Berichten: 13
	Topics: 2
	Lid sinds: Feb 2018
	
Bedankt: 0
	0 x bedankt in 0 berichten
	 
	
	
		Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.
Bij mijn vakantiefiets bepaal ik de lengte van de ketting door de ketting over de grootste tandwielen voor en achter te leggen, ZONDER de derailleur mee te nemen.
Dan doe ik er nog één of twee extra schakels bij en klaar.
Kan ik dat bij mijn ligger ook op die wijze doen?
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.500
	Topics: 45
	Lid sinds: May 2017
	
Bedankt: 16
	140 x bedankt in 120 berichten
	 
	
	
		Ik zie niet in waarom niet. Het enige verschil is immers dat het voor- en achtertandwiel wat verder uit elkaar staan.
Heb zelf een week of twee geleden een nieuwe derailleur op mijn Shockproof gezet. Met het erg grote voorblad van 61T (of eigenlijk meer het grote verschil tussen het grootste en kleinste voorblad) heb ik veel moeite moeten doen om alle verzetten te kunnen schakelen, is maar net gelukt. Dus ik weet niet wat je er voor op hebt zitten qua aantal tanden...
Maar goed, als je fiets goed schakelde voor je de neuspijp ging verlengen, kun je ook gewoon beginnen met het verlengen met twee schakels. Lijkt weinig maar kan al genoeg zijn om de boel weer netjes te laten schakelen. Bij de langere en dus zwaardere ketting van een ligfiets geef ik de voorkeur aan een derailleur die wat verder naar voren wordt getrokken. Dan heb je wat meer veerspanning om dat extra gewicht op te vangen.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 78
	Topics: 4
	Lid sinds: Jul 2017
	
Bedankt: 12
	75 x bedankt in 48 berichten
	 
	
	
		Ik doe het op deze manier: Om te bepalen of je ketting de juiste lengte heeft, schakel je naar de zwaarste versnelling voor en achter. Als je de nieuwe ketting monteert en je trekt de ketting op spanning dienen de derailleurwieltjes in een verticale, rechte lijn onder de cassette te staan. Op de plek waar dan de schakels bij elkaar komen kan je de ketting inkorten.
	
	
	
                                             
     Azub Max - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 13
	Topics: 2
	Lid sinds: Feb 2018
	
Bedankt: 0
	0 x bedankt in 0 berichten
	 
	
		
		
		08-Feb-2018, 09:48 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Feb-2018, 09:50 AM door richard9722.)
	
	 
	
		Dank voor de tips. Ik zit nu te twijfelen.
Er zit nu een 8 speed cassette en dus ketting op. Ik heb nog wel schakels voor een 9 en een 10 speed, maar niet voor een 8 speed.
Wil ik de huidige ketting verlengen, dan moet ik dus ergens schakels gaan kopen. Vaak gaat het helaas per complete ketting. Verzendkosten voor een paar schakels maakt het weer te duur.
Ik overweeg dan ook om gelijk maar een compleet nieuwe cassette, derailleur en index (rapidfire of gripshifter) te kopen en te monteren en dan 9 speed.
Zonder nu gelijk de hele ketting te moeten demonteren om hem op te meten: hebben jullie enig idee wat de kettinglengte voor een challenge mistral is, of waar ik die gegevens kan vinden?
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.240
	Topics: 34
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 1
	1861 x bedankt in 1051 berichten
	 
	
	
		Denk dat als je bij de fietsenmaker om een schakeltje vraagt, je die gewoon los kan kopen...
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.082
	Topics: 14
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 281
	2044 x bedankt in 809 berichten
	 
	
	
		Ik leg altijd de oude ketting naast de nieuw. Dan zie ik welke lengte ik moet hebben. Ik neem de zelfde lengte maar knip de schakelaar zo door, dat de nieuwe ketting net iets korter is. Door slijtage wordt de ketting nl langer. (Het kan door de lengte van de ketting bij een ligfiets zelfs zo zijn dat je een schakeling moet uitnemen omdat de ketting door slijtage te lang is geworden.)
Goed schoonmaken en leve de snelsluiting.
Niels, door slijtage word ik korter, van der Wal
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 135
	Topics: 17
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 12
	9 x bedankt in 9 berichten
	 
	
		
		
		08-Feb-2018, 05:46 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Feb-2018, 12:37 AM door tegenligger.)
	
	 
	
		Fietsenmakers hebben een ketting op een rol zitten. Dus dat is dan een optie. 
Zij hebben natuurlijk ook sluitschakeltjes. Die kunnen verrekte duur zijn. Heb laatst 7,50 betaald. Hierbij zijn er ook nog verschillende systemen. Het systeem van Shimano met een pinnetje (dat je af moet breken)  is echt waardeloos. Een quicklink is fijner. Twee vergelijkbare halve schakels die in elkaar schuiven. Iets om op te letten.
	
	
	
Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20
Marcel D.