Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontwikkelingen op de velomobielmarkt [split] BertH stelt zich voor
#1
Ymte wordt echt een serieuze Milan-dealer op deze manier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hij heeft ze nog steeds niet op de ICB site staan. ;-)

Ik vraag me trouwens af wie de A9/M9 gaat leveren. Zou dat nog steeds velomobiel.nl zijn? Lijkt me dat die M9 aardig in Snoek vaarwater zou kunnen zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(21-Feb-2022, 11:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Ymte wordt echt een serieuze Milan-dealer op deze manier.
Jup, bevalt mij ook wel.

(21-Feb-2022, 11:26 PM)berth9999 schreef: Hij heeft ze nog steeds niet op de ICB site staan. ;-)
Eén bepaalde velonaut die ik op Strava volg is full stack webdeveloper. Ik heb een paar ritten naar ICB geliked voor zaken die met een nieuwe website te maken hebben. Vermoed dat het een kwestie van tijd is Smile 

(21-Feb-2022, 11:26 PM)berth9999 schreef: Ik vraag me trouwens af wie de A9/M9 gaat leveren. Zou dat nog steeds velomobiel.nl zijn? Lijkt me dat die M9 aardig in Snoek vaarwater zou kunnen zitten.
Hangt van de vraag af lijkt me. Als er genoeg mensen naar vragen komt die daar vanzelf terecht, of juist bij ICB. De M9 is qua maatvoering denk ik vergelijkbaar met de Snoek L, maar als ik kijk naar hoe een DF en een Alpha 7 zitten vermoed ik dat de Snoek L meer de Milan SL in de weg zit dan Daniels ontwerpen. En zitten ze elkaar eigenlijk überhaupt wel in de weg? Vermoed eigenlijk dat het meevalt. De Snoek is veel goedkoper, en een Alpha verkopen zal voor velomobiel.nl altijd nog beter zijn dan geen omzet.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#4
Allert was over de Alpha7 echt niet positief.

Ze hebben er ook nog maar een paar verkocht.

Ik ben inderdaad ook benieuwd wie de A/M9 gaat verkopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Op dit moment is er slechts een order voor een Snoek in Nederland en zijn er drie orders voor een DF in Nederland. Als dat bij de Daniël Fenn velomobielen niet anders is valt het wel mee met de drukte.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(22-Feb-2022, 09:16 AM)pietandringa schreef: Op dit moment is er slechts een order voor een Snoek in Nederland en zijn er drie orders voor een DF in Nederland. Als dat bij de Daniël Fenn velomobielen niet anders is valt het wel mee met de drukte.

Huh? Waar kijk jij?

Als ik hier Orders | View the page with order status | Velomobile World en hier kijk Velomobiel.nl - Orderboek dan zie ik er heel veel meer staan. Als ook iets van 30 QuattroVelo's.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(22-Feb-2022, 01:50 AM)365cycle schreef:
(21-Feb-2022, 11:26 PM)berth9999 schreef: Ik vraag me trouwens af wie de A9/M9 gaat leveren. Zou dat nog steeds velomobiel.nl zijn? Lijkt me dat die M9 aardig in Snoek vaarwater zou kunnen zitten.
Hangt van de vraag af lijkt me. Als er genoeg mensen naar vragen komt die daar vanzelf terecht, of juist bij ICB. De M9 is qua maatvoering denk ik vergelijkbaar met de Snoek L, maar als ik kijk naar hoe een DF en een Alpha 7 zitten vermoed ik dat de Snoek L meer de Milan SL in de weg zit dan Daniels ontwerpen. En zitten ze elkaar eigenlijk überhaupt wel in de weg? Vermoed eigenlijk dat het meevalt. De Snoek is veel goedkoper, en een Alpha verkopen zal voor velomobiel.nl altijd nog beter zijn dan geen omzet.

Ik bedoelde eigenlijk ook dat ze denk ik meer bij ICB zouden passen qua aanbod. Ik vroeg me ook af of het aantal verkochte DF's minder zouden worden vanwege nieuw Daniel Fennn aanbod, maar de al jaren stabiel zijnde DF verkoop aantallen die ik ook voor 2021 weer zie op de ICB site geven me geen gelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(22-Feb-2022, 09:44 AM)Hoekie schreef:
(22-Feb-2022, 09:16 AM)pietandringa schreef: Op dit moment is er slechts een order voor een Snoek in Nederland en zijn er drie orders voor een DF in Nederland. Als dat bij de Daniël Fenn velomobielen niet anders is valt het wel mee met de drukte.

Huh? Waar kijk jij?

Als ik hier Orders | View the page with order status | Velomobile World en hier kijk Velomobiel.nl - Orderboek dan zie ik er heel veel meer staan. Als ook iets van 30 QuattroVelo's.

Ik kijk alleen naar de orders in Nederland en heb mij beperkt tot de Snoek en DF, aangezien ik deze vooral als concurrenten van de Fenn velomobielen zie. De QuattroVelo in mindere mate denk ik. Dus 1 Snoek besteld in Nederland en 3 DF's besteld in Nederland. De orderlijst van Velomobiel is behoorlijk inderdaad, maar bestellingen binnen Nederland zijn er niet veel. De orderlijst van ICB mag wel iets groter, hoewel de Milans er niet op staan.

(22-Feb-2022, 09:58 AM)berth9999 schreef:
(22-Feb-2022, 01:50 AM)365cycle schreef:
(21-Feb-2022, 11:26 PM)berth9999 schreef: Ik vraag me trouwens af wie de A9/M9 gaat leveren. Zou dat nog steeds velomobiel.nl zijn? Lijkt me dat die M9 aardig in Snoek vaarwater zou kunnen zitten.
Hangt van de vraag af lijkt me. Als er genoeg mensen naar vragen komt die daar vanzelf terecht, of juist bij ICB. De M9 is qua maatvoering denk ik vergelijkbaar met de Snoek L, maar als ik kijk naar hoe een DF en een Alpha 7 zitten vermoed ik dat de Snoek L meer de Milan SL in de weg zit dan Daniels ontwerpen. En zitten ze elkaar eigenlijk überhaupt wel in de weg? Vermoed eigenlijk dat het meevalt. De Snoek is veel goedkoper, en een Alpha verkopen zal voor velomobiel.nl altijd nog beter zijn dan geen omzet.

Ik bedoelde eigenlijk ook dat ze denk ik meer bij ICB zouden passen qua aanbod. Ik vroeg me ook af of het aantal verkochte DF's minder zouden worden vanwege nieuw Daniel Fennn aanbod, maar de al jaren stabiel zijnde DF verkoop aantallen die ik ook voor 2021 weer zie op de ICB site geven me geen gelijk.

Ik denk dat ICB wel minder DF's verkoopt vanwege het Daniël Fenn aanbod. De Milan kan dat gat opvullen, maar mag wel meer gepromoot worden Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Feb-2022, 10:10 AM)pietandringa schreef: Ik kijk alleen naar de orders in Nederland

Waarom alleen naar de orders in Nederland? De wachttijd wordt toch bepaald door drukte in Roemenië?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Feb-2022, 09:58 AM)berth9999 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk ook dat ze denk ik meer bij ICB zouden passen qua aanbod. Ik vroeg me ook af of het aantal verkochte DF's minder zouden worden vanwege nieuw Daniel Fennn aanbod, maar de al jaren stabiel zijnde DF verkoop aantallen die ik ook voor 2021 weer zie op de ICB site geven me geen gelijk.

Een DF is een paar duizend euro goedkoper, maar niet een paar duizend euro minder goed.

(22-Feb-2022, 10:10 AM)pietandringa schreef: Ik kijk alleen naar de orders in Nederland en heb mij beperkt tot de Snoek en DF, aangezien ik deze vooral als concurrenten van de Fenn velomobielen zie. De QuattroVelo in mindere mate denk ik. Dus 1 Snoek besteld in Nederland en 3 DF's besteld in Nederland. De orderlijst van Velomobiel is behoorlijk inderdaad, maar bestellingen binnen Nederland zijn er niet veel. De orderlijst van ICB mag wel iets groter, hoewel de Milans er niet op staan.
De DF is lang niet zo complex om te maken als bijvoorbeeld een QuattroVelo. Als ik het me goed herinner bestaat de QuattroVelo uit 20 te verlijmen stukken en de DF uit 7. Als gevolg daarvan is de orderlijst ook korter.

(22-Feb-2022, 09:58 AM)berth9999 schreef: Ik denk dat ICB wel minder DF's verkoopt vanwege het Daniël Fenn aanbod. De Milan kan dat gat opvullen, maar mag wel meer gepromoot worden Smile
In het buitenland misschien. In Nederland was zowel de Milan als de Alpha 7 t/m vorig jaar nogal onderbelicht.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(22-Feb-2022, 10:10 AM)pietandringa schreef: Ik denk dat ICB wel minder DF's verkoopt vanwege het Daniël Fenn aanbod. De Milan kan dat gat opvullen, maar mag wel meer gepromoot worden Smile

Dat dacht ik dus ook, maar er zijn in 2021 net zoveel DF's verkocht als in 2016. Zie : ICB website
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(22-Feb-2022, 11:02 AM)Hoekie schreef:
(22-Feb-2022, 10:10 AM)pietandringa schreef: Ik kijk alleen naar de orders in Nederland

Waarom alleen naar de orders in Nederland? De wachttijd wordt toch bepaald door drukte in Roemenië?

De vraag was wie de levering van de Fenn velomobielen in Nederland zou gaan doen. Buitenlandse bestellingen lopen via buitenlandse dealers neem ik aan.

(22-Feb-2022, 11:23 AM)berth9999 schreef:
(22-Feb-2022, 10:10 AM)pietandringa schreef: Ik denk dat ICB wel minder DF's verkoopt vanwege het Daniël Fenn aanbod. De Milan kan dat gat opvullen, maar mag wel meer gepromoot worden Smile

Dat dacht ik dus ook, maar er zijn in 2021 net zoveel DF's verkocht als in 2016. Zie : ICB website

Dat valt inderdaad mee over vorig jaar, maar het aantal modellen van Daniël is toegenomen, wellicht dat het effect in 2022 groter is. En voor 2023 als de Snoek L geleverd kan worden .. tenzij de totale markt groeit natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#13
(22-Feb-2022, 11:44 AM)pietandringa schreef: tenzij de totale markt groeit natuurlijk.
Dat gebeurt alleen als er een nieuwe fabriek aan de gang gaat. Verder zijn er nog de onderdelentekorten. In dat opzicht heeft Ymte met de overname van Drymer een slimme zet gedaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Is er een tekort aan carbonvezel en epoxy? Of aan kettingen, kettingwielen en cassettes? Het assembleren van een velomobiel kan toch geen probleem zijn. Heel veel kleine onderdelen kunnen worden aangekocht en specifieke onderdelen zelf gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(22-Feb-2022, 03:29 PM)PietV* schreef: Is er een tekort aan ..

Er is of was in ieder geval een tekort aan 90mm SA remmen en lichte velgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(22-Feb-2022, 03:51 PM)Hoekie schreef: Er is of was in ieder geval een tekort aan 90mm SA remmen en lichte velgen.
En kettingen, cassettes, shifters, derailleurs, eigenlijk alles dat níet eenvoudig zelf te fabriceren valt. Het probleem is dan simpelweg dat een order voor 10000 stuks van een grote fabrikant voorrang krijgt op die hooguit 500 die Jan in 1x bestelt.



Offtopic: Welkom Bert! Big Grin 
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Citaat:365cycle schreef: Een DF is een paar duizend euro goedkoper, maar niet een paar duizend euro minder goed.

Ten opzichte van welke vm? DF komt nu ook al op €9.500 uit.

Citaat:PietA zei: De vraag was wie de levering van de Fenn velomobielen in Nederland zou gaan doen. Buitenlandse bestellingen lopen via buitenlandse dealers neem ik aan.

Misschien wel, maar alle buitenlandse bestellingen van de DF worden via Dronten geleverd.

Vertelde Ymte laatst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Er is een schreeuwend tekort aan fietsonderdelen - én bouwmateriaal. De Covid-crisis heeft flink ingehakt op transportkosten - áls er al geproduceerd wordt in met name Azië. Fabrieken zijn gewoon tijdenlang gesloten geweest.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#19
Ik heb het draadje BertH stelt zich voor maar gesplitst in Ontwikkelingen op de Velomobielmarkt.

Groet,

Marco
Antwoord }
#20
Het heeft wel wat weg van een Canta die Podride.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(23-Feb-2022, 12:00 AM)Roepers schreef: Opvallend zijn de lage prijzen van een aantal van voertuigen. Ver beneden die van velomobiel. Ik denk dat de podbike Fricar niet duurder gaat uitvallen dan een velomobiel en dat is toch opmerkelijk. 
Ik vind dat wel meevallen. Een elektromotor is namelijk een heel stuk goedkoper dan een zelfdragende koolstofvezel carrosserie.

https://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

De Rotovelo is 6500 AU$, da's nog geen 4000 euro. Volgens de specsheet zelfs maar 5990 AU$.
Die fiets kan veel beter tegen een stootje dan de producten van Velomobile World, maar is ook zwaarder. De simpelste uitvoering weegt 33 kg. 

Ik vraag me weleens af wanneer je zou gaan proberen bijvoorbeeld een DF4, QuattroVelo of zelfs Milan te maken met veel simpeler productietechnieken (bijvoorbeeld rotatiegieten - vandaar ook de naam "RotoVelo"). Het gewicht stijgt dan, maar voor ons vlakke landje maakt dat niet zoveel uit. Zeker niet als er ook nog een kleine E-assist in zit voor de heuveltjes.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(22-Feb-2022, 05:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ten opzichte van welke vm? DF komt nu ook al op €9.500 uit.
Hoe kom je aan die info? Ik zie nog steeds €8750 in het bestelformulier van zowel de DF als de DF XL, en geen nieuwsberichten die iets anders vertellen; op Velomobile World wordt doorverwezen naar Intercity Bike. De Alpha 7 begint bij €10.800, de Alpha 9 / M9 bij €11.800. 

Ik verwacht juist dat de Alpha 7 een stuk minder lekker gaat verkopen in de toekomst. Behalve in Duitsland misschien, want daar zijn er best een aantal die strijden voor iedere laatste gram (bij de fiets) Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Jij hebt blijkbaar van gewicht geen last. Ik met mijn 'kleine motortje' wel.

Niet op een lang stuk, want dan maakt het inderdaad niet zoveel uit.
Ik reed een paar jaar geleden na een bezoek aan CV in Amsterdam en na bijna 100km in de benen toch nog 50km/u op een lange rechte weg, terwijl de vm vol zat met kampeerbagage en meer dan 30kg woog.

Het gaat om het constant moeten optrekken met een zwaardere fiets, dat hakt er op een gegeven moment in bij mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
(23-Feb-2022, 10:38 AM)365cycle schreef:
(22-Feb-2022, 05:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ten opzichte van welke vm? DF komt nu ook al op €9.500 uit.
Hoe kom je aan die info? Ik zie nog steeds €8750 in het bestelformulier van zowel de DF als de DF XL, en geen nieuwsberichten die iets anders vertellen; op Velomobile World wordt doorverwezen naar Intercity Bike. De Alpha 7 begint bij €10.800, de Alpha 9 / M9 bij €11.800. 

Ik verwacht juist dat de Alpha 7 een stuk minder lekker gaat verkopen in de toekomst. Behalve in Duitsland misschien, want daar zijn er best een aantal die strijden voor iedere laatste gram (bij de fiets) Big Grin

Je hebt gelijk. Ik had de 'inclusief-alle-extra's-prijs' van de DF (toen ik de prijs ging vergelijken met een SL) nog in mijn hoofd.

Bij velomobiel.nl vallen de prijzen ook nog erg mee vergeleken met de prijzen van de heer DF. 

Ik vind die Alpha's wel heel duur worden hoor. Komen alle extra's nog bij. Is toch al gauw rond de €1000,- en met een racekap erbij wordt het nog iets meer.

Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
(23-Feb-2022, 10:31 AM)365cycle schreef: Ik vraag me weleens af wanneer je zou gaan proberen bijvoorbeeld een DF4, QuattroVelo of zelfs Milan te maken met veel simpeler productietechnieken (bijvoorbeeld rotatiegieten - vandaar ook de naam "RotoVelo"). Het gewicht stijgt dan, maar voor ons vlakke landje maakt dat niet zoveel uit. Zeker niet als er ook nog een kleine E-assist in zit voor de heuveltjes.
Technisch natuurlijk compleet haalbaar: Een velomobiel-carroserie is niet zo anders dan bv. een kajak, die ook op die manier geproduceerd kan worden. Als je zo, toegegeven, kort door de bocht, redeneert zou je voor de kosten van een kajak en een trike samen, met een beetje voor de montage van de "kajak" op de trike, toch een velomobiel moeten kunnen hebben.

Het "probleem" is de markt hier: er zijn genoeg velomobiel-kopers bereid de meerprijs voor composiet te betalen. Zo erg dat er volgens mij al jaren geen nieuwe glasvezel Quest meer verkocht wordt. Een velomobiel die 10 kg zwaarder en 2.000 euro goedkoper is, verkoopt momenteel gewoon niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(23-Feb-2022, 11:40 AM)Wim -de roetsende schreef: Jij hebt blijkbaar van gewicht geen last. Ik met mijn 'kleine motortje' wel.
Jawel hoor, want dit motortje is ook zwaar Big Grin 

(23-Feb-2022, 11:40 AM)Wim -de roetsende schreef: Het gaat om het constant moeten optrekken met een zwaardere fiets, dat hakt er op een gegeven moment in bij mij.

Klopt, maar als we een velomobiel goedkoop moeten maken zou ik snel kiezen voor een zwaarder, maar goedkoper productieproces en een elektromotortje toevoegen.

M'n steek onder water naar Duitsland ging me er vooral om dat ik al een paar keer een gesprek heb gehoord van lui met een behoorlijke bierbuik die dan discussiëren over dat de DF veel te zwaar is, in vergelijking met de Alpha. Het is dan goedkoper om gewoon 3 kilo af te vallen Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM