Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Werkbank?
#1
Ik had laatst mijn ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd. Daarvoor gebruikte ik 4 stevige tuinstoelen en daaroverheen een dikke verhuisdeken. Dat gebruikte ik als tafel zodat de wielen van de grond bleven.

Het werkte maar niet ideaal. Hoe doen jullie zoiets? Gebruiken jullie een werkbank? 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik doe dit gewoon niet. Eens in de twee jaar is de ketting op, en dan komt er een nieuwe op. Tot die tijd wordt er eigenlijk niet gesmeerd, behalve als deze er net nieuw op komt. Maar ik fiets er niet mee in de regen, als ik het voor het zeggen heb. Verder wel zand- en schelpenpaden op droge en stoffige dagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JustJules
#3
Ik ben overgegaan op minimalistisch smeren van de ketting. Alleen als de ketting bij schakelen problemen begint te geven komt er een beetje olie voor en na de kettingbuizen. Die verdelen de olie over de ketting. En welaan, de kettingen gaan veel en veel langer mee dan toen ik intensiever smeerde. Doordat ze nagenoeg droog zijn kleeft er ook geen (of wellicht beter: veel minder) zand meer aan vast.

Ik fiets wel in de regen want de ligfietsen zijn mijn dagelijkse vervoermiddelen.

Groet,

Marco
Antwoord }
#4
Trikes staan op drie wielen, en tenzij je een wiel of band eraf moet hebben kan ie gewoon blijven staan.
Als je wel aan een wiel moet werken draai je hem op zijn ander wiel (in mijn geval achterwiel) en kun je goed bij de band / het wiel waaraan gewerkt wordt.

Voor de Quest heb ik een kleed op de grond liggen in de garage (geen auto, dus ruim de ruimte) en daarop kan ie veilig op zijn zij, of zelfs nog verder omgerold.

Twee wielers gaan, voor zover mogenlijk, op hun kop. Makkelijker bij de ene dan bij de andere.
En anders gaan ze op hun zijkant, gewoon op de grond (even iets eronder als de vloer niet schoon genoeg is.) Ik zit er rustig naast op de grond om het werk te doen.

Maar het meeste werk wordt door een fietsenmaker gedaan, die hangt de fiets in de normale ketting lift of, in Dronten, zet hem op een tafel die op hoogte gebracht kan worden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: JustJules
#5
(05-Sep-2022, 06:41 PM)JustJules schreef: Ik had laatst mijn ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd. Daarvoor gebruikte ik 4 stevige tuinstoelen en daaroverheen een dikke verhuisdeken. Dat gebruikte ik als tafel zodat de wielen van de grond bleven.

Het werkte maar niet ideaal. Hoe doen jullie zoiets? Gebruiken jullie een werkbank? 

Over welke fiets heb je het?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(05-Sep-2022, 06:41 PM)JustJules schreef: Ik had laatst mijn ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd. Daarvoor gebruikte ik 4 stevige tuinstoelen en daaroverheen een dikke verhuisdeken. Dat gebruikte ik als tafel zodat de wielen van de grond bleven.

Het werkte maar niet ideaal. Hoe doen jullie zoiets? Gebruiken jullie een werkbank? 

Klinkt alsof je het onderhoud van de ketting verwaarloosd.
Zoals hier vaker genoemd: regelmatig smeren.
Maar ook: regelmatig schoonmaken; Bij kettingbuizen betekend dit stukjes doek door de ketting steken en de ketting een paar keer rond laten lopen.
Ook betekend dit: na iedere natte tocht je ketting schoonvegen. Je haalt dan zand en water van de ketting; hij gaat niet roesten en blijft schoon.

Preventief denken dus :-) Tuinstoelen zijn niet nodig.

Niels, gesmeerd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Met Niels hier. Niet zozeer heel vaak smeren, wel zo goed mogelijk schoon houden. Aangezien ik in Brabant woon, is een rit zonder steenslag- of zandpad zeldzaam. En ik heb een hekel aan piepjes, kraakjes en zwarte afdrukken op mijn kuiten. Wat Marco schrijft herken ik ook wel: vettigheid aan de buitenkant van de ketting heeft geen functie en houdt alleen maar vuil vast.

Met een beetje geluk past je fiets in een montagestandaard maar een lift heeft een grotere kans van slagen. Lidl verkoopt beiden voor een redelijke prijs en soms nog extra in de aanbieding. Een lift kun je ook vrij eenvoudig zelf maken. In zijn meest eenvoudige vorm is het gewoon twee ogen in het plafond met een touw erdoor.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik hang mijn fiets op in de schuur. Ik heb er net ruimte genoeg voor. Na elke lange tocht even doekje langs ketting en tandenborstel. En nieuwe laagje wax erop. Even meten of niet versleten is. Nu hangt hij al 2 weken in afwachting van nieuwe voorband, en voorwiel richten, er zaten wat spaken los. Dit laat ik doen, dan is het ook goed. Ik kan niet wachten eigenlijk weer een 200 km te maken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#9
Ik heb een carport waar ik een touw over een balk kan doen, en dan sjor ik de fiets omhoog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik heb er een snelsluiting in zitten op mijn tweewieler. Loshalen, ketting in een teiltje, schoonmaakspul erin en met een borstel schoonmaken, uithangen om te drogen. Doekjes door de kettingbuis drukken. Daarna monteren en smeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PietV*
#11
Ik gebruik zo'n bakje met roterende borstels waar je de ketting door heen trekt. Ik gebruik daarin dan warm water met een beetje biologisch afbreekbare kettingreiniger, en daarna nog een paar keer alleen water om te spoelen. Het enige wat ik hierbij nodig heb is een object waar de fiets stabiel tegenaan staat terwijl ik met de ene hand dat borstelbakje vasthoud, en met de andere de trappers achteruit draai.

Geen idee of zo'n borstelbak voor een velomobiel ook praktisch bruikbaar is.

Voor meer grondige reiniging als de ketting echt vies is haal ik hem eraf en maak hem schoon in een teil. Om na het afdrogen met een doek na te drogen hang ik de ketting dan uit, buiten over een tuinstoel, of binnen over een radiator in de keuken.

Ik gebruik ook wax i.p.v. olie tegenwoordig, en dat bevalt me goed.
Ik denk dat wax in een velomobiel ook wel goed zou werken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(05-Sep-2022, 08:38 PM)Niels van der Wal schreef:
(05-Sep-2022, 06:41 PM)JustJules schreef: Ik had laatst mijn ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd. Daarvoor gebruikte ik 4 stevige tuinstoelen en daaroverheen een dikke verhuisdeken. Dat gebruikte ik als tafel zodat de wielen van de grond bleven.

Het werkte maar niet ideaal. Hoe doen jullie zoiets? Gebruiken jullie een werkbank? 

Klinkt alsof je het onderhoud van de ketting verwaarloosd.
Zoals hier vaker genoemd: regelmatig smeren.
Maar ook: regelmatig schoonmaken; Bij kettingbuizen betekend dit stukjes doek door de ketting steken en de ketting een paar keer rond laten lopen.
Ook betekend dit: na iedere natte tocht je ketting schoonvegen. Je haalt dan zand en water van de ketting; hij gaat niet roesten en blijft schoon.

Preventief denken dus :-) Tuinstoelen zijn niet nodig.

Niels, gesmeerd, van der Wal

Ik had er net 2000 km mee gereden. Om de hoeveel KM zou je moeten smeren om hem niet te verwaarlozen volgens jou? Alles klonk tot die km stand nog goed. Toen begon hij iets meer te piepen en heb ik hem ontvet met zo'n cassette die ik bij mijn trappers op de ketting zette. Daarin zitten van die borstels en een bakje waar je ontvetter in kan doen. Door dan rustig aan de trappers te draaien, smeert hij de ontvetter overal tussen en kun je hem makkelijker schoonmaken. Dat deed ik met een doek, tot hij bijna helemaal ontvet was. Vandaar dat ie dan ergens op stond, want dan kon ik via de footholes aan de ketting van mijn QV. En kon ik de trappers draaien op een manier dat de wielen vrij rond konden draaien.

Dank voor de tip in ieder geval

(05-Sep-2022, 08:13 PM)Wim -de roetsende schreef:
(05-Sep-2022, 06:41 PM)JustJules schreef: Ik had laatst mijn ketting helemaal ontvet en opnieuw gesmeerd. Daarvoor gebruikte ik 4 stevige tuinstoelen en daaroverheen een dikke verhuisdeken. Dat gebruikte ik als tafel zodat de wielen van de grond bleven.

Het werkte maar niet ideaal. Hoe doen jullie zoiets? Gebruiken jullie een werkbank? 

Over welke fiets heb je het?

Een Quatrevelo

(05-Sep-2022, 09:23 PM)Lig-hen schreef: Ik heb een carport waar ik een touw over een balk kan doen, en dan sjor ik de fiets omhoog.

Wat voor fiets heb je? Een tweewieler? Of een velomobiel zoals een quest ofzo?

(05-Sep-2022, 09:49 PM)Martin van Mourik schreef: Ik gebruik zo'n bakje met roterende borstels waar je de ketting door heen trekt. Ik gebruik daarin dan warm water met een beetje biologisch afbreekbare kettingreiniger, en daarna nog een paar keer alleen water om te spoelen. Het enige wat ik hierbij nodig heb is een object waar de fiets stabiel tegenaan staat terwijl ik met de ene hand dat borstelbakje vasthoud, en met de andere de trappers achteruit draai.

Geen idee of zo'n borstelbak voor een velomobiel ook praktisch bruikbaar is.

Voor meer grondige reiniging als de ketting echt vies is haal ik hem eraf en maak hem schoon in een teil. Om na het afdrogen met een doek na te drogen hang ik de ketting dan uit, buiten over een tuinstoel, of binnen over een radiator in de keuken.

Ik gebruik ook wax i.p.v. olie tegenwoordig, en dat bevalt me goed.
Ik denk dat wax in een velomobiel ook wel goed zou werken.

Cool. Ja, ik heb ook zo'n borstelbak laast gehaald. Met een klein beetje gepiel werkt hij bij een quatrevelo ook. Maar ik denk dat het veel praktischer is om net iets meer de tijd te pakken en de ketting er helemaal uit te halen. Maar hoe krijg je hem dan makkelijk terug? Voordat je hem eruit haalt de ketting vervangen door een touwtje dat je later als trekveer gebruikt om de ketting er weer doorheen te krijgen? Is zo'n koppelschakeltje in een ketting ervoor gemaakt om geregeld los te kunnen halen? Dan overweeg ik serieus om de ketting er helemaal uit te halen voor hem goed schoon te kunnen maken.

Cool heb even gelezen over wax en smeermiddelen. Ik wist niet dat er zoiets bestond als ketting wax. Ik zal het eens in overweging nemen. https://www.mantel.com/blog/fietsketting-smeren

(05-Sep-2022, 09:10 PM)Bacchus schreef: Met Niels hier. Niet zozeer heel vaak smeren, wel zo goed mogelijk schoon houden. Aangezien ik in Brabant woon, is een rit zonder steenslag- of zandpad zeldzaam. En ik heb een hekel aan piepjes, kraakjes en zwarte afdrukken op mijn kuiten. Wat Marco schrijft herken ik ook wel: vettigheid aan de buitenkant van de ketting heeft geen functie en houdt alleen maar vuil vast.

Met een beetje geluk past je fiets in een montagestandaard maar een lift heeft een grotere kans van slagen. Lidl verkoopt beiden voor een redelijke prijs en soms nog extra in de aanbieding. Een lift kun je ook vrij eenvoudig zelf maken. In zijn meest eenvoudige vorm is het gewoon twee ogen in het plafond met een touw erdoor.

Bedoel je met lift, zo'n ding met katrollen en van die haken die je aan het stuur en zadel vastmaakt? Bestaat er zoiets voor een Quatrevelo bijvoorbeeld?

(05-Sep-2022, 09:26 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb er een snelsluiting in zitten op mijn tweewieler. Loshalen, ketting in een teiltje, schoonmaakspul erin en met een borstel schoonmaken, uithangen om te drogen. Doekjes door de kettingbuis drukken. Daarna monteren en smeren.

Is een snelsluiting geschikt om meerdere keren makkelijk los en vast te maken? Volgens mij heeft mij QV een snelsluiting. En ik heb ergens nog zo'n tangetje liggen om zo eentje open te maken en weer dicht te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
In een QV zit de ketting toch helemaal binnen?

In dat geval zou ik alleen af en toe een beetje smeren. De ketting wordt dan niet vuil van rijden in stof of regen.

Een sluiting die uit twee gelijke delen bestaat is inderdaad bedoeld om vaker te open en hersluiten. Maar een sluiting die bestaat uit een plaatje met twee pennen en een plaatje zonder pennen is eenmalig.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Bacchus
#14
Het is inderdaad voor meerdere keren openen en sluiten. Op een moment zal het wel steeds makkelijker gaan denk ik, maar ik heb het nog niet zo vaak gedaan dat ik daar last van krijg. Voor de prijs van uit mijn hoofd 5 euro voor 2 setjes zou ik het er niet om laten, ik vind het veel gemakkelijker werken en dat is ook wat waard. Stel dat iedere sluiting 10x meegaat dan ben je heel wat km's verder. Schoonmaken na een natte rit doe ik wel met een doek langs de ketting terwijl die erop zit (als ik daar zin in heb). Alleen met het volledig schoonmaken en opnieuw invetten haal ik de ketting eraf.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
@JustJules: Wat voor fiets heb je? Een tweewieler? Of een velomobiel zoals een quest ofzo? ....

Ik heb een trike. Dat is waarschijnlijk makkelijker omhoog sjorren dan een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(07-Sep-2022, 10:31 PM)JustJules schreef: Bedoel je met lift, zo'n ding met katrollen en van die haken die je aan het stuur en zadel vastmaakt? Bestaat er zoiets voor een Quatrevelo bijvoorbeeld?
Ja, zo'n ding bedoelde ik. Ik had (weer) niet goed opgelet en miste even dat het hier over een velomobiel ging. Dat kan ongetwijfeld met een lift maar de eenvoudiger systemen die hier genoemd zijn, lijken me effectiever. (Omrollen of op-bokken Smile )
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Niet. Alleen af en toe wat olie.
Meer is voor een ingebouwde ketting van een velomobiel niet nodig.
Zegt > 20.000 km met een QV.

Een zelfgemaakt piepschuimblikblok, omwikkelt met brede tape, leg ik onder de QV, net voor de achterwielen, zodat de achterwielen van de grond komen.

NB Daarmee kan ook mooi de derailleur bijgesteld worden (de versnellingskabel rekt nou eenmaal steeds wat uit)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Mijn Quest werd door een fietsenmaker aan de achterzijde van de grond gehesen toen er aan de versnellingen gewerkt werd. In Dronten ging ie op een kistje, doe ik thuis ook. Wel even een kussentje ertussen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik had er net 2000 km mee gereden. Om de hoeveel KM zou je moeten smeren om hem niet te verwaarlozen volgens jou? Alles klonk tot die km stand nog goed. Toen begon hij iets meer te piepen en heb ik hem ontvet met zo'n cassette die ik bij mijn trappers op de ketting zette. Daarin zitten van die borstels en een bakje waar je ontvetter in kan doen. Door dan rustig aan de trappers te draaien, smeert hij de ontvetter overal tussen en kun je hem makkelijker schoonmaken. Dat deed ik met een doek, tot hij bijna helemaal ontvet was. Vandaar dat ie dan ergens op stond, want dan kon ik via de footholes aan de ketting van mijn QV. En kon ik de trappers draaien op een manier dat de wielen vrij rond konden draaien.

In mijn tijd als wedstrijdrijder onderhield ik mijn M5 tiptop. Voor de ketting betekende dit dat na iedere natte toch ik bij thuiskomst de ketting schoonmaakte en opnieuw in het vet/wax zette.
Met een doekje (zo'n gewassen gele vaatdoek) om de ketting maakte ik grote halen waarbij je als het zand, vocht en vuil van de ketting trok, daarna de ketting in het vet zette en een rondje schoonmaken herhaalde om het laatste vuil uit de ketting te vegen. Omdat de ketting zo altijd schoon was en er dus geen vuil of vet aankoekte, kostte dit weinig tijd. En hij draaide als een zonnetje.
Het gaat dus niet om het aantal kilometers, maar om de gefietste omstandigheden (de fiets stond binnen). Bij lang droog weer hoefde ik nooit schoon te maken, als gaf ik de ketting voor een wedstrijd wel een likje race olie.

Ook de draaiende onderdelen (trappers, stuur, handremmen, schakeldingen etc) kregen vaker een druppel olie om het soepel te houden.

Het geheel is preventief denken, dus niet (zoals ik eerst deed) reactief zijn bij problemen. Bij reactief zijn slijt je fiets meer en heb je een grote kans op pannen onderweg. Preventief bezig zijn is relaxter, omdat je het kan plannen en nauwelijks overvallen wordt door problemen.

Niels, m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#20
Ik fiets met KMC kettingen met sluitschakel. Heb in de loop der jaren vele sluitschakels overgehouden. Gaan bijna onbeperkt mee.
https://www.ligfiets.shop/nl/kmc-sluitschakel.html
Gebruik nooit een ontvetter. Maak altijd de ketting los en borstel de ketting schoon. Soms naspoelen met water en drogen. Daarna opgerold inspuiten aan beide zijden met een spuitbus kettingvet en een nacht laten intrekken en de spray laten verdampen. Afvegen en monteren.
De kettingbuizen reinig ik met een lapje door de buis te trekken en tussentijds te smeren met wat kettingpray tot het lapje schoon naar buiten komt.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#21
Wat ik wel eens doe, en wat je veel gedoe kan besparen, is een hoge drukspuit op de ketting zetten. Je spuit dan al het vuil en oud vet uit de ketting. Als je hem daarna goed smeert en direct een stukje fiets zodat de smeer overal op de ketting zit, dan fietst je fiets weer als een zonnetje.

Wel opletten dat je niet in draaiende delen spuit (assen, balhoofden, derailleurs, trappers). Waterdruppels komen dan tussen de lagers en dit gaat roesten. Roest wil je niet in draaiende delen. Ik kan mijn ligfiets zo neerzetten dat de waterkracht de ketting ronddraait en dat achter de ketting nergens fiets is. Dit vind ik makkelijker dan schrobben.

Niels, luiligger, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
(08-Sep-2022, 10:54 AM)Niels van der Wal schreef: Wat ik wel eens doe, en wat je veel gedoe kan besparen, is een hoge drukspuit op de ketting zetten. 

Ik neem aan dat dit een open ligger is, met een open ketting.  

Just Jules heeft een QV, met een bijna volledig gesloten ketting. 

Daar wil je waarschijnlijk geen hoge druk spuit op zetten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#23
(08-Sep-2022, 12:08 PM)Willeke_IGKT schreef:
(08-Sep-2022, 10:54 AM)Niels van der Wal schreef: Wat ik wel eens doe, en wat je veel gedoe kan besparen, is een hoge drukspuit op de ketting zetten. 

Ik neem aan dat dit een open ligger is, met een open ketting.  

Just Jules heeft een QV, met een bijna volledig gesloten ketting. 

Daar wil je waarschijnlijk geen hoge druk spuit op zetten.

Ik las ergens een trike... maar bij wie......
Een velomobielketting maak ik nooit schoon (nooit nodig). Na 35.000km vervang ik hem. Wel heb ik geleerd hem te smeren via een klein gaatje in de kettingbuis onder de zitschaal. Smeert prima!

Niels, smeerkees, van der Wal




Niels
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(08-Sep-2022, 09:27 AM)PietV* schreef: Ik fiets met KMC kettingen met sluitschakel. Heb in de loop der jaren vele sluitschakels overgehouden. Gaan bijna onbeperkt mee.
https://www.ligfiets.shop/nl/kmc-sluitschakel.html
Gebruik nooit een ontvetter. Maak altijd de ketting los en borstel de ketting schoon. Soms naspoelen met water en drogen. Daarna opgerold inspuiten aan beide zijden met een spuitbus kettingvet en een nacht laten intrekken en de spray laten verdampen. Afvegen en monteren.
De kettingbuizen reinig ik met een lapje door de buis te trekken en tussentijds te smeren met wat kettingpray tot het lapje schoon naar buiten komt.
Vroeger had je kettingvet in een groot rond blik, moest je opwarmen tot het vet vloeibaar werd, dan de ketting een nacht in het vet laten liggen, en volgende morgen monteren, alles veel werk, maar dat had je over voor je hobby [ motorcross ] waarom ik daar aan meegedaan heb, kan ik nu niet meer begrijpen, later kwam een Amerikaanse firma met een spuitbusje met vet, peperduur, maar beter dan de traditionele methode, volgens hun reclame, iets wat veel moeite vraagt, kan men slecht verkopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(08-Sep-2022, 12:32 PM)PlantageBohémien schreef: Vroeger had je kettingvet in een groot rond blik, moest je opwarmen tot het vet vloeibaar werd, dan de ketting een nacht in het vet laten liggen, en volgende morgen monteren, alles veel werk, maar dat had je over voor je hobby [ motorcross ] waarom ik daar aan meegedaan heb, kan ik nu niet meer begrijpen, later kwam een Amerikaanse firma met een spuitbusje met vet, peperduur, maar beter dan de traditionele methode, volgens hun reclame, iets wat veel moeite vraagt, kan men slecht verkopen.
Dat concept bestaat in de wielerwereld ook. Daar heet het wax. Ik heb het idee dat de wax-kerk vooral volgelingen onder de mooi-weer-fietsers heeft. En dat ondanks het omslachtige proces van uitkoken van origineel vet uit de originele ketting en vervolgens inkoken en periodiek (zeker na die onverwachte regenbui) opnieuw inkoken. Het grote voordeel schijnt te zijn dat de ketting niet plakkerig wordt, minder zand en vuil oppakt en daardoor minder hard slijt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(08-Sep-2022, 01:25 PM)Bacchus schreef:
(08-Sep-2022, 12:32 PM)PlantageBohémien schreef: Vroeger had je kettingvet in een groot rond blik, moest je opwarmen tot het vet vloeibaar werd, dan de ketting een nacht in het vet laten liggen, en volgende morgen monteren, alles veel werk, maar dat had je over voor je hobby [ motorcross ] waarom ik daar aan meegedaan heb, kan ik nu niet meer begrijpen, later kwam een Amerikaanse firma met een spuitbusje met vet, peperduur, maar beter dan de traditionele methode, volgens hun reclame, iets wat veel moeite vraagt, kan men slecht verkopen.
Dat concept bestaat in de wielerwereld ook. Daar heet het wax. Ik heb het idee dat de wax-kerk vooral volgelingen onder de mooi-weer-fietsers heeft. En dat ondanks het omslachtige proces van uitkoken van origineel vet uit de originele ketting en vervolgens inkoken en periodiek (zeker na die onverwachte regenbui) opnieuw inkoken. Het grote voordeel schijnt te zijn dat de ketting niet plakkerig wordt, minder zand en vuil oppakt en daardoor minder hard slijt.

Ik kan beamen dat het heel veel rommel scheelt als je door het bos crosst met een trike (Scorpion FS26 Enduro) met een ketting met wax in plaats van vet/olie
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM