Velomobielen waarmee je achteruit kan fietsen
|
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
07-Jul-2022, 09:41 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2022, 09:43 AM door Roepers.)
(04-Jul-2022, 05:16 PM)Roepers schreef:
Op een driewieler van Van Raam kun je achteruit fietsen. Moet je wel trapondersteuning hebben. Maar het moet toch ook zonder trapondersteuning kunnen?
Groet,
Marco
(04-Jul-2022, 05:51 PM)Bart Verbeek schreef:
Zeker, gewoon een slimmere route nemen. Het rijden is gewoon even wennen. Inschatten wat je niet ziet voor je, als je over een steile brug rijdt, bijvoorbeeld. Na een tijdje weet je niet beter.
Velomobielen hebben een grote draaicirkel. In- en uitstappen is vaak een kleine exercitie. Ze kosten nieuw 10.000 euro maar als je een bocht niet haalt op ons fietspadennetwerk met zijn vele haakse bochten (of een scherpe u-bocht, komt ook voor) dan rest er niets anders dan te Flintstonen: Voetjes door de trapgaten naar buiten en trappelen maar.
De gemiddelde velomobilist is hier mee intens tevreden. Het enige dat telt is snel, snel snel. Dat even soepeltjes kunnen steken door even achteruit te kunnen fietsen een velomobiel ook sneller maakt en zeker aan het comfort toevoegt omdat dat het ongemak van de zeer grote draaicirkel verzacht, speelt geen enkele rol.
Je kan de vaste routes wel zo goed kennen dat je niet meer hoeft te steken, maar zodra je weer op terra incognita bent, begint het flintstonen weer.
Dat begrijp ik dus niet.
Groet,
Marco
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
07-Jul-2022, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2022, 10:16 AM door Willeke_IGKT.)
Als velomonobielist, erg tevreden met mijn Quest, red ik mij met flinstonen.
Dat neemt niet weg dat achteruit kunnen rijden mij ook erg makkelijk lijkt.
Ik weet niet of ik er het trappers terug kunnen halen van een gewone fiets voor op zou willen geven, wat je met een achteruittraprem (wel) moet.
Ook op vaste routes heb je soms punten of momenten dat even achteruit van belang is, voor mij al bij het wegrijden uit de parkeerplek op het werk, nu nog op de hand voor het instappen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
Hebben ze voetengaten, is het nog niet goed
Met een DF mag je lekker aan je wielen draaien om achteruit te komen... Je trekt wel bekijks, en daarna zorg je wel dat je je route aanpast.
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
Heel lang geleden heb ik het eens bediscussieerd met de heren in Dronten. Je zou een keerkoppeling nodig hebben. Het is uiteraard mogelijk, ook in een velomobiel, en dan komt de grote MAAR: het voegt gewicht toe, het is duur, het maakt de aandrijving ingewikkelder en je gebruikt het vrijwel nooit. Dat zijn prima argumenten om er niet aan te beginnen.
Ik ken een DF-rijder die met zijn handen bij de grond kan. Dat is pas makkelijk.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Interessant, Theo.
Dat het duur is, lijkt mij nogal relatief. Een velomobiel is sowieso heel duur voor een fiets. Dus als het 1000 euro zou kosten, dan valt het nogal mee op de totaalprijs.
En dat je het vrijwel nooit gebruikt, daar valt ook wat op af te dingen. Ik denk dat als je een velomobiel parkeert op je erf, je er ook weer zo instapt en achteruit rijdt en dan de weg op gaat, terwijl je nu eerst de Velomobiel om gaat draaien. Als de optie er eenmaal opzit, dan blijkt het in veel meer omstandigheden handig (en cool).
Dat omkeermechanisme zet mij wel aan het denken. Ik vermoed dat het gaat om velombielen met een tussenas waar het freeweheel in de tussenas zit, want anders zou het toch niet werken? Mijn Daf heeft ook een omkeermechanisme. Dat is omdat de motor altijd maar 1 kant opdraait. Trappers kunnen ook andersom draaien. Maar dan zorgt het freewheel ervoor dat het wiel niet wordt aangedreven. Ik zat te denken aan een mechanisme in de geest van de terugtraprem waarbij achteruittrappen ervoor zorgt dat het freewheel blokkeert. Of anders een knopje om het freewheel in voorkomende gevallen te blokken, of aan een Rohloffnaaf met 13 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Groet,
Marco
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Ik rijd met LOL en MooiTwente regelmatig een onbekende route, maar ik hoef zelden achteruit.
Uitstappen en keren is soms de gemakkelijkste oplossing. Is echt niet vervelend om te doen. Even de benen strekken is sowieso best prettig soms.
Ik kan ook met de handen bij het asfalt en duw dus gewoon de Milan achteruit.
Een velomobiel is een ongelooflijke luze vergeleken met een 2-wieler of een 3-wieler. Volledig geveerd en ik draag bijna alle jaargetijden dezelfde kleding. Mijn reistijd is ook alle jaargetijden ongeveer gelijk.
Voor al dit heerlijks wil ik best een keer lopen klungelen hoor. Gebeurt bij misschien 1x per 2 maanden.
Valt dus heel erg mee.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
07-Jul-2022, 08:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2022, 08:23 PM door Bas_ligfiets.)
Ik moet elke keer dat ik naar mijn werk fiets (2x per week) door de Beneluxtunnel. Ik heb meestal geen zin in de lange klim door de langzaamverkeer tunnel dus neem ik de lift naar de fietstunnel (roltrap is alternatief…). De draai haal ik met mijn DF niet in 1 keer anders kan ik niet bij het knopje. Dat betekent dat ik dus per rit minimaal 1 keer moet flintstonen, dus 2x per fietsdag. Ik heb door ICB bij de linkerkant de bobbel onder de fiets laten wegsnijden zodat dat dus mogelijk is. Ik kan niet bij de grond met mijn armen en ook met mijn vingers tussen de voorwielen is niet echt comfortabel.
Het komt ook met enige regelmaat voor dat je ineens onverwacht achteruit moet. Er zijn hier genoeg fietspaden waarbij je met mij fiets echt de bocht niet in 1 keer kan maken, ook niet met insturen etc.
Ik zou er best wat voor over hebben om een achteruit te hebben. Het blokkeren van de freewheel lijkt mij een prima oplossing alleen die derailleur moet een goede oplossing voor komen dan.
Een pinion versnellingsbak met achteruit zou helemaal mooi zijn.
Berichten: 2.004
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
(07-Jul-2022, 08:22 PM)Bas_ligfiets schreef: Ik moet elke keer dat ik naar mijn werk fiets (2x per week) door de Beneluxtunnel.
Ken je ondertussen het gedichtje van Jules Deelder al uit je hoofd, ook de versie achterstevoren als je van noord naar zuid gaat?
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
(07-Jul-2022, 03:57 PM)Roepers schreef: Dat omkeermechanisme zet mij wel aan het denken. Ik vermoed dat het gaat om velombielen met een tussenas waar het freeweheel in de tussenas zit, want anders zou het toch niet werken?
Mijn 3 x 20" Quest heeft de freewheel gewoon in het achterwiel, niet in de tussenas.
De tussenas is een eenvoudige as met de tandwiel cassette op het ene einde en een enkel tandwiel op het andere einde. Van het enkele tandwiel loopt een korte ketting naar het gewone achterwiel.
Ik denk dat het mogenlijk zou moeten zijn om het freewheel in het wiel uit te schakelen en er een op de tussenas te maken, en die dan zo dat die uitschakelbaar is, maar mijn technische kennis is niet zo dat ik het zou kunnen.
Een nieuwe standaard Rohloffnaaf zou de prijs van mijn tweede hands Quest zowat verdubbelen. Een met een achteruit versnelling gaat waarschijnlijk nog veel duurder zijn, en je blijft met het freewheel in het wiel zitten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
07-Jul-2022, 09:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2022, 09:42 PM door PietV*.)
Ik kan met mijn Alleweder niet achteruit fietsen. Is ook echt niet nodig. Ik kan "Flintstonen" met de voeten en met beide handen aan het wegdek. Onder het dekzeil door.
Bovendien heb ik de negatieve wielvlucht of Camber optimaal afgesteld, waardoor ook de stuuruitslag maximaal is en de draaicirkel zo klein mogelijk. Ik kan me niet herinneren dat ik tijdens een rit de bocht niet in een keer kan nemen. Bovendien is de sporing optimaal afgesteld, waardoor de Alleweder scherp instuurt en vlot de bochten neemt.
