Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden voor 20 inch wielen 451
#27
Ik heb altijd inbussleutels bij me en gereedschap om onderweg banden en kettingen te kunnen repareren, elke fiets heeft een eigen setje (ik heb verscheidene fietsen in drie landen...). Voor mijn baanfiets heb ik een wielentas met reserve binnen- en buitenbanden en een wat ruimere selectie aan onderdelen; mijn schoenen, helm, elleboogbeschermers, jasjes e.d. passen er ook mooi in.

Toen ik mijn Baron net had kreeg ik midden in de Flevopolder een lekke band. De verkoper had me verteld dat er in het tasje achter het zitje binnenbanden voor het voor- (451) en achterwiel (622) zaten, wat ik uiteraard even gecontroleerd had voor ik met de fiets op pad ging. Helaas was ik alleen vergeten te checken of het inderdaad twee verschillende banden waren en toen de nood aan de man kwam bleken ze beide voor het voorwiel te zijn. Op zich niet zo'n ramp, normaal gesproken kom je wel thuis door de binnenband door te snijden en hem weer aan elkaar te knopen, maar helaas was dit een latex binnenband en die blijken het op die manier niet veel verder dan 500 meter vol te houden. Na nog twee keer knopen was er echt niks meer van de band over en heb ik een 451 binnenband om het achterwiel gewerkt, wat een kilometer of twee goed ging. Daarna op goed geluk de tweede er ook maar omgewerkt, wat weer een paar kilometer lopen scheelde. Toen geprobeerd van de twee geklapte voorbanden één achterband te maken, maar dat was geen succes. Uiteindelijk heb ik mijn broer gebeld en net toen hij aan kwam rijden bood een vriendelijke wielrenner mij zijn reserve binnenband aan...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Bacchus
#28
Mooi verhaal, Melle! Waar je als wielrenner er wel op kan hopen dat je een bandje van een toevallige voorbijganger kan krijgen, hebben je op een ligfiets al snel net een afwijkende maat. Die kun je maar beter zelf bij je hebben, inderdaad.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.

Het is een 20 inch velg met erg smalle band.

Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)

Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.

Het is een 20 inch velg met erg smalle band.

Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)

Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?

Nee, 406 is een stuk kleiner dan 451. die maat is de diameter van het wiel in mm op de plek waar de band erop rust. Met een band is het makkelijker, het is nml de diameter van de hieldraad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie , Fietsbennie
#31
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.

Het is een 20 inch velg met erg smalle band.

Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)

Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?

Welkom op dit forum Oscar.

M5 gebruikt inderdaad een 451 velg en daarop past geen 406 band.
Scheelt toch 45mm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Je zal idd een 20" 451 moeten hebben.
De 406 of in dit geval 451 staat voor de diameter van de velg.

Een velg van 20" in de maat 451 is dus 45,1cm hoog zonder band erop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#33
(20-Jul-2023, 07:17 PM)ZoefZoef schreef: Je zal idd een 20" 451 moeten hebben.
De 406 of in dit geval 451 staat voor de diameter van de velg.

Een velg van 20" in de maat 451 is dus 45,1cm hoog zonder band erop.

De diameter van de velg zelf is nog meer dan 451mm. 

Het gaat om de plek waar de hieldraad komt te liggen.

@Frutsel omschreef dat hierboven al correct.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#34
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken 

Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#35
Je weet nooit wat er ingeknutseld zit. even nameten! 406 is 406millimeter, 438 heb je ook nog, en 451 is dan 451mm bij de hieldraad. De hieldraad zit meestal ongeveer halverwege het remvlak. Heel obscure maten als 440 zijn er ook nog, maar dat is buitengewoon onwaarschijnlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(21-Jul-2023, 12:52 PM)Fietsbennie schreef:
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken 

Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.

Dank voor de tip !
Antwoord }
#37
(21-Jul-2023, 12:52 PM)Fietsbennie schreef:
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken 

Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.

Het is ook geen geld hè  Shy
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#38
Ze kunnen wel een tijdje mee, mits je niet te veel spoorwegovergangen of veeroosters meeneemt.
Nu heb ik het 3e setje eropzitten. Qua geld, Nee inderdaad, ik zit te overwegen om een pakhuis te huren, ik heb er inmiddels al een flinke voorraad van maar liefst twee exemplaren klaar liggen voor de volgende keren...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#39
(21-Jul-2023, 11:34 PM)Fietsbennie schreef: ..........ik zit te overwegen om een pakhuis te huren........

Snap ik. Je wilt er in huis liever ook niet over struikelen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#40
Heb even gemeten op de M5 streetlegal en het voorwiel is 451mm.

de achterband is nu een Schwalbe Lugano 2 (23-622) op een carbon wiel

Nu zou ik het liefst voor ook een 23 dikte band hebben, 
maar ik vind alleen maar 28 dik.
zoals de Schwalbe Durano (28-451)


iemand een suggestie voor een 23-451 buitendband?
Of bestaat dat niet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(22-Jul-2023, 04:23 PM)Oscar f1 schreef: de achterband is nu een Schwalbe Lugano 2 (23-622) op een carbon wiel

Nu zou ik het liefst voor ook een 23 dikte band hebben,

Tenzij je met deze fiets enkel op de baan of op hele gladde circuits rijdt, voelt een iets bredere band comfortabeler terwijl hij ook lichter loopt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#42
23-451 is denk ik niet meer te vinden en moet je ook niet willen. Ga je eerder langzamer dan sneller van, tenzij je 40 kg weegt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(23-Jul-2023, 12:29 AM)365cycle schreef: 23-451 is denk ik niet meer te vinden en moet je ook niet willen. Ga je eerder langzamer dan sneller van, tenzij je 40 kg weegt.

Als 28-451 past, dan zou ik die altijd kiezen. Op mijn Roeifiets rijd ik met de Durano 28-451 en dat vind ik echt een heel fijn bandje.

Hier te koop: https://www.stouwdam.nl/nl/schwalbe-btb-...ano-zw-501
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Er was ooit een 23 er voor van Schwalbe. Die is al jaren uit het programma. Volgens mij een Ultremo ofzo.

23er voor moet je echt niet willen. Je staat dan erg veel stil om bandjes te repareren, stootlek, ook bij 8 bar. Vroeger hadden we de IRC Roadlite die was ongeveer 25mm, maar erg kwetsbaar. Een klein randje is voldoende, hoeft niet eens een spoorrails of iets dergelijks extreems te zijn.

Knikker die Lugano achter eraf voor een Conti GP 5000, ga je een stuk sneller van. Neem dan een 28er achter, past het allemaal ook weer mooi.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Op mijn Fujin SLI heb ik achter een 28mm en voor een 40mm liggen.

Volgens sommigen ziet het er niet uit, maar dat boeit mij niets.

Het achterbandje is superlicht en snel én de voorband zorgt voor het broodnodige comfort. 
Het is een Shredda en dus ook nog eens lekker snel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM