Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koude voeten!
#1
Ik heb de afgelopen dagen echt lekker gefietst, maar het valt me op dat ik tegenwoordig echt steenkoude voeten krijg in de velomobiel. Zeker als het glad is en ik niet stevig vermogen kan leveren. Ben ik de enige? En zo nee; wat doen jullie er tegen?

Ik heb vandaag met alufolie tussen m’n sokken gereden (2 paar) en dat hielp enigszins. M’n overschoenen passen niet goed om m’n Lake schoenen, weet ook niet hoeveel dat nog helpt in de velo.
Antwoord }
#2
Naast isolatie van je voeten zelf is het bij kou handig om ook de aanvoerroute te isoleren. Je benen dus. Veel warmte die verloren gaat voor het opwarmen van je voeten gaat verloren op de weg ernaartoe. Handen en voeten zijn het uiterste puntje van je lijf en daardoor het meest kwetsbaar voor kou.
Isolatie in jaren 80 stijl zijn beenwarmers, maar je kan beenstukken gebruiken. Maar ook een regenbroek over je broek aantrekken of een lange fietsbroek onder je broek aandoen.

Daarnaast: je verlies het meeste warmte op je hoofd. Je lijf heeft de prioriteit om je hersenen op 37 graden te houden; je hersenisolatie is matig. Warmte die je hier verliest heb je niet meer om je voeten te verwarmen. Lang haar helpt een beetje; een baard ook. Maar in alle variantie die je passen:

Koude voeten? Zet een muts op :-)


Niels, frips, van der Wal
Antwoord }
#3
Had er niet zo over nagedacht maar met die fleesmuts die ik onder mijn helm en tot over mijn oren heen gedragen heb afgelopen dagen had ik verbazing weekend weinig last van de kou. Zelfs met mijn zomerschoenen met luchtgaten in de zool.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal , 365cycle , Hoekie
#4
(18-Dec-2022, 12:52 AM)365cycle schreef: Ik heb de afgelopen dagen echt lekker gefietst, maar het valt me op dat ik tegenwoordig echt steenkoude voeten krijg in de velomobiel. Zeker als het glad is en ik niet stevig vermogen kan leveren. Ben ik de enige? En zo nee; wat doen jullie er tegen?

Ik heb vandaag met alufolie tussen m’n sokken gereden (2 paar) en dat hielp enigszins. M’n overschoenen passen niet goed om m’n Lake schoenen, weet ook niet hoeveel dat nog helpt in de velo.
Schoenen een maat groter kopen dan normaal, de voet moet los in de schoen zitten, en dikke zolen, daar gaat de meeste warmte verloren,
De laatste winters koop ik steeds een bepaald merk werkschoenen hier, is niet zo mode bewust, maar dat maakt me niet uit.
In de kwaliteit v d zolen zit veel verschil, er zijn schoenen waar al na een maand de zool water doorlaat, van isolatie is dan geen sprake meer.
Ook sokken maakt wat uit, sommige materialen ademen niet, dan blijft er vocht in de sok zitten,  en langere sokken aan doen, zodat de enkel en een deel v h onderbeen warm blijft.
Misschien moet je eens kijken in een wintersport winkel, ook valt mij op dat hier, waar de winters koud zijn. veel meer goede kleding word aangeboden voor de winter. ook bij een Aldi en Lidl, zoals een thermo broek, in de winter hier normaal, een deel v d mensheid is verleerd hoe zich in de winter te kleden, wat door lage gasprijzen gestimuleerd is, in sommige winkels is nauwelijks verschil tussen zomer en winterkleding.
Antwoord }
#5
Eens met een aantal posts dat je niet direct naar de voeten/schoenen moet kijken.

Mijn ervaring: De laatste paar winters hier aan de kust was het ongeveer - 5 graden min. Soms is het behoorlijk winderig + koud. Ik draag het hele jaar dezelfde (zeer geventileerde) schoenen. Tussen door met pantoffels er over heen.

Eerst windgeleiders (velomobielonderdelen nl) -> na een tijdje erg koude voeten.
Vervolgens heb ik de voetgaten volledig geblokkeerd -> te vochtig en dus erg koud. Het hele lichaam werd koud.

Vervolgens gedeeltelijk open voetgaten en winddeflectoren -> nog steeds koude voeten.

Vorige week (eerste koud weer) heb ik alleen de gaten rond de koplampen afgeplakt (+ vizier helemaal dicht (pinlock) of juist een beetje open) -> beste oplossing tot nu toe. Na een half uur krijg ik alleen nog ietsje koude voeten. Lichaam is lekker warm. Een beetje wiebelen met de tenen maakt ze warm. En toch komt er een mooie tocht uit de voetgaten, onder mijn armen en naar buiten.

Ah ja, de pantoffels hielpen wel wat toen ik nog SPD-SL schoenen had https://ligfietsers.nl/thread-976.html
Nog niet met de SPD schoenen geprobeerd. Morgen wordt het alweer een stuk warmer, dus dat ga ik morgen niet kunnen testen.

NB Een QV heeft geen neusgat+luchtbuis zoals een Bülk, Alpha enz hebben. Airflow komt in principe alleen door de voetgaten. Net als bij Quest en Strada. En wat overduidelijk bleek: ook door de gaten van de koplamp(en).
Antwoord }
#6
Ben het eens met de tip van Niels. Je hoofd heeft verhoudingsgewijs weinig isolatie, er zit daar weinig onderhuids vet. Daarom is een muts van groot belang. Ik heb deze winter open voetgaten in mij VM, en ik vind het merkbaar kouder dan met de gaten helemaal dicht. Het waait ook meer over het lijf heen. Misschien knutsel ik er toch maar weer een plaatje over, want ik moet met dit weer echt een extra vest over de kleding.

Groetjes, Jeroen
Antwoord }
#7
Citaat:Schoenen een maat groter kopen dan normaal, de voet moet los in de schoen zitten

Dit is niet een heel goed advies voor fietsschoenen.
Dan gaan je voeten namelijk schuiven in de schoenen en dat zorgt weer voor andere klachten.

Of je moet speciale winterschoenen kopen, want die hebben vaak een dikkere 'padding'/binnenkant en dan kan het weer wel.
Of je koopt speciale winterschoenen en je draagt daarin altijd dikkere sokken, dan kan het ook.


Het beste advies is inderdaad om je hoofd, nek én borst warm te houden, dan blijven je handen meestal ook iets warmer.

Bij mij helpt dit helaas niet. Ik moet gewoon goede handschoenen/wanten dragen, want ik heb een slechte doorbloeding in mijn handen. Koude voeten heb ik minder last van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#8
(18-Dec-2022, 02:11 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Schoenen een maat groter kopen dan normaal, de voet moet los in de schoen zitten

Dit is niet een heel goed advies voor fietsschoenen.
Dan gaan je voeten namelijk schuiven in de schoenen en dat zorgt weer voor andere klachten.

Of je moet speciale winterschoenen kopen, want die hebben vaak een dikkere 'padding'/binnenkant en dan kan het weer wel.
Of je koopt speciale winterschoenen en je draagt daarin altijd dikkere sokken, dan kan het ook.


Het beste advies is inderdaad om je hoofd, nek én borst warm te houden, dan blijven je handen meestal ook iets warmer.

Bij mij helpt dit helaas niet. Ik moet gewoon goede handschoenen/wanten dragen, want ik heb een slechte doorbloeding in mijn handen. Koude voeten heb ik minder last van.
Dat is een kwestie van veters aantrekken, maar voor, rond de tenen moet ruimte zijn, dus schoenen met een ronde bolle neus, voor een goede doorbloeding, dit laatste lost veel problemen op, merk ik ook met koude handen, op mijn stadsfiets heb ik veel last van koude handen, door de gebogen houding heb je veel meer druk op je handpalmen. waardoor slechte doorbloeding en dove vingers,  met mijn chopper met hoog stuur, trek je eerder aan het stuur,  en blijven de vingers beter warm.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle
#9
Verwarmde zooltjes erin een optie?
Antwoord }
#10
(18-Dec-2022, 03:43 PM)ZoefZoef schreef: Verwarmde zooltjes erin een optie?
 
Zijn die te koop? handschoenen worden wel aangeboden voor motorrijders, maar dan moet je een stroombron hebben.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
(18-Dec-2022, 03:56 PM)PlantageBohémien schreef:
(18-Dec-2022, 03:43 PM)ZoefZoef schreef: Verwarmde zooltjes erin een optie?
 
Zijn die te koop? handschoenen worden wel aangeboden voor motorrijders, maar dan moet je een stroombron hebben.


Ja, die zijn te koop. Sowieso in China, maar ik denk dat een wintersportzaak ze ook wel heeft.  Mn broer had ze ook voor in zn ski- en snowboardboots.

Werken met een batterijtje geloof ik.
Antwoord }
#12
Pé Komen was erg positief in zijn blog over de verwarmde zooltjes, het jaar dat hij ze voor het eerst echt gebruikte. Werken op batterijen.

Ik heb ze niet en ga ze niet aanschaffen ook.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle
#13
Deze?

https://www.decathlon.nl/p/voetwarmers-3...R-p-161193

Geen idee of het werkt... maat als je veel last hebt van koude zoeten zou ik zeggen dat die €15,- het uitproberen meer dan waard zijn. Wel jammer dat het een wegwerp product is.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Vroeger (ik heb het over een jaar of 30-40 geleden) had je bij de betere sportzaak 'Karimat op de rol' in verschillende diktes.
Dit is een gesloten cel schuimrubber. (denk Yoga matjes). De dunste variant was erg goed tot inlegzool te knippen. Dit spul isoleert namelijk erg goed.

Andere (warmere) sokken, minder strak vastmaken van de schoenen, en inderdaad je benen isoleren helpt ook.

Overigens helpt lang haar maar zeer beperkt bij het warm blijven van je hoofd tijdens het fietsen. Een muts (of headband) werkt een stuk beter...
Antwoord }
#15
Wollen sokken en eventueel dito lange onderbroek en tussen je aluminiumfolie nog wat krantenpapier misschien?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#16
(18-Dec-2022, 11:00 PM)Bacchus schreef: Wollen sokken en eventueel dito lange onderbroek en tussen je aluminiumfolie nog wat krantenpapier misschien?

Krantenpapier werkt niet zo goed: Het houdt weinig lucht vast, en het wordt snel nat. Dan is de isolerende werking 0.
Stro (vroeger in de klompen) werkt wel, maar je zit wel de rest van de dag strootjes uit je sokken te pielen Smile
Ik ben geen fan van wollen sokken (of wat voor ander kledingstuk van wol dan ook, maar ik ben erg allergisch voor dat spul...
Een dikke panty werkt overigens ook goed als extra laag om je benen warm te houden.
Antwoord }
#17
Dank allen voor de ideeën! Ik ga wat dingen uitproberen (maar geen wegwerpproduct), en toch ook even langs de huisarts denk ik.
Ben ook benieuwd hoeveel de racekap gaat schelen, die krijg ik binnenkort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#18
Ik vind het zo raar. Ik rijd op een open ligfiets en ik heb geen last van koude voeten.

O wacht.

(18-Dec-2022, 10:04 AM)Niels van der Wal schreef: Naast isolatie van je voeten zelf is het bij kou handig om ook de aanvoerroute te isoleren. Je benen dus. Veel warmte die verloren gaat voor het opwarmen van je voeten gaat verloren op de weg ernaartoe. Handen en voeten zijn het uiterste puntje van je lijf en daardoor het meest kwetsbaar voor kou.
Isolatie in jaren 80 stijl zijn beenwarmers, maar je kan beenstukken gebruiken. Maar ook een regenbroek over je broek aantrekken of een lange fietsbroek onder je broek aandoen.

Daarnaast: je verlies het meeste warmte op je hoofd. Je lijf heeft de prioriteit om je hersenen op 37 graden te houden; je hersenisolatie is matig. Warmte die je hier verliest heb je niet meer om je voeten te verwarmen. Lang haar helpt een beetje; een baard ook. Maar in alle variantie die je passen:

Koude voeten? Zet een muts op :-)

Dat is precies wat ik doe. En daarnaast rijd ik zonder klikpedalen maar met wandelschoenen. Zouden wandelschoenen warmer zijn de fietsschoenen? Die muts is een hele goede. Want ik als kaalkop herinner mij dat ik het koud had totdat ik een muts opzette. Dat was nogal een ervaring. En ik gebruikte de afgelopen dagen inderdaad mijn ademende regenbroek als overbroek en mijn ademende regenjas als overjas.

Hebben velomobilisten last van de wet van de remmende voorsprong? Ze hebben hun cocon a 10.000 euro en kunnen daardoor  met veel minder winterkledij uit de voeten dan open (lig)fietsers. Totdat het behoorlijk gaat vriezen, maar dan gaan ze zich nog niet kleden als een open ligfietser, ze hebben toch niet voor niets een velomobiel gekocht?

Groet,

Marco
Antwoord }
#19
Ik rij het hele jaar door met fietssandalen in de QV, ook als het vriest. Dan wel met een paar skisokken aan ipv gewone sokken. Dat is voor een paar uur best uit te houden en ik hou er mijn tenen langer warm mee dan als ik gesloten schoenen draag. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat dat bij mijn vorige velomobiel, een Strada, niet ging en ik daarin bij winterse temperaturen wél fietsschoenen moest dragen om m'n voeten warm te kunnen houden.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
#20
(19-Dec-2022, 09:38 AM)Roepers schreef: Ik vind het zo raar. Ik rijd op een open ligfiets en ik heb geen last van koude voeten.

O wacht.

<knip>

Hebben velomobilisten last van de wet van de remmende voorsprong? Ze hebben hun cocon a 10.000 euro en kunnen daardoor  met veel minder winterkledij uit de voeten dan open (lig)fietsers. Totdat het behoorlijk gaat vriezen, maar dan gaan ze zich nog niet kleden als een open ligfietser, ze hebben toch niet voor niets een velomobiel gekocht?

Groet,

Marco

Ik ben de afgelopen tijd wel wat zoekende geweest naar de juiste kleding voor in de Quest en ook koude voeten zijn mij niet vreemd. Ik heb tot nu altijd in de winter doorgefietst op open (lig-)fietsen dus beschik over een uitgebreid assortiment verschillende laagjes in verschillende diktes. En ik ben nu aan het puzzelen welke lagen bij welke buitentemperatuur passen. En ik schaam me niet om toe te geven dat ik een extra laagje in mijn (overigens stuk goedkopere) cocon wel lekker vind  Tongue

Wat de voeten en oorspronkelijke vraag van 365cycle betreft: ik draag winter fietsschoenen (met SPD uiteraard) met daarin skisokken (die dus ook de kuiten warm houden). Gisteren 55km gefietst bij -3 met koude bries en de voeten waren niet warm, maar ook niet storend koud. Ik heb ook van die windgeleiders op mijn voetgaten van Wim Schermer. Daarnaast dus recent een racekap gescoord wat ook enorm scheelt in warmte. Gisteren was ik zelfs te warm gekleed met thermoshirt, dun fleecevest, softshell winterfietsbroek en muts/handschoenen  Rolleyes

Ik las in dit draadje de tip van verwarmde zooltjes. Onze vriend Saukki in het nog wel wat koudere Finland heeft die ook eens genoemd en ik kwam na wat Googlen terecht bij Bertschat spullen. USB oplaadbaar, ze hebben sokken en zooltjes en de reviews zijn laaiend (pun intended  Wink ) enthousiast. De prijs weerhoudt me nog even, ik kijk eerst of ik zo de winter doorkom.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#21
(19-Dec-2022, 09:38 AM)Roepers schreef: Dat is precies wat ik doe. En daarnaast rijd ik zonder klikpedalen maar met wandelschoenen. Zouden wandelschoenen warmer zijn de fietsschoenen?


Die plaatjes zitten verankerd in je binnenzool. Je hebt dus geen gesloten loopvlak dat de eerste kou tegehoudt. Daarnaast geleidt metaal warmte (en kou) veel beter dan rubber en leer.
De kou komt dus makkelijk via de plaatjes en de boutjes direct in je schoen terecht.
Nu hebben ook fietsschoenen een binnenzool, maar de kou heeft intussen de buitenzool en de schoen zelf over kunnen slaan. Die binnenzool is over het algemeen erg dun (want gewicht ofzo), dus dat isoleert niet zo denderend.

Leuk dat iedereen het over je hoofd bedekken heeft om warme voeten te krijgen trouwens. Als ik warme voeten heb, krijg ik het niet koud. Dus als mensen klagen dat ze het koud hebben suggereer ik altijd warme sokken/schoenen.
Antwoord }
#22
(19-Dec-2022, 09:38 AM)Roepers schreef: Hebben velomobilisten last van de wet van de remmende voorsprong? Ze hebben hun cocon a 10.000 euro en kunnen daardoor  met veel minder winterkledij uit de voeten dan open (lig)fietsers. Totdat het behoorlijk gaat vriezen, maar dan gaan ze zich nog niet kleden als een open ligfietser, ze hebben toch niet voor niets een velomobiel gekocht?

Er blijft een gecontroleerde airflow nodig anders wordt het koud door vocht.
Daarom moet de velomobiel en/of kleding wat aangepast worden.

Dat is nog altijd veel minder dan met een open fiets.

QV: dunne broek, T-shirt. Tot warmrijden plus een moterkraag en muts.
Trike: dikke broek, T-shirt, trui, winterjas, muts en handschoenen.

Met een airflow door de trapasmast en dichte voetgaten (Bülk, Alpha enz) denk ik dat een korte broek ook in de winter vol staat.

Pas als je Alve stijl naar de Norkapp gaat is het alle hens aan dek.
Epic Winter Velomobile Ride to Nordkapp - Interviewing Alve Henricson - YouTube
Antwoord }
#23
Zeker met de racekap erop reed ik met de Milan tot ruim onder het vriespunt met korte broek en T-shirt. In de Bülk is veel meer ventilatie waardoor het ook wat koeler blijft.
Kou door vocht heb ik niet zo'n last van, ik ben een voldoende groot verwarmingselement om ook het vocht warm te houden Big Grin Alleen die voeten... vandaag reed ik 100 km. Het was heerlijk warm, zo nu en dan zelfs benauwd (lange broek lange mouwen is met dit weer teveel, maar de muts afzetten wordt te koud). Ik had dus geen last van koude voeten, maar had dus wel 2,5u de tijd om eens even goed na te denken over m'n voeten.

Een doktersbezoek gaat er zeker nog even tussen zitten. Als ik aan bepaalde oudere posts over medische wetenschap hier op het forum terugdenk, is het makkelijker om bloed omhoog te pompen (weg van je voeten) dan het is om het omlaag te krijgen, ondanks de zwaartekracht. Dat zou moeten betekenen dat het moeilijker is om vermogen te leveren als je ligt, en veel wielrennende ligfietsers klagen daar ook over. Bij mij is dat niet het geval; mijn duurvermogen is hoger wanneer ik lig, en m'n hartslag loopt dan ook makkelijker hoog op. Gezien hart- en vaatziekten in mijn familie vrij veel voor komen wil ik toch echt het laatste beetje zekerheid hebben dat ik kan krijgen, dat alles bij mij goed zit.
Antwoord }
#24
(19-Dec-2022, 09:38 AM)Roepers schreef: Zouden wandelschoenen warmer zijn de fietsschoenen? Die muts is een hele goede.
Gemiddelde wandelschoenen zijn inderdaad een stuk beter geïsoleerd dan gemiddelde fietsschoenen maar van beiden heb je hele luchtige en hele warme versies.

Citaat:En ik gebruikte de afgelopen dagen inderdaad mijn ademende regenbroek als overbroek en mijn ademende regenjas als overjas.
Hebben velomobilisten last van de wet van de remmende voorsprong? Ze hebben hun cocon a 10.000 euro en kunnen daardoor  met veel minder winterkledij uit de voeten dan open (lig)fietsers. Totdat het behoorlijk gaat vriezen, maar dan gaan ze zich nog niet kleden als een open ligfietser, ze hebben toch niet voor niets een velomobiel gekocht?

De overbroek en overjas zullen voor velonauten inderdaad weinig toevoegen waar ze voor open fietsers heerlijk de wind buiten houden. In een velomobiel is dat al grotendeels geregeld en zul je vooral aan de isolatielaag willen toevoegen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#25
Na t lezen van deze tekst zal jullie het klamme zweet uitbreken...
Ik draag, en dat alles tegelijk:
Kniekousen, merino sokken, beenwarmers,  hoge  wandelschoenen (mét nog wiebelruimte voor de tenen!) Geen spd. 
Softshell winterbroek, lange geruwd katoenen onderbroek er overheen.
Twee shirts met lange mouwen, waarvan 1 merino, merino t shirt, dunne wollen sjaal over schouders en armen, softshell jack.
Buff om de hals-kin-neus, dikke buff onder de helm, 2 paar handschoenen.
En ik had tijdens de laatste fietstochten steeds ijskoude tenen!! De rest van de voeten viel wel mee.
Mijn romp was wel goed warm, armen en benen konden er mee door, het gezicht was de eerste kilometers érg koud.
Voordat jullie denken dat ik van suiker ben,  overdag staat de verwarming op 16, 's avonds 16,5 met een ir-paneel voor me.
Antwoord }
#26
Gunst, eenmaal thuis ligt er meer in de wasmand als in de stoel... Wink
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM