Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is een trike iets voor mij?
#1
48 jaar, sportief, avontuurlijk, maar met een onderrug die het onmogelijk maakt om langer dan 45 minuten op een fietszadel te zitten. Als wandelaar en enduromotorrijder word ik ook altijd aangetrokken door de natuur. Met de enduro mag je eigenlijk nergens meer komen, en te voet zit je toch wel vast aan een eerder kleine oppervlakte te vertrekken van de eigen woning.

Daarom op zoek naar een pijnvrij hobby die me wat verder brengt. Zo begon ik me af te vragen of een tadpole iets voor mij kan zijn. En indien ja,... welke? Wanneer ik wat rondsnuffel op het net kom ik uit bij een azub ti fly x, een ice adventure of een hpv scorpion 26. Ik ga zeer binnenkort eens een proefritje doen en ik hoop dat ik er eventueel eentje kan huren om mijn woonwerk-traject eens te fietsen. Dan kan ik even ervaren voor welke terreinen ze geschikt zijn. Ik kan namelijk een zeer gevarieerde mengeling rijden van gravel en verhard.

In een ver verleden heb ik een jaartje een snelle, lage ligfiets gehad. Mijn rug gaf geen klachten, maar liggend kan je zo hard duwen dat een knie begon op te spelen. Ook wandelend geeft die knie weleens wat milde klachten.

Daarom lijkt het me toch verstandig om de optie electrische ondersteuning aan te vinken om de piekbelasting er wat af te halen. Maar dan stel ik me de volgende vraag : is 25kmu snel genoeg op een tadpole?? Op een emtb vond ik dit bijvoorbeeld net wat te weinig. Gevolg daarvan was dat ik regelmatig 27kmu reed met een loodzware fiets. Voor een sportieve fietser is 25 kmu net iets te weinig. Wat een domme wetgeving vind ik dat.

Dat zijn dus de gedachten waar ik mee speel : het idee spreekt me heel erg aan, maar als ik het optelsommetje maak voor de trike die aan mijn 'noden' voldoet, kom ik al snel uit ten noorden van de 10000 euro. Ik ben bereid om dit uit te geven,... maar dan zou het echt wel moeten lukken (ik zou er ook mijn enduromotor voor verkopen, terwijl dit echt een passie van me is). Dus ik hoor graag wat de tadpole fans mij hierover kunnen vertellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Nopper!
Ik ben even benieuwd waarom je nu juist voor een trike wil gaan ipv een tweewieler, dat haal ik nl. niet helemaal uit je verhaal. Een trike is wél trager dan een tweewieler, dus lijkt het me in dit geval juist een belangrijke vraag. Met de trike kan je wel meer "spelen" in de bochten.

Misschien is dit alvast een nuttig filmpje:
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Vergeet niet dat je niet beperkt ben tot de snelheid die de ondersteuning je geeft, kom met de ondersteuning op snelheid en hou die zelf vast.

Ik heb een delta gereden en heb nu zowel een Quest (velomobiel) en een Whike (zeil delta trike) hoewel ik niet echt gezeild heb tot nu toe. Ik kan je weining advies geven op tadpole gebied, (hoewel mijn VM er een is.)

Veel plezier (en uitproberen is de beste weg, volgens mij.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(17-Mar-2022, 08:34 PM)Nopper schreef: In een ver verleden heb ik een jaartje een snelle, lage ligfiets gehad. Mijn rug gaf geen klachten, maar liggend kan je zo hard duwen dat een knie begon op te spelen. Ook wandelend geeft die knie weleens wat milde klachten.

Niet zo hard duwen dan, en proberen het vermogen te vinden in meer toeren dan met meer kracht. Ik had ongeveer hetzelfde en heb een cadansmeter gekocht en heb daarmee m'n cadans op kunnen hogen van rond de 80 naar 100 toeren per minuut. Het kostte wat wennen maar nu fietst het heerlijk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#5
Als ik jou was, zou ik naar Maia in Zevenbergen gaan. https://maia.nl/ 
De eigenaar heeft nota bene een Scorpion fs 26 Enduro als ook zijn vrouw. Hij zonder en zij met assist vanaf fabriek.
Scorpion fs 26 Enduro: The Mountain Trike for off-Road Trails (hpvelotechnik.com)

Video 


Of een 2wieler zoals Cycle365 zegt. Die in ligfiets vorm heb ik geen ervaring mee.

Of ga naar Tempelman. https://www.ligfietser.nl/ Die man is heel erg kundig. Daar heb ik proef gereden. En ik en mijn vrouw waren instant verkocht

Assist kan je vanaf fabriek krijgen. Of wat besparen met https://www.ligfiets.shop/en/retrofit-ki...mbent.html
Kan je door Gerrit Tempelman laten doen. Of zelf. Eigenlijk is het simpelweg een buis inschuiven.
Heb ik op mijn Gekko FX 26. Inclusief one button legal controller.
Als je maar tot 25 wil gaan en je ben gewoon fit, dan wordt het nut van assist twijfelachtig in vlak Nederland.

Door mountainbiken heb ik ooit een snel optredende pijn opgelopen. Binnenkant linker knie. Door te zwaar belasten. Die vang ik op door alleen (sprint)kracht te zetten bij een cadans > 80. Makkelijk te zien door de combo van Garmin Egde en cadanssensor. Net wat Jurrien ook zegt.

Offroad met een trike is anders leuk. De door mens met 2 wielen gemaakt paden kunnen minder zijn, maar verder vind ik het leuker dan op een 2 wieler.
Daar heb je een veel grotere kans om om te vallen of voorover te vallen of überhaupt blessures. Je kan met een trike simpelweg even stoppen. Leuk is bovenaan een berg (zover we die in NL hebben) en dan naar beneden laten glijden zonder vrees voor om of voor over vallen. Bij een steile helling en slechte ondergrond is de kans op grip verlies we wat groter. Vering heb ik niet maar lijkt me voor offroad wel zo fijn. Ik ben al een paar keer bijna van de stoel gestuiterd Big Grin 
Ik zit nu op een 2de hands FS Enduro te azen. Ik heb geen ervaring met de andere modellen die je noemt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(17-Mar-2022, 08:34 PM)Nopper schreef: 48 jaar, sportief, avontuurlijk, maar met een onderrug die het onmogelijk maakt om langer dan 45 minuten op een fietszadel te zitten. Daarom op zoek naar een pijnvrij hobby die me wat verder brengt.

Allereerst welkom op dit forum. Je bent volgens mij nog veel te jong om het ongemak aan je onderrug zo snel op te geven. Een ligfiets is een prima aanvulling, maar absoluut onvoldoende om je onderrug sterker te maken. Spieren: Gebruik ze of verlies ze. Een spier wordt tussen de 60 en 90 oud oud. Ze zijn binnen 3 maanden verdwenen. Gewoon rompstabiliteitstraining. 
(17-Mar-2022, 08:34 PM)Nopper schreef:
In een ver verleden heb ik een jaartje een snelle, lage ligfiets gehad. Mijn rug gaf geen klachten, maar liggend kan je zo hard duwen dat een knie begon op te spelen. Ook wandelend geeft die knie weleens wat milde klachten.

Gewrichtsklachten heeft meer te maken met leefwijze dan met overbelasting. Maar overbelasting is wel de trekker die wordt overgehaald bij een matige tot slechte leefwijze. Alle kraakbeen in de gewrichten en de rug is niet opgenomen in de bloedsomloop, maar wordt gevoed en gesmeerd door beursslijm uit de slijmbeurzen. Bij een minder gezonde leefstijl loopt de kwaliteit van het beurslijm terug en neemt bovendien de lage ontstekingsgraad toe. Gewrichtsklachten komen van binnenuit. Komt door de moderne westerse leefwijze.
(17-Mar-2022, 08:34 PM)Nopper schreef:
Daarom lijkt het me toch verstandig om de optie elektrische ondersteuning aan te vinken om de piekbelasting er wat af te halen. Maar dan stel ik me de volgende vraag : is 25 km/u snel genoeg op een tadpole?? Op een emtb vond ik dit bijvoorbeeld net wat te weinig. Gevolg daarvan was dat ik regelmatig 27 km/u reed met een loodzware fiets. Voor een sportieve fietser is 25 kmu net iets te weinig. Wat een domme wetgeving vind ik dat. Dus ik hoor graag wat de tadpole fans mij hierover kunnen vertellen.
Je kunt een speedpedelec gaan rijden. Is wel een 45 km/h bromfiets. Die wetgeving is niet dom maar juist soepel. De 25 km/h e bike is volgens de norm een snorfiets, een motorrijtuig, maar door de wet beschouwd als fiets. Met alle voordelen die dat met zich meebrengt.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(17-Mar-2022, 08:34 PM)Nopper schreef: In een ver verleden heb ik een jaartje een snelle, lage ligfiets gehad. Mijn rug gaf geen klachten, maar liggend kan je zo hard duwen dat een knie begon op te spelen. Ook wandelend geeft die knie weleens wat milde klachten.

