Fietsknelpunten melden bij gemeente - helpt dat?
|
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
(05-Oct-2023, 05:50 PM)datakneder schreef: (05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.
Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu
Levensgevaarlijk. Ik ga morgen even bellen met de gemeente Dordrecht.
Zijn er richtlijnen waaraan een dergelijk obstakel op het fietspad moet voldoen? Mij lijkt minimaal reflectie een noodzaak.
Paaltjes op het fietspad moeten goed ingeleid zijn, anders is de gemeente aansprakelijk bij een eenzijdig ongeval.
Ik, ongeveer, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 632
498 x bedankt in 278 berichten
Die slagboompjes bij de Biesbosch-Dordrecht ben ik ook al een paar keer tegengekomen, levens gevaarlijk, en helemaal in het donker. Trouwens, al die antie verkeerspaaltjes, sluisjes etc. midden op fietspaden zijn erg.
Ik stel voor om een pijpensnijder in de fietstas te stoppen …..
Berichten: 2.650
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2769
3102 x bedankt in 2159 berichten
(05-Oct-2023, 05:40 PM)365cycle schreef: (05-Oct-2023, 05:07 PM)Bacchus schreef: Ligt er een beetje aan. Volgens mij rijdt Wim met zeker 7 bar in zijn banden, de meeste auto's hebben eerder iets van 2 bar. Ik rijd ook met 6 bar voor en 5 achter. Dat zegt niet zozeer iets over hoe flexibel de band daardoor is en/of het formaat van het contactoppervlak. Je kan dan beter kijken naar de vorm van de band. Daarnaast bepaald het totale volume lucht in de band samen met het gewicht dat erop drukt in hoeverre die band nog samengedrukt zal worden.
Op hoeveel Bar had jij je QV staan toen der tijd? En wat is je advies daarin? Met in het achterhoofd. Dat ik waarschijnlijk een licht gewichtje ben
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 848
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 426
1614 x bedankt in 787 berichten
(05-Oct-2023, 05:58 PM)Niels van der Wal schreef: Zijn er richtlijnen waaraan een dergelijk obstakel op het fietspad moet voldoen? Mij lijkt minimaal reflectie een noodzaak.
Paaltjes op het fietspad moeten goed ingeleid zijn, anders is de gemeente aansprakelijk bij een eenzijdig ongeval.
Ik wil in mijn gesprek morgen in ieder geval:
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens
Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden
13. Bij plaatsing van borden boven de rijbaan bedraagt de vrije doorrijhoogte ten minste 4,50 m en boven fiets- en voetpaden ten minste 2,50 m.
14. Een bord staat tenminste buiten het profiel van vrije ruimte van de rijbaan. De afstand tussen de rand van het bord en de kant van de rijbaan dan wel de kant van de verharding bedraagt bij voorkeur tenminste 0,60 m en ten hoogste 3,60 m. Op wegen buiten de kom, zonder parkeer- of vluchtstrook, bedraagt de minimumafstand 1,80 m.
aanhalen. Er is nl. geen sprake van een obstakel op het fietspad, wat Lopopodium wel als antwoord kreeg.
Het is niet direct van toepassing op een 'afsluitboom' zoals het in de wet heet. Maar laat ik eens afwachten tot ik iemand aan de lijn krijg. Voor hetzelfde geld doorziet deze persoon direct het gevaar en is het opgelost voor je het weet.
Berichten: 961
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1612 x bedankt in 867 berichten
05-Oct-2023, 06:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2023, 08:22 PM door melle z.)
(05-Oct-2023, 04:23 PM)Frutsel schreef: Dat het ergens anders (veel) slechter is betekent nog niet dat we hier niets meer hoeven aan te kaarten... Dat ben ik uiteraard helemaal met je eens, maar er wordt hier aan de hand van voorbeelden soms de indruk gewekt dat het alleen maar drama is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...
Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.622
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2010
1907 x bedankt in 743 berichten
Het hielp bij mij ook eens niet bij gemeente Almelo.
Ik moest dagelijks een stuk langs een weg waar je niet als fietser mocht komen. Tot ik bijna van de sokken werd gereden. Na twee keer situatie uitleggen nog geen gehoor of antwoord na paar maanden.
Toen heb ik contact opgenomen met de ombudsman in Overijssel, toen was een oversteek over de sloot zo gemaakt om veilig bij de parallelweg te komen.
Toen ik de gemeente belde om ze te bedanken, gelijk gevraagd of er een paar stoplichten erbij kon komen om veilig over te steken. Het was wel even stil aan df andere kant. Sindsdien wordt deze oversteek de Gerwinbrug genoemd...
Berichten: 337
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 117
589 x bedankt in 302 berichten
(05-Oct-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...
Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.
Op mijn woon-werkroute heeft de gemeente erg enthousiast een paar paaltjes neergezet, heb een sleutel bij mij, dus als ze rechtop gezet zijn, leg ik ze meteen weer neer.
Levensgevaarlijk die dingen.
Berichten: 324
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
651 x bedankt in 303 berichten
05-Oct-2023, 08:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2023, 08:40 PM door PieterTrapt.)
(05-Oct-2023, 04:13 PM)melle z schreef: Jullie beseffen niet half hoe goed de fietsinfrastructuur in NL is, kom eens fietsen in Bath of Dublin en tel je zegeningen.
Da's helemaal waar. Mijn eigen knelpunten zijn ook meer "ergernissen" dan echte obstakels.
(05-Oct-2023, 02:20 PM)Lopopodium schreef: Die glasbakken zou ik ook verplaatsen. Het lijkt erop dat ze puur voor het gemak van een automobilist zijn neergezet. Geen fietser of voetganger lijkt hier direct bediend te worden. Zo'n glasbak zou meer op z'n plaats zijn op een plein of op een parkeerplaats bij een supermarkt.
Klopt. Maffe plek. Vooral handig voor de vrachtwagen die de bakken ophaalt en nieuwe plaatst.
Berichten: 223
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 258
532 x bedankt in 219 berichten
(05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: Prima, ga ik doen.
Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten
Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.
ik kan hier met mijn velomobiel nog steeds de bochten om maar dan heb ik wel het hele fietspad nodig. Maar dat is beter dan achteruit te moet om heen en weer te steken.
Berichten: 307
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
845 x bedankt in 284 berichten
(05-Oct-2023, 12:10 PM)datakneder schreef: Ik begin altijd op de website van Rijkswaterstaat: wegbeheerderskaart om uit te zoeken wie de wegbeheerder is.
Bedankt voor de tip!, die sla ik op.
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
(05-Oct-2023, 08:45 PM)Veloquest schreef: (05-Oct-2023, 12:28 PM)PieterTrapt schreef: Prima, ga ik doen.
Hier is ook weer zo'n punt. haakse bochten
Een wonder van haakse bochten, getekend door iemand die -denk ik- weinig van fietsen begrijpt.
ik kan hier met mijn velomobiel nog steeds de bochten om maar dan heb ik wel het hele fietspad nodig. Maar dat is beter dan achteruit te moet om heen en weer te steken.
Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".
Het lukt prima met zowel Mango+ als Strada.
Een veilige oplossing met voldoende wachtruimte op de vluchtheuvel voor een velomobiel, een bakfiets en nog wat bukfietsen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.979
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1402 x bedankt in 797 berichten
(05-Oct-2023, 10:36 PM)TvWijk schreef: Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".
Fijn dat die chicane de goede kant op ligt. Ik zie dit soort dingen ook wel eens andersom, dat je naar links moet chicanen. Dan zit je eenmaal op het middenstuk dus half naar achteren te kijken om te zien of er wat aan komt.
Berichten: 1.916
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2836 x bedankt in 1563 berichten
(05-Oct-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Als ik in de buurt zou wonen, zou ik op een avond met een ijzerzaagje beide uitstekende delen gewoon wegzagen. Dat is tweemaal vijf minuten werk...
Als ik zoiets tegenkom, dan sloop ik het direct.
Ik zou Wim uitnodigen voor een ritje en dan die slagboom in de route plannen
Wordt het probleem adequaat verholpen en heb jij helemaal niets fout gedaan.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
06-Oct-2023, 08:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Oct-2023, 08:59 AM door Bacchus.)
(05-Oct-2023, 10:36 PM)TvWijk schreef: Deze chicane midden in Waalre op de vluchtheuvel dwingt je wel om af te remmen op het mooie snelle fietspad over de "Oude Spoorbaan".
Mooi aangelegd inderdaad. Plus ook een chicane voor het gevaarlijke verkeer. Dat is bonuspunten, al had die laatste van mij nog wel wat agressiever gemogen.
Berichten: 848
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 426
1614 x bedankt in 787 berichten
06-Oct-2023, 11:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Oct-2023, 11:07 AM door datakneder.)
Vanochtend Sandra van de gemeente Dordrecht aan de lijn gehad. Ze kon me niet in contact brengen met een verkeerskundige (niet aanwezig) maar na mijn verhaal zelf overtuigd en heeft een speodmelding ervan gemaakt. Nu even afwachten.
Edit: Ik zie dat er een melding is gemaakt in fixi.
Berichten: 324
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
651 x bedankt in 303 berichten
Voor de liefhebbers: een presentatie van management-goeroe Seth Godin, over dingen die slecht ontworpen zijn. Vooral dit stukje "I'm not a fish!" - een vistrap die onmogeljik is voor een vis om te nemen. Maar ja, zegt de ontwerper, ik ben ook geen vis.
https://youtu.be/aNDiHSHYI_c?feature=shared
Kortom: laat de ambtenaren en verkeerskundigen eens zelf op de fiets stappen!
Datakneder: dus melden HELPT! maar je moet soms lang aandringen
Berichten: 1.979
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1402 x bedankt in 797 berichten
(05-Oct-2023, 05:50 PM)datakneder schreef: (05-Oct-2023, 04:52 PM)Lopopodium schreef: Maar niet altijd gaat het zo soepel en vlotjes.
Ik heb via bovengenoemde Fixi bij de gemeente Dordrecht vorig jaar geklaagd over dit hekwerk op het fietspad: https://www.google.com/maps/@51.765829,4...?entry=ttu
Levensgevaarlijk. Ik ga morgen even bellen met de gemeente Dordrecht.
En, heb je ze de huid vol gescholden en hakken ze de slagbomen dit weekend nog weg?
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
Lelystad wil graag tot de 10 meest fietsvriendelijke steden van Nederland gaan horen. Laatst kreeg ik daarover een e-mail.
Fietsenquête Lelystad. Fietsen is fijn, gezond en duurzaam. Daarom wil de gemeente fietsen in Lelystad aangenamer en nog veiliger maken, zodat meer Lelystedelingen de fiets pakken. Om in kaart te brengen wat er beter kan, heeft de gemeente een online vragenlijst laten ontwikkelen. Inwoners kunnen hun mening over fietsen aangeven en wensen en knelpunten achterlaten op een digitale kaart. De resultaten worden verwerkt in een actielijst voor de gemeente. De Fietsenquête bestaat uit twee delen. We beginnen met een algemene enquête over uw fietsbeleving in Lelystad. In het tweede deel kunt u op een inventarisatiekaart aangeven hoe u het fietsen ervaart op specifieke locaties in Lelystad.
Ik heb dat ingevuld, en vooral het aangeven van de knelpunten op de kaart was zowel zeer bevredigend als ontluisterend en verrassend. Als mens blijk je zeer adaptief te zijn, en de meeste knelpunten accepteer je gewoon als gegeven feiten, je past je aan en je vergeet het bestaan. Je weet de punten waar je je schrap moet zetten, waar je moet uitkijken of moet afremmen. In de praktijk zijn het non events geworden. Je weet gewoon dat er drie keer in de week ergens een auto op het fietspad staat en elke dag iemand rechts op het fietspad loopt met links een hond die als je geluk hebt niet aangelijnd is met oordopjes in (het baasje, niet de hond, ik bedoel de oordopjes niet de lijn,).
Uiteindelijk kwamen er tientallen knelpunten op de kaart over een totale afstand van circa 40 kilometer. Wat me onder andere opviel was dat het me niet kan schelen waar auto's mij niet kunnen zien, maar dat de punten waar ik auto's niet kan zien door mij als gevaarlijk worden ervaren. (ik stel voor alle auto's van een vlaggetje te voorzien)
Ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 848
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 426
1614 x bedankt in 787 berichten
(06-Oct-2023, 11:05 PM)Lopopodium schreef: En, heb je ze de huid vol gescholden en hakken ze de slagbomen dit weekend nog weg?
Schelden gaat in dit geval niet veel helpen. (alle andere gevallen ook niet). Nu er is een melding gemaakt in fixi (op de verkeerde plek) maar dat maakt niet uit. Nu moet ik even afwachten op wat ze doen. Waarschijnlijk mij proberen te sussen, dat is de meest makkelijke oplossing. Dan gaan we weer weerwoord geven. Mochten ze geen krimp geven zal ik ze duidelijk uitleggen dat de volgende stappen de ombudsman en in dit geval nog eerder de politie is.
Eventjes geduld nog.
Berichten: 1.622
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2010
1907 x bedankt in 743 berichten
Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.
Berichten: 1.907
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28427
2782 x bedankt in 1240 berichten
Ik heb in het verleden geleerd dat de fiets strook en het fietspad gewoon banen van de weg zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat alle banen van de weg gelijk in of uit voorrang zijn.
Ik heb in het verleden geleerd dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft over verkeer dat afslaat.
Voor mij zijn er heel veel knelpunten waar de fiets onterecht uit voorrang wordt gehaald.
Een voorbeeld in/bij Lelystad, tussen de twee bruggen in de Runderweg wanneer je richting Dronten fietst en terug.
Je komt van een brug naar beneden waarbij je lekker vaart opbouwt, moet voorrang geven aan verkeer van dezelfde weg dat afslaat (rechtdoor gaat voor toch?) en aan verkeer van de zijweg dat vervolgens op hun beurt weer voorrang moet verlenen aan de auto's op de Runderweg.
Waarna jij uit stilstand de volgende brug op moet ploeteren.
Helemaal gevaarlijk wordt het op doorgaande fietsroutes die bebouwde kom in, uit, in, uit gaan.
Wel voorrang, geen voorrang en bij iedere uitrit van een boerderij opletten of er misschien een boer uit wil, wel voorrang in het volgende dorp, geen voorrang over afslaand verkeer dat nog achter je rijdt, wel voorrang in de buitenwijk.
Je kunt natuurlijk zo rijden dat je aan al het andere verkeer voorrang geeft maar dan kun je niet met een fatsoenlijke snelheid rijden.
Ik stel voor om de wet landelijk gelijk te trekken en de fiets ook buiten de stad weer als een volwaardige medeweggebruiker voorrang te geven waar de auto's dat ook (zouden) krijgen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
07-Oct-2023, 08:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Oct-2023, 08:24 AM door Bart Verbeek.)
(07-Oct-2023, 06:45 AM)Fietsbennie schreef: Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.
Het oorspronkelijke idee is wel aardig natuurlijk. Zo min mogelijk kruisingen tussen fietspaden en autowegen. Maar het idee is ontstaan in een tijd dat de auto als het absolute summum van mobiliteit werd gezien. De automobilist wordt overal voorgetrokken. De fietser moet over alle fietsbruggen heen klimmen of door tunneltjes duiken. Alle autowegen zijn recht en overal moet de fietser omrijden. Vroeger had de fietser overal voorrang, maar nu is dat op veel plaatsen teruggedraaid met als argument dat fietsers te vaak voorrang nemen zonder te kijken of er wat aan komt. Alsof er ooit een fietser is die niet defensief rijdt, ook al heeft hij voorrang. Het resultaat is dat het fietsnetwerk verworden is tot een lappendeken. Je maakt sowieso altijd veel meer kilometers dan de kortste route of als je met de auto gaat.
Als je niet bekend bent in Lelystad dan loop je al gauw vast in een woonwijk, en de route naar de naastliggende wijk is meestal niet zomaar te vinden.
Alle hoofdfietspaden zijn te herkennen aan lantaarns met een gele hoed. Maar je kunt wel zien dat dit originele idee wat onderhoud nodig heeft. En mensen van buiten Lelystad weten dat natuurlijk niet. (De meeste Lelystedelingen weten het trouwens ook niet)
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
(07-Oct-2023, 06:45 AM)Fietsbennie schreef: Ik vind Lelystad één groot knelpunt Bart, jij snapt wel waarom.
Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.
Voor de fiets staat Lelystad bovenaan mijn lijstje met te vermijden steden.
Niels, laagvlieger, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.206
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2050 x bedankt in 746 berichten
(07-Oct-2023, 09:20 AM)Niels van der Wal schreef: Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.
Dat vliegveld wil ook nog niet echt van de grond komen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 877
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1484 x bedankt in 608 berichten
(07-Oct-2023, 09:24 AM)Bart Verbeek schreef: (07-Oct-2023, 09:20 AM)Niels van der Wal schreef: Naar Lelystad neem ik liever het vliegtuig; dat lijkt beter geregeld.
Dat vliegveld wil ook nog niet echt van de grond komen.
Je kan er ongehinderd vliegen.
Fietsen door Lelystad is een hindernisbaan.
Niels, mind your step, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|