Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
|
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
25-Mar-2022, 06:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Mar-2022, 07:34 PM door Lopopodium.)
Nou... In het Westland en de Bollenstreek en rondom Hoofddorp en Nieuw-Vennep struikel je (letterlijk, soms) over de fietspaden gelegd met slechtliggende (stoep)tegels...
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28449
2782 x bedankt in 1240 berichten
Aan de andere kant, nieuw gelegde tegels zijn beter dan slecht asfalt.
Het fietspad van Wijk aan Zee naar Beverwijk, het laatste deel in Beverwijk (rechts van de weg) had een slecht wegdek. Bij werkzaamheden zijn de slechte delen vervangen door tegels en nu kan je weer gewoon doorfietsen in plaats van een achtbaan rit te hebben.
Ik heb vaak slecht wegdek meegemaakt van asfalt, en bijna altijd zou een tegel toplaag beter geweest zijn. Het moet wel vaker opnieuw gelegd worden maar dat is goedkopen en eenvoudiger dan het hele oppervlak opnieuw asfalteren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
25-Mar-2022, 08:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Mar-2022, 08:05 PM door Coen__.)
Ja, de 1% beste tegels is beter dan de slechtste 1% asfalt... en dan heb je het wel gehad. Tegels zijn helemaal niet goedkoper. Alleen op heel korte termijn. Net zoals voor dagelijks gebruik een vouwfiets niet duurder is dan een NS fiets. Als ik voor elke Brompton rit een NS fiets had gehuurd had ik al duizenden euro's in de min gestaan, ookal heb ik 1000+ voor die vouwfiets afgetikt.
Hoofddorp heeft inderdaad een grote diversiteit *kuch* qua fietspaden. Van eentje heeft de gemeente me toegezegd dat de tegels de volgende keer niet meer in langsverband gelegd gaan worden. De claim dat ze altijd zorgen dat het veilig is geloof ik dan weer niet want her en der is de kier in langsrichting onderhand breder dan een racefietsband.
We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
25-Mar-2022, 10:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Mar-2022, 10:58 PM door Lopopodium.)
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
Mag ik daar 'als je bij elke inrit van een huis een stoeprandje af en daarna weer op moet als je over het fiets- en voetpad fietst' aan toevoegen? Dat maakt het fietspad in de bebouwde kom van Duitse steden vreselijk. Waarom ze daar niet even mooi soepel lopende overgangen kunnen maken is mij een raadsel. Nu hobbel ik elke vijftien/ twintig meter over twee halve stoepranden omdat ze elke oprit van een huis belangrijker vinden dan de doorgaande fietsroute.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik reed vanmiddag een stukje om, zodat ik een route kon testen voor een omleiding komende weken. Wat mij opviel is dat een klinkerweg met de stenen in een hoek van 45 graden een stuk beter reed dan ik had verwacht!
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8016 x bedankt in 3962 berichten
26-Mar-2022, 02:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Mar-2022, 02:36 AM door 365cycle.)
(25-Mar-2022, 01:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Zelfs bij de detectielussen op de hoofdrijbaan voor gemotoriseerd verkeer word ik in de Milan gedetecteerd.
Ik heb geen idee wat ik anders doe? Ik vermoed een andere locatie. Het ene verkeerslicht is echt het andere niet. Misschien wordt in jouw regio wel net een ander type detectielus gebruikt ofzo. In Tilburg had ik er ook echt nóóit problemen mee.
(25-Mar-2022, 02:00 PM)Roepers schreef: Je hebt nog muntgeld in je portemonnee en Kevin heeft alleen zijn pinpas bij zich? Niet eens een pinpas (daar zit overigens ook metaal aan) Wel een telefoon.
(25-Mar-2022, 03:24 PM)Willeke_IGKT schreef: De meeste stoplichten hier in de buurt hebben werkende lussen in het wegdek en mijn Quest is meestal goed om ze aan te zetten. Jouw Quest is hier in het voordeel. Glasvezel maakt geen kooi van Faraday, koolstofvezel wel, zeker als er ook nog grafeen in verwerkt is. Als ik de Battle Mountain kap gebruik zijn er plekken in m'n Milan waar de mobiele telefoon letterlijk geen bereik meer heeft. De GPS is ook erg onnauwkeurig; daarom heb ik die ook vlak achter m'n vizier zitten, zodat het signaal erdoor komt.
(25-Mar-2022, 03:54 PM)Frutsel schreef: Voetgaten zijn soms toch wel handig Als ik niet bij het knopje kan (en er is geen detectielus) dan is het best een tijd pielen (of wachten tot er een andere fietser aankomt) Drumstokje meenemen is nog wel een goeie tip. Weegt niks, wel handig om even een knopje in te duwen.
(25-Mar-2022, 05:49 PM)Coen__ schreef: Die dingen met indicatie zijn er ook in de uitvoering dat de indicatie alleen aangaat als het knopje gebruikt wordt, maar het stoplicht zelf wordt wel groen op basis van detectie. Klopt, maar toch.. liever een keer teveel gedrukt, dan te weinig (het is hier 1:30 dus dat mag je dubbelzinnig opvatten).
(25-Mar-2022, 05:50 PM)PietV* schreef: Dan zijn de stalen assen, de veerpoten en de ketting van de Milan via de open wielgaten voldoende de lus in de rijbaan te detecteren. Vaak gaat het ook best prima. Er zijn gewoon een aantal punten waar ik inmiddels van weet dat ik niet opgemerkt ga worden. Ach, het went
Overigens ligt de ketting van de Milan nergens buiten. Ik moet het echt hebben van de assen, de veerpoten, en een paar delen van de stuurinrichting waar alleen een rubber dopje onder zit.
(25-Mar-2022, 06:03 PM)Wim -de roetsende schreef: Tegels liggen in de badkamer of het is een stoep. Én daar mag ik niet op fietsen In de badkamer mag je van mij best fietsen hoor (again: het is hier 1:30 dus dat mag je dubbelzinnig opvatten).
(25-Mar-2022, 06:41 PM)Lopopodium schreef: Nou... In het Westland en de Bollenstreek en rondom Hoofddorp en Nieuw-Vennep struikel je (letterlijk, soms) over de fietspaden gelegd met slechtliggende (stoep)tegels... (25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: Ja, de 1% beste tegels is beter dan de slechtste 1% asfalt... en dan heb je het wel gehad. Tegels zijn helemaal niet goedkoper. Alleen op heel korte termijn. Net zoals voor dagelijks gebruik een vouwfiets niet duurder is dan een NS fiets. Als ik voor elke Brompton rit een NS fiets had gehuurd had ik al duizenden euro's in de min gestaan, ookal heb ik 1000+ voor die vouwfiets afgetikt. Jup. Wat de wegbeheerder hier beweert (die woorden volgen zo lekker op elkaar, ik kon het niet laten) is dat er kabels en andere zaken onder het fietspad liggen en ze daar snel bij moeten kunnen. Daarop heb ik ze verzocht dat voortaan lekker onder de middenberm van de weg te leggen. Hebben die automobilisten meteen ook een rumble strip om ze op te schrikken als ze weer aan het appen zijn.
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: Hoofddorp heeft inderdaad een grote diversiteit *kuch* qua fietspaden. Van eentje heeft de gemeente me toegezegd dat de tegels de volgende keer niet meer in langsverband gelegd gaan worden. De claim dat ze altijd zorgen dat het veilig is geloof ik dan weer niet want her en der is de kier in langsrichting onderhand breder dan een racefietsband. Klopt! Op het fietspad langs de Bennebroekerweg ging de achterkant van mijn Milan een tijd terug ineens heftig opzij. Schandalige sleuf in het fietspad, gelukkig kwam ie los voordat ik op m'n kant lag. Dat stuk fietspad rijd ik dus gewoon niet meer, Dat is dus waar ik de ventweg pak. Overigens ook uitkijken als je daar vanaf zeg maar de A4 richting Hoofddorp de ventweg op stuurt, er zitten een paar lelijke kuilen in de weg waar je weleens zomaar op lek kan rijden.
(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht. Helemaal eens! Ik probeer het met de velomobiel al een beetje af te dwingen. Als ik dan weer eens staande gehouden word - "tsja, als er nou een veilig fietspad lag, zou ik daar liever rijden"
Berichten: 1.407
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 219
2682 x bedankt in 1266 berichten
Ik fiets ook regelmatig in Duitsland en ik heb het idee dat men daar redelijk tolerant is wat betreft het fietsen op de B wegen, vergelijkbaar met onze N wegen. Ik ben een beetje slome velomobilist, 40 vind ik al heel wat. Soms mis ik het daar gewoon per ongeluk dat er ergens een fietspad ligt, zeker in de bebouwde kom. Heb ik de afgelopen drie jaar nooit een probleem mee gehad.
Voor op de rijbaan vind ik 35-40 t vaak wat langzaam, zeker als ze daar 80 rijden. Op mijn woonwerk route gaat het ook langs een 80 weg. Uit ervaring weet ik dat de auto's daar eerder aan de 100 zitten. Daar ga ik echt niet tussen rijden. Dan maar leven met die domme slingertjes bij iedere zijweg om het fietspad even uit de voorrang te halen. Zijweggetjes waar hier meestal niks rijdt, omdat die naar wat boerenland of een klein dorpje leiden.
Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga. In de 50km zone, waar iedereen 60 rijdt, blijf ik op de strook en bij de rotonde, als het even kan rechtdoor over het brede asfalt en dan weer terug naar rechts.
Ook in Duitsland zijn er heel wat Politiebeambten die die uitzonderingsregeltjes niet kennen, net als de Nederlandse 75 cm plus breedteregel. Er is op het duitse forum niet voor niks een speciaal draadje voor velomobilisten die gecontroleerd werden. Overigens geldt daar net als hier dat je aanwijzingen van de politie moet opvolgen, dus als ze je het slechte fietspad toch opsturen, dan moet je wel.
Bij slecht ontworpen, gevaarlijke fietspaden kies ik voor mijn eigen gezondheid. Dat kan betekenen op de rijbaan rijden, of een andere route nemen.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
31-Mar-2022, 10:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2022, 10:20 PM door Coen__.)
(25-Mar-2022, 10:57 PM)Lopopodium schreef: (25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
Mag ik daar 'als je bij elke inrit van een huis een stoeprandje af en daarna weer op moet als je over het fiets- en voetpad fietst' aan toevoegen? Dat maakt het fietspad in de bebouwde kom van Duitse steden vreselijk. Waarom ze daar niet even mooi soepel lopende overgangen kunnen maken is mij een raadsel. Nu hobbel ik elke vijftien/ twintig meter over twee halve stoepranden omdat ze elke oprit van een huis belangrijker vinden dan de doorgaande fietsroute.
Zeker! Als je bij Enschede de grens overgaat naar Gronau heb je een enorm brede plak asfalt, met aan beide zeiden geparkeerde auto's en dan nog ruimte genoeg om twee auto's en twee fietsers kwijt te kunnen. Maar je wordt daar geacht op z'n geasfalteerde stoep langs de lantaarnpalen te fietsen. Dat doe ik dus niet, want veel te lijp. Gebeurd me wel eens dat als een fietser voor me achter zich kijkt en mij dan ziet bij de eerstvolgende mogelijkheid ook gewoon op het goede asfalt komt rijden.
En dat is dan met de gewone fiets. Met de velomobiel helemaal geen denken aan om op zo'n veredelde stoep te rijden.
De grap is ook nog eens dat het Duitse deel geen middenberm heeft op de weg, en per helft veel breder is dan het Nederlandse deel. Het Nederlandse deel is dat "fietsstraat"... en echt een rot stuk. Ze hebben het net iets te breed gemaakt zeg maar... je ziet er dan ook dat bijna alle fietsers op de stoep fietsen... die daar qua verharding net zo ruk is als de rest, maar dan vrij van auto's die je snijden.
(26-Mar-2022, 02:35 AM)365cycle schreef: (25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht. Helemaal eens! Ik probeer het met de velomobiel al een beetje af te dwingen. Als ik dan weer eens staande gehouden word - "tsja, als er nou een veilig fietspad lag, zou ik daar liever rijden"
Met de velomobiel kun je het hier in NL ook gewoon legaal afdwingen. Het OM heeft mij ook al eens moeten terugbetalen , maar dat stel prutsers heeft mij nooit schriftelijk gelijk gegeven, enkel per mail gezegd dat ik mijn geld terug zou krijgen.
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Ik fiets ook regelmatig in Duitsland en ik heb het idee dat men daar redelijk tolerant is wat betreft het fietsen op de B wegen, vergelijkbaar met onze N wegen. Ik ben een beetje slome velomobilist, 40 vind ik al heel wat. Soms mis ik het daar gewoon per ongeluk dat er ergens een fietspad ligt, zeker in de bebouwde kom. Heb ik de afgelopen drie jaar nooit een probleem mee gehad.
Problemen daar zijn alleen met Nederlandse automobilisten.
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Voor op de rijbaan vind ik 35-40 t vaak wat langzaam, zeker als ze daar 80 rijden. Op mijn woonwerk route gaat het ook langs een 80 weg. Uit ervaring weet ik dat de auto's daar eerder aan de 100 zitten. Daar ga ik echt niet tussen rijden. Dan maar leven met die domme slingertjes bij iedere zijweg om het fietspad even uit de voorrang te halen. Zijweggetjes waar hier meestal niks rijdt, omdat die naar wat boerenland of een klein dorpje leiden.
Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga. In de 50km zone, waar iedereen 60 rijdt, blijf ik op de strook en bij de rotonde, als het even kan rechtdoor over het brede asfalt en dan weer terug naar rechts.
Ook in Duitsland zijn er heel wat Politiebeambten die die uitzonderingsregeltjes niet kennen, net als de Nederlandse 75 cm plus breedteregel. Er is op het duitse forum niet voor niks een speciaal draadje voor velomobilisten die gecontroleerd werden. Overigens geldt daar net als hier dat je aanwijzingen van de politie moet opvolgen, dus als ze je het slechte fietspad toch opsturen, dan moet je wel.
Bij slecht ontworpen, gevaarlijke fietspaden kies ik voor mijn eigen gezondheid. Dat kan betekenen op de rijbaan rijden, of een andere route nemen.
Voordeel van Duitsland is nog dat de boetes naar Nederlandse begrippen om te lachen zijn;
Citaat:Beschilderten Radweg nicht benutzt (blaues Schild)
20 €
Deze kende ik trouwens nog niet;
Citaat:Freihändig fahren
5 €
Lol. Op de normale 28" fiets fiets ik hele eindes zonder het stuur ooit aan te raken.
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
31-Mar-2022, 10:25 PM
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga.
Is dat aangegeven met een bordje waarop een fiets staat met daarbij het woord 'frei'?
Ik zie die bordjes, maar het is mij feitelijk nog steeds niet duidelijk waar ik als fietser nou vrij in ben.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
31-Mar-2022, 10:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2022, 10:30 PM door Coen__.)
(31-Mar-2022, 10:25 PM)Lopopodium schreef: (31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga.
Is dat aangegeven met een bordje waarop een fiets staat met daarbij het woord 'frei'?
Ik zie die bordjes, maar het is mij feitelijk nog steeds niet duidelijk waar ik als fietser nou vrij in ben.
Dat is gewoon éénrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers.
In z'n algemeenheid betekend het dat je er *MAG* fietsen.
Ze hebben daar ook de meest absurde varianten van;
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
Ah, dat verklaart waarom men in Duitsland zo massaal aan het spookfietsen is. Want ik zie die frei-bordjes vaak aan het begin van een fietsstrook, terwijl zo'n strook aan beide kanten van de weg loopt.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
31-Mar-2022, 10:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2022, 10:35 PM door Coen__.)
Er zijn ook landen waar een fietspad standaard tweerichtingen is tenzij anders vermeld.
In Nederland staat het redelijk consequent wel vermeld, maar soms ook niet.
Maar lokaal ken ik ook wel plekken waar ze een bordje "verplicht fietspad" zijn vergeten. En dat is een tegelpad, dus holadiejee . Twee jaar geleden toen nog ruzie met een rijinstructeur gehad. Al denk ik dat hij uiteindelijk wel overtuigd was de volgende keer z'n mond te houden
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7353 x bedankt in 3620 berichten
Leuk vind ik ook van die gele borden waarop als waarschuwing voor automobilisten staat: 'Fietsers op de rijbaan'
Nergens staat echter een 'einde-bord'.
Het is dus wel duidelijk waar ik de rest van de weg rijd
Ooit ook een discussie over gehad. Erg sportief werd mij 'de overwinning' toegekend.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Nergens staat echter een 'einde-bord'.
Ja leuk, maar die worden geacht te vervallen bij de eerstvolgende kruising. Of stond er "ZONE" bij ?
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7353 x bedankt in 3620 berichten
(31-Mar-2022, 11:05 PM)Coen__ schreef: (31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Nergens staat echter een 'einde-bord'.
Ja leuk, maar die worden geacht te vervallen bij de eerstvolgende kruising. Of stond er "ZONE" bij ?
Ach, het is ook niet echt heel serieus bedoeld. Meer als geintje en ik blijf alleen op de weg rijden als het qua veiligheid kan. Of als ze het fietspad net helemaal op de kop hebben gezet en er nauwelijks normaal op te fietsen valt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.622
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2014
1908 x bedankt in 743 berichten
Net zoals "fietsers afstappen" of radfahrer absteigen. Bordjes waar ik me zelden iets van aantrek..
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8016 x bedankt in 3962 berichten
01-Apr-2022, 09:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 09:38 AM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 06:55 AM)Fietsbennie schreef: Net zoals "fietsers afstappen" of radfahrer absteigen. Bordjes waar ik me zelden iets van aantrek.. Ik heb daar ooit een opmerking over gehad van een handhaver. Nadat ik hem uitlegde dat ik niet óp m'n fiets zit en er dus ook niet áf kan stappen was hij zo de weg kwijt dat ik niet meer uit hoefde te stappen
(31-Mar-2022, 11:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Leuk vind ik ook van die gele borden waarop als waarschuwing voor automobilisten staat: 'Fietsers op de rijbaan' Dat doet me ergens aan denken...
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik heb hier ook wel eens door de fietsvrije dorpsstraat gefietst (foei!) maar dan rijd ik wel stapvoets en minimaal een meter om voetgangers heen.
Vanochtend heb ik op één van mijn vaste rijbaan-plekken tóch voor het fietspad gekozen. Vooral omdat ik de snelheid er gewoon niet in had zitten met wind, kou, sneeuw en een stuk meer kilometers in mijn systeem en ik geen zin had om mezelf op te blazen.
...dat doe ik nooit meer. Hoewel het een doorgaand fietspad, mét voorrang is, heb ik rakelings een auto gemist die de haaientanden niet snapte (ze waren zichtbaar, niet ondergesneeuwd). Ik moet ineens 3x een weg kruisen waarvan 2x zo onoverzichtelijk dat ik pas een meter of 2 voor de kruising kon zien wat er aan kwam en die ene keer die wél overzichtelijk was, was degene waarop ik bijna geen voorrang kreeg...
Plus, het fietspad lag vol met sneeuwachtige troep, de rijbaan was mooi schoon
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(31-Mar-2022, 10:28 PM)Coen__ schreef: (31-Mar-2022, 10:25 PM)Lopopodium schreef: Is dat aangegeven met een bordje waarop een fiets staat met daarbij het woord 'frei'?
Ik zie die bordjes, maar het is mij feitelijk nog steeds niet duidelijk waar ik als fietser nou vrij in ben.
Dat is gewoon éénrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers.
In z'n algemeenheid betekend het dat je er *MAG* fietsen.
Klopt, maar aan dat "mogen fietsen" zitten soms nog wat randvoorwaarden: als er onder een bord "voetpad" een bord "Fahrräder frei" hangt, dan mag je op dat
voetpad fietsen, maar je mag niet harder dan stapvoets rijden en je moet voetgangers vorrang verlenen. Als serieuze route dus volledig ongeschikt.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8016 x bedankt in 3962 berichten
01-Apr-2022, 12:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 12:15 PM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 11:29 AM)ThijsR schreef: ...dat doe ik nooit meer. Hoewel het een doorgaand fietspad, mét voorrang is, heb ik rakelings een auto gemist die de haaientanden niet snapte (ze waren zichtbaar, niet ondergesneeuwd). Ik moet ineens 3x een weg kruisen waarvan 2x zo onoverzichtelijk dat ik pas een meter of 2 voor de kruising kon zien wat er aan kwam en die ene keer die wél overzichtelijk was, was degene waarop ik bijna geen voorrang kreeg... Toevallig, ik reed vanochtend ook op het fietspad (zoon naar school brengen), en moest daarna even terug want we waren z'n tas vergeten. Weer onderweg met z'n tas trok ik vlot op, en reed daardoor op dezelfde snelheid als de automobiliste naast me. Ze had me prima gezien, maar ik voelde gewoon dat ze geen zin had om voorrang te verlenen, dus hoewel ik niet meteen wilde vertragen was ik wel voorbereid op geen voorrang nemen zeg maar... kom bij de rotonde, en ze ramt 'm er zo zonder richting aan te geven voor, rechtsaf over het fietspad heen. Sch*tw*f
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ja, intuïtie kan je redding zijn in zulke situaties. Gek eigenlijk hoe je met zo weinig informatie toch vaak het gedrag van een automobilist goed weet te voorspellen.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
01-Apr-2022, 12:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 12:42 PM door Coen__.)
Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7353 x bedankt in 3620 berichten
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft.
Dit is echt een wereldtip.
Gewoon zo'n vette buis door het lampengat naar buiten steken. Kijken wat ze doen?
( Voor sommigen: dit heet humor)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
01-Apr-2022, 01:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 01:20 PM door Coen__.)
Hmm, door het lampen gat weet ik niet. Meestal doe ik buismateriaal met de gewone fiets. Karwei heeft echter de 16 en 19mm PVC in 3m ipv vier, dat kun je laten balanceren tegen de spiegel van de Mango. Maar steekt dan niet echt uit.
Op de gewone fiets kun je het bij kleine hoeveelheden ook nog extra vooruitschuiven. Vooral handig bij automobilisten die de oversteek bij de rotonde blokkeren.
En liefst natuurlijk op ruithoogte van de auto.
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8016 x bedankt in 3962 berichten
(01-Apr-2022, 01:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon zo'n vette buis door het lampengat naar buiten steken. Kijken wat ze doen? Als ze niet stoppen, hoef je meteen niet meer naar de dokter om je anticonceptie geregeld te krijgen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Apr-2022, 01:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 01:37 PM door PietV*.)
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft. Jammer dat je bekeurd kunt worden voor scherp uitstekende delen.
Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen:
De lading van voertuigen mag geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Tenzij die lading zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevindt.
Dus geen wereldtip en zeker geen humor.
(01-Apr-2022, 01:19 PM)Coen__ schreef: En liefst natuurlijk op ruithoogte van de auto. Kan, maar dan wel de ruithoogte van een vrachtwagen.
(01-Apr-2022, 01:24 PM)365cycle schreef: (01-Apr-2022, 01:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon zo'n vette buis door het lampengat naar buiten steken. Kijken wat ze doen? Als ze niet stoppen, hoef je meteen niet meer naar de dokter om je anticonceptie geregeld te krijgen Zing je dan een toontje lager of een toontje hoger.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 18 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|