Een achteruitschakeling is met een derailleur niet mogelijk. In een versnellingsnaaf of een Pinion is technisch zeer moeilijk uitvoerbaar. Er moet een tussenas extra worden ingebouwd tussen de schakelas en de hulpas op de draairichting op de uitgaande as te keren. Niet geschikt voor de Rohloff en groot en zwaar in een Pinion. Bovendien voor alleen die "bananen" erg duur.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Dat je in een bestaande velomobiel het niet meer in gaat bouwen, dat snap ik.
En misschien is het met een derailleur onmogelijk, maar er zijn toch knappe mechanici die dit zouden moeten kunnen uitvinden?
En ik herinnerde mij dat Greenspeed een railligfiets heeft gebouwd die een freewheel had, maar ook achteruit kon rijden.
Zie deze video
Ik blijf maar denken dat dat een interessante optie zou zijn voor velomobielen en dan inderdaad als optie. Zou toch super zijn als je even achteruit kon steken als deze railligfiets en dan hups, vooruit?
Groet,
Marco
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(07-Jul-2022, 11:12 PM)Roepers schreef: Ik blijf maar denken dat dat een interessante optie zou zijn voor velomobielen en dan inderdaad als optie. Zou toch super zijn als je even achteruit kon steken als deze railligfiets en dan hups, vooruit? Zeker! Ik denk dat het heel moeilijk is om dit betrouwbaar te realiseren... maar dat maakt de uitdaging eigenlijk alleen maar leuker
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
Mijn DF heeft geen voetgaten; ik gebruik een oudere manier van achteruitrijden: er is zwaartekracht!
Als ik moet draaien kijk ik of er ergens een verhoging zit. Dit kan zijn dat de weg schuin loopt, er een verkeersdrempel is, de berm hoger en vlak is, er een stoeprand is etc. Ik rij er tegenop; op het hoogste punt knijp ik mijn remmen dicht en in het rustpunt laat ik ze weer los. Door de terugvering heb je vaart naar achteren, rijd je achteruit en kan je dus een draai maken.
Achteruit kunnen rijden is makkelijk; voetgaten zijn handiger maar dit werkt.
Niels,<-, van der Wal
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Ik doe het ook vaak op die manier Niels. Lukt zelfs prima midden op de weg, als die weg maar een beetje afschot heeft richting de zijkanten.
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
(07-Jul-2022, 03:57 PM)Roepers schreef: Dat omkeermechanisme zet mij wel aan het denken. Ik vermoed dat het gaat om velombielen met een tussenas waar het freeweheel in de tussenas zit, want anders zou het toch niet werken?
Allez ... hop!
Het bestaat, maar niet zoals je denkt dat het zou zijn.
Een versnellingsnaaf met terugtraprem. Als je stilstaat en dan achteruittrapt, ga je achteruit.
https://www.sturmey-archer.com/files/cat...&%20QS.pdf
gevonden via https://bicycles.stackexchange.com/quest...n-bicycles
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Wow Theo! Geweldige vondst!
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Een universele manier om achteruit te rijden is een elektrische rolaandrijving op het achterwiel. Wordt handmatig op het achterwiel geplaatst en op het stuur bediend. Geen 800 Watt zoals deze, dan ga je achteruit sneller dan vooruit.
https://www.want.nl/onwheel-verandert-je...che-solex/
Berichten: 1.212
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2065 x bedankt in 752 berichten
(07-Jul-2022, 09:41 AM)Roepers schreef: Velomobielen hebben een grote draaicirkel. In- en uitstappen is vaak een kleine exercitie. Ze kosten nieuw 10.000 euro maar als je een bocht niet haalt op ons fietspadennetwerk met zijn vele haakse bochten (of een scherpe u-bocht, komt ook voor) dan rest er niets anders dan te Flintstonen: Voetjes door de trapgaten naar buiten en trappelen maar.
De gemiddelde velomobilist is hier mee intens tevreden. Het enige dat telt is snel, snel snel. Dat even soepeltjes kunnen steken door even achteruit te kunnen fietsen een velomobiel ook sneller maakt en zeker aan het comfort toevoegt omdat dat het ongemak van de zeer grote draaicirkel verzacht, speelt geen enkele rol.
Je kan de vaste routes wel zo goed kennen dat je niet meer hoeft te steken, maar zodra je weer op terra incognita bent, begint het flintstonen weer.
Dat begrijp ik dus niet.
Groet,
Marco
Normaal gesproken zou ik je op alle fronten gelijk geven. Ik ben iemand die luiheid en behoefte aan comfort beschouwt als een evolutionaire verworvenheid die we moeten koesteren. Luiheid is de moeder van efficiency. Op dit forum ben ik dan ook wel een beetje uit mijn doen. Met de combinatie van elektrische ondersteuning en een zadel waar je op ligt in een houding als ware het voor de televisie meende ik dan ook wel het toppunt van comfort bereikt te hebben. Tenslotte is werken om je auto te kunnen betalen ook niet echt efficiënt te noemen. Een beetje peddelen met je benen voor de bloedsomloop en om potentiële criticasters op voorhand de mond te snoeren is een slimmere optie.
Het feit dat ik mezelf heb overgehaald een velomobiel aan te schaffen is dan ook op zijn minst een beetje eigenaardig. Sommige dingen doe je omdat je er ja tegen zegt, andere dingen doe je omdat je er geen nee tegen zegt, maar de meeste dingen doe je gewoon zonder dat je weet waarom.
Als ik naar mijn velomobiel kijk, dan is die opmerkelijk minimalistisch. Een schuimdeksel met klittenband en een parkeerrem van 3 gram. Het is duidelijk dat lichtheid en snelheid de twee hoofddrijfveren zijn geweest op het altaar waarvan banaliteiten zoals comfort en gebruiksgemak zijn geofferd. Als beginnend velomobilist wil ik op dit moment een bescheiden positie innemen, en de velomobiel eerst maar eens gebruiken zoals dat de ontwerpers waarschijnlijk voor de ogen zwoof.
Maar ik twijfel er niet aan dat op een gegeven moment mijn verslaving aan het benoemen van ontwerpfouten ooit wel weer een keer de overhand zal krijgen. En dan zal het onvermogen om achteruit te rijden op een niet minimalistische manier vast wel een keer ter sprake komen. Maar op het moment hou ik me liever gedeisd. Als ik zelf aan het kletsen ben kan ik niets leren van wat anderen misschien beter weten.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
(08-Jul-2022, 10:57 AM)PietV* schreef: Een universele manier om achteruit te rijden is een elektrische rolaandrijving op het achterwiel. Wordt handmatig op het achterwiel geplaatst en op het stuur bediend. Geen 800 Watt zoals deze, dan ga je achteruit sneller dan vooruit.
https://www.want.nl/onwheel-verandert-je...che-solex/ Ik ben net terug van een paar dagen kamperen en op caravans heb ik zoiets een paar keer gezien. Die kunnen trouwens voor- en achteruit.
Maar een mover op je velomobiel, pff. Hoewel, als je 'm daarmee naar je toe kunt laten rijden lijkt het me wel cool.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
(07-Jul-2022, 08:30 PM)Lopopodium schreef: (07-Jul-2022, 08:22 PM)Bas_ligfiets schreef: Ik moet elke keer dat ik naar mijn werk fiets (2x per week) door de Beneluxtunnel.
Ken je ondertussen het gedichtje van Jules Deelder al uit je hoofd, ook de versie achterstevoren als je van noord naar zuid gaat?
Beste Arie ….. en dat doet ie nog lang.
Berichten: 2.004
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
(08-Jul-2022, 08:25 PM)Bas_ligfiets schreef: (07-Jul-2022, 08:30 PM)Lopopodium schreef: (07-Jul-2022, 08:22 PM)Bas_ligfiets schreef: Ik moet elke keer dat ik naar mijn werk fiets (2x per week) door de Beneluxtunnel.
Ken je ondertussen het gedichtje van Jules Deelder al uit je hoofd, ook de versie achterstevoren als je van noord naar zuid gaat?
Beste Arie ….. en dat doet ie nog lang.
Lieve Arie, was het toch?
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
08-Jul-2022, 10:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2022, 10:31 PM door Bas_ligfiets.)
(08-Jul-2022, 09:45 PM)Lopopodium schreef: (08-Jul-2022, 08:25 PM)Bas_ligfiets schreef: (07-Jul-2022, 08:30 PM)Lopopodium schreef: (07-Jul-2022, 08:22 PM)Bas_ligfiets schreef: Ik moet elke keer dat ik naar mijn werk fiets (2x per week) door de Beneluxtunnel.
Ken je ondertussen het gedichtje van Jules Deelder al uit je hoofd, ook de versie achterstevoren als je van noord naar zuid gaat?
Beste Arie ….. en dat doet ie nog lang.
Lieve Arie, was het toch?
Je hebt gelijk. Haha, kom ik er zo vaak langs….
En ik moet toch echt flintstonen om bij het knopje bovenaan de lift te komen. Onderaan de lift staan hekjes. Die zijn ook onmogelijk met een velomobiel. Met de DF kan ik eronderdoor zodat ik daar ook niet hoef te tobben om de lift in te draaien. Met mijn winter verlichting op de smurfenmuts kan ik er niet meer onderdoor. Dan kan ik de zwaartekracht gebruiken om een stukje achteruit de tunnel weer in te rijden en zo bij het knopje te kunnen.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
09-Jul-2022, 09:38 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jul-2022, 09:42 AM door 365cycle.)
(08-Jul-2022, 10:25 PM)Bas_ligfiets schreef: Je hebt gelijk. Haha, kom ik er zo vaak langs…. Niet vaak genoeg om te zien dat er "Ari" staat, en niet "Arie"
Voor wie het niet wist: Ari is z'n dochter.
VOOR ARI
Lieve Ari
Wees niet bang
De wereld is rond
en dat istie al lang
De mensen zijn goed
De mensen zijn slecht
Maar ze gaan allen
dezelfde weg
Hoe langer je leeft
hoe korter het duurt
Je komt uit het water
en gaat door het vuur
Daarom lieve Ari
Wees niet bang
De wereld draait rond
en dat doettie nog lang
---
En voor wie er eens "langs wil fietsen" maar eigenlijk nooit in het Westen is:
Berichten: 305
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
372 x bedankt in 173 berichten
Deelder was een speciale, heb hem ooit in het theater gezien; een combinatie van poëzie, jazz en anekdotes in dezelfde kenmerkende stijl als zijn poëzie.
Onvergetelijk.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
20-Jul-2022, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Jul-2022, 12:34 PM door Jeroen S.)
Overigens belast je de hele aandrijftrein bij achteruit trappen ook andersom. Daar zitten ook wel wat nadelen aan. Je kunt dan ook gelijk de derailleur versnellingen overboord gooien, en kettingspanners, en je onbelaste ketting wordt ineens belast, en zaagt zich dan langzaam door alle afwijkingen van een rechte lijn heen. ( de Brug tussen de voorwielen bijvoorbeeld) Tenzij je daar ook kettingrollen gaat monteren, die dan weer de aandrijf belasting moeten kunnen hebben. Iemand hier die al eens zijn velomobiel achteruit geschoven heeft terwijl deze niet helemaal lekker in z'n versnelling stond? Wat was de schade? Ook ga je achter aan de vering trekken omdat de Kettinglijn niet correct door het draaipunt loopt.
Voor de lichtgewicht mover achtige oplossing tip ik op de hulpmotor van Velological. https://www.velogical-engineering.com/ve...rmationen/
Maar die zit aan 2 kanten van het wiel, op de vork, wat bij de meeste Velomobielen niet heel eenvoudig is. Maar met een beetje creativiteit...
Met voldoende gebrek aan inzicht is het allemaal heel makkelijk.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Citaat:Iemand hier die al eens zijn velomobiel achteruit geschoven heeft terwijl deze niet helemaal lekker in z'n versnelling stond? Wat was de schade?
Ja, ik.
Met mijn eerste vm, een Mango.
Schade: de speciaal voor de Mango aangepaste derailleur was flink ontzet.
Daarom trek ik al ruim 20 jaar nooit een velomobiel achteruit. Altijd iets optillen van achteren.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|