Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielen waarmee je achteruit kan fietsen
#27
(20-Jul-2022, 12:33 PM)Jeroen S schreef: Overigens belast je de hele aandrijftrein bij achteruit trappen ook andersom. Daar zitten ook wel wat nadelen aan. Je kunt dan ook gelijk de derailleur versnellingen overboord gooien, en kettingspanners, en je onbelaste ketting wordt ineens belast, en zaagt zich dan langzaam door alle afwijkingen van een rechte lijn heen. ( de Brug tussen de voorwielen bijvoorbeeld) Tenzij je daar ook kettingrollen gaat monteren, die dan weer de aandrijf belasting moeten kunnen hebben. Iemand hier die al eens zijn velomobiel achteruit geschoven heeft terwijl deze niet helemaal lekker in z'n versnelling stond? Wat was de schade? Ook ga je achter aan de vering trekken omdat de Kettinglijn niet correct door het draaipunt loopt.

Voor de lichtgewicht mover achtige oplossing tip ik op de hulpmotor van Velological. https://www.velogical-engineering.com/ve...rmationen/
Maar die zit aan 2 kanten van het wiel, op de vork, wat bij de meeste Velomobielen niet heel eenvoudig is. Maar met een beetje creativiteit...

Met voldoende gebrek aan inzicht is het allemaal heel makkelijk.

Dit zou goed op te lossen zijn door de aandrijflijn te splitsen in een voor stuk en een achter stuk. De voorkant blijft gelijk als nu, er wordt achter de stoel een tussenasje geplaatst waarop de versnellingen en derailleur zitten. Deze tussenas voorziet in vooruit en achteruit. Het achterste stuk (korte) ketting wordt dan 2 kanten op belast. Dit verdient dan wel enige aandacht vwb de kettingloop. Idealiter moet deze as in het draaipunt van de achterbrug gelagerd zijn. Met een beetje herontwerpwerk moet dit wel kunnen.
Het nadeel is natuurlijk wel de tussenas. Je moet em ook niet bij 40km/h ineens in zijn achteruit kunnen zetten, dan gaat het ook fout. Voordeel is dat je evenveel versnellingen vooruit hebt als achteruit en dat deze altijd in de juiste richting belast worden. Je kan dus met normale fiets onderdelen toe. Je kunt bij de omkeerbak zelfs nog kiezen voor een extra reductie. Als je toevallig in een zware versnelling staat en onverwacht moeten stoppen en achteruit dan gaat dat gewoon.
Ik heb geen idee of dit al eens bedacht is in het verleden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Ik ook, tot 2 keer toe zelfs met mijn Strada. Veel buigwerk om de derailleur weer in de gewenste vorm te krijgen, maar het is gelukt!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#29
De eerste Questen met 20 inch achterwieltje hadden een tussenas. Daar zijn ze vanaf gestapt. De QV heeft dan toch weer een tussenas, maar daarbij staat de efficientie dan niet voorop.

Denk dat beetje herontwerp ook maar es door. Hoe hoog loopt de ketting van de bodem bij een kettingrol achteraan, en hoe hoog bij een tussenas? Bij de laatste versie gaat ie er overheen in plaats van onderdoor. Daarmee wordt de hele belaste kettinglijn hoger, en zaagt ie door de stoel, tenzij je er nog een kettingrol bij inbouwt. Allemaal niet echt bevorderlijk voor de efficientie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(22-Jul-2022, 11:33 AM)Jeroen S schreef: De eerste Questen met 20 inch achterwieltje hadden een tussenas. Daar zijn ze vanaf gestapt. De QV heeft dan toch weer een tussenas, maar daarbij staat de efficientie dan niet voorop.
De QV heeft alleen een tussenas als er een Rohloff-naaf in zit. Een QV zonder Rohloff heeft een starre as die direct aangedreven wordt. Daar zit een dubbele vrijloop in om te zorgen dat je normaal de bocht om kan. Is veel efficiënter dan een differentieel.



Op zich zit er in die starre as ook een goede mogelijkheid om een achteruitversnelling te creëren. Je zou namelijk een elektromotortje op kunnen nemen met een simpele plaatkoppeling ofzo.
Antwoord }
#31
Dat sterkt me in het oordeel dat indien mogelijk, de tussenas het liefst vermeden wordt. Overigens heeft de Hilgo wel een tussenas, en een vrij optimale kettinglijn. En de tussenas ongeveer op het draaipunt van de achtervork, volgens mij.

Voor de zelfbouwers die dubbele vrijloop verkopen ze al jaren bij http://www.trykit.com/ maar gezien de Brexit helaas alleen nog UK only.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#32
(22-Jul-2022, 12:19 PM)Jeroen S schreef: Dat sterkt me in het oordeel dat indien mogelijk, de tussenas het liefst vermeden wordt. Overigens heeft de Hilgo wel een tussenas, en een vrij optimale kettinglijn. En de tussenas ongeveer op het draaipunt van de achtervork, volgens mij.
De Hilgo heeft nog een mooi voordeel; in theorie zou je er een cassette met 20 versnellingen in kunnen bouwen met die fraaie oplossing voor de derailleur.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM