Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lig-/zithoek van velomobielen?!
#1
Als eerste een vraag: Wie heeft er een tip hoe je eenvoudig de zit-/lighoek van een vm kunt meten?

Dan lijkt het mij namelijk leuk om daar een overzichtje van te maken.
Als veel mensen de lighoek van hun vm meten en dat getal hieronder noteren, dan kunnen we er daarna een gemiddelde van berekenen. De lighoek is namelijk afhankelijk van de positionering van de zitting in de vm. Daar kunnen dus nogal wat verschillen in zitten.


Persoonlijke toelichting:
Ik heb nu 4 vm-en gehad en bij de eerste 3 (Mango-XS-DF) viel het mij op dat de lighoek groter was dan van mijn open liggers. Dit vond ik altijd jammer. Ik houd namelijk van een kleine lighoek. De FujinSL en de Aero hebben een lighoek van 20 graden. Dat is dus lekker plat.
Nu heb ik, zoals jullie misschien al ergens hebben gelezen  Big Grin , een MilanSL.
Deze vm heeft echt de meest liggende houding van alle vm-en waar ik ooit in heb gereden.
Ik heb ook in een Quest, Strada, WAW en een Velayo gereden.


De rest van de vragen:
Weet je hoe de lighoek eenvoudig te meten is?
Of wil je de lighoek die je gemeten hebt doorgeven?
Of wil je er iets anders over zeggen?

Nou veel plezier met reageren  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Er zijn hoekmeters te koop, maar of dat werkt voor een ligfietszitje? https://www.bol.com/nl/nl/l/hellingmeters/24095/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Zeker een interessant onderwerp Wim. Je heb waterpassen met digitale hoekmeting. Daarbij moet je wel rekening houden met de lendensteun. Het gaat om het horizontale vlak van de zitting t.o.v. de steun voor de schouders.
https://www.bol.com/nl/nl/p/skandia-wate...010406564/
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(19-Jan-2022, 07:53 PM)PietV* schreef: Zeker een interessant onderwerp Wim. Je heb waterpassen met digitale hoekmeting. Daarbij moet je wel rekening houden met de lendensteun. Het gaat om het horizontale vlak van de zitting t.o.v. de steun voor de schouders.
https://www.bol.com/nl/nl/p/skandia-wate...010406564/
Nog beter, een verstelbare stoel, kun je onderweg de leuning verstellen, is beter voor de rug, doe ik al jaren in de auto als ik in één ruk naar Tsjechië rij, lang in dezelfde positie zitten kan een doof gevoel geven,  in de ligfietswereld hebben ze wat zitcomfort betreft nog veel in te halen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
De zithoek van de zitting van de Milan is zeer eenvoudig te wijzigen door het weghalen of toevoegen van één of meerdere 1cm dikke pads die met klittenband aan de stoelsteun zijn bevestigd. Deze zitting is dus al heel eenvoudig aan te passen.



Ik heb even een app gedownload.

Net boven het diepste punt van het zitje meet ik 20 graden.

Als ik daarna mijn telefoon over het zitje naar boven beweeg, dan gaat het aantal graden naar 25 en 30 daarna weer terug naar 25. 
Het laatste gedeelte van de schouders wordt weer iets steiler en dan loopt de meter op tot 50 graden.

Juist door dat oplopen van het schoudergedeelte vind ik blijkbaar deze zitting prettig.

Het grootste gedeelte van mijn rug ligt dus op een zitting met een gemiddelde lighoek van 25 graden.

Nu jullie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(19-Jan-2022, 09:00 PM)PlantageBohémien schreef: Nog beter, een verstelbare stoel, kun je onderweg de leuning verstellen, is beter voor de rug, doe ik al jaren in de auto als ik in één ruk naar Tsjechië rij, lang in dezelfde positie zitten kan een doof gevoel geven.

Kan door de vaste zitting/kantelbare leuning met mijn Gekko FX.

Voor een velomobiel wordt dat niet gedaan vanwege het extra gewicht denk ik. De stoelen zijn ook allemaal van carbon.
De stoel naar voren/achteren schuiven zou ook handig zijn. Maar wederom extra gewicht voor de enkele keren dat je het zou gebruiken.
Til maar eens de rails van een autostoel op...
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#7
Doordat veel zitjes tussen het diepste punt en de bocht voor de schouders een soort golvende slinger maken is het wat lastig te meten. Niet alle zitjes golven even veel of op het zelfde plekje. Bij mij houdt het Quest stoeltje net boven de schouders op. Het lijkt wel of ze dat bovenste knikje vergeten zijn. Op de Iphone zit een app meten, die heeft ook een waterpas/hoekmeter. Die is redelijk betrouwbaar. Bij mijn zelfbouw met Quest stoel, zit dat onderste stukje bij de broekband op ongeveer 38 graden, dan wordt het zo'n 30 graden, 25 in de bovenrug. Op het steilste stuk meet ik zelfs 60 graden.

Ik zou wel vlakker willen, maar dan zit ik met een conflict tussen mijn nek en de wielkast, die komt ook van een Quest maar zit bij mij iets hoger. De nek botst dan met de hoek waar de kledingbeugel over gaat.
Als ik dat zou willen vermijden moet ik wel heel erg veel ( zo'n 10 cm) verder naar voren gaan zitten, dan zit mijn hoofd ook wel erg ver voor de hoofdsteun.

Op mijn andere ligfietsen lig ik duidelijk vlakker. Maar daar is het bovenste deel van het stoeltje anders ontwikkeld. Bij de Quest zit toch nog wel iets van het oude Flevobike stoeltje in, dat was bij de schouders ook ongeveer zo. Ik gok maar een beetje dat de racende heren van Velomobiel het wel fijn vonden dat je zo nog een beetje kan bewegen met je bovenlijf in de bochten.

Mijn lighoek is dus duidelijk minder vlak en zit op iets boven de 30 graden gemiddeld gok ik.

Als ik de lighoek aan zou willen passen moet ik even een nieuw houtje zagen en vijlen wat op het stoelsteunbeugeltje geschroefd kan worden. Of wat met dat beugeltje schuiven daar zitten ook een paar extra gaatjes in.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(19-Jan-2022, 10:07 PM)Hoekie schreef:
(19-Jan-2022, 09:00 PM)PlantageBohémien schreef: Nog beter, een verstelbare stoel, kun je onderweg de leuning verstellen, is beter voor de rug, doe ik al jaren in de auto als ik in één ruk naar Tsjechië rij, lang in dezelfde positie zitten kan een doof gevoel geven.

Kan door de vaste zitting/kantelbare leuning met mijn Gekko FX.

Voor een velomobiel wordt dat niet gedaan vanwege het extra gewicht denk ik. De stoelen zijn ook allemaal van carbon.
De stoel naar voren/achteren schuiven zou ook handig zijn. Maar wederom extra gewicht voor de enkele keren dat je het zou gebruiken.
Til maar eens de rails van een autostoel op...
Een autostoel is zwaar omdat die botsproeven moet overleven, die kan men vervangen door dunwandige tuinstoel buizen, het zitgedeelte kan men inkorten, het verdere deel v d stoel heeft weinig gewicht, binnenin zaten vroeger lange veren, nu een klein metalen rooster, met 6 kleine trekveren, dat weegt niks, en dan nog het voorgevormde schuim zitje en rugleuning, dat weegt ook weinig, ik ben nu bij 7 kg, had nog minder kunnen zijn als ik het systeem om de stoel naar voor of achter te verstellen van aluminium had gemaakt.
Paar jaar jaar geleden, was ik bij een fietsenmaker in Bremen, en vertelde hem dat ik een trike wilde maken, hij had ervaring daar mee, en vertelde mij 'zie eerst een goede stoel te vinden' daar heb ik naar gezocht op internet, en daar schrok ik van, en dacht, waarom moet ik me dat aandoen?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(19-Jan-2022, 10:44 PM)PlantageBohémien schreef: Paar jaar jaar geleden, was ik bij een fietsenmaker in Bremen, en vertelde hem dat ik een trike wilde maken, hij had ervaring daar mee, en vertelde mij 'zie eerst een goede stoel te vinden' daar heb ik naar gezocht op internet, en daar schrok ik van, en dacht, waarom moet ik me dat aandoen?

Waar schrok je van?
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#10
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het wel zo'n goeie combinatie is, de spartaanse stoeltjes in velomobielen en juist het maken van lange tochten in zo'n apparaat.
Mijn huidige stoeltje past dan ook niet echt geweldig bij me, maar ik denk dat er echt wel méér te verbeteren valt dan simpelweg een kussen erop gooien. Ik zou eerder een soort racestoel verwachten, zodat je ook in de bochten goed in de stoel gehouden wordt.
De gordels die ik wel eens voorbij heb zien komen zou ik dan absoluut ook gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(20-Jan-2022, 10:50 AM)Hoekie schreef:
(19-Jan-2022, 10:44 PM)PlantageBohémien schreef: Paar jaar jaar geleden, was ik bij een fietsenmaker in Bremen, en vertelde hem dat ik een trike wilde maken, hij had ervaring daar mee, en vertelde mij 'zie eerst een goede stoel te vinden' daar heb ik naar gezocht op internet, en daar schrok ik van, en dacht, waarom moet ik me dat aandoen?

Waar schrok je van?
Van het totale gebrek aan comfort, wat aangeboden wordt is een harde  schaal die zich nergens aan het lichaam aanpast,  daar wordt dan nog een dunne bekleding overgetrokken of op gelijmd, is een kleine verbetering maar niet doorslaggevend.
Het menselijk lichaam is aangepast om rechtop te lopen, de rug is zo gebouwd dat het dan schokken van onder naar boven goed op kan vangen.
Nu gaat een mens in een voertuig liggen, soms nog zonder vering, daar is een rug niet voor aangepast, daarom is een comfortabele stoel een must.
Toen ik 6 / 7 jaren geleden belangstelling ontwikkelde voor een ligfiets / trike, en snuffelde op Marktplaats, kwam ik regelmatig eigenaren tegen die van hun trike af wilden door rug klachten, kan zijn dat die problemen voordien al aanwezig waren, kan ook zijn dat het probleem zich door de trike verder ontwikkeld heeft. 
Zelfde zie je ook bij racefietsen, er zijn mensen die zich aan zo'n smal zadel wennen, maar de grote meerderheid fietst met een gelzadel.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#12
Ik kom op 33 graden. Heb wel wat geëxperimenteerd met de zithoek. Als ik de stoel (nog) lager zet, mis ik, door de vorm van de neus van de Quest, te veel van het wegdek voor mij.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(20-Jan-2022, 11:48 AM)PlantageBohémien schreef: Van het totale gebrek aan comfort, wat aangeboden wordt is een harde  schaal die zich nergens aan het lichaam aanpast,  daar wordt dan nog een dunne bekleding overgetrokken of op gelijmd, is een kleine verbetering maar niet doorslaggevend.
De druk wordt op een goede schaal echter perfect verdeeld over een groot oppervlak (nl. billen en de hele rug). Aan een racefietszadel ben ik nooit gewend, ondanks prima kleding had ik toch vaak schuurplekken en daardoor dan weer uitslag op plekken waar niet vaak zon komt.
M'n DF zat echt fantastisch. Het ding was lomp geveerd, maar die zetel ( Wink ) maakte - zelfs kaal op het carbon, zonder matje - een hoop goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(20-Jan-2022, 11:42 AM)ThijsR schreef: Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het wel zo'n goeie combinatie is, de spartaanse stoeltjes in velomobielen en juist het maken van lange tochten in zo'n apparaat.
Mijn huidige stoeltje past dan ook niet echt geweldig bij me, maar ik denk dat er echt wel méér te verbeteren valt dan simpelweg een kussen erop gooien. Ik zou eerder een soort racestoel verwachten, zodat je ook in de bochten goed in de stoel gehouden wordt.
De gordels die ik wel eens voorbij heb zien komen zou ik dan absoluut ook gebruiken.

Mja, het varieert denk ik. Het stoeltje in mijn DF XL zit echt heerlijk voor mij. Er zit dan wel een ventisit matje op, maar de vorm is perfect. Na 65km (ritje naar mijn werk) heb ik nergens last van. En gordels zijn ook niet nodig: Als ik mijn schouders iets breed maak zit ik klem Smile

Hetzelfde geldt voor mijn Baron. Sterker nog, als ik last heb van mijn rug ga ik een stuk op mijn Baron fietsen om mijn rug te ontspannen.

Aan de andere kant, de schaal van mijn Raptobike is te klein (weet iemand of/waar ik een grotere schaal kan vinden?), zodat ik daar niet echt vrolijk van wordt op langere stukken
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle , Hoekie
#15
(20-Jan-2022, 11:48 AM)PlantageBohémien schreef: Het menselijk lichaam is aangepast om rechtop te lopen, de rug is zo gebouwd dat het dan schokken van onder naar boven goed op kan vangen.

Nu gaat een mens in een voertuig liggen, soms nog zonder vering, daar is een rug niet voor aangepast, daarom is een comfortabele stoel een must.
Maar door te liggen wordt wel de kracht verdeeld over een groter oppervlakte. Daarbij geeft fietsen een stuk minder schokken dan lopen, tot je die scheefliggende rioolput over het hoofd ziet. Tongue

Citaat:Zelfde zie je ook bij racefietsen, er zijn mensen die zich aan zo'n smal zadel wennen, maar de grote meerderheid fietst met een gelzadel.

Dat zie ik in mijn omgeving toch anders: Ik zie geen enkele UCI-racer met een gelzadel, iedereen rijdt met een hard zadel en een fietsbroek met zeem. Zelfde bij serieuze randonneurs. Alleen stadsfietsers en dagtourders zie ik gelzadels kopen. De reden is ook eenvoudig: een zacht zadel broeit en lang erop fietsen is een garantie voor zitvlakproblemen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien
#16
(20-Jan-2022, 12:21 PM)Frutsel schreef: (weet iemand of/waar ik een grotere schaal kan vinden?)
https://www.ligfiets.shop/en/bike-parts/...-cushions/
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(20-Jan-2022, 12:26 PM)Bacchus schreef:
(20-Jan-2022, 11:48 AM)PlantageBohémien schreef: Het menselijk lichaam is aangepast om rechtop te lopen, de rug is zo gebouwd dat het dan schokken van onder naar boven goed op kan vangen.

Nu gaat een mens in een voertuig liggen, soms nog zonder vering, daar is een rug niet voor aangepast, daarom is een comfortabele stoel een must.
Maar door te liggen wordt wel de kracht verdeeld over een groter oppervlakte. Daarbij geeft fietsen een stuk minder schokken dan lopen, tot je die scheefliggende rioolput over het hoofd ziet. Tongue

Citaat:Zelfde zie je ook bij racefietsen, er zijn mensen die zich aan zo'n smal zadel wennen, maar de grote meerderheid fietst met een gelzadel.

Dat zie ik in mijn omgeving toch anders: Ik zie geen enkele UCI-racer met een gelzadel, iedereen rijdt met een hard zadel en een fietsbroek met zeem. Zelfde bij serieuze randonneurs. Alleen stadsfietsers en dagtourders zie ik gelzadels kopen. De reden is ook eenvoudig: een zacht zadel broeit en lang erop fietsen is een garantie voor zitvlakproblemen.
Een broeierig gevoel kan ook door andere oorzaken ontstaan, heeft niet altijd met keuze van het zadel te maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(20-Jan-2022, 11:42 AM)ThijsR schreef: Mijn huidige stoeltje past dan ook niet echt geweldig bij me, maar ik denk dat er echt wel méér te verbeteren valt dan simpelweg een kussen erop gooien. Ik zou eerder een soort racestoel verwachten, zodat je ook in de bochten goed in de stoel gehouden wordt.

Dat met dat "in de bochten gehouden worden" is - denk ik - de reden waarom sommigen schouderkussens in hun VM hebben: https://www.velomobiel.nl/onderdelen/ (ff naar beneden scrollen).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#19
(20-Jan-2022, 03:10 PM)emgaron schreef:
(20-Jan-2022, 11:42 AM)ThijsR schreef: Mijn huidige stoeltje past dan ook niet echt geweldig bij me, maar ik denk dat er echt wel méér te verbeteren valt dan simpelweg een kussen erop gooien. Ik zou eerder een soort racestoel verwachten, zodat je ook in de bochten goed in de stoel gehouden wordt.

Dat met dat "in de bochten gehouden worden" is - denk ik - de reden waarom sommigen schouderkussens in hun VM hebben: https://www.velomobiel.nl/onderdelen/ (ff naar beneden scrollen).

Klopt. Ik heb wel klitteband voor schouderkussens, maar toen ik proefreed en ze er nog inzaten zat ik oncomfortabel klem. Ik heb dan ook geen smalle schouders...
Antwoord }
Bedankt door:
#20
In één van de Milans heb ik schuimpjes boven m'n schouders zitten, om me omlaag te houden (bij snel accelereren) Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM