Artikelserie in Trouw over Sport en Milieu
|
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2022
Bedankt: 0
8 x bedankt in 6 berichten
https://www.trouw.nl/sport/de-carbonrevo...~be0ab114/
(Kwam op deze serie terecht via het huidige laatste artikel aangaande sportschoenen.)(Als je het artikel niet kan lezen is het handig om JavaScript uit te zetten...)
Intressant ook al omdat er tegenwoordig best veel carbon gebruikt wordt in onze ligfietswereld.
Best een dilemma, waar moet je de grens leggen? Een b.v. velomobiel met veel carbon is lichter dus kan je extreme woon/werk afstanden mee rijden. Een goede plaatsvervanger voor een auto dus milieuvriendelijker zou je zeggen..
Maar een 'gewone' ligfiets dan, is carbon dan nodig voor een toertocht e.d? Ik kan me herinneren dat ik ,toen ik nog in Nederland woonde, 20 km. naar mijn werk fietste op een Alligt lage fiets, Alligt Modern en een Challenge Hurricane. Zelfs ook met een Brompton. Ging allemaal goed-ongeveer een uurtje fietsen. Niks geen carbon toen op die fietsen. Is het nodig om carbon te gebruiken?
Alligt Modern, Sun Seeker Eco-Tad
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Ik heb liever (roestvrij) staal dan carbon of aluminium. Gewicht maakt mij niet uit. Stevigheid, betrouwbaarheid en repareerbaarheid wel.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Het frame van een open fiets bevat niet zoveel materiaal, dus is de winst qua gewicht absoluut kleiner. In de bukfietswereld kan een modern stalen frame zo'n 1.200 g wegen, een carbon frame 600 g. Dat scheelt op zich de helft. Het frame is alleen een relatief klein deel van de fiets. Een volledige fiets weegt minstens 5,5 kg in carbon en dan waarschijnlijk 6,2 kg in staal. Niet iets waar een recreatieve fietser merkbaar harder van gaat rijden.
Een velomobiel is andere koek, die zelfdragende carrosserie bepaalt misschien wel driekwart van het leeggewicht, dan is de helft* opeens veel minder.
Van de andere kant: gewicht zit alleen tegen bergop en bij accelereren, op constante snelheid op het vlakke is het effect (theoretisch) nul.
* Ga ik gemakshalve van dezelfde verhouding staal-carbon uit voor glas-carbon.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
20-May-2022, 03:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2022, 03:12 PM door 365cycle.)
De uitstoot van de productie van een koolstofvezel velomobiel is ongeveer gelijk aan die van de productie van een auto met benzinemotor. Per kilogram voertuiggewicht, welteverstaan.
M'n laatste auto was meer dan 40x zo zwaar als mijn velomobiel (24,5 kg), de zwaarste auto die ik ooit had was zelfs 90x zo zwaar.
Daarbij is het kilometerpotentieel van die velomobiel niet kleiner dan dat van een vergelijkbare auto. Als bewijs voer ik aan: de Rijderslijst van Intercitybike en Velomobiel.nl. Er zijn inmiddels diverse velomobielen die de 100.000 km ruimschoots gepasseerd zijn, ik weet van een paar velomobielen die al over de 200.000 km zijn en één die al over de 300.000 km staat. Hoewel dat bij velomobiel.nl meestal oudere Questen zijn (van glasvezel) is de eerste QuatreVelo inmiddels ook in de lijst aangekomen
De carrosserie is zelfs bij die extreme kilometerstanden in principe nog niet "op" (de rijder misschien wel ).
Gezien ik geen auto meer heb en in principe al mijn persoonlijke verplaatsingen per velomobiel doe, is mijn eigen impact hierdoor extreem veel kleiner geworden dan die vroeger was, maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid te blijven zoeken naar een goed alternatief.
Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre de productie van een glasvezel Milan het milieu minder belast dan van een koolstofvezel fiets; volgens mij maakt het met de huidige, slimme ontwerpen qua stijfheid niet eens zo gek veel uit. De mate van flex die bij een Quest Carbon in de aandrijving bijvoorbeeld nog voorkomt, heeft een QuatreVelo of DF gewoon niet, en volgens mij is dat geheel aan de heren ontwerpers en hun toegenomen kennis over het ontwerpen van de kettinglijn toe te schrijven.
Als afsluiter komt m'n mantra van de afgelopen 2 jaar toch weer terug: we moeten zuinig zijn met alles wat de aarde ons geeft, ook als we denken dat we het in overvloed hebben. Dé sleutel in de klimaatcrisis is niet energietransitie, maar gewoon HEEL veel minder verbruiken. Dé sleutel in de carboncrisis die dit artikel beschrijft, is carbon gebruiken waar het uitstoot voorkomt. En daarom heb ik ook een hekel aan hoe de E-bike momenteel door Pon & concurrenten in de markt gezet wordt: als vervanger van de gewone fiets, niet van de auto.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
20-May-2022, 03:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2022, 03:23 PM door Wim -de roetsende.)
(20-May-2022, 02:56 PM)Bacchus schreef: Van de andere kant: gewicht zit alleen tegen bergop en bij accelereren, op constante snelheid op het vlakke is het effect (theoretisch) nul.
* Ga ik gemakshalve van dezelfde verhouding staal-carbon uit voor glas-carbon.
Gewicht is zeer relevant voor minder sterke rijders.
Iedere keer als je moet optrekken (én dat is soms heel erg vaak) moet je ook telkens al dat gewicht op gang brengen.
Met de Fujin rijd ik binnen zeer korte tijd op hoge snelheid. Duurt met de Milan dus een stuk langer.
Een vm van 25kg i.p.v. 35/40kg is dus ongelooflijk veel gunstiger voor iedere rijder, maar vooral voor de minder sterke rijder.
<20kg is dus nog leuker
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
@Wim vergeet niet dat ook het ontwerp van velomobielen verbeterd is, en dat ook een invloed heeft op acceleratie. Kan je je het gevoel van de DF nog herinneren? Die is wat dat betreft namelijk moderner dan de Milan.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(20-May-2022, 03:51 PM)365cycle schreef: @Wim vergeet niet dat ook het ontwerp van velomobielen verbeterd is, en dat ook een invloed heeft op acceleratie. Kan je je het gevoel van de DF nog herinneren? Die is wat dat betreft namelijk moderner dan de Milan.
Bij mij is de Milan net zo snel als de DF als ik accelereer.
Vanwege de 140mm cranks hebben de eerste 3 omwentelingen iets minder effect.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
20-May-2022, 07:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-May-2022, 08:14 PM door Hoekie.)
(20-May-2022, 03:22 PM)Wim -de roetsende schreef: Een vm van 25kg i.p.v. 35/40kg is dus ongelooflijk veel gunstiger voor iedere rijder, maar vooral voor de minder sterke rijder.
Top dat je dat zo ervaart.
Bij proefritten met een A7 als ook een Snoek merkte ik het gunstige verschil in gewicht met een QV, maar ervoer die in het geheel ook als minimaal.
Waarschijnlijk door de stijvere aandrijflijn van de QV.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(20-May-2022, 05:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij mij is de Milan net zo snel als de DF als ik accelereer. Da's opmerkelijk, maar misschien is het verschil bij minder explosief vermogen kleiner?
(20-May-2022, 07:41 PM)Hoekie schreef: Bij proefritten met een A7 als ook een Snoek merkte ik het gunstige verschil in gewicht met een QV, maar ervoer die in het geheel ook als minimaal. De QV is heel rigide en heeft een goede aandrijflijn + veel grip. Met de QV kon ik harder optrekken dan met de 11 kilo lichtere Milan.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Gelukkig is 5 of 10 minuutjes later aankomen prima te plannen, dus ook met een glasvezel VM valt prima te fietsen
Hét voordeel van carbon voor mij zou meer in de stijfheid zitten dan in het gewicht.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(23-May-2022, 01:09 PM)ThijsR schreef: Hét voordeel van carbon voor mij zou meer in de stijfheid zitten dan in het gewicht. Denk dat het modernere ontwerp ook daar meer doet dan het materiaal.
De Quest Carbon viel mij tegen, naast m'n eigen glasbak. Een glasvezel Milan voelde niet echt langzamer dan m'n eigen carbon fiets.
Vergeet niet dat je ook een tussenas en twee kettingen hebt die lekker "meevouwen" als je trapt.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een glasvezel Milan bestond
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(23-May-2022, 04:39 PM)ThijsR schreef: Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een glasvezel Milan bestond De informatie hier is wat achterhaald: https://ligfiets.net/bicycles/729
Er was vroeger dus ook een glasvezel uitvoering, tot de Mk3 geloof ik.
De prijs is helaas ook achterhaald
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
De prijs die ik heb vermeld bij mijn ervaringsbericht over de Milan SL is helaas ook alweer achterhaald.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 315
85 x bedankt in 32 berichten
24-May-2022, 10:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-May-2022, 10:32 AM door TheoZw.)
Ja, de prijzen zijn verdubbeld t.o.v. de prijzen op Ligfiets.net (voor je het vraagt, ik kan de prijzen daar niet veranderen). Ja, de GT kost inmiddels veel (één dezer weken reist een GT van Duitsland naar Nederland).
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(24-May-2022, 10:31 AM)TheoZw schreef: (één dezer weken reist een GT van Duitsland naar Nederland).
Nieuw? Van jou? Indien ja: gefeliciteerd! Ik ben nog steeds blij met de mijne en heb nog steeds het gevoel de juiste velomobiel te hebben gekozen.
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 315
85 x bedankt in 32 berichten
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
(24-May-2022, 11:51 AM)TheoZw schreef: Nieuw? Ja. Mijn? Ja.
Gefeliciteerd! Je eerste nieuwe velomobiel?
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 315
85 x bedankt in 32 berichten
(24-May-2022, 01:30 PM)Hoekie schreef: (24-May-2022, 11:51 AM)TheoZw schreef: Nieuw? Ja. Mijn? Ja.
Gefeliciteerd! Je eerste nieuwe velomobiel?
Oh nee, mijn derde. Eerste was een Sunrider, de andere de Mango Tour. Op het ogenblik rij ik in een Mango classic (niet de mijne, maar rijdt goed).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|