Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kort ritje in de Alpha 9
#1
Vandaag was ik bij Intercitybike, omdat het zitje van mijn Milan een beetje scheef stond. Ymte had een week geleden een Alpha 9 bij Daniël Fenn gehaald om zelf in te rijden en bood mij aan een proefrit te maken.

Het is een hele bijzondere velomobiel en je moet wel echt lang zijn om er in te kunnen rijden. De trapas was precies op mijn maat, dus blijkbaar dezelde beenlengte als Ymte. Deze Alpha 9 heeft 170 mm cranks en dan heb je nog een zee van ruimte aan de bovenkant. Dat geldt niet voor de voetenbulten, de schoenplaatjes zo ver mogelijk richting de hak bevestigen is aan te bevelen. 
De Alpha 9 heeft pantser- of tankbesturing, dat lijkt erg op een onderstuur. Het is even wennen, maar niet onprettig. Wat wel erg wennen is dat je heel diep in de fiets zit en tegen een enorme "ballon" aankijkt. Dat is echt totaal anders dan een DF of Milan en ook heel veel minder zicht dan een Quest. Het ontwerp is met opzet zo gemaakt om de verstoring van de luchtstroom door het hoofd zoveel mogelijk te beperken.

Volgens Ymte is de Alpha 9 net zo snel als een DF met hosen en dat is wel bijzonder voor zo'n kolossale velomobiel. Ik vond hem ook erg goed rollen [met Pro One bandjes] en het zou mijn niet verbazen als de Alpha 9 sneller is dan de Milan GT. Ondanks het grotere frontale oppervlak pak je veel winst terug in de aerodynamische vorm. Door de diepe zit en "bolling" voor je hoofd is de winst met een kap rijden niet zo groot waarschijnlijk. Dus erg geschikt voor mensen die liever niet met kap rijden. En als je erg breed bent is dit misschien de enige velomobiel die past.

Maar, ik zou mijn Milan GT er niet voor willen [in]ruilen. Het zicht vind ik voor de Nederlandse wegen en fietspaden veel te beperkt. Als je in Duitsland altijd op de weg tussen de auto's rijdt is dat minder een probleem denk ik. Verder vond ik deze Alpha nogal lawaaierig [iets met het kettingtandwiel] en de elastomeer vering niet echt fijn. 
Wel een verrassend en bijzonder ontwerp en goed mogelijk dat een Snoek XL niet eens zo gek veel sneller is. Zeker, als je de Snoek zonder racekap gaat rijden.
Antwoord }
#2
Leuke review.

Dankjewel.

Ik ben wel benieuwd naar de M9, maar volgens mij is die ook nog veel te groot voor mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , pietandringa
#3
Leuk Piet! Ik zal ook eens gaan kijken als Ymte een Alpha 9 heeft.
Qua snelheid betwijfel ik of ie dicht bij de Snoek komt. Wat ik van Velomobile SH zie is dat de M9 niet sneller is dan een Milan SL - dat zou ‘m hooguit vergelijkbaar maken met een Milan GT, in ruil voor veel meer ruimte.
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa
#4
De Snoek XL er er nog niet, dus dat is een inschatting. De Alpha 9 is vooral snel als je het vergelijkt met andere velomobielen zonder kap. Dus de snelste velomobiel zonder kap is wellicht niet veel sneller dan de Alpha 9. Je kijkt een heel eind over de neus voor je de weg ziet, ik weet niet of ik hieraan zou kunnen wennen. En ondanks de forse afmetingen is de draaicirkel heel groot, 14 meter met 28 mm banden. Breder dan 28 mm gaat dus eigenlijk niet. Wel een heel bijzondere velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(22-May-2022, 10:34 PM)pietandringa schreef: De Snoek XL er er nog niet, dus dat is een inschatting. 
Uiteraard, maar gezien de Snoek L nauwelijks breder wordt en vooral ook langer schijnt te worden dan de oorspronkelijke Snoek, denk ik dat de meeste rijders die er net in passen er sneller mee kunnen dan met de "kleine" Snoek. 

(22-May-2022, 10:34 PM)pietandringa schreef: En ondanks de forse afmetingen is de draaicirkel heel groot, 14 meter met 28 mm banden. Breder dan 28 mm gaat dus eigenlijk niet. Wel een heel bijzondere velomobiel.
Da's wel gek. Daniel Fenn zegt juist dat zelfs 50mm banden goed passen. Nu moet ik helemaal gaan kijken Big Grin 

Niet echt sneller met kap is eigenlijk wel jammer. Ik vind het wel lekker dat m'n tempo in de winter niet echt verandert, omdat ik zodra het echt koud wordt onder een kappie zit Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , pietandringa
#6
(23-May-2022, 01:38 AM)365cycle schreef:
(22-May-2022, 10:34 PM)pietandringa schreef: En ondanks de forse afmetingen is de draaicirkel heel groot, 14 meter met 28 mm banden. Breder dan 28 mm gaat dus eigenlijk niet. Wel een heel bijzondere velomobiel.
Da's wel gek. Daniel Fenn zegt juist dat zelfs 50mm banden goed passen. Nu moet ik helemaal gaan kijken Big Grin 

Op het Duitse forum lees ik dat de beperktere draaicirkel een gevolg is van tank besturing. Niet van de beschikbare ruimte in de wielkasten.
Voor een kleinere draaicirkel zou tiller besturing de betere optie zijn.
Antwoord }
#7
Dat laatste klopt @Hoekie. Die tankbesturing vind ik wel toepasselijk, het is inderdaad een gestroomlijnde tank Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#8
En hier legt Daniël Fenn zijn ontwerp uit: https://youtu.be/sxfC5Yj_vzA

De ruimte voor de knieën is inderdaad immens. In de Milan GT past dat net voor mij. Nu heb ik het stoeltje nog liggender gezet met één  opvulstukje en dat geeft extra ruimte voor de knieën.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Wat verstaan jullie onder tankbesturing. Rupsvoertuigen worden bestuurd met één stick. Naar rechts = rechtsaf en naar links = linksaf. Zit er maar één stick in een VM met tankbesturing?
https://www.youtube.com/watch?v=_z3n6VOk...SpringHaIo
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(23-May-2022, 07:54 PM)PietV* schreef: Wat verstaan jullie onder tankbesturing. Rupsvoertuigen worden bestuurd met één stick.

Waarom stel je niet alleen de vraag? Waarom ook stellig een antwoord? Ik mis alleen nog uitroeptekens..

Uit eigen ervaring: 2 stuurstokken. Tanks hebben verschillende manieren van besturing, waarbij de overgrote deel met stuurstokken worden bestuurd. En daarmee typerend voor tanks werden.

Als voertuigcommandant (deel van het groepscommandant zijn) heb ik met verschillende rupsvoertuigen leren rijden.
Van allerlei YPR's tot aan een Leopard.
Een YPR heeft zelfs 4 stuurstokken. 2 lange en 2 korte.

[Afbeelding: tanksteering.jpg]

Edit: Plaatje met tekst en uitleg toegevoegd
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
Ik heb nog nooit een rups zien sturen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
(23-May-2022, 08:14 PM)Hoekie schreef:
(23-May-2022, 07:54 PM)PietV* schreef: Wat verstaan jullie onder tankbesturing. Rupsvoertuigen worden bestuurd met één stick.

Waarom stel je niet alleen de vraag? Waarom ook stellig een antwoord? Ik mis alleen nog uitroeptekens..

Uit eigen ervaring: 2 stuurstokken. Tanks hebben verschillende manieren van besturing, waarbij de overgrote deel met stuurstokken worden bestuurd. En daarmee typerend voor tanks werden.

Als voertuigcommandant (deel van het groepscommandant zijn) heb ik met verschillende rupsvoertuigen leren rijden.
Van allerlei YPR's tot aan een Leopard.
Een YPR heeft zelfs 4 stuurstokken. 2 lange en 2 korte.

[Afbeelding: tanksteering.jpg]

Edit: Plaatje met tekst en uitleg toegevoegd

Hee wat een gaaf onderwerp, ontzettend interessant.

Leuk dat je als tankcommandant later in een velomobiel gaat rijden Big Grin 
Eigenlijk vroeg ik mezelf ook al af, al lezende, wat het verschil in besturen zou worden bedoeld.

Proefritten in andere velomobielen lijkt me sowieso erg gaaf.
Zo zou ik zodra mijn Strada voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt naar velomobiel.nl gaat, zeker eens in een quatrovelo en de snoek willen ervaren.
Die ervaringen staan zeker op mijn bucketlist.

Gaaf dat je je ervaring op deze site deelt!
Heerlijk deze gezonde discussies.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(23-May-2022, 09:30 AM)Hoekie schreef: Op het Duitse forum lees ik dat de beperktere draaicirkel een gevolg is van tank besturing. Niet van de beschikbare ruimte in de wielkasten.
Voor een kleinere draaicirkel zou tiller besturing de betere optie zijn.
Een tank met tankbesturing kan toch nagenoeg op z'n plek keren. Dan kan een VM met tankbesturing op het smalste fietspad keren.
(23-May-2022, 08:14 PM)Hoekie schreef:
(23-May-2022, 07:54 PM)PietV* schreef: Wat verstaan jullie onder tankbesturing. Rupsvoertuigen worden bestuurd met één stick.
Waarom stel je niet alleen de vraag? Waarom ook stellig een antwoord? Ik mis alleen nog uitroeptekens.
Uit eigen ervaring: 2 stuurstokken. Tanks hebben verschillende manieren van besturing, waarbij de overgrote deel met stuurstokken worden bestuurd. En daarmee typerend voor tanks werden.
Heb nog nooit in en tank gezeten, dus zo stellig was ik niet. Wel op een Caterpillar bulldozer en graafmachines. Die stuur je met een stick. De F16 ook met een stick. Dus zo vreemd is het niet. Waarschijnlijk hebben ze mij de landmacht de zaak simpel gehouden. Kan iedereen er mee rijden.
(23-May-2022, 09:24 PM)ThijsR schreef: Ik heb nog nooit een rups zien sturen
Ik ook niet. Maar rupsvoertuigen wel. Hier nog een filmpje van "velomobielen" op rupsbanden. Kunnen voor en achteruit. En op de plek keren.
https://www.youtube.com/watch?v=wwDTzPxKEdg
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(26-May-2022, 08:41 AM)PietV* schreef: Een tank met tankbesturing kan toch nagenoeg op z'n plek keren. Dan kan een VM met tankbesturing op het smalste fietspad keren.
<--->
Ik ook niet. Maar rupsvoertuigen wel. Hier nog een filmpje van "velomobielen" op rupsbanden. Kunnen voor en achteruit. En op de plek keren.

Je lijkt de vorm van het 'stuur' te verwarren met de methode van besturen en meer dan alleen het draaien van de wielen.

Ik kan me niet voorstellen dat je het verschil niet snapt, dus ik denk dat je het expres verkeerd uitlegt.
Deze weg lijdt tot verhitte discussies en wordt niet op prijs gesteld.

Ook de huidige moderators kunnen en zullen maatregelen nemen als er opzet lijkt te zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Wim -de roetsende
#15
Beste Willeke,

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om iets verkeerd uit te leggen of een discussie uit te lokken. Integendeel. Duidelijk verschaffen zoals altijd.

Tankbesturing dekt volgens mij de lading niet. Ik vermoed dat het zoiets is als bij de Orca van Flevomobiel Technologie. Twee sticks zoals hieronder omschreven. Kan ook met één hand worden bestuurd.

De Orca wordt bediend door 2 stuurknuppels, een linker en een rechter joystick, beide gemonteerd aan de binnenkant van het chassis op de wieldoppen. De bediening is zeer gebruiksvriendelijk, natuurlijk en behoeft slechts een beetje training. Het besturen van de Orca kan met slechts één hand, links of rechts, of met beide handen.

Hetzelfde geldt voor het remmen van de Orca; linker- of rechterhand of beide, het maakt niet uit, beide trommelremmen worden gelijktijdig bediend.
https://ligfiets.net/bicycles/645

Mijn verontschuldiging als mijn vraag om duidelijkheid verwarring heeft opgeroepen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Bij de Oosterburen gebruiken ze voor een besturing met twee sticks de term Panzerlenkung. Hoewel de techniek aan die twee knuppels natuurlijk heel anders is als in een Panzer. Bij al die Velomobielen loopt er een stangetje naar de veerpoten, waardoor ze verdraaid worden. De verbindingsstang, waarmee ook de sporing wordt ingesteld, zorgt er voor dat beide wielen verdraaien als er 1 hendel bewogen wordt.

Het zou mij verbazen als Daniel Fenn een velomobiel bouwt waarbij de remhendels op de besturing de wielkast veel eerder raken dan de bandjes binnen in die wielkast. Bij een centrale besturing heb je die automatische begrenzing niet, maar als je het goed uitkient scheelt dat nauwelijks in de draaicirkel.

Dat is mij zelfs gelukt bij mijn 1e eigenbouw en tankbesturing, omdat goed uit te meten.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
(26-May-2022, 08:41 AM)PietV* schreef: Een tank met tankbesturing kan toch nagenoeg op z'n plek keren. Dan kan een VM met tankbesturing op het smalste fietspad keren.

Wat is je vraag Piet? Je geeft weer zelf antwoord op een vraag die je niet stelt.

Ook bij deze opmerking heb ik dezelfde gedacht als Willeke.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je niet op de hoogte bent van het feit dat geen enkele velomobiel op het smalste fietspad zou kunnen keren. Je bent al heel lang een vm-rijder en je bent ook al lang lid van dit forum.

Dus ook ik denk dat je het expres verkeerd uitlegt om een discussie te veroorzaken.

De besturing van dit soort vm-en heet nou eenmaal 'tankbesturing'. Dit komt van het Duitse 'Panzerlenkung'. De ontwerper is namelijk Duits. Vandaar. Het is dus niet relevant of ene PietV dit wel of geen juiste benaming vindt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(26-May-2022, 01:57 PM)PietV* schreef: Hetzelfde geldt voor het remmen van de Orca; linker- of rechterhand of beide, het maakt niet uit, beide trommelremmen worden gelijktijdig bediend.
https://ligfiets.net/bicycles/645
Het op één wiel kunnen remmen zou juist wel voordelen hebben. Ik rem weleens bij het aansnijden van een bocht, zeg maar voordat je echt door gaat sturen. Het binnenste voorwiel blokkeert als je dat met hoog tempo doet, en da's zonde, want slijtage zonder dat het nodig is. Alleen op het buitenste wiel remmen zou prettig zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(26-May-2022, 02:13 PM)365cycle schreef:
(26-May-2022, 01:57 PM)PietV* schreef: Hetzelfde geldt voor het remmen van de Orca; linker- of rechterhand of beide, het maakt niet uit, beide trommelremmen worden gelijktijdig bediend.
https://ligfiets.net/bicycles/645
Het op één wiel kunnen remmen zou juist wel voordelen hebben. Ik rem weleens bij het aansnijden van een bocht, zeg maar voordat je echt door gaat sturen. Het binnenste voorwiel blokkeert als je dat met hoog tempo doet, en da's zonde, want slijtage zonder dat het nodig is. Alleen op het buitenste wiel remmen zou prettig zijn.

Inderdaad. Beide kan; beide remmen gekoppeld (als standaard bij Tillerbesturing) of los van elkaar.
Dat laatste heeft mijn Gekko FX26. Leuk om mee te spelen. Gekoppeld is denk ik weer praktischer.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
(26-May-2022, 02:13 PM)365cycle schreef: Het op één wiel kunnen remmen zou juist wel voordelen hebben. Ik rem weleens bij het aansnijden van een bocht, zeg maar voordat je echt door gaat sturen. Het binnenste voorwiel blokkeert als je dat met hoog tempo doet, en da's zonde, want slijtage zonder dat het nodig is. Alleen op het buitenste wiel remmen zou prettig zijn.

Op 1 wiel remmen is heel leuk. Heb weleens een trike gereden waarmee dat kon. Maar als je op je buitenste wiel afremt ga je de kant van dat wiel op. Leuker is juist om op je binnenste wiel af te remmen en je buitenste niet. Dan ga je veel sneller de hoek om.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , Lig-hen
#21
(26-May-2022, 05:31 PM)berth9999 schreef:
(26-May-2022, 02:13 PM)365cycle schreef: Het op één wiel kunnen remmen zou juist wel voordelen hebben. Ik rem weleens bij het aansnijden van een bocht, zeg maar voordat je echt door gaat sturen. Het binnenste voorwiel blokkeert als je dat met hoog tempo doet, en da's zonde, want slijtage zonder dat het nodig is. Alleen op het buitenste wiel remmen zou prettig zijn.

Op1 1 wiel remmen is heel leuk. Heb weleens een trike gereden waarmee dat kon. Maar als je op je buitenste wiel afremt ga je de kant van dat wiel op. Leuker is juist om op je binnenste wiel af te remmen en je buitenste niet. Dan ga je veel sneller de hoek om.
Dat doe ik op mijn greenspeed regelmatig, op het binnenste wiel afremmen voor het snellere bochtenwerk. Op het buitenste wiel remmen geeft mij het gevoel dat ik het binnenste pootje ga lichten.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie , Willeke_IGKT
#22
Wat er gebeurt als je op 1 wiel remt, is erg afhankelijk van de stuurgeometrie van de velomobiel of trike. Afhankelijk van hoe het in elkaar steekt kan het zijn dat je fiets naar de geremde kant trekt, of juist naar de andere kant. Naast de kracht die door het remmen op 1 wiel ontstaat hangt het van de schuurstraal;

https://ligfiets.net/news/4794

Omdat we nog geen ABS in de Velomobiel hebben, kan het bij twee gelijk sterke remmen gebeuren dat een minder belast wiel blokkeert. Vooral in de bocht, omdat je dan vanzelf een minder belast wiel hebt.

In berichten op het Velomobilforum heeft Daniel al eens aangegeven dat hij de boel zo instelt dat de fiets bij eenzijdig remmen heel licht de andere kant op stuurt. Volgens mij ging het toen om een van zijn vorige velomobielen. Per saldo gaat je dan gewoon rechtdoor.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#23
(26-May-2022, 08:50 PM)Roefie schreef: Dat doe ik op mijn greenspeed regelmatig, op het binnenste wiel afremmen voor het snellere bochtenwerk. Op het buitenste wiel remmen geeft mij het gevoel dat ik het binnenste pootje ga lichten.
Dat is dus wanneer je echt al flink aan het sturen bent? Ik ben daar voorzichtig mee, trap liever door in een snel genomen bocht (om in het slechtste geval onderstuur te krijgen). 
De Milan is achter relatief licht; hoewel het me al eens gelukt is om op nat wegdek op spectaculaire wijze met een nog draaiend achterwiel een bocht soort van haaks te nemen, wil je overstuur in een smalle tadpole trike echt niet. Die keer dat dat gebeurde was ik dus ook blij dat ik ín de fiets zat, zo waren m'n samengeknepen billen niet zichtbaar Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie
#24
@365cycle, ik fiets tot nu toe voornamelijk voor mijn plezier en probeer de nattigheid zoveel mogelijk te vermijden. Op een tadpole wordt je in tegenstelling tot eem vm gewoon nat. Op zo'n manier haaks door de bocht lijkt me maar niets.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Mooi verhaal van Ymte:
https://www.intercitybike.nl/nieuws/67-a...rcity-bike
Antwoord }
#26
(28-May-2022, 05:37 PM)pietandringa schreef: Mooi verhaal van Ymte:
https://www.intercitybike.nl/nieuws/67-a...rcity-bike

Inderdaad een heel mooi verhaal.

Geweldig dat Ymte er zelfs eentje cadeau heeft gekregen van Daniël.

De A9 staat dus bij ICB en de M9 bij velomobiel.nl.

Ach wat maakt het ook uit, als ze maar ergens staan  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Was het trouwe...Wim -de roetsende — 08:15 PM