Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsknelpunten melden bij gemeente - helpt dat?
#27
(05-Oct-2023, 05:50 PM)datakneder schreef:
(05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.

Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu


Levensgevaarlijk. Ik ga morgen even bellen met de gemeente Dordrecht.

Zijn er richtlijnen waaraan een dergelijk obstakel op het fietspad moet voldoen? Mij lijkt minimaal reflectie een noodzaak.
Paaltjes op het fietspad moeten goed ingeleid zijn, anders is de gemeente aansprakelijk bij een eenzijdig ongeval.

Ik, ongeveer, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Die slagboompjes bij de Biesbosch-Dordrecht ben ik ook al een paar keer tegengekomen, levens gevaarlijk, en helemaal in het donker. Trouwens, al die antie verkeerspaaltjes, sluisjes etc. midden op fietspaden zijn erg.
Ik stel voor om een pijpensnijder in de fietstas te stoppen ….. Cool
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#29
(05-Oct-2023, 05:40 PM)365cycle schreef:
(05-Oct-2023, 05:07 PM)Bacchus schreef: Ligt er een beetje aan. Volgens mij rijdt Wim met zeker 7 bar in zijn banden, de meeste auto's hebben eerder iets van 2 bar.
Ik rijd ook met 6 bar voor en 5 achter. Dat zegt niet zozeer iets over hoe flexibel de band daardoor is en/of het formaat van het contactoppervlak. Je kan dan beter kijken naar de vorm van de band. Daarnaast bepaald het totale volume lucht in de band samen met het gewicht dat erop drukt in hoeverre die band nog samengedrukt zal worden.

Op hoeveel Bar had jij je QV staan toen der tijd? En wat is je advies daarin? Met in het achterhoofd. Dat ik waarschijnlijk een licht gewichtje ben
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(05-Oct-2023, 05:58 PM)Niels van der Wal schreef: Zijn er richtlijnen waaraan een dergelijk obstakel op het fietspad moet voldoen? Mij lijkt minimaal reflectie een noodzaak.

Paaltjes op het fietspad moeten goed ingeleid zijn, anders is de gemeente aansprakelijk bij een eenzijdig ongeval.


Ik wil in mijn gesprek morgen in ieder geval:

Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens
Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden

13. Bij plaatsing van borden boven de rijbaan bedraagt de vrije doorrijhoogte ten minste 4,50 m en boven fiets- en voetpaden ten minste 2,50 m.

14. Een bord staat tenminste buiten het profiel van vrije ruimte van de rijbaan. De afstand tussen de rand van het bord en de kant van de rijbaan dan wel de kant van de verharding bedraagt bij voorkeur tenminste 0,60 m en ten hoogste 3,60 m. Op wegen buiten de kom, zonder parkeer- of vluchtstrook, bedraagt de minimumafstand 1,80 m.

aanhalen. Er is nl. geen sprake van een obstakel op het fietspad, wat Lopopodium wel als antwoord kreeg.

Het is niet direct van toepassing op een 'afsluitboom' zoals het in de wet heet. Maar laat ik eens afwachten tot ik iemand aan de lijn krijg. Voor hetzelfde geld doorziet deze persoon direct het gevaar en is het opgelost voor je het weet.
Antwoord }
#31
(05-Oct-2023, 04:23 PM)Frutsel schreef: Dat het ergens anders (veel) slechter is betekent nog niet dat we hier niets meer hoeven aan te kaarten...
Dat ben ik uiteraard helemaal met je eens, maar er wordt hier aan de hand van voorbeelden soms de indruk gewekt dat het alleen maar drama is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#32
Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...

Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , gideon
#33
Het hielp bij mij ook eens niet bij gemeente Almelo.
Ik moest dagelijks een stuk langs een weg waar je niet als fietser mocht komen. Tot ik bijna van de sokken werd gereden. Na twee keer situatie uitleggen nog geen gehoor of antwoord na paar maanden.

Toen heb ik contact opgenomen met de ombudsman in Overijssel, toen was een oversteek over de sloot zo gemaakt om veilig bij de parallelweg te komen. 
Toen ik de gemeente belde om ze te bedanken, gelijk gevraagd of er een paar stoplichten erbij kon komen om veilig over te steken. Het was wel even stil aan df andere kant. Sindsdien wordt deze oversteek de Gerwinbrug genoemd...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Lig-hen
#34
(05-Oct-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...

Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.


Op mijn woon-werkroute heeft de gemeente erg enthousiast een paar paaltjes neergezet, heb een sleutel bij mij, dus als ze rechtop gezet zijn, leg ik ze meteen weer neer.
Levensgevaarlijk die dingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(05-Oct-2023, 04:13 PM)melle z schreef: Jullie beseffen niet half hoe goed de fietsinfrastructuur in NL is, kom eens fietsen in Bath of Dublin en tel je zegeningen. Wink

Da's helemaal waar. Mijn eigen knelpunten zijn ook meer "ergernissen" dan echte obstakels.

(05-Oct-2023, 02:20 PM)Lopopodium schreef: Die glasbakken zou ik ook verplaatsen. Het lijkt erop dat ze puur voor het gemak van een automobilist zijn neergezet. Geen fietser of voetganger lijkt hier direct bediend te worden. Zo'n glasbak zou meer op z'n plaats zijn op een plein of op een parkeerplaats bij een supermarkt.

Klopt. Maffe plek. Vooral handig voor de vrachtwagen die de bakken ophaalt en nieuwe plaatst. 


[Afbeelding: vwUIXA7.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: Prima, ga ik doen.

Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten

Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.

ik kan hier met mijn velomobiel nog steeds de bochten om maar dan heb ik wel het hele fietspad nodig. Maar dat is beter dan achteruit te moet om heen en weer te steken.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#37
(05-Oct-2023, 12:10 PM)datakneder schreef: Ik begin altijd op de website van Rijkswaterstaat: wegbeheerderskaart om uit te zoeken wie de wegbeheerder is.

Bedankt voor de tip!, die sla ik op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(05-Oct-2023, 08:45 PM)Veloquest schreef:
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: Prima, ga ik doen.

Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten

Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.

ik kan hier met mijn velomobiel nog steeds de bochten om maar dan heb ik wel het hele fietspad nodig. Maar dat is beter dan achteruit te moet om heen en weer te steken.

Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".

Het lukt prima met zowel Mango+ als Strada.

Een veilige oplossing met voldoende wachtruimte op de vluchtheuvel voor een velomobiel, een bakfiets en nog wat bukfietsen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#39
(05-Oct-2023, 10:36 PM)TvWijk schreef: Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".

Fijn dat die chicane de goede kant op ligt. Ik zie dit soort dingen ook wel eens andersom, dat je naar links moet chicanen. Dan zit je eenmaal op het middenstuk dus half naar achteren te kijken om te zien of er wat aan komt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(05-Oct-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...

Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.

Ik zou Wim uitnodigen voor een ritje en dan die slagboom in de route plannen Wink
Wordt het probleem adequaat verholpen en heb jij helemaal niets fout gedaan.
Antwoord }
#41
(05-Oct-2023, 10:36 PM)TvWijk schreef: Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".

Mooi aangelegd inderdaad. Plus ook een chicane voor het gevaarlijke verkeer. Dat is bonuspunten, al had die laatste van mij nog wel wat agressiever gemogen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Vanochtend Sandra van de gemeente Dordrecht aan de lijn gehad. Ze kon me niet in contact brengen met een verkeerskundige (niet aanwezig) maar na mijn verhaal zelf overtuigd en heeft een speodmelding ervan gemaakt. Nu even afwachten.

Edit: Ik zie dat er een melding is gemaakt in fixi.
Antwoord }
#43
Voor de liefhebbers: een presentatie van management-goeroe Seth Godin, over dingen die slecht ontworpen zijn. Vooral dit stukje "I'm not a fish!" - een vistrap die onmogeljik is voor een vis om te nemen. Maar ja, zegt de ontwerper, ik ben ook geen vis.

https://youtu.be/aNDiHSHYI_c?feature=shared

Kortom: laat de ambtenaren en verkeerskundigen eens zelf op de fiets stappen!  





Datakneder: dus melden HELPT!  maar je moet soms lang aandringen
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , 365cycle
#44
(05-Oct-2023, 05:50 PM)datakneder schreef:
(05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.

Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu


Levensgevaarlijk. Ik ga morgen even bellen met de gemeente Dordrecht.

En, heb je ze de huid vol gescholden en hakken ze de slagbomen dit weekend nog weg?
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Lelystad wil graag tot de 10 meest fietsvriendelijke steden van Nederland gaan horen. Laatst kreeg ik daarover een e-mail.

Fietsenquête Lelystad. Fietsen is fijn, gezond en duurzaam. Daarom wil de gemeente fietsen in Lelystad aangenamer en nog veiliger maken, zodat meer Lelystedelingen de fiets pakken. Om in kaart te brengen wat er beter kan, heeft de gemeente een online vragenlijst laten ontwikkelen. Inwoners kunnen hun mening over fietsen aangeven en wensen en knelpunten achterlaten op een digitale kaart. De resultaten worden verwerkt in een actielijst voor de gemeente.  De Fietsenquête bestaat uit twee delen. We beginnen met een algemene enquête over uw fietsbeleving in Lelystad. In het tweede deel kunt u op een inventarisatiekaart aangeven hoe u het fietsen ervaart op specifieke locaties in Lelystad.

Ik heb dat ingevuld, en vooral het aangeven van de knelpunten op de kaart was zowel zeer bevredigend als ontluisterend en verrassend. Als mens blijk je zeer adaptief te zijn, en de meeste knelpunten accepteer je gewoon als gegeven feiten, je past je aan en je vergeet het bestaan. Je weet de punten waar je je schrap moet zetten, waar je moet uitkijken of moet afremmen. In de praktijk zijn het non events geworden. Je weet gewoon dat er drie keer in de week ergens een auto op het fietspad staat en elke dag iemand rechts op het fietspad loopt met links een hond die als je geluk hebt niet aangelijnd is met oordopjes in (het baasje, niet de hond, ik bedoel de oordopjes niet de lijn,).

Uiteindelijk kwamen er tientallen knelpunten op de kaart over een totale afstand van circa 40 kilometer. Wat me onder andere opviel was dat het me niet kan schelen waar auto's mij niet kunnen zien, maar dat de punten waar ik auto's niet kan zien door mij als gevaarlijk worden ervaren. (ik stel voor alle auto's van een vlaggetje te voorzien)

Ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#46
(06-Oct-2023, 11:05 PM)Lopopodium schreef: En, heb je ze de huid vol gescholden en hakken ze de slagbomen dit weekend nog weg?


Schelden gaat in dit geval niet veel helpen. (alle andere gevallen ook niet). Nu er is een melding gemaakt in fixi (op de verkeerde plek) maar dat maakt niet uit. Nu moet ik even afwachten op wat ze doen. Waarschijnlijk mij proberen te sussen, dat is de meest makkelijke oplossing. Dan gaan we weer weerwoord geven. Mochten ze geen krimp geven zal ik ze duidelijk uitleggen dat de volgende stappen de ombudsman en in dit geval nog eerder de politie is.

Eventjes geduld nog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#47
Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
Ik heb in het verleden geleerd dat de fiets strook en het fietspad gewoon banen van de weg zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat alle banen van de weg gelijk in of uit voorrang zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft over verkeer dat afslaat.

Voor mij zijn er heel veel knelpunten waar de fiets onterecht uit voorrang wordt gehaald.
Een voorbeeld in/bij Lelystad, tussen de twee bruggen in de Runderweg wanneer je richting Dronten fietst en terug.
Je komt van een brug naar beneden waarbij je lekker vaart opbouwt, moet voorrang geven aan verkeer van dezelfde weg dat afslaat (rechtdoor gaat voor toch?) en aan verkeer van de zijweg dat vervolgens op hun beurt weer voorrang moet verlenen aan de auto's op de Runderweg.
Waarna jij uit stilstand de volgende brug op moet ploeteren.

Helemaal gevaarlijk wordt het op doorgaande fietsroutes die bebouwde kom in, uit, in, uit gaan.
Wel voorrang, geen voorrang en bij iedere uitrit van een boerderij opletten of er misschien een boer uit wil, wel voorrang in het volgende dorp, geen voorrang over afslaand verkeer dat nog achter je rijdt, wel voorrang in de buitenwijk.

Je kunt natuurlijk zo rijden dat je aan al het andere verkeer voorrang geeft maar dan kun je niet met een fatsoenlijke snelheid rijden.

Ik stel voor om de wet landelijk gelijk te trekken en de fiets ook buiten de stad weer als een volwaardige medeweggebruiker voorrang te geven waar de auto's dat ook (zouden) krijgen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#49
(07-Oct-2023, 06:45 AM)Fietsbennie schreef: Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.

Het oorspronkelijke idee is wel aardig natuurlijk. Zo min mogelijk kruisingen tussen fietspaden en autowegen. Maar het idee is ontstaan in een tijd dat de auto als het absolute summum van mobiliteit werd gezien. De automobilist wordt overal voorgetrokken. De fietser moet over alle fietsbruggen heen klimmen of door tunneltjes duiken. Alle autowegen zijn recht en overal moet de fietser omrijden. Vroeger had de fietser overal voorrang, maar nu is dat op veel plaatsen teruggedraaid met als argument dat fietsers te vaak voorrang nemen zonder te kijken of er wat aan komt. Alsof er ooit een fietser is die niet defensief rijdt, ook al heeft hij voorrang. Het resultaat is dat het fietsnetwerk verworden is tot een lappendeken. Je maakt sowieso altijd veel meer kilometers dan de kortste route of als je met de auto gaat.

Als je niet bekend bent in Lelystad dan loop je al gauw vast in een woonwijk, en de route naar de naastliggende wijk is meestal niet zomaar te vinden.

Alle hoofdfietspaden zijn te herkennen aan lantaarns met een gele hoed. Maar je kunt wel zien dat dit originele idee wat onderhoud nodig heeft. En mensen van buiten Lelystad weten dat natuurlijk niet. (De meeste Lelystedelingen weten het trouwens ook niet)

[Afbeelding: IMG-20230508-192544.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50
(07-Oct-2023, 06:45 AM)Fietsbennie schreef: Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.

Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.
Voor de fiets staat Lelystad bovenaan mijn lijstje met te vermijden steden.

Niels, laagvlieger, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#51
(07-Oct-2023, 09:20 AM)Niels van der Wal schreef: Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.

Dat vliegveld wil ook nog niet echt van de grond komen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#52
(07-Oct-2023, 09:24 AM)Bart Verbeek schreef:
(07-Oct-2023, 09:20 AM)Niels van der Wal schreef: Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.

Dat vliegveld wil ook nog niet echt van de grond komen.

Je kan er ongehinderd vliegen.
Fietsen door Lelystad is een hindernisbaan.

Niels, mind your step, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het don...Jeroen S — 10:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Het gaat goedkomen m...Jeroen S — 10:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe zijn de gezondhe...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er ...Jeroen S — 10:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog wel ...Fietsbennie — 10:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, verdiep je er m...Arend-Jan — 10:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
omdat ik gisteren in...Josligfiets — 10:11 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Nou het gaat e...Josligfiets — 10:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk ku...Hardloper — 10:00 PM