Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnend velonaut meldt zich
#1
Rainbow 
Ook ik ben aangestoken door het ligvirus.

Al jaren heb ik ligfietsen zijdelings interessant gevonden, maar er heeft zich nooit een reden aangediend om er daadwerkelijk iets in te ondernemen. Ik ben opgegroeid met fietsen "omdat je ergens heen wilt" en niet zozeer met fietsen voor de leuk. Dus ja, zolang het geen praktisch nut had ging die ligfiets er niet komen.

Mijn woon-werkroute heeft zich er ook niet zo voor geleend. De afstand op zich was het probleem niet, maar het centrum van een grote stad is niet prettig om enigzins tempo te kunnen fietsen, ongeacht of je dat liggend, zittend of bukkend doet. Stoplichtsprintjes in een velomobiel doen is al helemaal niet interessant.

Na het veranderen van werkgever vorig jaar is de route er een stuk leuker op geworden. Niet alleen zijn er meerdere opties, waardoor ik nog een leuke puzzel heb om te kijken wat het lekkerst rijdt, het is ook nog eens mogelijk om zonder stoplichten te rijden op (voor Randstedelijke begrippen) lange rechte, redelijk rustige stukken.

Tel daarbij op dat de route met de auto maar liefst 10km langer is dan fietsend (~25 vs ~35 km), én dat de files op de Neerlandsche "Snel"wegen zich weer druk aan het herstellen zijn tot pre-Covid-niveaus, en je hebt het perfecte recept voor een beginnend velonaut.


Klein dingetje: mijn ervaring met liggend fietsen was 0,0. Zou ik het wel wat vinden? Even een paar duizendjes neerleggen voor een VM terwijl je eigenlijk niet weet of het wel iets is... Ja dat zou ik zélf wel doen, maar ik heb ook nog een wederhelft om rekening mee te houden  Tongue
Dus ik heb, puur om de beleving eens uit te proberen, een ligfiets op Marktplaats gekocht voor een paar tientjes. Bleek achteraf een Flevobike 50/50 te zijn. Leuk apparaat om het op te leren en om even te ervaren hoe het nou voelt zo, fietsend in liggende positie.
Uiteindelijk een paar daagjes op geoefend, slechts één keer gevallen (en dat was gelukkig ook nog zachtjes) en eigenlijk wel een prettige ervaring.
Dus ja, een VM lijkt me dan ook wel erg leuk. dat móet ik ook een keer proberen!

En zo geschiedde het dat ik met het gezin naar de camping ging en een uitstapje voor mezelf had gepland naar Peter de Rond, die een Mango binnen had gekregen die mij wel leek aansluiten op mijn reiswensen. Daar zou ik gráág een keertje in rondpeddelen!
Over de service van Peter overigens niets dan lof. Met veel geduld werd de Mango op mijn maat gesteld en van alles uitgelegd over het vehikel (en de andere VM's die ook rondhingen daar, waaronder een aantal práchtige exemplaren).
Na een heerlijk ritje was ik nog veel meer overtuigd dan ik vooraf al was: dit is echt iets voor mij!

Intussen is ook de wederhelft om, we hebben samen een plan gemaakt om de VM te kunnen stallen in een (binnenkort te bouwen) plekje in de tuin, en ik heb gisteren een klap gegeven op de Mango in kwestie... Ik kan niet wachten! Vanavond helaas weer gewoon in de avondspits naar huis..
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , emgaron
#2
Welkom. Doet me herinneren aan mijn start met velomobielen alweer 3 jaar / >30.000 km geleden.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(26-Aug-2021, 11:14 AM)ThijsR schreef: Na het veranderen van werkgever vorig jaar is de route er een stuk leuker op geworden. Niet alleen zijn er meerdere opties, waardoor ik nog een leuke puzzel heb om te kijken wat het lekkerst rijdt, het is ook nog eens mogelijk om zonder stoplichten te rijden op (voor Randstedelijke begrippen) lange rechte, redelijk rustige stukken.

Van welke plaats naar welke plaats moet je fietsen?
Ik fiets veel lange toertochten in Zuid-Holland, Noord-Holland en Gelderland. Kan je eventueel voor Zuid-Holland fijne doorgaande en / of anderszins prettige fietsroutes aanbevelen, afhankelijk over welke plaatsen we het hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik mag vanuit het noorden van Vlaardingen naar Zoetermeer, zo ongeveer naast de Nutriciafabriek. En terug natuurlijk Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dan is dit denk ik wel een mooie route èn het fietst volgens mij goed door met brede geasfalteerde fietspaden: https://www.google.nl/maps/dir/51.940950...2a!1m0!3e1


Vier kilometer langer dan de kortste route, maar wel leuker.
Het eerste stukje in de Zwethzone kan nog wel korter, maar ik vind dat nieuwe fietspad langs de A4 eigenlijk wel behoorlijk geslaagd...
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#6
ThijsR, welkom op dit forum.

Een Mango......leuk. Was ook mijn eerste vm in 2002.

Daarna een XS en nu heb ik alweer bijna 20.000km een DF.

Maar, ik ben alweer aan het rondkijken  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Eerst maar eens het thuisfront overtuigen dat het geld bespaart... Daarna kunnen we altijd nog het tegendeel bewijzen door steeds een nieuwe te kopen ??

Nee zonder dollen, ik zou ook best een Strada willen of een DF, maar laat ik niet meteen alles over de balk gooien.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(26-Aug-2021, 09:35 PM)ThijsR schreef: Eerst maar eens het thuisfront overtuigen dat het geld bespaart... Daarna kunnen we altijd nog het tegendeel bewijzen door steeds een nieuwe te kopen ??

Nee zonder dollen, ik zou ook best een Strada willen of een DF, maar laat ik niet meteen alles over de balk gooien.

Ik had een heel klein autootje, een Citroën Saxo, en die kostte €200,- per maand inclusief afschrijving.
Dat geld zet ik nu iedere maand op een aparte 'vervoersrekening' en daar betaal ik alles van dat fietsgerelateerd is. Kleding, onderhoud, nieuwe lampjes, fietspomp, enz. Meestal blijft er wel zo'n €2000,- per jaar over. Soms iets minder.

Een nieuwe vm lijkt ongelooflijk duur, maar als je er al eentje hebt dan kun je die uiteraard inruilen of zelf verkopen. Op een bepaald moment vertegenwoordigen vm-en altijd nog een waarde rond de €2.500,- of het ding moet echt in een erbarmelijke staat verkeren. Meestal dus nog iets meer.

Na 4 jaar sparen heb ik in ieder geval wel €7000,- 
Met de restwaarde van de oude vm is dat voldoende om een nieuwe vm te kopen.

En dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door dat kleine autootje, waar ik nog maar 2000km per jaar mee reed, te verkopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Netjes! Bij ons gaat de auto nog niet weg. We staan er wel voor open, maar om die knoop in één keer door te hakken is een beetje te snel.
Daarom reken ik op dit moment alleen de brandstof die ik zelf ga besparen, en dat is al veel!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(28-Aug-2021, 09:26 AM)ThijsR schreef: Netjes! Bij ons gaat de auto nog niet weg. We staan er wel voor open, maar om die knoop in één keer door te hakken is een beetje te snel.
Daarom reken ik op dit moment alleen de brandstof die ik zelf ga besparen, en dat is al veel!

Oeps, het klinkt netter dan het is.
Mijn vrouw heeft nog wel een auto  Big Grin 

90% van mijn verplaatsingen zijn met de fiets. Ik haal nog geen 100%.


Als je veel minder met een auto gaat rijden, dan scheelt het ook in onderhoudsbeurten, bandenslijtage en in al die andere dingen die na verloop van tijd stuk gaan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bij de auto van mijn vrouw waren de banden nota bene verdroogd in plaats van versleten. En moet regelmatig groene aanslag verwijderd worden. En toch mag ie niet weg.

Mijn leaseauto moest ik vorige week zoeken Big Grin 
(staat op publieke parkeerplaats (uit het zicht en meer ruimte op het dubbel brede garage pad) en mijn vrouw had 'm vanwege wegonderhoud moeten verplaatsen)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Herkenbaar. Ik was laatst met de auto naar het werk. Komt eens in de zoveel jaar voor. Sta ik 's middags in het fietsenhok achter mijn oren te krabben...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#13
Gisteravond ben ik uit het werk "even" naar Peter de Rond gereden om de Mango op te halen. Met de drukte op de snelwegen kon ik op de heenweg alleen maar denken "dit ga ik dus mooi vermijden in de VM", en op de terugweg had ik in mijn binnenspiegel ook constant een smile:
[Afbeelding: fK30czS9T5N8hw2zg02xCsTX.png]

Mijn dochter heeft het al een "bootfiets" genoemd, en mijn zoon (die gek is op auto's) noemt het een auto, "maar de motor moet er nog in"  Tongue

Ik heb nog geen rondje kunnen maken helaas, toen ik (laat) thuiskwam was het te donker om te zien dat het stekkertje van de accu niet aangesloten zat Smile en vandaag is een thuiswerkdag.


(Overigens, als ik het goed heb is deze Mango al bekend met mijn regio! Toch, emgaron?)
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#14
Vandaag meteen maar de vuurdoop! Geen uitstel want we weten allemaal dat daar afstel van komt Tongue

Korte versie: wennen. Aan alles.

Let wel, het aantal keren dat ik in het afgelopen jaar op een niet elektrisch ondersteunde fiets heb gereden is zo ongeveer op één hand te tellen. Dus dat ik moest wennen stond natuurlijk allang vast. Mijn conditie lag ooit op het peil dat ik een halve marathon kon lopen, maar ook dat is zeker alweer 3 jaar terug.

Tot zover de disclaimers Big Grin

Vanochtend ging ik dus, iets te laat, de deur uit. Gelukkig is mijn werkgever niet zo moeilijk, dus ik heb er niet meteen een haastrit van gemaakt. Het eerste gedeelte, de wijk uit, kan eigenlijk niet anders, maar verder heb ik de route 1x gefietst, heen anders dan terug, dus de navigatie mocht aan. Oeps! Alleen Google op de telefoon... Nou ja, we moeten het er maar mee doen voor deze keer. (Oftewel: één keer en nooit meer, straks maar even Komoot en Fietsrouteplanner erop slingeren en alvast wat uitstippelen)
Ohja, telefoon. Daar heb ik nog niet een bevestiging voor gemaakt. Dus dat was behoorlijk aanklooien.

Afijn, het peddelen is onvermijdelijk, dus let's go. Hop, de wijk uit en snel die A4 over... Oh, omleiding  Dodgy Als ik dat van tevoren had geweten had ik de route via Delft geprobeerd... Smalle paadjes, scherpe bochten en kleine steile bruggetjes, poe! Ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat ik voor een Mango heb gekozen en niet voor een Quest. Daar had ik wel wat meer problemen mee gehad.
Omleiding gedaan, verder naar de eerste geplande hindernis: de Kandelaarbrug. In alle eerlijkheid had ik verwacht dat die erg pittig zou zijn, maar hij is fietsvriendelijker dan ik dacht. Op dit punt in de reis was ik al wat verder in mijn acceptatie van terugschakelen en rustig aan omhoog, met als resultaat dat ik prima bovenkwam.

Ondertussen ben ik érg veel bezig met gehannes met de telefoon, want ik heb eigenlijk niet echt goed in mijn hoofd hoe ik nou wil rijden. De snelheid ligt dan ook laag, gemiddeld kom ik onder de 20 km/u uit al zit ik het overgrote deel van de tijd tussen de 20-25. De omleidingen, verkeerde afslagen en twijfelstukken helpen niet Big Grin

De paar stukken dat ik echt even zonder twijfel door kan zetten blijk ik best in staat om die 30 km/u aan te tikken waar ik graag heen wil. De ervaring dat die snelheid vervolgens ook goed vol te houden is, mag gerust vreemd genoemd worden. Ergens in mijn hoofd zit gebakken dat het geen zin heeft om harder te trappen dan 20 á 25, omdat het daarna wel bijzonder hard werken moet om die snelheid vol te houden, maar die wet zit toch echt anders in elkaar als je in een VM rijdt  Cool

Last but not least besluit Google om me door een afgesloten fietstunnel te sturen. Wanneer ik dat weiger en een andere route kies, word ik nog steeds over een paadje gestuurd waarvan ik wéét dat er een hek staat. Gelukkig weet ik déze twee vooraf en kan ik dus zonder al te veel te grommen direct de juiste omleiding rijden.

Daarna... ben ik op het werk! Het is gelukt, ik heb zelfs onderweg even een videocall gedaan met mijn collega's omdat ik al zó laat was dat ik die meeting aan het missen was. Hilarisch, uiteraard Rolleyes
Maar in één uur, 21 minuten en 54 seconden, een half uur langer dan ik er een tijdje terug op de e-bike over deed, ben ik op de plek van bestemming. Behoorlijk bezweet, dat wel! Daar mag ik nog wel wat beter rekening mee houden. Gelukkig ben ik zo ongeveer de enige op kantoor vandaag Blush en kan ik na een tijdje flink uitdampen ergens een bedrijfsshirtje pikken. 
26,4 kilometer is ook wel een stukje meer dan de 22-23 die ik had kunnen rijden, zelfs meer dan de 24-25 als ik via Delft was gegaan. Genoeg ruimte voor verbetering dus.

En straks aan het eind van de werkdag mag ik nog een keer!
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Hoekie , emgaron
#15
Ja, ik ben thuisgekomen na bovenstaand bericht  Cool en intussen zit ik ook weer op het werk, beiden met de goudgele rakker Tongue

Donderdagmiddag besloot ik, want dat kan richting huis, lekker vol gas te gaan. Flinke inspanning tot gevolg natuurlijk, maar ook een betere gemiddelde snelheid en reistijd.
Gelukkig had ik óók een betere route uit kunnen stippelen, weliswaar nu wel met een enkel stoplichtje maar over het algemeen meer stukken waar ik een beetje kruissnelheid kan halen.
Tunneltjes zijn eigenlijk best leuk! Naar beneden flink aanzetten helpt om ook weer makkelijk omhoog te komen, en leuk bijkomend gevolg is dat je dikke topsnelheden maakt Big Grin

Tot zover registreer ik mijn ritten overigens met mijn sporthorloge, de GPS ontvangst daarmee is prima te noemen, al rijd ik cabrio, want anders is het me nog veel te warm.
Over véél te warm gesproken, mijn zitkussen is blijkbaar gevuld met iets wat nog het meest op isolatiemat lijkt, dus hier is nog wel wat winst te boeken. Vanmiddag even zonder kussen proberen en mogelijk investeren in een lekker ventisit exemplaar. De zweetrug is op dit moment mijn voornaamste "klacht", het lijkt nog niet mogelijk om zonder grote hoeveelheden zweet aan te komen op in ieder geval die plek Tongue Dat is waarschijnlijk deels conditiegerelateerd, maar ja je kan ook niet verwachten helemáál niet te zweten in zo'n lekker beschut plekje.

Vanochtend, na frisse tegenzin en gebrekkig voorwerk, weer iets later de deur uit dan ik eigenlijk wilde, maar dit keer was de rit me een stuk gunstiger gezind. Mede doordat ik natuurlijk op de hoogte was van een betere route, niet tegen de omleiding aanreed en een tikje meer ervaring op had gedaan.
Grootste verbetering is dat ik vanochtend véél regelmatiger heb gereden. Minder sprintjes naar topsnelheid - remmen - sprintjes naar topsnelheid en méér behoud van snelheid met minder hoge pieken. Resultaat was een praktisch gelijke reistijd, maar véél minder zweetrugperikelen. Al scheelde de ochtendtemperatuur van een graadje of 13 ook wel, veel comfortabeler Smile

De eerste 75 kilometer zijn alweer achter de kiezen, gaat snel zo! En als ik nú al merk dat het makkelijker gaat, hoe moet het dan over een paar weken zijn... Ik ben er wel optimistisch over.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Hallo Thijs, mooi dat het goed gaat, maar geef je lichaam de tijd om te wennen aan de beweging en het ritme, blessures liggen snel op de loer en herstel duurt altijd langer dan je graag ziet. Mijn ervaring is dat 6 maanden best wel een vuist regel is, voordat spieren, pezen en gewrichten goed gewend zijn aan de belasting, vooral al je meerdere dagen per week naar je werk fietst.
Succes.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Verwacht niet teveel van die ventisit, wat betreft een droge rug. In ieder geval voor de lange afstanden en een uur of langer fietsten.
Het zal vast wel helpen, maar het is niet zo dat je rug altijd maar droog blijft. Vind je het belangrijk visueel droog aan te komen, dan kan je beter een droog shirt meenemen en die aantrekken op plaats van bestemming. Doe ik als ik met de trein na een tocht weer huiswaarts ga.

Het zit wel prima qua comfort, hoor. Beide versies, de 'dikke' en de 'dunne' (ik heb ze beide gehad). Dus dat is al een stuk beter dan schuim of wat voor spul men soms maar op de schaal heeft liggen. En het staat altijd mooi.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik rij met de 3 laags Ventisit en dat voldoet prima. In m'n Alleweder met aluminium stoel heb ik nooit last van een natte rug. Die stoel voert veel warmte af ongeacht de duur van de rit. Altijd "cool". Ook op de Nazca Fuego geen last van een natte rug.
Ga op tijd weg, zonder tijdstress of prestatiestress. Hou de ademhaling onder controle. Tien, hooguit twaalf teugen per minuut. Beter voor je lijf. Het fietsen wordt dan een relaxte bezigheid. Sprinten in een Velomobiel is zonde van je energievoorraad. Beheerst naar je kruissnelheid levert een hoger gemiddelde op. Ook beter voor de aanhechtingen van je spieren en gewrichten. Geldt ook voor het uit laten rollen i.p.v. remmen. Zet je lijf in de eco stand.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ja, de mentale omschakeling is zeker wel een dingetje. Gelukkig merk ik ook dat dat gebeurt. Op snelheid probeer ik vooral de rolweerstand "op te vangen" en bij optrekken zo licht mogelijk te blijven trappen, tot het punt waar het vervelend snel rondcirkelen wordt, en dan pas te schakelen.

Gelukkig ben ik als hardloper ook altijd een duurloper geweest, ik ben het meest in mijn element wanneer ik een lange tijd lekker door kan hobbelen. Sprintjes zijn niet echt mijn favoriete bezigheid.

Garmin Connect geeft na afloop van de rit met een kleurverloop aan waar je langzaam (blauw), gemiddeld (groen) of snel (rood) hebt gereden. De kunst is nu om zoveel mogelijk groen op de kaart te krijgen Smile


Qua kussen, ik heb de terugrit zonder gedaan en dat was een verademing! Wel iets aan de oncomfortabele kant, dus vanochtend heb ik alleen de hoes, zonder schuimmatje, op de stoel gedaan en dat zat eigenlijk wel prima. Leuk, die uitprobeerfase Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ook voor een velomobiel blijft de luchtweerstand de belangrijkste factor. Maar voor de rolweerstand zijn soepele banden op druk en de sporing belangrijk. Te veel toespoor of uitspoor geeft extra rolweerstand en bandenslijtage. Maar Peter de Rond controleert de sporing nauwkeurig.

Ben in het verleden ook duurloper geweest, maar een zwaar ongeval maakt dat nu onmogelijk. Enkel gebroken en onderbeen laag op 5 plaatsen gebroken gehad. Heb veel halve marathon gelopen in 1 uur 35 minuten. Zonder hijgen. Ook als vijftiger. Gewoon rustig leren uitademen om het Bohr effect te bevorderen.

Een ligfiets is uitermate geschikt voor een optimale ademhaling. De buikademhaling met het middenrif.

Heb je een gesloten Mango of met voetgaten? Als je de beenruimte hebt en voetgaten is een 3 cm Ventesit ideaal. Een constante luchtstroom door de mat vanaf de onderzijde naar boven. Als de mat maar voldoende groot is en niet wordt afgesloten door kleding aan onder- zij- en bovenzijden. Koel en comfortabel.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(08-Sep-2021, 09:14 AM)ThijsR schreef: Gisteravond ben ik uit het werk "even" naar Peter de Rond gereden om de Mango op te halen. Met de drukte op de snelwegen kon ik op de heenweg alleen maar denken "dit ga ik dus mooi vermijden in de VM", en op de terugweg had ik in mijn binnenspiegel ook constant een smile:
[Afbeelding: fK30czS9T5N8hw2zg02xCsTX.png]

Mijn dochter heeft het al een "bootfiets" genoemd, en mijn zoon (die gek is op auto's) noemt het een auto, "maar de motor moet er nog in"  Tongue

Ik heb nog geen rondje kunnen maken helaas, toen ik (laat) thuiskwam was het te donker om te zien dat het stekkertje van de accu niet aangesloten zat Smile en vandaag is een thuiswerkdag.


(Overigens, als ik het goed heb is deze Mango al bekend met mijn regio! Toch, emgaron?)

Oooooo - ik zie dit nu pas! Ja, je hebt helemaal gelijk, dat is mijn oude Mango - wat leuk dat hij toch weer "in de regio" terecht is gekomen (ook al is het met een flinke omweg... Big Grin )! Als je vragen hebt over deze Mango (de elektra is b.v. een beetje ingewikkeld...) schroom je niet om mij een berichtje te sturen! thumb

(14-Sep-2021, 11:34 AM)PietV* schreef: Heb je een gesloten Mango of met voetgaten? Als je de beenruimte hebt en voetgaten is een 3 cm Ventesit ideaal. Een constante luchtstroom door de mat vanaf de onderzijde naar boven. Als de mat maar voldoende groot is en niet wordt afgesloten door kleding aan onder- zij- en bovenzijden. Koel en comfortabel.


Hihi, dat weet ik ook - deze Mango heeft voetgaten. Maar hij heeft ook een zitje met gaten erin (ik heb die vervangen kost nadat ik hem kocht), dus ik denk dat een Ventisit wel iets kan betekenen. Ik was dat altijd van plan (vandaar toendertijd ook de keuze voor een stoeltje met gaten), maar het is er uiteindelijk nooit van gekomen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#22
Zo, wat verder, wat dingen geleerd:

Gister kwam ik erachter dat 14.4v niet het maximum is van mijn accupack, maar het minimum Tongue Gelukkig zat er nog net genoeg sap in om hier en daar een richtingaanwijzertje te gebruiken. De accu ligt nu lekker naast me bij te komen aan het infuus.

Dankzij een vriendelijk PMmetje heb ik geen tandwielen hoeven tellen aan de voorkant en weet ik nu dat ik - met beleid - wél kan schakelen naar het buitenblad. Ik weet nu óók dat een 53T buitenblad behoorlijk zwaar is ten opzichte van het 39T middenblad  Rolleyes misschien dat ik daar in de toekomst nog wel wat aan ga veranderen. Maar ik heb me voorgenomen minimaal 1000km onder de billen te hebben gehad voordat ik echt dingen ga aanpassen.

Het vizier is erg fijn om bij een frisse, mistige ochtend gewoon met je shirtje te kunnen rijden. Een flink gebruikt, bekrast vizier alleen niet. Daar wil ik nog wel iets aan upgraden, want ik rijd eigenlijk alleen maar tegen de zon in. MAAR, dan moet je zo'n vizier ook nog eens een beetje krasvrij kunnen houden en hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Rondslingeren in de Mango is natuurlijk vragen om krassen. Misschien een etuitje op d'een of d'andere manier.

Verder vreet het energie om maandag+dinsdag ineens bijna 100km bij elkaar te trappen. Logisch, ik heb een hoop op te bouwen. Ik twijfel om vrijdag ook te gaan, ik hoef niet per sé omdat mijn directe collega's er allebei niet zijn. Misschien kan ik een poging doen wat rustiger te fietsen, maar misschien ben ik beter af om het nog even op 2x per week te houden nu dat nog een mogelijkheid is Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Ik weet nu óók dat een 53T buitenblad behoorlijk zwaar is ten opzichte van het 39T middenblad  Rolleyes misschien dat ik daar in de toekomst nog wel wat aan ga veranderen.
Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben. Mijn compact crankstel (50/34T en 11s 11/25 op een 28" open ligger) heeft een val van 47% maar ook daar kom ik weg met "vóór een blaadje op, achter vier kransjes terug" om de volgende versnelling in te leggen.

Citaat:Verder vreet het energie om maandag+dinsdag ineens bijna 100km bij elkaar te trappen. Logisch, ik heb een hoop op te bouwen. [...] maar misschien ben ik beter af om het nog even op 2x per week te houden nu dat nog een mogelijkheid is Smile

Het verbeteren van je conditie gaat niet zorgen dat het minder energie kost, wel dat je die energie makkelijker kan leveren. Ik bedoel hiermee: Het opbouwen zal als effect hebben dat het makkelijker gaat aanvoelen, je minder moe zal zijn na de rit en sneller herstelt. Je zal alleen wel nog altijd die energie erbij moeten eten.
Je fiets nu twee dagen achter elkaar. Is het een mogelijkheid jezelf een dag rust tussendoor te geven? Maandag/woensdag/vrijdag zou een stuk makkelijker aanvoelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Gister kwam ik erachter dat 14.4v niet het maximum is van mijn accupack, maar het minimum Tongue Gelukkig zat er nog net genoeg sap in om hier en daar een richtingaanwijzertje te gebruiken. De accu ligt nu lekker naast me bij te komen aan het infuus.
Daar kan ik nog wat over zeggen - het is een 4S LiIon-accu, en per cel moet je niet lager komen dan zo'n 3,3V (voorzichtig gerekend). Ik heb hem meestal opgeladen als hij rond de 13,5V lag. Ook toont het metertje in de "aansluitkast" onder het zitje (heb je hopelijk al gevonden) gelukkig eerder 0,2V teveel aan.
(22-Sep-2021, 10:29 AM)Bacchus schreef: Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben.
Dat is inderdaad de bedoeling geweest - ik had als combinatie 26-39-53 voor met 13-26 (10x) achter met als idee kleine schakelstappen achter te hebben, maar inderdaad meerdere versnellingen door te moeten schakelen als ik voor wissel. Voor mij persoonlijk werkt dat fijn. Hier kun je zien hoe deze versnellingen vallen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#25
(22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Verder vreet het energie om maandag+dinsdag ineens bijna 100km bij elkaar te trappen. Logisch, ik heb een hoop op te bouwen. Ik twijfel om vrijdag ook te gaan, ik hoef niet per sé omdat mijn directe collega's er allebei niet zijn. Misschien kan ik een poging doen wat rustiger te fietsen, maar misschien ben ik beter af om het nog even op 2x per week te houden nu dat nog een mogelijkheid is Smile

Dit herken ik heeeeeel erg :-D Deze week na lang thuiswerken en een fietsloze periode dus weer begonnen met woon-werk fietsen (ca 125km/dag). Ik deed dat pre corona 4x per week, zij het ondersteund. Maandag en dinsdag op de aanwinst van afgelopen weekend gegaan. In het diepe dus. Op zich red ik de afstand wel, maar gistermiddag ging de souplesse er al wat uit en de vermoeidheid zat goed in het lijf. Ik was blij dat ik vandaag vrij ben en morgen thuiswerk...

Het liggend fietsen bevalt me uitstekend. Werd ook meteen getrakteerd op 4x tegenwind in 2 dagen :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Die fietsconditie heb je gelukkig vrij snel opgebouwd, is mijn ervaring als ik de winter uit kom (hoewel ik dan in de winter nog geregeld op mijn stadsfietsje tochten van twee uur maak, dus ik heb altijd een basisconditie). Met een basisconditie tik ik op mijn eerste lange tocht gelijk alweer de 100 kilometer aan, hoewel dat nog niet gelijk erg soepel gaat. Met een paar weken ergens in mei kan ik dan alweer makkelijk geregeld 150 kilometer fietsen tweemaal per week.

Fietsen in de regen op de ligfiets vind ik werkelijk waar zo'n beetje het meest vervelende in mijn leven. Ik hoop dat jij dat niet zo zal ervaren, want als je geregeld naar je werk fietst is dat wel een beetje onoverkomelijk het komende half jaar.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietsen met harde wind
Is bij de Ma...PietV* — 02:32 PM
Fietsen met harde wind
Is bij de Mango we...365cycle — 02:24 PM
Fietsen met harde wind
Ik vind het wel in...Wim -de roetsende — 02:08 PM
Momentsleutel…. maar welke?
Inmiddels de externe...gideon — 11:57 AM
Fietsen met harde wind
Ik vind het wel inte...ThijsR — 11:53 AM
levensduur van een ligfiets
Probleem is alleen d...Jeroen S — 10:32 AM
Fietsen met harde wind
Wij hadden hier woen...Jeroen S — 10:28 AM
Fietsen met harde wind
Er is al eerder gesc...PietV* — 09:26 AM
Fietsen met harde wind
Helpt dat nou merkba...ThijsR — 08:40 AM
Fietsen met harde wind
Ik heb gistermidda...365cycle — 11:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... ik morgenoch...TvWijk — 10:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Strada staat klaa...Peter de Rond — 09:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... ik morgenoch...Wim -de roetsende — 08:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... ik morgenochte...TvWijk — 07:13 PM
Fietsen met harde wind
Ik heb gistermiddag ...GertBr — 07:08 PM
Hork van de dag
Had er vanochtend tr...365cycle — 02:36 PM
Fietsen met harde wind
Een en ander ligt ...365cycle — 02:31 PM