Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is een trike iets voor mij?
#27
Net voor een tweede keer naar trikeshop gereden voor een testrit. Nu met kortere cracks en het zitje wat platter. Dat voelde al heel wat meer ontspannen.

Toen ik terug in de shop kwam vertelde de dealer me dat hij net een 2dehands exemplaar had binnen gekregen :

Een azub ti fly 26, die amper 1000km had gereden,... in volledige nieuwstaat. Geen krasje. Vouwbaar, met bagagerek.
Een testrit beviel prima dus ik heb niet getwijfeld. De prijs was ook gewoon top boor een trike in deze staat.

Ik ga deze nu laten voorzien van een bafang of thonsheng motor. Ik hoor meer positieve dingen over de tweede, aangezien die een koppelsensor heeft.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Bacchus , Hoekie , 365cycle
#28
Gefeliciteerd! Wat een wereld van verschil een paar kleine aanpassingen maken!
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Goed bericht!

Wat betreft assist: Heb beide gehad. De Tongsheng bleek niet betrouwbaar. Mooie assist. Helaas wat luidruchtig en bleek niet betrouwbaar, Na 2x defect is die door garantie vervangen door een Bafang BBS01. Die inmiddels al vele 10.000en kilometers betrouwbaar gebleken is.

Het beste op dit moment (cadans vs koppel sensor is ook een kwestie van smaak) is een Bafang met koppelsensor. Zoals de Bafang M400. Die is bovendien in een set te krijgen voor trikes en ligfietsen. Buis in schuiven en kabels aansluiten en klaar. De buis kan je met verschillende diameters krijgen. https://www.ligfiets.shop/nl/ombouwset-b...fiets.html
Of iets duurder bij Fietsunie https://www.fietsunie.nl/Webwinkel-Produ...uwset.html
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle
#30
Fraaie trikes om te zien die Azub ti fly. Hoop dat je dr wat meer plezier van mag hebben dan zn vorige eigenaar, als ie m na slechts 1000km alweer inruilt.

Zelf 3 trikes gehad. Begonnen met een scorpion fs20 die ik redelijk goedkoop kon overnemen. Leuk ding, maar trap op en af is waardeloos dus verkocht. Toen kwam er een jonge scorpion fs26 voorbij met motor. Nooit een gemotoriseerde fiets gehad maar wat een lol geeft dat snelle optrekken icm een trike! Uiteindelijk na paar maandjes weer verkocht want las over problemen met de BionX motor en de prijs van een accu beviel me ook niet (meen 800 euro ofzo) mocht daar wat mee zijn. Van dat type was zelf de cellen vervangen onmogelijk gemaakt. En later voor weinig een hp gekko gekocht omdat ie gewoon te goedkoop werd aangeboden. Ook verkocht. Trikes zijn best leuk, maar niet om een trap af te zeulen om m veilig te stallen.


De paar honderd km's die ik ermee maakte vond ik uiterst plezierig. Het waren gewoon kleine scheurijzers. Bochtjes met het voirwiel in de lucht Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Interessant om een ervaring met de Tongsheng te lezen, dank! Mocht ik ooit een fiets gaan ombouwen dan wordt het sowieso iets met trapkrachtsensor, en om nu al te weten wat de betrouwbaarheid van de TS is, is erg handig. Bafang BBS01's hebben zich intussen wel bewezen op de NL markt, bijna elke goedkope e-bike is uitgerust met een Bafang met of zonder ander labeltje (8fun bv)
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(29-Mar-2022, 05:10 PM)Nopper schreef: Net voor een tweede keer naar trikeshop gereden voor een testrit. Nu met kortere cracks en het zitje wat platter. Dat voelde al heel wat meer ontspannen.

Toen ik terug in de shop kwam vertelde de dealer me dat hij net een 2dehands exemplaar had binnen gekregen :

Een azub ti fly 26, die amper 1000km had gereden,... in volledige nieuwstaat. Geen krasje. Vouwbaar, met bagagerek.
Een testrit beviel prima dus ik heb niet getwijfeld. De prijs was ook gewoon top boor een trike in deze staat.
Supertof! En nu écht: WELKOM bij de ligfietsers! Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(31-Mar-2022, 11:35 AM)ThijsR schreef: Interessant om een ervaring met de Tongsheng te lezen, dank! Mocht ik ooit een fiets gaan ombouwen dan wordt het sowieso iets met trapkrachtsensor, en om nu al te weten wat de betrouwbaarheid van de TS is, is erg handig. Bafang BBS01's hebben zich intussen wel bewezen op de NL markt, bijna elke goedkope e-bike is uitgerust met een Bafang met of zonder ander labeltje (8fun bv)
Wat ik lees over de Tongsheng is dat die in het begin wat probleempjes heeft gekend, maar dat die intussen zijn weggewerkt. Het zou nu wel snor zitten met de betrouwbaarheid. De dealer kon me wel enkel de 250w leveren via zijn leverancier, terwijl ik toch de 500w overweeg.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#34
(01-Apr-2022, 07:27 AM)Nopper schreef: De dealer kon me wel enkel de 250w leveren via zijn leverancier, terwijl ik toch de 500w overweeg.
Wil je er een bromfiets (speedpedelec) van gaan maken. Dure keuring, tenzij reeds typegekeurd, rijbewijs, kentekenbewijs, kentekenplaat en WA verzekering.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , M5 559 Rijder
#35
(01-Apr-2022, 07:27 AM)Nopper schreef: De dealer kon me wel enkel de 250w leveren via zijn leverancier, terwijl ik toch de 500w overweeg.

250W is plenty. De controller/display is belangrijk. Inclusief de mogelijkheid tot finetunen naar hoe je de assist wil gebruiken. Of de winkel moet dat voor je doen.
En het tandwiel voor. Bij een cadans van iets van 80 assist een 36v assist niet meer. Is ook weer lekker voor opschakelen en accubesparing.

Out of the box is de M400 met buis het makkelijkst. Ook voor eventueel garantie geneuzel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#36
(01-Apr-2022, 08:17 AM)PietV* schreef: Wil je er een bromfiets (speedpedelec) van gaan maken. Dure keuring, tenzij reeds typegekeurd, rijbewijs, kentekenbewijs, kentekenplaat en WA verzekering.
Hier ben ik uitgebreid ingedoken voor de ombouw van een fiets met een klein (16 inch) aangedreven wiel. De elektromotor mag niet meer leveren dan 250W, maar mag wel degelijk meer dan 250W kúnnen leveren. Zolang deze elektronisch begrensd is, is er geen probleem. De aansturing van de elektromotor hoort bij de elektromotor, de begrenzing daarvan dus ook; zou je puur de motor bekijken, dan zijn vrijwel alle nieuw verkochte E-bikes per direct illegaal. De meesten zijn eenvoudig te ontgrendelen, duurdere modellen lopen dan met gemak over de 40 km/h. Dat red je op een gewone zitfiets niet met 250W. 

De afgelopen tijd heb ik me wat meer verdiept in speed pedelecs, omdat zo'n fiets misschien toch wel leuk is voor "erbij". Daarnaast viel het me op dat je wel regelmatig Strömers tegenkomt zonder kenteken.
Wat blijkt? De Strömer ST1 en ST1x zijn als 25 km/h / 250W-uitvoering geleverd, maar hebben exact dezelfde motor als de speed pedelec uitvoering; ze zijn letterlijk uitwisselbaar. Wiel wisselen, inpluggen, aanmelden en gaan. De software zorgt dat de fiets niet harder kan of meer vermogen levert dan wettelijk toegestaan. Ook bij de speed pedelecs is dit zo geregeld; ga je over de 45 km/h, dan zie je op het display de ondersteuning terugzakken, zo rond de 49 km/h helpt hij echt niet meer mee (da's net binnen de wettelijk vastgestelde 10% marge). Het vermogen neemt overigens af naarmate de accu verder leeg gaat, ik (en met mij de eigenaar van de speed pedelec die ik laatst geleend had) vermoed dus dat Strömer de ström ( Shy Big Grin ) beperkt, en niet echt het vermogen meet.

Reden dat ik het destijds aan het uitzoeken was, is om wat ik elders al opmerkte; veel elektromotoren voor 250W zijn maar 24V, het toerental waarbij ze nog vermogen leveren is dan met de gebruikelijke designs een beperking. De fiets die ik toen omgebouwd heb zou met de motor die ik op dat moment kon kopen maar 15 km/h kunnen, terwijl 20+ toch wel wenselijk was. We hebben daarom een veel zwaardere motor toegepast (1000W/48V), en die softwarematig beperkt. Het enige waar ik mee "gesjoemeld" heb, is dat de motor meer dan 250W opneemt. De fiets is vrij zwaar, door 'm echt 250W aan het wiel te laten leveren trekt ie ook nog lekker pittig op in standje "haas".

Ook voor het koppelverloop of de efficiëntie van een bepaald type motor kan het wenselijk zijn de krachtiger variant te nemen. Met een naafmotor wil je bij een enorm laag toerental al flink wat trekkracht hebben, zo kan je dan door een motor die meer kán leveren zorgen dat je vanaf stilstand direct dichter bij de 250W zit, en dus beter van je plek komt. Daarnaast is ook bij eerder genoemde fiets de keus op 1000W/48V gevallen ipv 500W/36V, omdat die 500W motor het efficiëntst zou zijn bij 17 km/h, terwijl de gekozen variant z'n hoogste efficiëntie haalt bij wat nu 23 km/h is. Je doet met de zwaardere motor dan dus 5% langer met een accu.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Gelukkig is vermogen meten op de mobiele rollenbank nog steeds geen mogelijkheid, en kan men eigenlijk alleen meten wanneer de ondersteuning stopt. Vervelende bijkomstigheid is wel dat je waarschijnlijk gewoon op de bon wordt geslingerd met een motor waar een sticker van meer dan 250W op zit en dan zelf maar moet gaan bewijzen dat er een begrenzing op zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(01-Apr-2022, 11:33 AM)ThijsR schreef: Gelukkig is vermogen meten op de mobiele rollenbank nog steeds geen mogelijkheid, en kan men eigenlijk alleen meten wanneer de ondersteuning stopt. Vervelende bijkomstigheid is wel dat je waarschijnlijk gewoon op de bon wordt geslingerd met een motor waar een sticker van meer dan 250W op zit en dan zelf maar moet gaan bewijzen dat er een begrenzing op zit.
Een sticker heb je er zo af, als daar al wat op staat over het vermogen. De bewijslast dat die motor teveel vermogen levert ligt daarnaast bij de politie (of bij de verzekering als je een aanrijding hebt gehad), al staat er 10 kilowatt op. Bij de eerder genoemde omgebouwde fiets is het wel te meten; er zitten twee aansluitpunten in de kabel, als je daar een multimeter tussen zet kan je de stroom over dat stuk kabel meten: de controller meet de spanning ook, deze heb ik verwerkt in de begrenzingstabel. Hij pakt maximaal 6A wanneer de accuspanning lager wordt, als de boel onbegrensd zou zijn gaat je multimeter direct stuk Big Grin . 
De spanning op de accu meten is ook eenvoudig, als ie goed vol is meet je daar zo'n 57V. Dan kan je door de motor te belasten dus vrij eenvoudig bepalen hoeveel stroom er loopt, en dat de 1000W lang niet gehaald wordt.
Het display bij de motor in kwestie kan - net als bij sommige anderen - overigens ook gewoon in diagnosemodus gezet worden. Spanning en vermogen worden dan weergegeven op het display, evenals of de begrenzing op vermogen of snelheid geregeld is, of dat er niet begrensd wordt, of de trapsensor actief is en nog meer data. Als je met een opgevoerde elektrische fiets rondkachelt en je komt een handige agent die de motor in kwestie goed kent tegen, kon je nog weleens pech hebben  Tongue

Als je niet te hard rijdt of met een krijsende band wegrijdt bij het stoplicht zullen ze overigens weinig reden hebben om je staande te houden. 

Dat is trouwens wel een reden waarom een velomobiel met 25 km/h ondersteuning me echt niet prettig lijkt in Nederland. Ze zien je dan namelijk wél hard rijden, en het is heel moeilijk duidelijk te maken dat dat niet door de motor kwam als je staande gehouden wordt of erger.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#39
(01-Apr-2022, 11:10 AM)365cycle schreef: De afgelopen tijd heb ik me wat meer verdiept in speed pedelecs, omdat zo'n fiets misschien toch wel leuk is voor "erbij". Daarnaast viel het me op dat je wel regelmatig Strömers tegenkomt zonder kenteken.
Wat blijkt? De Strömer ST1 en ST1x zijn als 25 km/h / 250W-uitvoering geleverd, maar hebben exact dezelfde motor als de speed pedelec uitvoering; ze zijn letterlijk uitwisselbaar. Wiel wisselen, inpluggen, aanmelden en gaan. De software zorgt dat de fiets niet harder kan of meer vermogen levert dan wettelijk toegestaan. Ook bij de speed pedelecs is dit zo geregeld; ga je over de 45 km/h, dan zie je op het display de ondersteuning terugzakken, zo rond de 49 km/h helpt hij echt niet meer mee (da's net binnen de wettelijk vastgestelde 10% marge). Het vermogen neemt overigens af naarmate de accu verder leeg gaat, ik (en met mij de eigenaar van de speed pedelec die ik laatst geleend had) vermoed dus dat Strömer de ström ( Shy Big Grin ) beperkt, en niet echt het vermogen meet.

Ik heb me ook een tijdlang verdiept in SP's (en een tijdlang fora en facebook groepen gevolgd). Veel rijders, zeker ook van andere merken dan Strömer, halen de nummerplaat eraf omdat ze zich onveilig voelen tussen auto's en liever op het fietspad blijven rijden. Met name de middenmotors konden (een jaar of 2 geleden) niet goed meekomen met het auto verkeer.

Ik vond het zelf bezopen dat je links en rechts word ingehaald door snorfietsen en dat een brommer met 55 goed kan meekomen met het autoverkeer maar met een SP met je tong op je schoenen van de inspanning niet harder mag dan 45.

Als je nog verder gaat onderzoeken zou ik zeker Klever meenemen. Met die van mij haalde ik (met heel hard trappen) elke Strömer in. :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#40
Heren SPérs. Lees het onderwerp nog eens. Het gaat hier over een trike. Dat is wat anders een op snelheid inefficiente bukfiets.
Toevallig omdat die door domme wetgeving bestaan.

Een stuk verwijderd. Nopper stuur ik het verwijderde stuk per persoonlijk bericht.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Frutsel , Roepers
#41
Intussen langzaamaan aan het wennen aan de trike. Het is toch anders trappen. Ik probeer een mooie cadans aan te houden zonder me schrap te zetten in het stoeltje, want dan duw ik wellicht de knieën stuk. Zonder moe te worden rijd ik nu op vlak wegdek zonder wind zo'n 23 kmu. Niet indrukwekkend,... maar ik ga het langzaam opbouwen om mijn lichaam aan de nieuwe situatie te laten wennen.

Bedankt voor de bafang m400 tip. Lijkt me een mooie oplossing. Bafang betrouwbaarheid en toch een koppelsensor.

Maar ik oefen eerst nog wat verder zonder ondersteuning. Ik doe pas kosten wanneer ik zeker weet dat het een mooi huwelijk is.

Intussen wel al bandjes besteld met een ietwat groffer profiel : continental double fighter vooraan en conti race king achteraan
Ook wat dikker voor meer comfort.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#42
Wat is de reden om banden met meer profiel te willen hebben?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#43
(05-Apr-2022, 08:08 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat is de reden om banden met meer profiel te willen hebben?
Ik rijd regelmatig wat offroad. Omdat er weinig gewicht op het achterwiel zit  slipt dit door. Maar ik heb niet voor pure mtb banden gekozen hoor.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM