Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstechniek of techniek van het fietsen
#1
Ik mis eigenlijk nog een topic over de techniek van het fietsen.

Link en rechts gaat het al over de trapfrequentie, rond trappen, de optimale lighoek, de lighouding, enz. enz.



Ik trap af met: Trekken aan het stuur levert een hogere snelheid op? (of een) !


Op de Roeifiets ben ik wel gewend dat als ik aan het stuur trek dat ik dan harder ga  Cool 

Maar dat bedoel ik hier dus niet.

Als ik op de Fujin of in de Milan een beetje druk zet op het stuur oftewel iets trek, dan gaat bijna onmiddellijk mijn snelheid omhoog. Soms tijdelijk, maar soms ook voor echt langere tijd en ik hoef dan niet te blijven trekken. 
Trek ik vervolgens weer, dan herhaalt zich dit. Uiteraard niet eindeloos  Big Grin  Was het maar zo'n feest.

Of dit ook nadelige effecten heeft, dat weet ik eigenlijk niet. Het zal vast ook energie kosten, want gratis harder fietsen met dezelfde energie heeft andere oplossingen nodig.


Hebben meer mensen dit?
Herkennen jullie het?
Of totaal niet?

Kom er maar in.....

Oh ja, zelf denk ik dat het waarschijnlijk wel iets met je rompbespiering heeft te maken, maar verder ga ik lezen wat jullie hierover te vertellen hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het meeste is middels de bewegingsleer te verklaren. Als je sneller wilt gaan rijden neemt de totale weerstand toe. Die grotere weerstand + de energie die tijdelijk nodig is voor acceleratie. De weerstand in de aandrijf- of transmissieverliezen zijn de verwaarlozen. Als de versnelling is beëindigd blijven rol- en luchtweerstand over. En dat kun je vaak lange volhouden.
Als ik in de Alleweder de acceleratie goed doceert, kan ik ook lange tijd een hogere snelheid rijdend. Ik kan redelijk goed sprinten, maar vind het een vorm van energieverspilling. Alles op de benen, kom nooit uit het zadel en trek nooit aan het stuur.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(27-Jan-2022, 07:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik mis eigenlijk nog een topic over de techniek van het fietsen.



Link en rechts gaat het al over de trapfrequentie, rond trappen, de optimale lighoek, de lighouding, enz. enz.

Ik trap af met: Trekken aan het stuur levert een hogere snelheid op? (of een)




Als ik op de Fujin of in de Milan een beetje druk zet op het stuur oftewel iets trek, dan gaat bijna onmiddellijk mijn snelheid omhoog. Soms tijdelijk, maar soms ook voor echt langere tijd en ik hoef dan niet te blijven trekken. 

Trek ik vervolgens weer, dan herhaalt zich dit. Uiteraard niet eindeloos  Big Grin  Was het maar zo'n feest.



Of dit ook nadelige effecten heeft, dat weet ik eigenlijk niet. Het zal vast ook energie kosten, want gratis harder fietsen met dezelfde energie heeft andere oplossingen nodig.

Ja dat herken ik wel, maar als ik aan mijn stuur trek dan gaat het vaak scheef staan dus ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.
Van de armspieren zal het niet komen want die beweeg ik niet extra, ik span ze alleen aan. Ik vermoed dat ik meer kracht zet als ik aan mijn stuur trek, doordat ik de spieren in mijn armen en mijn romp aanspan en minder beweeg in mijn zetel.

Snelheid = energie en die moet allemaal uit je lijfje komen, heel waarschijnlijk is dat niet gratis.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hebben meer mensen dit?
Herkennen jullie het?
Of totaal niet?

Kom er maar in.....

Oh ja, zelf denk ik dat het waarschijnlijk wel iets met je rompbespiering heeft te maken, maar verder ga ik lezen wat jullie hierover te vertellen hebben.
[/quote]

Als wedstrijdrijder had ik me aangeleerd om tegen mijn stuur te duwen (en dus niet aan het stuur te trekken)
Je gebruikt door te duwen inderdaad ook de spieren in je bovenlijf; deze extra kracht wordt door de zitschaal via je benen naar de trappers verplaatst.
Omdat je jezelf in de zitschaal druk zit je ook dieper en vang je minder wind. Windvoordeel is waarom ligfietsen sneller zijn; minder wind vangen door je houding is een extra voordeel.

Dit is dus een andere techniek als bij het wielrennen, waar je in krachtsexplosie aan je stuur trekt. Bij een eindsprint duwde ik zo hard mogelijk tegen het stuur.

Niels, { -- }, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#5
(27-Jan-2022, 11:09 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is dus een andere techniek als bij het wielrennen, waar je in krachtsexplosie aan je stuur trekt. Bij een eindsprint duwde ik zo hard mogelijk tegen het stuur.

Dat duwen tegen het stuur is logisch. Je duwt je fiets naar voren en bent dus eerder over de eindstreep. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(27-Jan-2022, 11:09 AM)Niels van der Wal schreef: Omdat je jezelf in de zitschaal druk zit je ook dieper en vang je minder wind. Windvoordeel is waarom ligfietsen sneller zijn; minder wind vangen door je houding is een extra voordeel.

Ik merk, met mijn beperkte ervaring, dat ik als ik wat luier, verder onderuit, ga liggen, ik makkelijker snelheid maak. Ik ben er nog niet uit of dat is doordat ik meer draaimoment kan maken door een efficiëntere beenbeweging (meer quadriceps, minder kuit misschien?) of dat het puur aerodynamisch is.

Ik heb er weleens over zitten denken om in plaats van mijn 172,5 mm crankset (bij 85 cm bbl/184 cm totaal) iets fors kleiners, richting 165 mm, te proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(27-Jan-2022, 12:38 PM)Bacchus schreef:
(27-Jan-2022, 11:09 AM)Niels van der Wal schreef: Omdat je jezelf in de zitschaal druk zit je ook dieper en vang je minder wind. Windvoordeel is waarom ligfietsen sneller zijn; minder wind vangen door je houding is een extra voordeel.

Ik merk, met mijn beperkte ervaring, dat ik als ik wat luier, verder onderuit, ga liggen, ik makkelijker snelheid maak. Ik ben er nog niet uit of dat is doordat ik meer draaimoment kan maken door een efficiëntere beenbeweging (meer quadriceps, minder kuit misschien?) of dat het puur aerodynamisch is.

Ik heb er weleens over zitten denken om in plaats van mijn 172,5 mm crankset (bij 85 cm bbl/184 cm totaal) iets fors kleiners, richting 165 mm, te proberen.

Dit is ook afhankelijk van je fysiek:
Het kan zijn dat je door meer ontspannen te 'liggen' je meer energie kan zetten in de trapbeweging.
het kan ook zijn dat je de heup-trapper afstand verkleind, waardoor je beter kan afzetten en meer aan de pedalen trekt.

Veel hiervan is de mogelijkheden weten en proefondervindelijk uitproberen of het bij je past.


Kortere crancks schijnt beter te zijn, maar als het niet lekker fietst is het niet goed.

Niels, zen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(27-Jan-2022, 11:09 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is dus een andere techniek als bij het wielrennen, waar je in krachtsexplosie aan je stuur trekt. Bij een eindsprint duwde ik zo hard mogelijk tegen het stuur.
Ik zet meestal af in de stoel bij het begin van een sprint (veel koppel), al is dat bij de Milan ook wel weer moeilijk want dan schuif ik omhoog (dus vanaf de streep ben ik nu heel veel minder snel dan in de DF). Daarnaast trek ik ook aan het pedaal dat naar me toe komt. Zodra ik begin te schakelen (in de Milan bij ~40 km/h in sprint) is dat afzetten in de stoel eigenlijk wel over, dan komt de meeste kracht bij mij echt uit hoge toerentallen draaien. Zal deels ook te maken hebben met m'n cranklengte; 150 mm.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(27-Jan-2022, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef: Het kan zijn dat je door meer ontspannen te 'liggen' je meer energie kan zetten in de trapbeweging.

het kan ook zijn dat je de heup-trapper afstand verkleind, waardoor je beter kan afzetten en meer aan de pedalen trekt.

Als je de afstand heup-trapper verkleind kun je minder kracht zetten. Je kunt het meeste kracht zetten met een bijna gestrekt been. Doe de proef op de som: Zak 15 cm door je knieën en wandel de 100 meter.

Aan de pedalen trekken is zeer inefficiënt. De vierhoofdige dijspier aan de voorzijde van de dij, is de belangrijkste spier voor de strekking van het been.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(27-Jan-2022, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef: Kortere crancks schijnt beter te zijn, maar als het niet lekker fietst is het niet goed.

Nuance: het verschil tussen ~150mm en ~175mm cranks is verwaarloosbaar klein. Daarbinnen kun je met een gerust hart kiezen op gevoel Smile Buiten die waarden is wel een verschil, maar ook dan geen enórme cijfers.
Gelukkig zijn er nog meer factoren. Als je fiets lekker fietst, grote kans dat je dan ook méér fietst, dus beter getraind raakt en de "verliezen" van een "suboptimale configuratie" weer teniet doet Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(27-Jan-2022, 02:50 PM)365cycle schreef: Zodra ik begin te schakelen (in de Milan bij ~40 km/h in sprint) is dat afzetten in de stoel eigenlijk wel over, dan komt de meeste kracht bij mij echt uit hoge toerentallen draaien. Zal deels ook te maken hebben met m'n cranklengte; 150 mm.

(Trap)vermogen is kracht x frequentie. Dit zit een optimum in. Bij hogere frequenties dan het optimum, neemt de kracht af en neemt het (trap)vermogen nauwelijks meer toe.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(27-Jan-2022, 03:53 PM)PietV* schreef: Aan de pedalen trekken is zeer inefficiënt. De vierhoofdige dijspier aan de voorzijde van de dij, is de belangrijkste spier voor de strekking van het been.
Klopt. Echter levert aan de pedalen trekken me nog wel zo'n 300-350W extra op in een sprint, en als ik maximaal vermogen wil, wil ik ook dat beetje hebben.
Een beetje zoals wielrenners die tijdens de sprint gaan staan. Het omhoog brengen van hun eigen gewicht kóst ook gewoon veel energie, maar als ze daarmee tóch een seconde kunnen besparen doen ze het. Ze doen het Wink 
Daarnaast houdt trekken aan de pedalen me ook een beetje op m'n plek, ipv dat ik met m'n billen op m'n lendesteun eindig tijdens een sprint. 

(27-Jan-2022, 04:03 PM)PietV* schreef: (Trap)vermogen is kracht x frequentie. Dit zit een optimum in. Bij hogere frequenties dan het optimum, neemt de kracht af en neemt het (trap)vermogen nauwelijks meer toe.
koppel x frequentie (of eigenlijk toerental). Koppel = kracht x arm. Maar dat klopt. Mijn maximumvermogen haal ik meestal ergens tussen de 130 en 160 rpm. Toerentallen daarboven kan ik wel draaien maar dan neemt het vermogen niet meer toe, en uiteindelijk vermoedelijk zelfs af (ik schiet er niks mee op dus ik doe het niet).

Als je voor kennisgeving aanneemt dat ík sprinten soms leuk/nuttig vind, en m'n fiets kent (bij opschakelen wil hij niet graag van 1 naar 2, dus doe ik vanaf de 1 altijd een dubbelklik naar 3) snap je waarom:
[Afbeelding: 130-160.png]
Dit is mijn versnellingsbereik tussen de 130 en 160 rpm. Ga ik vanuit stilstand door tot 160 rpm, dan val ik na schakelen (1-3) dus terug in een bereik waarin ik m'n maximumvermogen nog steeds kan leveren. Tegen de tijd dat ik 6/7 bereikt heb is de fut er wel uit en dan is het toerental al aan het dalen. Die zeldzame dagen dat ik een sprintje doe vanaf 50+ km/h eindigde dat overigens op één situatie na op de 13 of de 14, niet de 11. Zelfs bij een relatief lang stuk (paar kilometer) 70+ km/h rijden geef ik blijkbaar de voorkeur aan m'n 13-tandwiel. Die ene andere situatie zat ik op de 12, @ 83 km/h (met gunstige wind).

Heb ik dan misschien een kleine voorblad nodig? Nou, nee. Zo ziet het plaatje eruit tijdens toerentallen voor normale kruissnelheden:
[Afbeelding: 80-100.png]
Bij echt gunstige wind rijd ik nog weleens comfortabel 60+ km/h, en als je veel langs de kust rijdt staat de wind vaak gunstig voor een Milan (NW/W). M'n maximale "comfy" kruissnelheid wil ik aan 90 rpm gewoon kunnen rijden. 2 tandjes eraf zou dus wel kunnen, maar goed, dat komt bij de volgende wissel van het grote blad wel (in de zomer ergens).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#13
Het netto rendement van skeletspieren ligt ongeveer op 20%. Daar moet je zuinig mee omgaan. Sprinten is vaak energieverspilling. Duurvermogen ligt aan de verhoudingen van spiervezels. Dat is genetisch bepaald. Type 1, type 2a en type 2b. Door gerichte training kan die verhoudingen wat wijzigen. https://www.youtube.com/watch?v=JUl9kJgH...Fysionline

Met gezond bewegen houd ik voornamelijk vezeltype 1 en 2a in conditie, maar type 2b wordt automatisch meegenomen. Het voordeel van vezeltype 1 is dat het een hoge resistentie tegen vermoeidheid heeft. Bovendien kunnen vezeltype als "brandstof" omgaan met glucose, vetzuren en zelfs melkzuur. Mocht ik in de verleiding komen de "witte spiervezels" meer dan normaal aan te spreken, dan wordt de geringe vorming van melkzuur verbrand door de vezeltype 1.
Heb dus nooit last van pijn in de spieren door melkzuur en zelfs spierpijn door zwaardere inspanning ken ik niet.
Het specifiek trainen van vezeltype 2a en 2b heeft voor mij geen meerwaarde. Wordt er een paar kilo zwaarder door en raakt eerder vermoeid. Moet dat meerdere gewicht meezeulen en onderhouden. Spiercellen worden maar 60 tot maximaal 90 dagen oud en moeten vervangen en onderhouden worden. Extra energieverspilling. Bovendien moet ik mijn garderobe vervangen.
Deze sprinter komt maar aan ruim 700 Watt. Net genoeg om een boterham te roosteren.
https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOC...rChallenge
Let ook op het zinloos trekken aan het stuur.

Ik weet niet welke meetinstrumenten op een fiets worden gebruikt, maar 300 tot 350 Watt door trekken aan de pedalen lijkt mij dus niet objectief gemeten. Mede gelet op het totale vermogen van een sprinter.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Sprinten is vaak energieverspilling.
Als sprinten het verschil maakt tussen het verkeer ophouden en soepel meerijden in het verkeer zie ik het niet als verspilling. Zoals we eerder besproken hebben heb ik wél plaatsen waar ik naar toe moet, en ook beperkte tijd om daar te komen. Gevolg is dus dat ik een hoger tempo wil rijden, en om dat veilig te houden rijd ik het liefst daar waar het verkeer ook soepel doorrijdt. Op de weg tussen de auto's rijden scheelt me daarnaast nog wel wat gedoe met banden in deze tijd van het jaar; de fietspaden zijn echt smerig.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Duurvermogen ligt aan de verhoudingen van spiervezels. Dat is genetisch bepaald. Type 1, type 2a en type 2b. Door gerichte training kan die verhoudingen wat wijzigen. https://www.youtube.com/watch?v=JUl9kJgH...Fysionline
Genetisch gezien zit ik behoorlijk aan de sprintkant van het spectrum, en ik ben meer dan tien jaar getraind op dieselen (laag intensief in beweging blijven) in combinatie met regelmatige krachtsexplosies. Door het vele fietsen van de afgelopen jaren en de stevige afstanden die ik nu rijd lijken m'n spieren efficienter te worden: Ik verlies niet echt aan sprintvermogen, maar lever steeds beter langdurig een fors vermogen en draai steeds makkelijker hoge toerentallen en verlies wél iets aan beenomtrek.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Spiercellen worden maar 60 tot maximaal 90 dagen oud en moeten vervangen en onderhouden worden. 
Je schreef het elders al eens, bij mijn weten is het vier maanden. Wordt volgens mij ook in deze video bevestigd >> https://www.youtube.com/watch?v=mCRzi1tObe0

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Bovendien moet ik mijn garderobe vervangen.
Zo snel gebeurt dat nou ook weer niet. Ik ben behoorlijk fan van vrij strakke spijkerbroeken, draag ook altijd nauwsluitende overhemden en truien. In de tijd dat ik consequent over de 115 kg zat (bij 1.94m) waren m'n maten 108, XL, 36/36. Nu weeg ik 96/97 kg (inmiddels misschien iets korter door krimp), en draag ik 108, L/XL, 34/36. Het enige wat in de tussentijd een probleem is geweest, is dat ik een tijd te weinig bewoog en een pens kreeg. Die paste niet goed onder m'n overhemd.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Deze sprinter komt maar aan ruim 700 Watt. Net genoeg om een boterham te roosteren.
https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOC...rChallenge
Let ook op het zinloos trekken aan het stuur.
Hoewel dat een ontzettend vermakelijke video is, hoop ik dat je begrijpt dat Robert Förstemann écht niet "the man for the job" is. De uitdaging was om die toaster zo lang mogelijk aan te houden; vermoedelijk koos hij daarom voor een relatief lage cadans, waarmee je je cardiovasculair systeem minder belast maar meer vraagt van je spieren. In zijn geval zijn die spieren ook nog eens uitzonderlijk zwaar. Als vraag ik me af welk vermogen hier weergegeven wordt; neemt de toaster 700 watt op? Dan kan je erop rekenen dat wat hij trapt nog zo'n 20% hoger ligt.

Die Robert Förstemann? Die kan ver boven de 2 kilowatt pieken, en dat na een pijnlijke start vanuit stilstand op een fixie.

Daarbij: Hoe lang wil je eigenlijk sprinten? Als je Robert Förstemann in een Milan stopt (en de aandrijflijn breekt niet in stukken) gaat hij op vlakke weg misschien wel naar de 100. Ik hoef maar 50 of 60, daar heb ik minder dan een halve minuut voor nodig. 

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Ik weet niet welke meetinstrumenten op een fiets worden gebruikt, maar 300 tot 350 Watt door trekken aan de pedalen lijkt mij dus niet objectief gemeten. Mede gelet op het totale vermogen van een sprinter.
Laten we het dan eens objectief meten in de praktijk. Hoeveel vermogen levert een beetje speed pedelec volgens jou? En hoeveel trapt de gemiddelde speed pedelec rijder daar nog bovenop?
Ik heb - omdat niemand het wilde geloven - al meerdere keren bewezen dat ik een sprint (ook in overleg, niet als verrassing) vanuit stilstand kan winnen van een speed pedelec (Riese Müller, Klever en een paar Stromers); met de M-Racer, met de DF, met de 35 kg zware QuattroVelo en ook met de niet zo lekker optrekkende Milan GT (ook al lig ik met die laatste in de eerste meters wel achter).

Iedere enigszins professionele racefietser rijdt me het op een vergelijkbare fiets het snot voor de ogen, en er zijn ook genoeg amateurs die hetzelfde kunnen. Daarom rijd ik ook velomobiel: M'n duurvermogen is best fors, maar niet als je het in verhouding tot m'n lengte en gewicht gaat bekijken. Als het echter púúr gaat om de sprint, denk weet ik dat ik het heel wat profs op z'n minst heel moeilijk kan maken. Different horses, different courses.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#15
Ik kende het filmpje van prof. dr. Luc van Loon. Op 0:24 komt mijn voormalig trainingsmaat in beeld. Witte kop haar en een bril op. Kwamen elkaar toen regelmatig tegen in het krachthonk. Vorig jaar overleden.
Van Loon heeft ook een leuk artikel geschreven voor geïnteresseerden en sporters.
Volgens Van Loon ben ik een sporter. Citeer: "Oud worden is topsport".
https://www.kenniscentrumsuiker.nl/image..._final.pdf
Ik zet ook regelmatig een sprintje in in het verkeer. Voor het soepel meerijden, een veilige positie zoeken en bij het soepel inhalen. Maar ik ben het type tijdrijder. Langdurig een optimaal gemiddelde snelheid.

Spiercellen hebben een levensduur van 60 tot 90 dagen. In het filmpje wordt gemakshalve 1 tot 2% spierweefsel daags genoemd als vervanging en 50 tot 100 dagen. Ik kijk niet op 10 dagen minder of meer.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
(10-Feb-2022, 01:43 PM)PietV* schreef: Maar ik ben het type tijdrijder. Langdurig een optimaal gemiddelde snelheid.
Zo rijd ik het grootste gedeelte van mijn route ook, maar dat is niet waar m'n lijf voor gemaakt is. In de stad pluk ik de vruchten van die bouw: ik ben één van die weinige velonauten die meerdere stoplichten achter elkaar met de auto's mee accelereert naar 50. Daardoor daalt m'n gemiddelde snelheid in een redelijk goed stromende stad nauwelijks t.o.v. buiten de bebouwde kom. Als ik op het fietspad moet rijden is dat wel anders.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
De leeftijd. Dat is het grote verschil tussen ons als fietsers. Ik ben 74 en met mijn leeftijd een meer technische fietsers geworden. Omdat ik puur op ademhaling fiets en daarmee in samenhang met een vrij lage hartslag, rij ik met een optimale CO2 waarde in het bloed. Met een pH waarde van circa 7.4, waardoor bloedvatvernauwing niet zal optreden.
Door een verhoogde inspanning tijdens het fietsen, wordt de gladde binnenbekleding van de bloedvaten, de endotheelcellen, geprikkeld om NO (stikstofoxide) aan te maken en af te geven en daarmee de bloedvaten wijder te maken (vasodilatatie). Die aanmaak van NO in de bloedvaten neemt met de leeftijd af. Als ik korte tijd ga hijgen en de CO2 waarde zakt, dan doe ik mezelf te kort door bloedvatvernauwing. Daar kan de aanmaak van NO niet tegen op. De enige manier om de NO waarde te verhogen is het eten van nitraatrijke groente, zoals bietjes, spinazie etc.
50 jaar geleden ging mij dat beter af. Ook met korte sprints tussendoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Zóveel verschillen we nou ook weer niet ;-) Ik begin binnenkort met een 4. Echt hijgen komt bij mij ook niet vaak voor. Alleen als ik op hoge intensiteit rijd, dus als ik een sporadische helling tegenkom (de Brienenoord), even wat aan het trainen ben óf wanneer ik echt een aantal keer achter elkaar vanuit stilstand met de auto's mee wil.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(10-Feb-2022, 12:55 PM)365cycle schreef: Laten we het dan eens objectief meten in de praktijk. Hoeveel vermogen levert een beetje speed pedelec volgens jou? En hoeveel trapt de gemiddelde speed pedelec rijder daar nog bovenop?
Ik heb - omdat niemand het wilde geloven - al meerdere keren bewezen dat ik een sprint (ook in overleg, niet als verrassing) vanuit stilstand kan winnen van een speed pedelec (Riese Müller, Klever en een paar Stromers); met de M-Racer, met de DF, met de 35 kg zware QuattroVelo en ook met de niet zo lekker optrekkende Milan GT (ook al lig ik met die laatste in de eerste meters wel achter).

Wetende hoe snel ik accelereer met mijn Klever en met mijn ex-Quest verwacht ik dat jij iedereen er nog harder uit rijd met een Klever. of Stromer. ;-) Schakelen die speed pedelec jongens en meisjes wel goed? Ik schakel zelf zoals je in de auto schakelt. Altijd wegrijden uit een lage versnelling en dan opschakelen als het toerental hoog genoeg is.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(10-Feb-2022, 06:08 PM)berth9999 schreef: Wetende hoe snel ik accelereer met mijn Klever en met mijn ex-Quest verwacht ik dat jij iedereen er nog harder uit rijd met een Klever. of Stromer. ;-) Schakelen die speed pedelec jongens en meisjes wel goed? Ik schakel zelf zoals je in de auto schakelt. Altijd wegrijden uit een lage versnelling en dan opschakelen als het toerental hoog genoeg is.
Zo schakel ik idd ook. In tegenstelling tot wat je met moderne turbomotoren kan doen, moet ik wel door tot een hoog toerental als het snel moet. op sommige SP's (met een trapasmotor) is dat nadelig, want het vermogen van de motor loopt bij hele hoge toerentallen vaak terug. 
Heb één stukkie op beeld, maar da's helaas verre van de mooiste/snelste situatie. Niet de sterkste speed pedelec, niet de sterkste sprinter erop, en zeker niet mijn snelste sprint. Ik wilde vooral de speed pedelec net voor blijven, niet zo hard mogelijk optrekken, want ik was nog een beetje voorzichtig met m'n QV. Had 'm net terug nadat ik de spider aan stukken getrapt had Rolleyes . Instagrammers onder ons vinden 'm hier - let ook even op het gezichtje van de Rotte Rijder in de spiegel. Hij was ook aan het optrekken  Wink

Die spider, dat was trouwens ook een onhandige situatie. Had m'n uk achterin, draaide na een klein heuveltje een dijkje op (op momentum naar boven, 10% dus je wil daar niet stil vallen met 30 kg "bagage"). Had echter de snelheid van een pelotonnetje wielrenners verkeerd ingeschat, ze kwamen toch wel heel snel dichterbij, dus ik wilde maken dat ik uit de weg kwam. Lukte niet, want de ketting vloog er eigenlijk vrijwel direct vanaf. Snel de berm in gestuurd en daarna een plekje gezocht om die ketting weer te monteren, maar die lag er direct weer naast. Duurde even voor ik door had dat het tandwiel heel schuin in de neus stond, en bij een beetje kracht dus de boom als derailleur liet fungeren. Zo'n QV heeft op twee wielen aandrijving (achter), en daar zit dan ook nog een kind recht bovenop; de grip is dus enorm. Je moet dan echt een beetje voorzichtig zijn met koppel.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Tongue Ja je kunt ze dan wel allemaal inhalen, maar je moet die bukfietsers nou ook weer niet gaan onderschatten!
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(10-Feb-2022, 07:46 PM)ThijsR schreef: Tongue Ja je kunt ze dan wel allemaal inhalen, maar je moet die bukfietsers nou ook weer niet gaan onderschatten!
Haha zeker niet! Een groepje sterke rijders in de zomer laat ik best weleens gaan. Soms gaan ze serieus hard.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(10-Feb-2022, 10:58 PM)365cycle schreef:
(10-Feb-2022, 07:46 PM)ThijsR schreef: Tongue Ja je kunt ze dan wel allemaal inhalen, maar je moet die bukfietsers nou ook weer niet gaan onderschatten!
Haha zeker niet! Een groepje sterke rijders in de zomer laat ik best weleens gaan. Soms gaan ze serieus hard.

Is het ook jullie ervaring dat het merendeel rond de 32 rijd en dat de mannen die echt in hun uppie 40 halen zeldzaam zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Hier in de buurt halen ze de 32km/u soms niet eens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(10-Feb-2022, 11:19 PM)berth9999 schreef: Is het ook jullie ervaring dat het merendeel rond de 32 rijd en dat de mannen die echt in hun uppie 40 halen zeldzaam zijn?
Ja, zeker. Mijn verbazing was een tijd terug ook groot toen ik met iets meer dan 45 km/h een groepje inhaalde die op zich ook al wel stevig reden, en er twee dames zich losrukten van de groep om de achtervolging in te zetten Big Grin Ze reden ook echt wel een stuk tegen de 50.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
32 km/u is al best een hoop. De meeste die ik hier tegenkom gaan serieus langzamer. 40 km/u voor een eenzame wielrenner is 320 W, dat is FTP voor de betere (87e percentiel) sportfietsers, de rest houdt dat geen vijf minuten vol.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PietV*


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM