Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel remmen op een trike
#1
Ik heb een vraag over het gebruik en de gebruikelijkheid van het aantal geremde wielen op een trike. De Trelaxx4all - https://www.youtube.com/watch?v=4KqFaCcF6_4&t=21s  - die ik heb gemaakt heeft twee rollerbrakeremmen op de voorwielen. Voor het bedienen van de rem op het achterwiel heb ik geen remhendel meer over. Verder gebruik ik de afzonderlijke remmen bij het nemen van kortere bochten. Ik kan iets sneller de bocht om naar de kant waar ik de rem bedien. Nu vraag ik mij af of de meeste tadpoletrikes alleen afzonderlijk geremde voorwielen hebben óf dat ook het achterwiel wordt geremd.  Wordt de rem vaker gebruikt als hulpmiddel bij het sturen?

Ik heb gisteren een oude batavus padova opgehaald met een trommelrem op de achterwielmotor. Wanneer remmen op de voorwielen genoeg is zou ik de remtrommel er af kunnen halen wanneer ik deze motor inbouw op mijn Trelaxx4all. Ik houd me aanbevolen voor ervaringen met het ombouwen van zo'n motor met een externe controller en een externe  (pas?) bewegingsensor. Welke onderdelen werken goed in combinatie? Electronica is voor mij een onbekend gebied en na een aantal youtubefilmpjes kan ik nog niet goed overzien waar ik aan begin. Maar nu hel ik over naar een andere topic. Ik hoop dat ik antwoord krijg op met hoeveel remmen ik nodig heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#2
Tadpoles gebruiken over het algemeen alleen de voorwielen om mee te remmen, en een rem op het achterwiel hooguit als parkeerrem.
Er zijn uitzonderingen; onze Scorpion FS26 Enduro heeft de voorremmen gekoppeld op de ene remhandel, en het achterwiel op de andere.
Voor 'normaal' gebruik (niet op bospaadjes crossen etc) zijn remmen op de voorwielen genoeg.

Remmen op je achterwiel is trouwens behoorlijk tricky: Als je wiel blokkeert ga je slippen, en dan wil de achterkant van de trike erg graag aan de voorkant zitten. Ergens halverwege die actie krijgt 'ie dan weer grip, en de rijder wordt gelanceerd (Ervaringsdeskundig, ik heb de schaafwonden om het te bewijzen...)

Links/rechts gescheiden remmen zie je bij open trikes vaker dan bij velomobielen (allebei in basis een tadpole trike), en ja, mijn vrouw vind het heerlijk om vierkant de hoek om te gaan op haar trike door meer te remmen op het binnenwiel. Met een velomobiel wil je (ivm hogere snelheid) vooral hard kunnen remmen zonder naar 1 kant te trekken, dus daar zijn de remmen meestal gekoppeld.
Antwoord }
#3
Wat Frutsel zegt, en het hangt dus af van de hoogte van het zwaartepunt, spoorbreedte etc. Ik heb weleens een rondje gereden op een trike met een (veel te sterke) achterwielmotor, een extreem laag zwaartepunt en een spoorbreedte van een meter aan de voorzijde. Die had de voorremmen links en de achterrem rechts. Met die achterrem kon je 'm haaks in de bocht zetten en dan ruig driftend de bocht uit komen. Eerlijk gezegd best wel leuk Big Grin

Ik heb met de velomobiel ook weleens een achterwiel zonder grip gehad en dan is het een stuk minder leuk; inderdaad vooral hopen dat het niet weer grip vindt wanneer je haaks op je voormalige rijrichting schuift, want dan ga je onherroepelijk om.

De vraag is daarnaast in hoeverre het achterwiel eigenlijk bijdraagt aan het totale remvermogen. Zelfs bij een (betrekkelijk lichte, maar wel een) auto als een Citroën AX is de achterkant verantwoordelijk voor maar 10% of hooguit een klein beetje meer van het totaal. Zo weinig dat je het niet eens merkt als je het mist. De grip is gewoon beperkt, zeker als het gewicht vooral naar de voorkant wil.
Ik ben best sterk, maar geen Robert Förstemann, en wél sterk genoeg om het achterwiel op droog wegdek te laten doorslaan bij hard optrekken vanaf stilstand/lage snelheden. En dat is dan nog wanneer het gewicht wél op het achterwiel drukt. 

My 2 cents: Lekker op die voorwielen remmen, tenzij je lange afdalingen gaat rijden, dan is een sleeprem op het achterwiel misschien de moeite. Maar gebruik daar dan maar geen rollerbrake voor Big Grin
Antwoord }
#4
Mijn trike remt alleen op de voorwielen. Na verloop van tijd loopt de remwerking vanzelf nogal terug. Door mijn niet ambitieuze rijstijl is dat meestal geen probleem. Maar ik moet toch maar eens uitzoeken hoe je die dingen kunt afstellen, want ik heb de grenzen nu wel bereikt. Ik moet nu steeds vroeger van huis om op tijd te kunnen remmen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#5
(08-Nov-2022, 02:46 PM)Bart Verbeek schreef: Ik moet nu steeds vroeger van huis om op tijd te kunnen remmen.

Big Grin Weer een leuke anekdote, Bart  thumb
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(08-Nov-2022, 02:25 PM)365cycle schreef: Wat Frutsel zegt, en het hangt dus af van de hoogte van het zwaartepunt, spoorbreedte etc. Ik heb weleens een rondje gereden op een trike met een (veel te sterke) achterwielmotor, een extreem laag zwaartepunt en een spoorbreedte van een meter aan de voorzijde. Die had de voorremmen links en de achterrem rechts. Met die achterrem kon je 'm haaks in de bocht zetten en dan ruig driftend de bocht uit komen. Eerlijk gezegd best wel leuk Big Grin

Ik heb met de velomobiel ook weleens een achterwiel zonder grip gehad en dan is het een stuk minder leuk; inderdaad vooral hopen dat het niet weer grip vindt wanneer je haaks op je voormalige rijrichting schuift, want dan ga je onherroepelijk om.

De vraag is daarnaast in hoeverre het achterwiel eigenlijk bijdraagt aan het totale remvermogen. Zelfs bij een (betrekkelijk lichte, maar wel een) auto als een Citroën AX is de achterkant verantwoordelijk voor maar 10% of hooguit een klein beetje meer van het totaal. Zo weinig dat je het niet eens merkt als je het mist. De grip is gewoon beperkt, zeker als het gewicht vooral naar de voorkant wil.
Ik ben best sterk, maar geen Robert Förstemann, en wél sterk genoeg om het achterwiel op droog wegdek te laten doorslaan bij hard optrekken vanaf stilstand/lage snelheden. En dat is dan nog wanneer het gewicht wél op het achterwiel drukt. 

My 2 cents: Lekker op die voorwielen remmen, tenzij je lange afdalingen gaat rijden, dan is een sleeprem op het achterwiel misschien de moeite. Maar gebruik daar dan maar geen rollerbrake voor Big Grin
Rollerbrake, heb ik op mijn fiets zitten, 1n 14 jaar tijd ben ik al met de vierde set bezig, hier in de bergen is het helemaal een puinhoop, warmlopen, op een lange afdaling is het remvermogen op een gegeven moment helemaal weg, dan blijft alleen de voorrem over, of door de berm rijden, om vaart te minderen, soms moet je snel naar een oplossing zoeken.
Antwoord }
#7
(08-Nov-2022, 07:50 PM)PlantageBohémien schreef:
(08-Nov-2022, 02:25 PM)365cycle schreef: Wat Frutsel zegt, en het hangt dus af van de hoogte van het zwaartepunt, spoorbreedte etc. Ik heb weleens een rondje gereden op een trike met een (veel te sterke) achterwielmotor, een extreem laag zwaartepunt en een spoorbreedte van een meter aan de voorzijde. Die had de voorremmen links en de achterrem rechts. Met die achterrem kon je 'm haaks in de bocht zetten en dan ruig driftend de bocht uit komen. Eerlijk gezegd best wel leuk Big Grin

Ik heb met de velomobiel ook weleens een achterwiel zonder grip gehad en dan is het een stuk minder leuk; inderdaad vooral hopen dat het niet weer grip vindt wanneer je haaks op je voormalige rijrichting schuift, want dan ga je onherroepelijk om.

De vraag is daarnaast in hoeverre het achterwiel eigenlijk bijdraagt aan het totale remvermogen. Zelfs bij een (betrekkelijk lichte, maar wel een) auto als een Citroën AX is de achterkant verantwoordelijk voor maar 10% of hooguit een klein beetje meer van het totaal. Zo weinig dat je het niet eens merkt als je het mist. De grip is gewoon beperkt, zeker als het gewicht vooral naar de voorkant wil.
Ik ben best sterk, maar geen Robert Förstemann, en wél sterk genoeg om het achterwiel op droog wegdek te laten doorslaan bij hard optrekken vanaf stilstand/lage snelheden. En dat is dan nog wanneer het gewicht wél op het achterwiel drukt. 

My 2 cents: Lekker op die voorwielen remmen, tenzij je lange afdalingen gaat rijden, dan is een sleeprem op het achterwiel misschien de moeite. Maar gebruik daar dan maar geen rollerbrake voor Big Grin
Rollerbrake, heb ik op mijn fiets zitten, 1n 14 jaar tijd ben ik al met de vierde set bezig, hier in de bergen is het helemaal een puinhoop, warmlopen, op een lange afdaling is het remvermogen op een gegeven moment helemaal weg, dan blijft alleen de voorrem over, of door de berm rijden, om vaart te minderen, soms moet je snel naar een oplossing zoeken.
Is dat de reden dat de rollerbrake zo kort populair is geweest? 
Bij mij in de buurt niet  zoveel lange hellingen. Meer zoals te zien is op de foto van de roeifietsers in de polder bij Eemnes.
Antwoord }
#8
(08-Nov-2022, 08:41 PM)Hans Schipper schreef: Is dat de reden dat de rollerbrake zo kort populair is geweest? 
Ze remmen goed en consistent, maar koelen slecht. Niet geschikt voor hoge snelheden en/of steile afdalingen idd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#9
Rollerbrakes zijn buitengewoon slechte remmen. Hopeloos. Op de stadsfiets van 1 van de kinderen zitten Rollerbrakes. Nadat ik zelf de boel niet goed kreeg heb ik hem naar de fietsenmaker gebracht. Mijn eerste bezoekje voor reparaties aan een fietsenmaker in jaren. Maar goed daar werd het verder ook niks beter van. Vervangen van de remunit door een c6000 rollerbrake heeft verbetering gebracht. Nu is er een acceptabele remkracht. Was uiteindelijk de goedkoopste oplossing, met behoud van de naafdynamo voor.

Ik blijf het K..dingen vinden. En als ze te heet worden of slecht onderhouden, remmen ze ineens te hard, schijnt.

Als je echt erg gelukkig bent met de trike dan kun je investeren in een setje voorwielen met trommelremnaven. Dan zou ik gelijk voor de 90mm versie met het sterkste remvermogen gaan.

Een achterrem is op een trike met hoog zwaarte punt, zoals de jouwe een goede manier om uit te vinden wat overstuur is. De kans dat je door de achterkant van je eigen fiets wordt ingehaald is zeer realistisch.

Er zijn remgrepen die twee kabels in 1 keer kunnen bedienen. Wel opletten dat je voor de Rollerbrakes volgens mij een remgreep voor Canti/race remmen moet hebben, niet voor V brakes. Helemaal 100% zeker ben ik daar niet van. Ook kan het wat zoeken zijn om de balans tussen links en rechts goed te krijgen met 1 hendel, waarbij het denk ik ook niet helpt als 1 van de kabels een stuk langer is.

Een dubbele versie;
http://www.diacompe.com.tw/product/tech-77w/


Voor de knutselaar helpt het mogelijk ook om even goed naar de bovenstaande hendel te kijken, dit dingetje te kopen https://www.paulsboutique.nl/webshop/bra...-mod-black
en dan het gaatje waar je normaal het tonnetje van de remkabel indoet helemaal door te boren met 8mm en een stukje 8mm rvs ronde staf te nemen en daar aan beide kanten van de remhendel een 2mm gaatje door te boren. Remkabeltjes door de gaatjes en door de London mod, die kan dan vast in het gaatje waar normaal de kabel ingaat.
Antwoord }
#10
(08-Nov-2022, 01:07 PM)Hans Schipper schreef: Ik heb een vraag over het gebruik en de gebruikelijkheid van het aantal geremde wielen op een trike. De Trelaxx4all - https://www.youtube.com/watch?v=4KqFaCcF6_4&t=21s  - die ik heb gemaakt heeft twee rollerbrakeremmen op de voorwielen. Voor het bedienen van de rem op het achterwiel heb ik geen remhendel meer over. Verder gebruik ik de afzonderlijke remmen bij het nemen van kortere bochten. Ik kan iets sneller de bocht om naar de kant waar ik de rem bedien. Nu vraag ik mij af of de meeste tadpoletrikes alleen afzonderlijk geremde voorwielen hebben óf dat ook het achterwiel wordt geremd.  Wordt de rem vaker gebruikt als hulpmiddel bij het sturen?

Ik heb gisteren een oude batavus padova opgehaald met een trommelrem op de achterwielmotor. Wanneer remmen op de voorwielen genoeg is zou ik de remtrommel er af kunnen halen wanneer ik deze motor inbouw op mijn Trelaxx4all. Ik houd me aanbevolen voor ervaringen met het ombouwen van zo'n motor met een externe controller en een externe  (pas?) bewegingsensor. Welke onderdelen werken goed in combinatie? Electronica is voor mij een onbekend gebied en na een aantal youtubefilmpjes kan ik nog niet goed overzien waar ik aan begin. Maar nu hel ik over naar een andere topic. Ik hoop dat ik antwoord krijg op met hoeveel remmen ik nodig heb.
Bij mij in het magazijn staat een doos met controllers, gashandvaten, remhandels, trapas sensors, en duimengas, gebruikt en nieuw gekocht, maar het is net als op een kleuterschool, de een wil niet met de ander spelen, krijg je hoofdpijn van, ik koop nu alleen nog K T controllers, bij een Duitse webshop, en de rest wat ik nodig heb, bij dezelfde webshop, sindsdien, is het een kwestie van aansluiten en het motortje loopt, achteraf, heb ik met links en rechts kopen niets verdient, zo is het leven, men leert het meest van eigen ervaring.
Antwoord }
#11
Onze Kettwiesels hebben alleen geremde achterwielen (schijfremmen), afzonderlijk bediend. Bij de meest recente de AVID mechanische remmen gisteren ook vervangen door hydraulische van Shimano, echt 'n wereld van verschil ! Perfect doseerbaar en de fiets staat stil op een wip en een knip.

Ooit 1 keer gereden met een Kettwiesel die een geremd voorwiel had, maar dat was écht geen meerwaarde ...
Antwoord }
#12
(10-Nov-2022, 10:08 PM)quattrovelootje schreef: Onze Kettwiesels hebben alleen geremde achterwielen (schijfremmen), afzonderlijk bediend. Bij de meest recente de AVID mechanische remmen gisteren ook vervangen door hydraulische van Shimano, echt 'n wereld van verschil ! Perfect doseerbaar en de fiets staat stil op een wip en een knip.

Ooit 1 keer gereden met een Kettwiesel die een geremd voorwiel had, maar dat was écht geen meerwaarde ...

Remmen met een delta trike is inderdaad een heel ander verhaal dan met een tadpole. Als je een delta op z'n voorwiel gaat remmen wordt het geheel instabiel en heb je vlotte kans dat je gaat kantelen.
Daarbij ligt het zwaartepunt volgens mij ook meer naar achteren, dus hebben 2! achterwielen meer effect dan 1 voorwiel
Antwoord }
#13
(11-Nov-2022, 12:13 AM)Frutsel schreef: Daarbij ligt het zwaartepunt volgens mij ook meer naar achteren, dus hebben 2! achterwielen meer effect dan 1 voorwiel
Da's echt leuk met een Kettwiesel. Plotseling lomp versnellen = voorwiel de lucht in en (zonder differentieel) rechtsaf Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Jan van Ochten


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM