Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillend stuur M-Racer
#1
Mijn M-racer heb ik in februari 2e hands gekocht. Bij het kopen merkte ik een soort middenstand op het stuur. Ofwel, het stuur bleef rechtuit staan, tenzij je wat kracht zet om te sturen. Was heel licht, dus daarmee tot nu toe niets gedaan. Het enige waarbij het vervelend was waren flauwe bochten, waarbij het stuur begon te trillen omdat het stuur steeds heen en weer schoot tussen de middenstand en de stand van het stuur die nodig was voor de bocht. Bij scherpere bochten geen probleem, want dan zit je ver bij de middenstand vandaan waardoor die niet terugschoot. Ook rechtdoor was er geen probleem.

Het is erger geworden na 3.500 extra km's en met de komende winter wil ik geen trillend stuur bij gladheid. Dus, nieuwe lagers erin. Zo gepiept, er zitten industrielagers in dus ze waren er zo in en uit. Het stuur draait mooi soepel zonder speling. Maar, als ik ga fietsen begint het stuur bij rechtdoor fietsen te trillen. Zodanig dat het stuur links en rechts 1,5 cm buiten de normale stand komt, dus de hele fiets schudt. Met 2 handen aan het stuur is het probleem nauwelijks te merken als je het stuur goed vasthoudt, maar met 1 hand aan het stuur bij hand uitsteken, krabben, bidon pakken etc schudt alles heen en weer. In de bochten heb ik juist geen probleem meer. Mijn fietsenmaker heeft het nagekeken en bevestigd dat alles goed zit en er geen probleem zou moeten zijn.

Er is niets veranderd behalve de vervangen lagers. Het enige dat ik kan verzinnen is dat het probleem er al was, maar onder controle werd gehouden door de middenstand van de lagers. 

Ik heb een behoorlijk zware tas achterop, dit zal er misschien aan bijdragen, maar dan nog hoort het niet te ontstaan. Degene waarvan ik de fiets heb gekocht heeft de fiets gekocht als frameset, en heeft er zelf een voorvork bij gekocht. Het enige dat ik kan bedanken is dat de voorvork niet bij de fiets past ivm de geometrie. Ik heb 2x 28" wielen en bij 25mm banden zit er maar 4-5 mm tussen de band en het frame. De fietsenmaker wilde wel meedenken en heeft me een andere voorvork meegegeven die iets hoger lijkt. Voordat ik die erop zet zoek ik input van jullie. Als er iemand ideeen heeft, of suggesties, dan zijn ze welkom. Als iemand weet hoe naloop en offset op een voorvork wordt gemeten en wat voor soort er op een M-racer hoort, dan hoor ik dat ook graag. 

Ik wil M-5 ook nog een mailtje sturen met deze vraag, maar jullie input is ook welkom!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zijn je wielen/ banden vrij van hoogte- en zijslagen? Geen speling op de (voor)wiellagers?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Is het trillen er ook als de gewichtsverdeling anders is?
Het trillen van de M-racer is mij onbekend, maar ik weet wel dat er weinig druk (gewicht) op het voorwiel komt. Als er veel gewicht op het achterste gedeelte drukt kan dit het trillen verklaren. Al zonder tassen geprobeerd en is de zitting meer naar voren te plaatsen?

Niels, zijtassen, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Klinkt als indexing van het balhoofd, dan hebben de kogeltjes van de lagers daar putjes gemaakt. Nieuwe lagers/lagerschalen aldaar zou ik zeggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Lagers vervangen is al gebeurd staat in de openingspost.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
https://www.fiets.nl/nieuws/naloop-en-offset/

ander/ kleiner voorwiel?
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Zeker weten dat er toch niet wat speling in het balhoofd zit? Hoeft maar heeeeel weinig te zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
heb je alleen de lagers of ook de lagerschalen vervangen?
Bij het rijden met speling op de lagers, komen er putjes in de onderste lagerschaal. Als je dan de voorkant optilt dan draait de vork soepel, komt er gewicht op dan wil je stuur in het midden blijven. Overigens is dat meestal alleen bij kogellagers en niet bij naaldlagers.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
In de openingspost staat dat het om industrielagers gaat, die hebben geen losse cup en conus en zijn ook niet te stellen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#10
De wielen/banden zijn vrij van hoogte en breedteslagen. Ik heb het nog niet zonder tas geprobeerd omdat ik weiger te geloven dat dat het is. Zou misschien wel kunnen, maar wil niet van mijn achtertas af.
De fietsenmaker adviseerde de bout waarmee je de voorvork vastzet net aan vast te maken, en daarna het stuur vast te draaien. Wat ik nu heb gedaan is na net aan nog 1/3 extra rondje vast gedraaid. Het stuur draait nog steeds soepel, en als de lagers dat toch niet kunnen hebben, het kostte de wereld niet. Ik heb tussen de bezigheden van vandaag een kort rondje gedaan en het lijkt er niet meer te zijn. Morgen als ik naar mijn werk ga is de echte test. Bedankt voor het meedenken!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
(10-Sep-2023, 10:58 PM)Bob Hagendijk schreef: De fietsenmaker adviseerde de bout waarmee je de voorvork vastzet net aan vast te maken, en daarna het stuur vast te draaien.
Met de bout van de stofkap zet je het balhoofd niet vast, je geeft er alleen een beetje voorspanning mee (gesteld dat de stuurbuis niet te lang is/ je indien van toepassing genoeg spacers gebruikt) zodat er nergens speling kan ontstaan, daarna borg je het balhoofd met de stuurpen. De bout van de stofkap daarna nog 1/3 slag aandraaien is zinloos, als de stuurpen eenmaal vast zit zou je het kapje en de bout zelfs weer kunnen verwijderen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(10-Sep-2023, 11:47 PM)melle z schreef:
(10-Sep-2023, 10:58 PM)Bob Hagendijk schreef: De fietsenmaker adviseerde de bout waarmee je de voorvork vastzet net aan vast te maken, en daarna het stuur vast te draaien.
Met de bout van de stofkap zet je het balhoofd niet vast, je geeft er alleen een beetje voorspanning mee (gesteld dat de stuurbuis niet te lang is/ je indien van toepassing genoeg spacers gebruikt) zodat er nergens speling kan ontstaan, daarna borg je het balhoofd met de stuurpen. De bout van de stofkap daarna nog 1/3 slag aandraaien is zinloos, als de stuurpen eenmaal vast zit zou je het kapje en de bout zelfs weer kunnen verwijderen.
Hij adviseerde de bout van de stofkap net aan te draaien, dan de stuurpen vastdraaien. Wat ik nu heb gedaan is alles losgemaakt, stofkap net aan, en dan nog 1/3 slag extra, daarna stuurpen weer vast. Ik denk dat de eerste manier toch iets teveel speling houdt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ah, ik begreep dat je de bout nog 1/3 slag extra had gegeven nadat je de zaak geborgd had met de stuurpen, dat zou namelijk geen zin hebben. Industrielagers kun je niet stellen, het enige waar de voorspanning (±5Nm is genoeg) van de bout voor dient, is ervoor zorgen dat de lagers goed in de zittingen en passingen zitten.

Als je speling houdt is je stuurbuis waarschijnlijk iets te lang, in dat geval geeft het aandraaien van de bout geen voorspanning omdat de stofkap op de stuurbuis landt en de boel dus niet naar elkaar toe kan trekken. Op te lossen door een stukje van de buis af te zagen of een spacer onder of boven de stuurpen te zetten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Eventuele speling is makkelijk te controleren, door de voorrem in te knijpen en de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Als je “geklik” voelt in het balhoofd, zit er nog speling op. Als extra je hand het bovenste deel van het balhoofd omklemmen, dan kan je de speling voelen. Als je op de fiets gaat zitten helpt je lichaamsgewicht mee om aanwezige speling op te merken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Gideon, Melle, Goede tips, ga ik vanavond wat mee doen!

Op hoge snelheid was het weg, op lagere snelheid (onder 33 km/u) was het er nog wel, dus vooral bij hand uitsteken en met 1 hand remmen is wel lastig, maar het is zo beter fietsen. Kan het kwaad dat je dit soort lagers te strak aandraait? Maw, kan ik de stuurpen losdraaien, en de bout van de stofkap net zo strak draaien tot ik merk dat het sturen zwaarder gaat en dan weer iets losser draaien?? Of druk ik ze dan in de vernieling? Ik zal vanavond ook even kijekn of de stuurpen niet te lang is, ik heb nog wel een paar spacers liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Als je na handvast aandraaien van de bout van de stofkap nog steeds speling hebt is er iets mis dat je niet oplost door de bout strakker aan te draaien. Zoals gezegd is dan waarschijnlijk de stuurpen te lang.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Uiteindelijk de stuurpen losgedraaid, de stofkamp net aan gedraaid plus een volledige slag van 360 graden. Stuur is nog steeds soepel en het getril is weg. Ala het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Antwoord }
Bedankt door: gideon , datakneder , Willeke_IGKT
#18
Mooi dat het opgelost is! Met 'net aan' had je wellicht geen voorspanning; ik hou altijd 'handvast' aan, dat is waarschijnlijk gelijk aan 'net aan' + 360˚. Wink
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM
MM/DID naven
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM
MM/DID naven
De breedte van de vo...gideon — 06:29 PM
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM