberen toe, maar adviseer wel dat in aanleg mislukkingen worden gecreëerd. Mijn vrijblijvende adviezen leiden mogelijk tot een beter probeersel.
Waarom Bohemien in godsnaam lekker zijn gang moet gaan snap ik niet. Leidt dat tot een beter product
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
(20-Sep-2021, 11:33 PM)PietV* schreef: (20-Sep-2021, 09:43 PM)Coyore schreef: Piet, lees nou eens rustig over wat die man schrijft. Ik denk dat hij de plaatselijke situatie echt wel beter kent dan jij vanuit je Calvinistische Nederland... Ik heb soms het idee dat je alleen leest wat je wil lezen en de (belangrijke) rest niet... Laat die Bohemien in godsnaam lekker zijn gang gaan, heerlijk dat er nog mensen zijn die iets anders uit willen proberen. Hebben we veel meer van nodig. Groetjes uit Zweden. Ik heb alles rustig gelezen en mijn gedachten daar over geschreven. De plaatselijke wetgevingen betreffende voertuigeisen is gelijk in alle EG lidstaten. Dat heeft weinig met Calvinistisch Nederland te maken. Ik juich het uitproberen toe, maar adviseer wel dat in aanleg mislukkingen worden gecreëerd. Mijn vrijblijvende adviezen leiden mogelijk tot een beter probeersel.
Waarom Bohemien in godsnaam lekker zijn gang moet gaan snap ik niet. Leidt dat tot een beter product
Je moet Bohemien lekker zijn gang laten gaan omdat hij jou daar niet mee lastig valt. Hij heeft een plan, en wil dat uitvoeren. Het enige wat jij doet is negatief zijn. Dat is je goed recht, maar intussen jaag je weer mensen weg met je eindeloze gezeik over regeltjes, en wat er allemaal wel niet fout is aan alles wat mensen doen/willen.
Ik ben er intussen ook klaar mee, ik wens iedereen hier veel succes met proberen hier op het forum wat positiefs gepost te krijgen zonder jouw negatieve commentaar.
Bye
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
21-Sep-2021, 03:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2021, 03:08 AM door PlantageBohémien.)
(19-Sep-2021, 02:41 PM)PietV* schreef: De Sinclair C5 is nooit gebouwd als ligfiets, maar als een elektrisch aangedreven vervoermiddel. Trappen is bijzaak. Dat dit soort elektrisch voertuig zo laag is, heeft met de wegligging te maken. Hoger is instabieler, omdat een driewieler niet kan verkanten in de bochten.
De hoogte van de trapas maakt nog geen ligfiets. Er is geen maximum zithoek vastgesteld voor een ligfiets, maar als de kleinste zithoek in de laagste stand groter is dan 50 graden is dat voor mij geen ligfiets meer. Daar valt de C5 ook onder.
De eisen voor een elektrisch ondersteunde fiets zijn EG eisen. Dat geldt ook voor de EG eisen voor bromfietsen. Onderscheid in bromfiets 45 en snorfiets 25 verschilt wel per EG lidstaat. Chinese scooters voldoen aan de eis van EG bromfiets. In Nederland wordt wel een strik onderscheid gemaakt tussen bromfietsen en gehandicaptenvoertuig. De eisen voor gehandicaptenvoertuig zijn veel lager. Geen kenteken vereist, maar wel verzekering.
Remmen aanpassen vereist kennis van zaken. Staal- en aluminiumlegeringen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. In een remschijf zal dan schijf zwevend opgehangen moeten worden aan de drager. Anders gaat de schijf golven. Bovendien hebben legeringen verschillende smelttrajecten. Bij temperaturen boven circa 600 graden C., kan tijdens langdurig remmen, aluminium blijvend vervormen. Dus het frictiemateriaal is staal.
Succes. Heeft U zelf wel eens op een C5 gereden? ik heb het gedaan, met de beste bedoeling, hij paste bij mijn lichaamslengte, ik ben ook afgetraind, dus zeker niet op zoek naar een scootmobiel , had er een ander stuur op kunnen maken, en dan in Nederland [ ik werkte toen in Nederland ] , rond kunnen rijden op goede fietspaden, alleen ik heb al 20 jaar een huisje in Tsjechië, en had het plan daar in de toekomst meer tijd door te brengen, en dus meer ging fietsen, en hier, in het N.P, Boheemse woud, andere eisen te stellen zijn.
Uw stelling, wat een ligfiets is en wat niet, kan ik weinig mee, komt me voor, dat het meer iets is voor Albert Einstein, men raakt zo al snel in een discussie voor fundamentalisten , ik heb graag een verstelbare rugleuning, als ik op een mooie asfaltstraat fiets, ga ik lekker achteroverliggen, op een bospad met boomwortels en waterafvoer sleuven, ga ik naar voren zitten, om te kijken waar ik het beste kan rijden, praktijk en theorie liggen soms ver uit elkaar.
Groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Ik blijf benieuwd naar het resultaat. Aangezien we hier op het forum ruimhartig omgaan met de vraag wat een ligfiets is en wat niet, zijn bijdragen over een verbouwde C5 van harte welkom. Dus ik hoop dat je blijft posten over de Sinclair en hopelijk komen er ook foto's.
Groet,
Marco
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(20-Sep-2021, 11:54 PM)Frutsel schreef: Je moet Bohemien lekker zijn gang laten gaan omdat hij jou daar niet mee lastig valt. Hij heeft een plan, en wil dat uitvoeren. Het enige wat jij doet is negatief zijn. Dat is je goed recht, maar intussen jaag je weer mensen weg met je eindeloze gezeik over regeltjes, en wat er allemaal wel niet fout is aan alles wat mensen doen/willen.
Ik ben er intussen ook klaar mee, ik wens iedereen hier veel succes met proberen hier op het forum wat positiefs gepost te krijgen zonder jouw negatieve commentaar.
Bye Lees mijn berichten eens goed door i.p.v. die passages er uit te pikken die in jouw ogen negatief zijn. Ik ben nog erg positief vergeleken met de commentaren van de Britse pers bij de lancering van de C5. De C5 werd bekend als "een van de grote marketingbommen van de naoorlogse Britse industrie" en een "berucht voorbeeld van mislukking". Sinclair's tests toonden aan dat de motor een maximale helling van 1 op 12 (8%) aankon en een helling van 1 op 7 (14%) met behulp van de pedalen. Het geheel te zwaar en de motor te licht. Bij dreigende oververhitting stopte de motor regelmatig. Actieradius werd geclaimd op 24 km, maar de langste afstand tussen batterijladingen was slechts 22,9 km en een realistischer bereik was 8–16 km. Realistisch gemiddeld 12 km. Er zaten ook constructiefouten in. Vele C5's lagen als oud vuil langs wegen en op terreinen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5
Dat ik realistisch schrijf kon nooit negatief worden uitgelegd. Het behoedt andere om later juridische zaken te voorkomen met mogelijk schade verhaal. Ik heb in mijn werkzame leven teveel zaken onderzocht van hobbyisten met eigen ontwerpen, gevolgd door ongevallen met zwaar en dodelijk letsel. Knoeien aan remmen en aanpassingen in constructies. Laat ze maar gaan. Ze komen er zelf wel achter.
Ik vindt jouw commentaar erg negatief, maar het doet me niets.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 633
498 x bedankt in 278 berichten
Door bijdragen van sommige mensen hier, vind ik het ook steeds minder gezellig. arnoldl had hierom ook al afgehaakt.
Ik lees alleen nog de vrolijke, positieve en interessante bijdragen.
Berichten: 106
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
218 x bedankt in 93 berichten
Sir Clive was zijn tijd (te) ver vooruit, hij wilde mensen uit de auto en op de "fiets" krijgen. Behalve dat de C5 nog niet helemaal af was toen hij op de markt kwam, liep hij ook tegen alle vooroordelen aan die we hier allemaal zo goed kennen: je bent te laag, je wordt niet gezien, je ademt uitlaatgassen in, je regent nat, etc. Ook hadden de accu's van de jaren '80 een beperkte capaciteit en een hoog gewicht. Dus als iemand een C5 wil moderniseren met moderne accu's en motoren: waarom niet?
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik ben zelf groot fan van het "modden" - modificeren - om zaken compleet naar eigen wens te krijgen. Een C5 ombouwen met de huidige technieken en inzichten lijkt me een geweldig project! Meer, meer!
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
21-Sep-2021, 02:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2021, 03:33 PM door PietV*.)
(21-Sep-2021, 09:54 AM)Victor schreef: Sir Clive was zijn tijd (te) ver vooruit, hij wilde mensen uit de auto en op de "fiets" krijgen. Behalve dat de C5 nog niet helemaal af was toen hij op de markt kwam, liep hij ook tegen alle vooroordelen aan die we hier allemaal zo goed kennen: je bent te laag, je wordt niet gezien, je ademt uitlaatgassen in, je regent nat, etc. Ook hadden de accu's van de jaren '80 een beperkte capaciteit en een hoog gewicht. Dus als iemand een C5 wil moderniseren met moderne accu's en motoren: waarom niet? Sir Clive Sinclair was een eigenwijze uitvinder van naam en dacht dat hij een nieuw product kon assembleren zonder anderen te raadplegen. Jammer dat de ontwikkeling van de C5 op een te laag pitje stond en dat het eindproduct niet aan de verwachtingen van de gebruikers voldeed. Een soort voertuig dat noch (lig)fiets, gehandicaptenvoertuig of bromfiets was. Daar was toen geen markt voor en ook nu niet.
Bart Verhees was in diezelfde tijd als uitvinder veel succesvoller met zijn Alleweder als "uitvinder" van een milieuvriendelijk velomobiel. Bart heeft veel meer kennis van zaken.
(21-Sep-2021, 11:33 AM)ThijsR schreef: Ik ben zelf groot fan van het "modden" - modificeren - om zaken compleet naar eigen wens te krijgen. Een C5 ombouwen met de huidige technieken en inzichten lijkt me een geweldig project! Meer, meer! Ben ik volledig met je eens. Maar met de huidige technieken en inzichten blijft er dan van eindresultaat weinig C5 meer over. Te lomp en onpraktisch. Bijna niets is bruikbaar om daar iets van de maken. De huidige fabrikanten van velomobielen maken topkwaliteit met elektrische ondersteuning. Dat is de huidige techniek en inzichten. De realiteit. Leuker kan ik het niet maken. Of misschien met dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jOPvnh0k05g
Of dit leuke filmpje, die vele ligfietsers reed kennen: https://www.youtube.com/watch?v=a0NRW7_B...avratilova
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
(21-Sep-2021, 09:45 AM)gideon schreef: Door bijdragen van sommige mensen hier, vind ik het ook steeds minder gezellig. arnoldl had hierom ook al afgehaakt.
Ik lees alleen nog de vrolijke, positieve en interessante bijdragen.
Volgens mij is het op dit type forum mogelijk om een specifieke gebruiker te negeren, mocht die wens er zijn. Je krijgt dat de berichten van de betreffende persoon volgens mij ook niet meer te zien. Eventuele reacties van anderen kunnen natuurlijk wel buiten de context vallen als je een deel mist, en ook quotes van de betreffende persoon komen denk ik gewoon nog in beeld bij reacties van anderen. Misschien is dat een oplossing voor sommigen.
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
(21-Sep-2021, 02:42 PM)PietV* schreef: (21-Sep-2021, 09:54 AM)Victor schreef: Sir Clive was zijn tijd (te) ver vooruit, hij wilde mensen uit de auto en op de "fiets" krijgen. Behalve dat de C5 nog niet helemaal af was toen hij op de markt kwam, liep hij ook tegen alle vooroordelen aan die we hier allemaal zo goed kennen: je bent te laag, je wordt niet gezien, je ademt uitlaatgassen in, je regent nat, etc. Ook hadden de accu's van de jaren '80 een beperkte capaciteit en een hoog gewicht. Dus als iemand een C5 wil moderniseren met moderne accu's en motoren: waarom niet? Sir Clive Sinclair was een eigenwijze uitvinder van naam en dacht dat hij een nieuw product kon assembleren zonder anderen te raadplegen. Jammer dat de ontwikkeling van de C5 op een te laag pitje stond en dat het eindproduct niet aan de verwachtingen van de gebruikers voldeed. Een soort voertuig dat noch (lig)fiets, gehandicaptenvoertuig of bromfiets was. Daar was toen geen markt voor en ook nu niet.
Bart Verhees was in diezelfde tijd als uitvinder veel succesvoller met zijn Alleweder als "uitvinder" van een milieuvriendelijk velomobiel. Bart heeft veel meer kennis van zaken.
(21-Sep-2021, 11:33 AM)ThijsR schreef: Ik ben zelf groot fan van het "modden" - modificeren - om zaken compleet naar eigen wens te krijgen. Een C5 ombouwen met de huidige technieken en inzichten lijkt me een geweldig project! Meer, meer! Ben ik volledig met je eens. Maar met de huidige technieken en inzichten blijft er dan van eindresultaat weinig C5 meer over. Te lomp en onpraktisch. Bijna niets is bruikbaar om daar iets van de maken. De huidige fabrikanten van velomobielen maken topkwaliteit met elektrische ondersteuning. Dat is de huidige techniek en inzichten. De realiteit. Leuker kan ik het niet maken. Of misschien met dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jOPvnh0k05g
Of dit leuke filmpje, die vele ligfietsers reed kennen: https://www.youtube.com/watch?v=a0NRW7_B...avratilova
Weet niet wat sommigen hier voor verwachtingen hebben?, wat ik heb aan onderdelen is alleen plastic delen, de voorkant waar je in zit, het zitje is er uit, omdat ik hem breder wil maken, en een verstelbare stoel ga monteren, dan heb ik de trappers, en de achterkant, met dat bagage bakje, heb ik er zelfs 2 van, en dat grote achterlicht, dus het kan er wel herkenbaar uitzien, maar techniek en frame van deze tijd, omdat hij langer wordt dan een C5 zocht ik een een oplossing wat ik daar tussen kan maken aan de zijkanten, daarvoor heb ik 2 solar panelen gekocht, ik wil hem gebruiken om boodschappen te doen, dus een veel grotere bagage ruimte, en volgend jaar voor een camping toer tocht, daarom eigen stroom voorziening.
Nog even over dat bij regen nat worden, ten eerste, het regent hier veel minder, tweede, bij slechte vooruitzichten blijf ik thuis, ik heb niks vandoen met woon/werkverkeer, die stoomlijn is voor mij ook voldoende, het gaat mij niet om snelheid, 25km - 30 km is mij genoeg, als ik op pad ga, trek ik een dag voor uit, bovendien, hier is weinig wind, dus met een optimale stroomlijn. is weinig voordeel mee te behalen, het karretje moet voldoen mijn manier van leven, en mijn behoeft, andere mensen zullen andere eisen hebben, wat prima is natuurlijk.
Groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2019
Bedankt: 3
10 x bedankt in 7 berichten
https://www.youtube.com/watch?v=7GwjDxiSido
Er valt nog wel iets van te maken zo te zien...
Berichten: 173
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
257 x bedankt in 115 berichten
(21-Sep-2021, 08:11 PM)Coyore schreef: https://www.youtube.com/watch?v=7GwjDxiSido
Er valt nog wel iets van te maken zo te zien... Deze had ik nog niet gezien, is leuk, er is ook een filmpje daar heeft iemand een turbine motor ingebouwd, maar die reed ook alleen op een parkeerplaats, deze rijd binnen op een gladde vloer, voor mij is dit geen oplossing, hier doe je zonder versnelling niks, je komt gewoon niet naar boven, fiets kun je nog naast lopen, maar hoe moet dit, herinner mij een film van een ezel race in België, een deelnemer zijn ezel wilde niet lopen, ten einde raad nam de man de ezel op de nek en droeg hem over de streep, ik voorzie dat het mij met de C5 net zo zou vergaan, groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 24
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2019
Bedankt: 3
10 x bedankt in 7 berichten
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt: Hier in Värmland,Zweden is het eigenlijk of klimmen , of dalen, dus versnellingen zijn nodig. Ik moest wel lachen toen je over de ezel race begon-Ik neem mijn trike dan wel niet op mijn nek maar ik heb hem al best vaak omhoog geduwd op steile hellingen op gravelwegen. O.a. omdat het achterwiel/aandrijfwiel lekker doorslipte op de losse ondergrond... Maar houdt vol,het wordt vast iets moois! En houdt ons a.u.b. op de hoogte en graag met foto's!
Groetjes uit Zweden
quote="PlantageBohémien" pid='17192' dateline='1632251455']
(21-Sep-2021, 08:11 PM)Coyore schreef: https://www.youtube.com/watch?v=7GwjDxiSido
Er valt nog wel iets van te maken zo te zien... Deze had ik nog niet gezien, is leuk, er is ook een filmpje daar heeft iemand een turbine motor ingebouwd, maar die reed ook alleen op een parkeerplaats, deze rijd binnen op een gladde vloer, voor mij is dit geen oplossing, hier doe je zonder versnelling niks, je komt gewoon niet naar boven, fiets kun je nog naast lopen, maar hoe moet dit, herinner mij een film van een ezel race in België, een deelnemer zijn ezel wilde niet lopen, ten einde raad nam de man de ezel op de nek en droeg hem over de streep, ik voorzie dat het mij met de C5 net zo zou vergaan, groet uit het Boheemse woud.
[/quote]
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
(21-Sep-2021, 06:05 PM)Lopopodium schreef: Volgens mij is het op dit type forum mogelijk om een specifieke gebruiker te negeren, mocht die wens er zijn. Je krijgt dat de berichten van de betreffende persoon volgens mij ook niet meer te zien. Eventuele reacties van anderen kunnen natuurlijk wel buiten de context vallen als je een deel mist, en ook quotes van de betreffende persoon komen denk ik gewoon nog in beeld bij reacties van anderen. Misschien is dat een oplossing voor sommigen.
Heb ik ook een tijdje gedaan. Werkt best goed.
Het zou helpen als er geen quotes van die specifieke gebruiker door anderen worden geplaatst.
Doen anderen dat wel, dan zie je dus alsnog die berichten.
Of gewoon zelf negeren en vooral niet reageren helpt ook. Is mijn strategie.
Een PB sturen is ook een optie. Moet je natuurlijk wel een reactie krijgen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|