20-Jul-2022, 02:28 PM
(20-Jul-2022, 12:33 PM)Jeroen S schreef: Overigens belast je de hele aandrijftrein bij achteruit trappen ook andersom. Daar zitten ook wel wat nadelen aan. Je kunt dan ook gelijk de derailleur versnellingen overboord gooien, en kettingspanners, en je onbelaste ketting wordt ineens belast, en zaagt zich dan langzaam door alle afwijkingen van een rechte lijn heen. ( de Brug tussen de voorwielen bijvoorbeeld) Tenzij je daar ook kettingrollen gaat monteren, die dan weer de aandrijf belasting moeten kunnen hebben. Iemand hier die al eens zijn velomobiel achteruit geschoven heeft terwijl deze niet helemaal lekker in z'n versnelling stond? Wat was de schade? Ook ga je achter aan de vering trekken omdat de Kettinglijn niet correct door het draaipunt loopt.
Voor de lichtgewicht mover achtige oplossing tip ik op de hulpmotor van Velological. https://www.velogical-engineering.com/ve...rmationen/
Maar die zit aan 2 kanten van het wiel, op de vork, wat bij de meeste Velomobielen niet heel eenvoudig is. Maar met een beetje creativiteit...
Met voldoende gebrek aan inzicht is het allemaal heel makkelijk.
Dit zou goed op te lossen zijn door de aandrijflijn te splitsen in een voor stuk en een achter stuk. De voorkant blijft gelijk als nu, er wordt achter de stoel een tussenasje geplaatst waarop de versnellingen en derailleur zitten. Deze tussenas voorziet in vooruit en achteruit. Het achterste stuk (korte) ketting wordt dan 2 kanten op belast. Dit verdient dan wel enige aandacht vwb de kettingloop. Idealiter moet deze as in het draaipunt van de achterbrug gelagerd zijn. Met een beetje herontwerpwerk moet dit wel kunnen.
Het nadeel is natuurlijk wel de tussenas. Je moet em ook niet bij 40km/h ineens in zijn achteruit kunnen zetten, dan gaat het ook fout. Voordeel is dat je evenveel versnellingen vooruit hebt als achteruit en dat deze altijd in de juiste richting belast worden. Je kan dus met normale fiets onderdelen toe. Je kunt bij de omkeerbak zelfs nog kiezen voor een extra reductie. Als je toevallig in een zware versnelling staat en onverwacht moeten stoppen en achteruit dan gaat dat gewoon.
Ik heb geen idee of dit al eens bedacht is in het verleden?