Ik heb zwakke knieen waarmee ik in een ver verleden zelfs weken thuis heb gezeten omdat ik niet meer kon lopen. Sinds een huisarts me rond 1996 vertelde dat ik moest blijven belasten, maar niet overbelasten ben ik meer op (hogere) toeren en minder op kracht gaan trappen op de fiets.  Op werk naar boven doe ik met de lift en niet met de trap. Sindsdien heb niet meer thuis gezeten vanwege mijn knieen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Waarom geen 2 wielen vroeg iemand : te eerste omdat ik meer wil genieten en rondkijken ten tweede omdat ik wel wat praktische bagagemogelijkheden wil. Ten derde omdat
het bij offroad rijden op 2 wielen noodzakelijk is om te kunnen rechtstaan (ik heb veel enduroervaring).

Wat betreft de strijd tegen het ouder worden en trainen, en het te jong zijn voor een e-trike: ik wandel heel veel, ik loop en ik heb een actieve job waar ik (bijna) nooit zit. Ik kan alles, behalve fietsen. Ik heb heel wat geprobeerd, soms met kort succes, maar nooit blijvend.

Ik gebruik een fietsmotor ook altijd zuinig, zoals ik al zei om piekbelasting te vermijden. En ik woon in België. Het is hier net wat minder vlak.

Ik fiets steeds met een hoge cadans want dat is inderdaad beter voor me.

Wat betreft de ongezonde westerse levensstijl : ik werk halftijds om stress te vermijden, we bakken zelf ons brood, eten bijna vegetarisch, gaan vroeg slapen, gaan nooit uit en wandelen bijna 100km per week. Mijn enige zonde is dat ik een liefhebber ben van ons grote assortiment aan Belgische ambachtelijke bieren.

De ebike wetgeving blijf ik een onding vinden : een vfh pedelec kan dan wel 45, maar ik moet er in België mee uit de bossen blijven want daar is die gewoon illegaal. 25 snap ik voor de wat onhandige fietsers, maar met een gewone fiets rijd ik meestal 27 a 28. Dat zou met ondersteuning ook een fijne snelheid zijn. En omdat ik dan e-assit heb mag dat plots niet meer. En dan zit ik steeds rond dat punt te fietsen waar de motor aan/uit gaat en mezelf nodeloos te belasten.

Ik ga het zeker eens proberen. Misschien vind ik 25 wel voldoende op een trike, zo zittend/liggend in een sofa.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#9
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef: Wat betreft de strijd tegen het ouder worden en trainen, en het te jong zijn voor een e-trike: ik wandel heel veel, ik loop en ik heb een actieve job waar ik (bijna) nooit zit. Ik kan alles, behalve fietsen. Ik heb heel wat geprobeerd, soms met kort succes, maar nooit blijvend. Ik gebruik een fietsmotor ook altijd zuinig, zoals ik al zei om piekbelasting te vermijden. En ik woon in België.  Het is hier net wat minder vlak.

Het gebruik van een elektrische ondersteuning op een fiets is niet aan leeftijd gebonden en er is ook geen strijd tegen het ouder worden. Als je er een strijd van maakt heb je jezelf te pakken en je gaat op zeker die strijd verliezen. Wink 
Het selectief gebruik van de ondersteuning is ook wat velen doen.
Maar als je geen oude blessure hebt in je onderrug is core stability training de oplossing. Pijnjes schakelen spieren uit en niet gebruiken is funest. Ik wandel, fiets en zwem heel veel, maar kom ook in het krachthonk en doe aan rompstabiliteitstraining voor souplesse en spierbehoud. Ligfietsen is toch wat eenzijdig voor het lijf.   
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
Ik fiets steeds met een hoge cadans want dat is inderdaad beter voor me.

Over cadans is veel zin en onzin geschreven. Wat is hoog en wat is laag? En welke trapfrequentie is optimaal bij welk trapvermogen?
Kan een optimale trapfrequentie de oorzaak zijn van knieklachten? Ik geloof daar niet in. Een lage cadans kost vermogen en een hoge cadans is energieverspilling. De grootste oorzaak van knieklachten zijn chronische ontstekingen in het kniegewricht, met mogelijk artrose tot gevolg. Komt gewoon van binnenuit. 
https://www.bicycling.com/nl/training/a2...le-cadans/
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
Wat betreft de ongezonde westerse levensstijl : ik werk halftijds om stress te vermijden, we bakken zelf ons brood, eten bijna vegetarisch, gaan vroeg slapen, gaan nooit uit en wandelen bijna 100km per week. Mijn enige zonde is dat ik een liefhebber ben van ons grote assortiment aan Belgische ambachtelijke bieren.

Ik heb slecht ervaringen vegetarisch eten. Niet omdat het de bio industrie en dierenleed in stand houdt, maar omdat extra gebruik van zuivel en eieren erg slecht voor me is. Zuivel verhoogt de kans op borst en prostaatkanker en is sterk verzurend voor het lijf. Bovendien zit zuivel vol met het groeihormoon IGF-1, dat de groei van tumoren sterk bevordert. Melk is goed voor het kalf maar voor de mens kanker in een pakje. Bovendien bevat een kilo kaar 10 l. melk en is sterk verzurend en ontstekingsbevorderend.
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
De ebike wetgeving blijf ik een onding vinden : een vfh pedelec kan dan wel 45, maar ik moet er in België mee uit de bossen blijven want daar is die gewoon illegaal. 25 snap ik voor de wat onhandige fietsers, maar met een gewone fiets rijd ik meestal 27 a 28. Dat zou met ondersteuning ook een fijne snelheid zijn. En omdat ik dan e-assist heb mag dat plots niet meer. En dan zit ik steeds rond dat punt te fietsen waar de motor aan/uit gaat en mezelf nodeloos te belasten.

De e-bike is afgesteld op 105% van 25 km/h. of te wel 26,25 km/h. Wees ondeugend en laat de begrenzing afstellen op 28 km/h. Jezelf nodeloos belasten geef extra stress.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef: De ebike wetgeving blijf ik een onding vinden : een vfh pedelec kan dan wel 45, maar ik moet er in België mee uit de bossen blijven want daar is die gewoon illegaal. 25 snap ik voor de wat onhandige fietsers, maar met een gewone fiets rijd ik meestal 27 a 28. Dat zou met ondersteuning ook een fijne snelheid zijn. En omdat ik dan e-assit heb mag dat plots niet meer. En dan zit ik steeds rond dat punt te fietsen waar de motor aan/uit gaat en mezelf nodeloos te belasten.

Veel, maar niet alle, van die ebike motoren hebben een amerikaanse 33 km/u stand die je via een setup kan instellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
@Hoekie heb jij niet ook een Bafang op je trike zitten? Misschien kan Nopper wat advies/plaatjes gebruiken om de kosten wat te drukken?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(18-Mar-2022, 02:40 PM)365cycle schreef: @Hoekie heb jij niet ook een Bafang op je trike zitten? Misschien kan Nopper wat advies/plaatjes gebruiken om de kosten wat te drukken?

Natuurlijk. @Nopper Je kan me altijd een pm sturen voor vragen.

Ik had hierboven al wat gezet. Met de Bafang M400 (met torque sensor)
Assist kan je vanaf fabriek krijgen. Of wat besparen met https://www.ligfiets.shop/en/retrofit-ki...mbent.html
Kan door Gerrit Tempelman laten doen. Of zelf. Eigenlijk is het simpelweg een buis inschuiven.
Heb ik op mijn Gekko FX 26. Inclusief one button legal controller.

Alternatief kan ook. Met een goedkopere BBS01 (cadans sensor) Is duidelijk meer doe het zelf.


Zoals gezegd kan assist vanaf fabriek of zelf doen. Voor trikes en 2wiel ligfietsen is er de simpele boom upgrade van Tempelman.
Ook wederom. Met een top van 25 moet het behoorlijk slecht terrein zijn, heuvelachtig, zware aanhanger of ontlasting van lichaam zijn wil het nut hebben.(nu geef ik al 4 redenen Undecided 
Voor mij zou ik er persoonlijk geen assist opzetten tot die snelheid. Daarboven wordt het een behoorlijk geniale combo. Al met een l*llig kleine 250W (ebike) assist.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(18-Mar-2022, 12:05 PM)PietV* schreef:
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef: Wat betreft de strijd tegen het ouder worden en trainen, en het te jong zijn voor een e-trike: ik wandel heel veel, ik loop en ik heb een actieve job waar ik (bijna) nooit zit. Ik kan alles, behalve fietsen. Ik heb heel wat geprobeerd, soms met kort succes, maar nooit blijvend. Ik gebruik een fietsmotor ook altijd zuinig, zoals ik al zei om piekbelasting te vermijden. En ik woon in België.  Het is hier net wat minder vlak.

Het gebruik van een elektrische ondersteuning op een fiets is niet aan leeftijd gebonden en er is ook geen strijd tegen het ouder worden. Als je er een strijd van maakt heb je jezelf te pakken en je gaat op zeker die strijd verliezen. Wink 
Het selectief gebruik van de ondersteuning is ook wat velen doen.
Maar als je geen oude blessure hebt in je onderrug is core stability training de oplossing. Pijnjes schakelen spieren uit en niet gebruiken is funest. Ik wandel, fiets en zwem heel veel, maar kom ook in het krachthonk en doe aan rompstabiliteitstraining voor souplesse en spierbehoud. Ligfietsen is toch wat eenzijdig voor het lijf.   
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
Ik fiets steeds met een hoge cadans want dat is inderdaad beter voor me.

Over cadans is veel zin en onzin geschreven. Wat is hoog en wat is laag? En welke trapfrequentie is optimaal bij welk trapvermogen?
Kan een optimale trapfrequentie de oorzaak zijn van knieklachten? Ik geloof daar niet in. Een lage cadans kost vermogen en een hoge cadans is energieverspilling. De grootste oorzaak van knieklachten zijn chronische ontstekingen in het kniegewricht, met mogelijk artrose tot gevolg. Komt gewoon van binnenuit. 
https://www.bicycling.com/nl/training/a2...le-cadans/
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
Wat betreft de ongezonde westerse levensstijl : ik werk halftijds om stress te vermijden, we bakken zelf ons brood, eten bijna vegetarisch, gaan vroeg slapen, gaan nooit uit en wandelen bijna 100km per week. Mijn enige zonde is dat ik een liefhebber ben van ons grote assortiment aan Belgische ambachtelijke bieren.

Ik heb slecht ervaringen vegetarisch eten. Niet omdat het de bio industrie en dierenleed in stand houdt, maar omdat extra gebruik van zuivel en eieren erg slecht voor me is. Zuivel verhoogt de kans op borst en prostaatkanker en is sterk verzurend voor het lijf. Bovendien zit zuivel vol met het groeihormoon IGF-1, dat de groei van tumoren sterk bevordert. Melk is goed voor het kalf maar voor de mens kanker in een pakje. Bovendien bevat een kilo kaar 10 l. melk en is sterk verzurend en ontstekingsbevorderend.
(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef:
De ebike wetgeving blijf ik een onding vinden : een vfh pedelec kan dan wel 45, maar ik moet er in België mee uit de bossen blijven want daar is die gewoon illegaal. 25 snap ik voor de wat onhandige fietsers, maar met een gewone fiets rijd ik meestal 27 a 28. Dat zou met ondersteuning ook een fijne snelheid zijn. En omdat ik dan e-assist heb mag dat plots niet meer. En dan zit ik steeds rond dat punt te fietsen waar de motor aan/uit gaat en mezelf nodeloos te belasten.

De e-bike is afgesteld op 105% van 25 km/h. of te wel 26,25 km/h. Wees ondeugend en laat de begrenzing afstellen op 28 km/h. Jezelf nodeloos belasten geef extra stress.

Ik schrijf net dat ik er GEEN strijd meer van wil maken maar net mijn beperkingen aanvaarden en een sport kiezen die ik pijnvrij kan uitoefenen 
Wink
Ik probeerde ook uit te leggen dat ik best een gezonde levensstijl nastreef, zonder te overdrijven. Ik schrijf niets over zuivel. Maar als u het graag wil weten,... ik gebruik nauwelijks melk omwille van wat u aanhaalt, en eet vooral geiten en schapenkaas, maar met mate. Mijn vrouw is voedingsdeskundige. We bakken trouwens zuurdesem speltbrood want tarwe bevordert ook ontstekingen. Ik neem ook de juiste supplementen. Misschien aanvullend : ik meet 1,80 en weeg 70kg.m

Ik heb een vervelend defect aan de onderrug. 2 wervels die scheef op elkaar staan met erg weinig ruimte ertussen. Wanneer de hamstring en de grote bilspieren werken, en in combinatie met zitten op een zadel, triggert dit het rugprobleem.

Ik heb een actieve levensstijl, maar jammer genoeg weinig discipline om dagelijks oefeningen te doen. vaak en lang geprobeerd, maar jammer genoeg is dat iets wat niet wil lukken met mijn hoofd. Telkens ik me goed voel vergeet ik het. Wat soms ook een zegen is want ik wil me nie identificeren met mijn probleem. 

Ik ken mezelf. Omwille van een goede conditie en een lage hartslag ga ik soms lichtjes over de grens van mijn lichaam.

Maar dit soort discussies heb ik iets minder aan. Ik wil me graag een beeld vormen van wat trike rijden is en hoe het beleefd wordt. Fietsen is vaak prestatiegericht. Ik wil meer genieten en minder intensief sporten. Ik wil weten wat eventueel nuttige opties zijn bij aankoop. Of ondersteuning zin heeft...

Ik geef liever 10000 uit aan de juiste fiets, dan 6000 aan iets wat tot mislukken gedoemd is. 
Dus de tip van eventueel ondersteuning uit te stellen,...
Dat is een goeie.
Al zou het natuurlijk fijn zijn om onmiddellijk met de juiste fiets te kunnen starten.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
Heb je al eens proefgereden?
We (mijn vrouw en ik) zijn daarvoor naar Tempelman gegaan. Werkte al snel zeer verhelderend. 2 enthousiaste mensen.
Als je in ZW Nederland woont. ben je van harte welkom om op mijn Gekko FX 26 proef te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Als je in het oosten woont, dan mag je op mijn Aero komen proefrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
Over waar Nopper woont? Het staat op de pagina, nergens in Nederland.

(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef: En ik woon in België.  Het is hier net wat minder vlak.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#17
(19-Mar-2022, 07:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Over waar Nopper woont? Het staat op de pagina, nergens in Nederland.

(18-Mar-2022, 08:10 AM)Nopper schreef: En ik woon in België.  Het is hier net wat minder vlak.

Had ik overheen gelezen...NW België dan Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Deze middag een afspraak bij trike-shop om enkele proefritjes te doen. Hopelijk kan ik wat 'breder' testen. Ik kom er in mijn hoofd niet onmiddellijk uit wat de beste keuze zou eijn. Omdat ik graag eens bos en veld bezoek is de verleiding groot om te kiezen voor volledig geveerd en 26 inch rondom. Maar omdat woon-werkverkeer op een vlotte manier ook moet kunnen, is zo'n offroad-tuig misschien niet de allerbeste keuze.
Concreet bedoel ik dan bijvoorbeeld azub ti fly x of azub tricon GR. De ice adventure zit daar volgens mij dan netjes in het midden tussen. Die lijkt me wel erg multi-inzetbaar. Straks weet ik wellicht meer.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#19
Misschien dat je met een tweede set wielen, cassette en banden een eind komt? Mijn referentiekader is wel meer van de tweewielers, waar een wielenwissel eerder in seconden dan minuten wordt gemeten.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(22-Mar-2022, 10:27 AM)Bacchus schreef: Misschien dat je met een tweede set wielen, cassette en banden een eind komt? Mijn referentiekader is wel meer van de tweewielers, waar een wielenwissel eerder in seconden dan minuten wordt gemeten.

Dat gaat niet werken. Er zijn altijd van die momenteel dat je onverwacht dat mooie wegje wil indraaien. Gans het ding opbouwen als het kriebelt, dat ga ik toch niet doen. Het wordt een kwestie van kiezen en verliezen. Ofwel het echte onverhard vermijden, ofwel iets zwaarder trappen met een offroader.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Je omschrijft het als "weggetje". Dat zal precies de keuze worden denk ik: Zolang het zelfs maar een soort van weg is, hoef je weinig concessies aan een wegfiets te doen. Diagonaal, offroad, de heide oversteken bijvoorbeeld is wel echt wat anders maar dat zie ik bovenstaande beide Azubs ook niet doen. Een dichtgespoeld strand of pasgemaaid weiland zal nog wel gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Gisteren dus een azub ti fly x en een hpv scorpion 26 kunnen proefrijden. De scorpion kwam wat sneller op snelheid met de 20 inch wieltjes, maar de azub deed het ook goed eens aan het rollen.En met de 3 mtb wielen is het echt comfortabel om ook even met 1 of twee wielen in de berm te rijden of een hogere stoeprand op te rijden.

De scorpion was voorzien van een meer gravel gerichte band. Dus geen echte offroadband. De hpv enduro lijkt me dan net tussen deze twee trikes in te zitten en lijkt me geen oninteressante keuze als alleskunner.

Het was een fijne ervaring en het is zoooo ontspannen rijden. Heerlijk.

Maar nadien kwam de desillusie. Eerst pijn hoog op de billen, die vervolgens naar sacrum en rug trok. Eigenlijk net zoals op de gewone fiets.
Dat leert me dat de pijn toch echt gerelateerd is aan de bilspieren/gluteus/piriformis...
Eerst dus grondig onderzoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Heel ontmoedigend...
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie
#23
Dat is heel spijtig. Maar hopelijk ontdek je wat de oorzaak is en dan kom je toch een stap verder.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#24
(23-Mar-2022, 11:25 AM)Nopper schreef: Gisteren dus een azub ti fly x en een hpv scorpion 26 kunnen proefrijden. De scorpion kwam wat sneller op snelheid met de 20 inch wieltjes, maar de azub deed het ook goed eens aan het rollen.En met de 3 mtb wielen is het echt comfortabel om ook even met 1 of twee wielen in de berm te rijden of een hogere stoeprand op te rijden.

De scorpion was voorzien van een meer gravel gerichte band. Dus geen echte offroadband. De hpv enduro lijkt me dan net tussen deze twee trikes in te zitten en lijkt me geen oninteressante keuze als alleskunner.

Het was een fijne ervaring en het is zoooo ontspannen rijden. Heerlijk.

Maar nadien kwam de desillusie. Eerst pijn hoog op de billen, die vervolgens naar sacrum en rug trok. Eigenlijk net zoals op de gewone fiets.
Dat leert me dat de pijn toch echt gerelateerd is aan de bilspieren/gluteus/piriformis...
Eerst dus grondig onderzoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Heel ontmoedigend...

Mooi en balen tegelijkertijd. Ik ging ook gelijk al spelende met één of meer wielen de stoep op of onverhard rijden Big Grin 

Heb je de comfortabelste stoelen kunnen testen? In ieder geval HP Velotechnik heeft een hele luxe comfortabele stoel.
ErgoMesh Premium Seat: The Best of Two Worlds - HP Velotechnik
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
Gesteld dat de zitting goed afgesteld was, kan het komen door te enthousiast te zijn geweest?
De Scorpion Enduro is een leuke trike, maar de banden die erop liggen zijn minder efficient op de weg. Op zand/bospaden daarentegen zijn ze fijner dan 'gladde' banden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#26
Een plattere afstelling van het stoeltje kan me helpen, en meestal ben ik ook gebaat bij kortere cracks. Het probleem zit wellicht vooral in de bilspieren. Maar door de proefrit ben ik gemotiveerd om er eindelijk eens goed mee aan de slag te gaan. Stretchen en trainen. . De afgelopen dagen 70km gewandeld in het Limburgs grensgebied nabij Voeren. Veel hoogtemeters, strak tempo. Dat lukt probleemloos, terwijl alles met trappers me pijn bezorgt. Bizar toch...
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM